Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روز پس آغاز رسمی فعالیت بازار ثانویه ارز، شاهد ادامه روند نزولی بهای انواع ارز بودیم و به دنبال آن، کاهش قیمت سکه نیز رقم خورد. هرچند بنا به دلایلی هنوز در روز‌های ابتدایی تعداد معاملات زیادی در این سامانه بازار ثانویه رقم نخروده است، ولی رفتار دلالان در سطح بازار غیررسمی و همچنین افت ارزشگذاری دلار در منظقه سلیمانیه عراق، حکایت از ادامه کاهشی در روز‌های آتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، در چهارمین روز فعالیت رسمی بازار آزاد سکه و ارز در هفته جاری، همانند روز گذشته شاهد روند نزولی قیمت انواع ارز و سکه بودیم. به طوریکه بر اساس این گزارش تا لحظه تنظیم این خبر، قیمت سکه تمام طرح قدیم با افت ۹۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، به قیمت ۲,۵۶۰,۰۰۰ تومان رسیده است. این سکه در تاریخ هفتم تیرماه، به رکورد تاریخی ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان نیز رسیده بود. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در معاملات امروز تا این لحظه، ۲,۶۶۲,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۷۸ هزار تومان ارزان‌تر می‌باشد. این سکه نیز در تاریخ یازدهم تیرماه به رقم تاریخی ۳ میلیون و ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده بود.  

هر نیم سکه بهار آزادی نیز در بازار امروز، با افت ۳۵ هزار تومان به رقم ۱,۳۱۵,۰۰۰ تومان رسیده است و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۶۸۰ هزار تومان ارزشگذاری شده است که نسبت به روز قبل، ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. هر سکه یک گرمی نیز در معاملات امروز تغییر خاصی نداشته است و در سطح ۳۹۵ هزار تومان خرید و فروش شده است.

بازار آزاد ارز در مسیر نزولی...

بازار آزاد ارز در معاملات امروز چهارشنبه بیستم تیرماه، با کاهش قیمت ارز‌های پرطرفدار مواجه شد. کاهش قیمتی که از روز گذشته تحت تاثیر سیگنال کاهشی از بازار ثانویه، رقم خورده است و امروز نیز شاهد افت دلار آمریکا در محدوده ۷۷۰۰ تومان بودیم. همچنین هر یورو نیز با کاهش بیش از ۲۰۰ تومان به رقم ۸۹۲۹ تومان رسیده است. این ارز در روز‌های اخیر از مرز ۱۰ هزار تومان نیز عبور کرده بود. همچنین هر پوند انگلیس در بازار آزاد امروز، ۱۰۰۹۵ تومان قیمت گذاری شده است که این رقم نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۲۳۰ تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد. هر درهم امارات نیز با افت ۵۰ تومان به رقم ۲۰۷۲ تومان رسیده است. بهای درهم به دلیل برابری ثبات دلار به درهم در عدد۶۷/ ۳، برای فعالان بازار، اهمیت بالایی دارد، زیرا با توجه به آن، ارزش دلار به ریال را می‌توان تخمین زد. در بازار امروز، دلار کانادا و استرالیا نیز حدود ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب به قیمت‌های ۵۷۹۰ و ۵۶۳۵ تومان معامله شده اند.

در شرایط فعلی با توجه شروع به کار بازار ثانویه، تقاضا در بازار غیر رسمی و آزاد کاهش پیدا کرده است. هرچند به گفته قائم مقام سازمان توسعه تجارت، از آنجا که صادرکنندگان حداکثر دو ماه فرصت دارند که ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما ثبت کنند بنابراین احتمال اینکه در روز‌های ابتدایی تعداد معاملاتی زیادی در سامانه بازار ثانویه اتفاق نیفتد بدیهی است. هرچند آخرین نرخ اعلامی دلار آمریکا در این بازار، روز گذشته توسط امیر نجومی دبیر اسبق کانون صرافان ایران در گفتگو با خبرنگار فارس،  ۷۵۲۳ تومان اعلام شد. وی اظهار داشت: با آغاز به کار این بازار نخستین معامله صادرکنندگان غیرنفتی و غیرپتروشیمی با ارز درهم به نرخ فروش ۲۰۵۰ تومان معادل هر دلار ۷۵۲۳ تومان در سامانه نیما و از طریق صرافی رویال انجام شد.  

دلار بانک مرکزی هر دلار ۴۳۱۰۰ ریال قیمت خورد

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (چهارشنبه سیزدهم تیرماه) با ۹۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۳ هزار و ۱۰۰ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۱۴۷ ریال افزایش نسبت به روز سه شنبه ۵۷ هزار و ۱۵۴ ریال و هر یورو نیز با ۱۷ ریال اُفت در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۵۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

بر این اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۴۳۸ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۲۳ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۳۶۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۸۳ ریال، روپیه هند ۶۲۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۷۳۶ ریال، دینار کویت ۱۴۲ هزار و ۴۰۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۵ هزار و ۴۳۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۸۰۱ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۹۲ ریال، ریال عمان ۱۱۲ هزار و ۹۴ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۸۱۴ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۲۱۴ ریال، لیر ترکیه ۹هزار و ۱۴۶ ریال، روبل روسیه ۶۹۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۸۴۱ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۶۲۲ ریال، لیر سوریه ۸۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۹۷۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۴۹۴ ریال، دینار بحرین ۱۱۴ هزار و ۶۲۸ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۶۹۱ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۰۹ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۸ هزار و ۹۶۸ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۹۳۸ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۵۰۱ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۶۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹هزار و ۶۵۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۶۹۵ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۴۷۴ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۶۰۱ ریال، افغانی افغانستان ۵۹۳ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۸۸۳ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۳۳۱ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۹۸ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۳۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۲۳۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟

به گزارش خبرآنلاین، قیمت دلار در چهارمین روز هفته با روند افزایشی بازگشایی شد و با افزایش‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی به صورت پلکانی بیش از یک کانال صعود را تجربه کرد.

تجارت نیوز در خبری نوشت:در نهایت اسکناس آمریکایی روز سه‌شنبه با افزایش هزار و ۵۰۰ تومانی در میانه کانال دوم کریدور ششم بسته شد.

پیش‌ بینی قیمت دلار از دیدگاه معامله‌گران

معامله‌گران، افزایش تقاضا را دلیل رشد قیمت دلار می‌دانند. برخی نیز معتقدند تنش‌های ایجادشده در بازار طلای پایتخت در خصوص سامانه جامع تجارت، روند تقاضا و در پی آن قیمت در بازار ارز را صعودی کرده است.

ی دو روز اخیر الزام به اجرای سامانه جامع تجارت، اعتراض صنف طلافروشان در پایتخت را به همراه داشته و منجر به نیمه تعطیل شدن بازار طلا در تهران و برخی شهرهای بزرگ شده است. عده‌ای از فعالان بازار ارز می‌گویند این رشد قیمت ناشی از سرازیر شدن بخشی از تقاضای طلا و سکه در بازار ارز است.

در مقابل، عده‌ای دیگر می‌گویند بازارساز عمدا اقدام به کاهش عرضه و افزایش قیمت دلار کرده تا از فرصت پیش‌آمده نوسان‌گیری کند. آنها معتقدند در روزهای آتی، دلار با سیگنال خبری بانک مرکزی به پله‌های پایانی کریدور پنجم سقوط می‌کند.

گفتنی است محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی در مصاحبه با صدا و سیما درباره سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان به گفت‌وگو با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: «در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی برخی منابع ارزی مسدودشده ایران در برخی کشورها صورت پذیرفت که در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.»

ه نظر می‌رسد این سیگنال دلیل برخی فعالان بازار ارز در خصوص پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در روزهای آتی و نوسان‌گیری بازارساز است.

قیمت تتر آماده پرش به کانال ۶۳ هزار تومانی شد

قیمت درهم روز سه شنبه با افزایش بیش از ۴۰۰ تومانی بازگشایی شد و به کانال ۱۷ هزار تومانی راه یافت، اما در ادامه معاملات کاهش پلکانی داشت و با رقم ۱۷ هزار و ۸۰ تومان بسته شد. تتر، هزار تومان گران شد و با رقم ۶۲ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد.

قیمت پوند انگلیس نسبت به آخرین معامله روز دوشنبه هزار و ۴۰۰ تومان رشد داشت و روی رقم ۷۸ هزار و ۸۹۰ تومانی ایستاد. یورو با یک پله صعود و رشد هزار و ۴۰۰ تومانی با رقم ۶۷ هزار و ۴۵۰ تومانی بسته شد.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار روز سه‌شنبه تغییر قیمت نداشت. اسکناس دلار با رقم ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان و حواله دلار با رقم ۴۱ هزار و ۳۷۶ تومان عرضه شد.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901477

دیگر خبرها

  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • سکه به کانال ۴۲ میلیون تومان بازگشت
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد
  • قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار