Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@23:37:23 GMT

سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم طراحی شد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۲۵۳۱

سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم طراحی شد

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر مرادی سبزوار مجری طرح سیستم جامع «غربالگری اولیه اتیسم» گفت: در این طرح، با تجمیع روش ها و سیستم های هوشمند مختلف، همچون ماشین اسباب بازی هوشمند، بازی های شناختی و سیستم غربالگری هوشمند، سعی در غربالگری اولیه کودکان شده است.

استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گفت: این سیستم قابلیت نصب در محل های مناسب غربالگری، همچون مهدهای کودک و مراکز درمانی و واکسیناسیون، در سراسر کشور را دارد و می تواند جهت غربالگری اولیه، بدون نیاز به متخصص استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه، طبق نظر متخصصان تشخیص به موقع، از مهم ترین اقدامات برای آموزش و توانبخشی کودکان اتیسم است، گفت: طرح سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم، برای کمک به تشخیص به موقع، با حمایت ستاد علوم شناختی، از آذرماه ۱۳۹۵ آغاز شده است.

مرادی گفت: با حمایت همه جانبه ستاد علوم شناختی، این طرح در دو سال آینده بصورت وسیع در سطح ایران مورد استفاده قرار گیرد.

از سوی دیگر دکتر حمیدرضا پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی و همکار پروژه «سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم»  به نیازهای مختلف کودکان مبتلا به اتیسم اشاره کرد و گفت: کودکان مبتلا به اتیسم و خانواده­ های آنها نیاز به مجموعه ای از خدمات آموزشی، توانبخشی، و حمایت اجتماعی و پزشکی دارند که قاعدتاً با همکاری تنگاتنگ روانشناسان، کارشناسان توانبخشی، مربیان، مددکاران و پزشکان تامین می­ شود.

وی تاکید کرد: اگر  فرایند تشخیص و توانبخشی این کودکان به خوبی انجام شود، می توانند زندگی اجتماعی بهتری را تجربه کرده و هزینه های بالای معنوی و مادی تحمیل شده به خانواده و جامعه تقلیل یابد.

پوراعتماد تصریح کرد: در صورت تاخیر در مداخلات آموزشی و توانبخشی، چرخه طبیعی یادگیری و پیشرفت در کودک مبتلا تکمیل نشده و چه بسا امکان دارد زندگی متعارف را از دست بدهد.  

وی اضافه کرد: کودکان مبتلا به اتیسم معمولاً مشکل جسمی ندارند، اما در زمان برقراری ارتباط با دیگران دارای مشکل هستند. این مشکلات عمدتا مربوط به نارسایی در تشکیل شبکه ­های مغزی است که البته با بهینه سازی محیط و ارایه آموزش مناسب در ۲ تا ۴سالگی می ­توان آنان را در مسیر بهبودی نسبی هدایت کرد.

به گزارش مهر، شماری از متخصصان رشته های روانشناسی، روانپزشکی، هوش مصنوعی ، مهندسی کامپیوتر و علوم شناختی از دانشگاه های مختلف از جمله دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در اجرای این طرح مشارکت داشتند.

کد خبر 4346987 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: اختلال اتیسم تحقیقات علمی علوم شناختی نوآوری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محمد جواد آذری جهرمی امنیت اطلاعات فناوری فضایی فناوری نانو تلفن همراه حسگر شرکت دانش بنیان گوشی هوشمند دارو ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۲۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛  دکتر جواد شاهین‌فر بابیان اینکه پارسال  یازده هزار کودک متولد شده در بیمارستان‌های استان غربالگری شنوایی شدند، گفت: ازاین تعداد  ۱۶۳ نوزاد به مرحله مداخله و از این تعداد ۳۵ نوزاد برای درمان از سمعک و ۱۴۲ نوزاد نیز با روش‌های جراحی و طبی زیر پوشش قرار گرفته اند.
وی اضافه کرد: با توجه آمار‌های جهانی کم شنوایی و پیش بینی افزایش این آمار در کودکان، برنامه‌های بهداشتی پیشگیری، شامل غربالگری برای تشخیص زودهنگام در این گروه سنی در دانشگاه انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه غلوم پزشکی استان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ۵.۲ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان محصل، نشانه‌هایی از آسیب شنوایی را دارند، که برای شناسایی این کودکان، برنامه غربالگری شنوایی جزو برنامه نظام مراقبت بیماری‌های غیرواگیردار گنجانده شده است.
به گفته شاهین فر اکنون برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در هنگام ترخیص از بیمارستان‌های استان به کمک شنوایی شناسان و غربالگران آموزش دیده با همکاری سازمان بهزیستی انجام می‌شود.
افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌های گوش و دیگر عفونت‌ها از جمله بیماری‌هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده بی رویه و نابجا از دارو‌های آسیب رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند درمحیط‌های شغلی و نظامی، استفاده بی رویه از تلفن‌ همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی از دلایل اصلی افزایش آمار کم شنوایی است.

دیگر خبرها

  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه