Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - یوناما یا دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل اعلام کرد طی شش ماه گذشته سال جاری میلادی یکهزارو 692 غیرنظامی در افغانستان کشته شده اند که طی 10 سال گذشته بیشترین میزان را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، یوناما روز یکشنبه با انتشار گزارش شش ماهه خود اعلام کرد که از یک ژانویه تا 30 ژوئن سال 2018 میزان تلفات غیرنظامیان در جریان درگیریها بین طرفین به بیشترین حد خود رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس این گزارش یوناما رقم ثبت شده در تحقیقات آنها 5 هزارو 122 تن کشته و زخمی است که از جمله یکهزارو 692 تن کشته و 3هزارو 430 تن دیگر نیز زخمی شده اند.
براساس این گزارش میزان تلفات نسبت به شش ماه مشابه در سال گذشته یک درصد افزایش یافته اما تعداد زخمی ها کاهش نشان می دهد.
«تادامیچی یاماماتو» در ارائه این گزارش گفت که بجز تلفات حمله انتحاری ننگرهار در روز عیدفطر این نهاد هیچ تلفاتی را در سه روز عید ثبت نکرده است که نشان می دهد طرف های درگیر می توانند، جنگ را متوقف کنند که این بهترین راه برای حفاظت از جان غیر نظامیان است.
وی جاسازی مواد منفجره را عامل عمده تلفات غیرنظامیان دانست که نصف تلفات را بوجود آورده است.
براساس این گزارش تلفات حملات انتحاری همچنان مانند سال گذشته بالا است و عامل دوم افزایش تلفات جنگ های زمینی و بعد از آن قتل های هدفمند و حملات هوایی در رده بعدی قرار دارد.
یوناما دریافته است که در کابل، ننگرهار، فاریاب، هلمند و قندهار غیرنظامیان بیشترین آسیب را متحمل شده اند.
در گزارش آمده است که درگیری های مسلحانه 544 مورد تلفات را بوجود آورده که ازجمله 157 تن زنان و 387 تن دیگر زخمی شده اند.
براساس این گزارش در این مدت 363 کودک کشته و 992 تن دیگر هم زخمی شده اند.
«دانیل بیل» رئیس بخش حقوق بشر یوناما با ارائه این گزارش گفت که در شش ماه نخست سال 2018، تلفات کودکان در جنگ های مسلحانه باعث ناراحتی تعداد زیادی در افغانستان شده است.
وی گفت ادامه درگیری ها مانع دسترسی کودکان به بیمارستان، آموزش و پرورش و آزادی های دیگر شده است.
وی ابراز نگرانی کرد که مخالفان دولت افغانستان با هدف قرار دادن امکانات آموزشی مانع رفتن کودکان به مدارس می شوند که در ماه ژوئن در «ننگرهار» 13 مورد رخ داده است.
در این گزارش آمده است که 117 کشته و 224 زخمی مربوط به انتخابات است که توسط مخالفان هدف قرار گرفته اند.
براساس این گزارش 67 درصد تلفات به مخالفان مسلح دولت برمی گردد، از جمله 42 درصد توسط طالبان، 18 درصد توسط 18 درصد به داعش و هفت درصد دیگر به افراد ناشناس نسبت داده شده است.
یوناما 20 درصد تلفات غیر نظامیان را به طرفداران نیروی دولتی نسبت داده که 17 درصد توسط دولتی و دو درصد توسط نظامیان خارجی بوجود آمده است.
در این گزارش آمده است که افزایش زیادی در تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی رونمایی شده است که نسبت به سال گذشته در همین مدت 52 درصد افزایش را نشان می دهد.
پیرو این گزارش دولت افغانستان به اقدامات خود برای کاهش تلفات غیر نظامیان ادامه داده و باعث کاهش تلفات غیر نظامیان بویژه در بخش درگیری های زمینی شده است.
آساق*291**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تلفات غير نظاميان افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۹۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مجدد اسرای فلسطینی تنها چند روز بعد از آزادی آنها

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه الجزیره گزارش داد که در جریان حمله نظامیان صهیونیست به شهر قلقیلیه در کرانه باختری دست کم یک فلسطینی به ضرب گلوله این متجاوزان نزدیک دیوار حائل زخمی شد.

عناصر صهیونیست به خانه های مسکونی در شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری نیز حمله کرده و این خانه ها را تفتیش کردند. مسجد منطقه سیله الظهر در جنوب جنین نیز شاهد یورش نظامیان صهیونیست و محاصره نمازگزاران حاضر در این مسجد بود.

خیابان قدس در شهر نابلس و اردوگاه قدیمی عسکر در شرق نابلس نیز شاهد این حمله های وحشیانه نظامیان صهیونیست بودند.

محمود عبدالقادر ابوسلیم، محمد احمد ابوسلیم، صائب فهمی ابوسلیم و معتز سمیح وهدان چند اسیر فلسطینی بودند که تنها چند روز بعد از آزادیشان در منطقه رنتیس واقع در شمال غرب رام الله مجدداً توسط نظامیان صهیونیست بازداشت شدند.

در این میان نیروهای فلسطینی مستقر در کرانه باختری در برابر تجاوزات نظامیان صهیونیست به این منطقه ساکت نمانده و آنها را هدف قرار دادند.

شبکه فلسطین الیوم گزارش داد که رزمندگان گردان های قدس شاخه نابلس موفق شدند نظامیان صهیونیست و جنگ افزارهای آنها را در محور عسکر گلوله باران کنند.

رزمندگان فلسطینی همچنین به نبرد با متجاوزان اشغالگر در شرق شهر نابلس پرداختند. در این عملیات نیروهای فلسطینی عناصر صهیونیست نزدیک میدان المسلخ در نابلس مورد حمله قرار گرفتند.

کد خبر 6092710

دیگر خبرها

  • عملیات ضد صهیونیستی در قدس؛ یک نظامی اسرائیلی زخمی شد
  • حمله تروریستی به مسجدی در هرات/ ۶ نمازگزار کشته شدند
  • تلفات سیل‌ در کنیا از ۱۲۰ تن گذشت
  • تصمیم‌گیری تل‌آویو درباره تبادل اسرا و حمله به رفح طی ۲ یا سه روز
  • بازداشت مجدد اسرای فلسطینی تنها چند روز بعد از آزادی آنها
  • شکسته شدن سد در کنیا / بیش از ۱۲۰ نفر کشته شدند + عکس
  • حملات باندهای مسلح و داعش در نیجریه/ ۲۵ نفر کشته شدند
  • هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه
  • حمله صهیونیست‌ها به دانش‌آموزان فلسطینی در قدس اشغالی +فیلم
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند