Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:33:45 GMT

خط خشکسالی از اشتهارد به سد کرج رسیده است

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۹۱۳۴۴

خط خشکسالی از اشتهارد به سد کرج رسیده است

مدیرکل هواشناسی استان البرز ضمن ابراز نگرانی از عدم مدیریت منابع آب به خصوص در بخش کشاورزی و با بیان اینکه افزایش سطح زیر کشت، تبخیر را نیز به یک معضل تبدیل کرده است؛ گفت: پیش‌بینی می‌شود استان البرز امسال در خشکسالی ضعیف و متوسط باقی بماند.

منصور رحمانیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با انتقاد از عدم مدیریت منابع آب گفت: 93 درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و همین باعث شده چاه‌هایی که تا سال 90،  75 متر عمق داشت الان به  عمق 300 متری برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانیان افزود: در چنین وضعیتی سوال اینجاست که چرا هنوز کشت غرق‌آبی انجام می‌شود و چرا کشاورزی به سمت کشت گلخانه‌ای نمی‌رود.

رحمانیان با بیان اینکه سه درصد منابع آب کشور در بخش شرب مصرف می‌شود خاطرنشان کرد: 38 درصد آب‌های شرب در شبکه توزیع هدر می‌رود.

وی ادامه داد: سه درصد منابع آب کشور در بخش صنعت مصرف می‌شود و یک درصد  نیز به بخش‌های متفرقه مربوط است.

مدیرکل هواشناسی استان البرز تصریح کرد: سال 90 خط خشکسالی دقیقاً بر روی پلنگ‌آباد اشتهارد قرار داشت اما امروز این خط بر روی تاج سد کرج قرار دارد.

رحمانیان اضافه کرد: این خشکسالی چند مرحله را طی کرده که به اینجا رسیده است؛ خشکسالی ابتدا با مرحله خشکسالی هواشناسی آغاز می‌شود سپس به مرحله هیدرولوژیک وارد می‌شود پس از آن به مرحله خشکسالی کشاورزی می‌رسد و بعد خشکسالی اقتصادی و اجتماعی نیز به دنبال دارد.

این مسئول در توضیح این مراحل خاطرنشان کرد: خشکسالی هواشناسی یعنی نرمال بارش در یک سال از نرمال 30 ساله کمتر باشد؛ خشکسالی هیدرولوژیک زمانی است که دیگر آب در پشت سدها وجود ندارد یا کم است و مجبور به جیره‌بندی آب می‌شویم.

وی ادامه داد: در این شرایط آبی برای کشاورزی نیز وجود ندارد و زمین‎های کشاورزی لم‌یزرع می‌شود که به آن خشکسالی کشاورزی گفته می‌شود؛ این وضعیت خشکسالی اقتصادی را نیز در پی دارد و بر اثر آن سطح زیر کشت، الگوی کشت، فرآوری محصولات توسط کارخانجات و ... دچار اختلال می‌شود.

رحمانیان افزود: در مرحله نهایی که از آن به عنوان خشکسالی اجتماعی یاد می‌شود؛ مردم دست به اعتراض می‌زنند که در هشتگرد هم شاهد چنین وضعیتی بودیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی یک پدیده خزنده است و در کوتاه مدت رخ نمی‌دهد گفت: وضعیت امروز ما طی 20 سال رخ داده و اگر قرار باشد درست شود 20 سال طول می‌کشد.

رحمانیان تصریح کرد: ما در طول این سال‌ها همه چیز را خشک کردیم؛ با وجود کم‌آبی سطح زیر کشت را افزایش دادیم؛ بدون توجه به توسعه پایدار و توان اقلیمی به ساکن کردن جمعیت در مناطق اطراف پایتخت دست زدیم؛ منطقه 22 تهران یکی از نمونه‌های این وضعیت است.

این مسئول ادامه داد: تا چند سال پیش خشکسالی ما فقط براساس بارش بود اما امروز تبخیر و تعرق هم در حال بیچاره کردن ماست چون سطح زیر کشت را بدون توجه به روش‌های جدید بالا بردیم؛ هنوز در هوای آزاد به صورت غرق‌آبی گندم می‌کاریم؛ هر یک کیلوگرم هندوانه به 400 کیلوگرم آب نیاز دارد و ما بی توجه به این موضوع هندوانه می‌کاریم.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر به بازچرخانی آب هم توجهی نکرده‌ایم و در چنین وضعیتی فاضلاب ارزشمندی که می‌توان با تصفیه آن بخش زیادی از آب مورد نیاز برای کشاورزی و صنعت را تامین کرد از دست می‌رود.

مدیرکل هواشناسی البرز در پایان خاطرنشان کرد: با این تفاصیل، پیش‌بینی می‌شود استان البرز امسال در خشکسالی ضعیف و متوسط باقی بماند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۱۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در غرب تهران/ قتل بی‌رحمانه فاش شد

به دنبال کشف جسد مرد به قتل رسیده در غرب تهران، یک سناریوی جنایی مقابل کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صبح روز گذشته هفتم اردیبهشت‌ماه، کشف جسد مرد جوانی در  یک کارگاه واقع در انتهای اتوبان همت از سوی رهگذران به مرکز فوریت‌های پلیسی 110، گزارش داده شد.

با اعلام این خبر، ماموران کلانتری 142کن، تیم تشخیص هویت و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل حادثه شدند و جسد بدون سر مرد جوان اهل کشور افغانستان را مشاهده کردند که به قتل رسیده بود.

تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت، مقتول که در همان حوالی کار و زندگی می‌کرده از سوی فرد ناشناسی با انگیزه نامعلومی به قتل رسیده و قاتل پس از ارتکاب جنایت قبل از رسیدن پلیس پا به فرار گذاشته است.

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

کارآگاهان جنایی پس از پایان تحقیقات میدانی، ماموریت یافتند تا با اقدامات اطلاعاتی و بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل جنایت، قاتل را شناسایی و سپس نسبت به دستگیری وی اقدام کنند.

به گزارش تسنیم، جسد مقتول برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات جنایی برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آحارونوت: زمان آن رسیده کابینه نتانیاهو کنار برود
  • شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر رسید
  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس
  • کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در غرب تهران/ قتل بی‌رحمانه فاش شد
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان | عکس
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۳۸۸ نفر رسید
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی