Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@17:51:17 GMT

شورای نگهبان باعث اعتبار مجلس شورای اسلامی است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۳۵۰۲

شورای نگهبان باعث اعتبار مجلس شورای اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان میزگرد رسانه‌ای با محوریت «شورای نگهبان، صیانت از اسلامیت و جمهوریت نظام» در گرگان با مشارکت خبرگزاری مهر، دیگر خبرگزاری‌ها، پایگاه های خبری تحلیلی و هفته‌نامه‌های محلی و با محوریت سازمان بسیج رسانه استان گلستان برگزار شد.

در این مراسم مصیب عباسی یکی از اساتید دانشگاه با اشاره به دو تحول بنیادی در قرن بیستم اظهار کرد: با مطالعه تاریخ تمدن ایران و اسلام شاهد تحول عمده در قرن بیستم خواهیم بود که یکی برآمده از عوامل بیرونی و دیگری نشات گرفته از عوامل درونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه جریانات مشروطه خواهی در قرن بیستم به گونه ای بود که کشورها را تحت تاثیر قرار داد و در آغاز قرن بیستم ایران از این فضا بهره برد، افزود: روشنفکران و جامعه نخبگان تلاش کردند برای پیشرفت ایران حرکت نوینی در حوزه سیاسی به وجود آورند اما این تلاش‌ها به ثمر ننشست.

عباسی با بیان اینکه قاطبه مردم و روحانیت خواستند که مبنای حکومت بر پایه اسلام و قانون اساسی باشد، اظهار کرد: حرکت بر اساس قوانین اسلامی که امروز تحت عنوان شورای نگهبان از آن یاد می‌شود مهمترین مطالبه جامعه بود، شورای نگهبان پیشینه قرن بیستم را دارد اما اگر قانون اساسی مشروطه را مطالعه کنیم هیچ پیشینه قانونگذاری ندارد.

وی شورای نگهبان را نبض اسلام دانست و گفت: مجتهدین با رویکرد اسلامی نظام قانونگذاری را بر پایه اسلامی نهادند بنا کردند.

جریانات مقابل شورای نگهبان غالباً غرب‌گرا هستند

این استاد دانشگاه اظهار کرد: شورای نگهبان از بعد اسلامیت مورد هجمه قرار گرفت، معاندانی که عنصر اسلامیت را به عنوان پایه قدرت جامعه قبول ندارند هم شورای نگهبان را نقد می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروز وجود شورای نگهبان باعث اعتبار مجلس شورای اسلامی است، مبنای تصویب، تایید و تطبیق قوانین با قانون اساسی با شورای نگهبان است.

عباسی با اشاره به اینکه جریاناتی که تعارض جدی با شورای نگهبان دارند غالباً جریان‌های غرب‌گرا، ملی‌گرا، سلطنت‌طلب هستند، خاطرنشان کرد: این گروه‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی مخالف شاخصه بزرگ اسلامیت بودند.

 در ادامه علی‌اکبر اسماعیلی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان اظهار کرد: امروز برخی از افراد که دم از انقلاب، سیره و روش امام می‌زنند اکنون از آن فاصله گرفتند که با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب این‌ها فصل الخطاب هستند.

وی افزود: در تمام کشورهایی که مدعی حقوق بشر و دموکراسی هستند در دورن قانون اساسی خود از وجود شورای نظارت یا دادگاه قانون اساسی برخوردار هستند.

اسلامیت و جمهوریت جزو مطالبات مردم است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان گفت: توانایی و تعهد جزو ملزومات مسئولان باید باشد، افرادی که عزم خدمت به مردم را دارند باید امانتدار باشند و صداقت و درستی را در کار خود مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: نباید از اسلامیت و جمهوریت دور شویم و این جزو مطالبات مردم است.

اسماعیلی با بیان اینکه با اوج رسیدن انقلاب اسلامی خواسته‌های اصلی ملت در اسلامیت و جمهوریت مورد تاکید قرا گرفت، اظهار کرد: زمانی که پیش‌نویس قانون اسلامی توسط دولت موقت تهیه شد امام راحل این پیش نویس را کنار زدند چراکه معتقد بودند باید بر اساس مطالبات مردم طرح داده شود.

وی اسلامیت و جمهوریت را از اصول تغییرناپذیر نظام اسلامی دانست و افزود: اسلامیت و جمهوریت دو رکن تفکیک‌ناپذیر است اما متاسفانه برخی از جراید با دو کلید واژه اسلامیت و جمهوریت که از اصول تغییرناپذیر نظام اسلامی است عناد دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان با اشاره به اینکه جمهوری برخاسته از بطن اسلام است، گفت: جمهوریت و اسلامیت استمرار مردمسالاری دینی هستند.

وی یادآورشد: حکومت اسلامی براساس عدل و دموکراسی است، اصل جمهوریت برخاسته از اسلام است و جمهوریت و مدنیت بر عزل افراد ناکارآمد تأکید دارند..

اسماعیلی اظهار کرد: اکنون با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که باید با همت مسئولان برطرف شود.

وی تصریح کرد: در طول سال برای تبیین نظارت نسبت به برگزاری میزگرد، همایش و غیره برای جوانان اقدام شود چرا که این‌ها مبلغان ما در خانه‌ها هستند و می‌توانند در زمان انتخابات و برخی از برهه‌های حساس هجمه ها را کاهش دهند.

این استاد دانشگاه گفت: رسانه‌هایی که دغدغه بیشتری در حوزه نظام و انقلاب دارند باید به صورت جدی ورود پیدا کنند.

ایستادگی جمهوری اسلامی ایران نشان از کارآمدی آن است

همچنین حجت‌الاسلام حسنعلی سلمان‌نیان یکی دیگر از اساتید دانشگاه اظهار کرد: همین که بعد از ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران بلعیده نشده است این خود نشان از کارآمدی جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی یادآورشد: برخی‌ها بر این گمان بودند ایران باید وابسته به آمریکا و یا شوروی باشد تا موازنه مثبت برقرار شود.

سلمان‌نیان با بیان اینکه هر انقلابی که در قرن ۲۰ اتفاق افتاد به شرق و غرب وابستگی داشت، اظهار کرد: انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که فقط به مردم تکیه داشت.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها معتقدند که در هیچ اموری نباید پای دین به میان بیاید، تصریح کرد: جبهه شرق هم این عقیده را داشت، جمهوری اسلامی که به وجود آمد مردم با هوشیاری به رهبری امام وارد صحنه شدند.

وی افزود: در آن زمان هر ۶ ماه غربی‌ها عنوان می‌کردند که جمهوری اسلامی از بین می‌رود و حالا در فضای مجازی این مسئله را تبلیغ می‌کنند.

کد خبر 4347612

منبع: مهر

کلیدواژه: بسیج رسانه شورای نگهبان گرگان میزگرد بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان شهرکرد بیرجند مشهد شیراز سانحه تصادف مجلس شورای اسلامی خطبه های نماز جمعه یاسوج آتش سوزی دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۳۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر چشم انتظار دور دوم انتخابات مجلس/ مشارکت چشمگیری در راه است

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمدرضا بهرامی‌صفت: اسفند ۱۴۰۲ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران با حضور پرشور مردم انقلابی و ولایی برگزار شد و ۲۵۴ منتخب به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند.

اما ۲۲ حوزه انتخابی و ۴۵ کرسی به دور دوم کشیده شد و جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ باید ۹۰ کاندیدا برای این ۴۵ کرسی با یکدیگر به رقابت پردازند تا در نهایت تکلیف ۲۹۰ کرسی پارلمان سبز روشن شود. یکی از این کرسی‌ها در شهرستان ملایر جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه تکلیفش مشخص خواهد شد.

در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه با ۲۲ هزار و ۸۹۷ رأی با کسب ۲۵.۹۴ درصد آرا به‌عنوان منتخب اول مردم ملایر به مجلس شورای اسلامی راه یافت و حسین احمدی با ۱۶ هزار و ۶۸۷ رأی معادل ۱۸ و ۹۱ درصد و احمد آریائی‌نژاد با ۱۶ هزار و ۶۱۲ رأی معادل ۱۸ و ۸۲ درصد آرا به عنوان نفرات دوم و سوم، به علت عدم کسب ۲۰ درصد آرا به مرحله دوم راه یافتند.

حالا ملایری‌ها باید روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه تکلیف دیگر نماینده خود را با آرای خود مشخص کنند تا برای ۴ سال کرسی پارلمان سبز را به وی بسپارند.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ملایر به صورت تمام الکترونیک

علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ملایر به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد، اظهار کرد: پیش‌بینی ۱۶۷ شعبه اخذ رأی فعال، ۱۰۱ شعبه ثابت و ۶۶ شعبه سیار را داریم.

استاندار همدان افزود: همچنین ۷۹ شعبه در مناطق شهری و ۸۸ شعبه در مناطق روستایی مستقر می‌شوند.

وی با تأکید به ۴ مؤلفه انتخابات گفت: ۴ مؤلفه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی یعنی مشارکت حداکثری، رقابت، امنیت و سلامت همچون دور نخست مورد توجه قرار گرفته است.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: این ۴ اصل همچنان معیار اصلی برگزار انتخابات خواهد بود.

استاندار همدان با اشاره به مشارکت بالای مردم ملایر بیان کرد: مردم ملایر در دور دوم نیز به طور قطع مشارکت چشم‌گیری در انتخابات خواهند داشت.

مشارکت چشم‌گیری در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

احمد اسکندریان یکی از شهروندان ملایری نیز در گفت وگو با خبرنگار با اشاره به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ملایر اظهار کرد: انتخابات یکی از اصول اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده که از ابتدای انقلاب فضای اداره کشور به صورت دموکراسی و با انتخاب مردم انجام شده است.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره نگاهی دقیق به انتخابات داشته و به انتخابی آزادانه و مشارکت مردم تأکید داشته‌اند و ما باید خودمان بتوانیم سرنوشت را رقم بزنیم.

این شهروند ملایری با اشاره به لزوم مشارکت مردم بیان کرد: نه باید مشارکت در دور دوم کمرنگ شود همان‌قدر که دور اول انتخابات اهمیت ویژه‌ای داشت در دوم هم باید به صورت گسترده پای صندوق‌های رأی بیاییم.

اسکندریان خاطرنشان کرد: نماینده‌ای که با پشتوانه حداکثر رأی مردم راهی مجلس می‌شود قطعاً می‌تواند قدم‌های محکمی داشته بردارد.

وی با بیان اینکه مردم ملایر حضور گسترده‌ای در انتخابات دور دوم خواهند داشت، بیان کرد: همچون دور نخست تمام مردم در صفوف به هم پیوسته مشارکت چشمگیر دیگری را رقم خواهند زد.

این شهروند ملایری عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم اصلح‌ترین نماینده را راهی مجلس کنیم.

کد خبر 6100797

دیگر خبرها

  • اعتبار ۷ هزار میلیاردی برای تکمیل پروژه بزرگراه شمالی کرج
  • ملایر چشم انتظار دور دوم انتخابات مجلس/ مشارکت چشمگیری در راه است
  • پس لرزه ادعای دریافت ۱۴۰ سکه توسط یک نماینده مجلس /شورای نگهبان واکنش نشان داد
  • ببینید | پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای دریافت ۱۴۰ سکه توسط یک نماینده
  • معین وزارت اقتصاد طالبان: در دوران جمهوریت «فساد» به فرهنگ تبدیل شده بود/ به عنوان فردی «شیعه» با صلاحیت کامل در ساختار امارت اسلامی مشغول هستم
  • مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است
  • ببینید | هشدار آیت‌الله هاشمی به دادن اختیارات به شورای نگهبان در سال ۶۳
  • (ویدئو) چرا خانم‌ها عضو شورای نگهبان نیستند؟
  • دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود
  • راند دوم