Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@03:25:33 GMT

اوضاع بیماری ها تغییر کرده است/علت ۷۳ درصد مرگ ها

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۷۸۳۰

اوضاع بیماری ها تغییر کرده است/علت ۷۳ درصد مرگ ها

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا رئیسی در نشست هم اندیشی آموزش سلامت در ستاد وزارت بهداشت، اظهارداشت: در زمینه کنترل بیماری های واگیر اقدامات خوب و موثری انجام شده است. ایران در کنترل بیماری های واگیر زبانزد جهان است. اما با تغییر چهره بیماری ها و سبک زندگی ، اوضاع بیماری ها و سلامت تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دو دهه پیش ۷۰ درصد جمعیت در روستاها و ۳۰ درصد در شهرها ساکن بودند اما این موضوع هم اکنون برعکس است. روستاییان از نظر سطح سلامت، تسهیلات و دسترسی به سلامت در دو دهه پیش عقب بودند. اما امروزه روستاییان سواد و سطح دسترسی شان به خدمات نسبت به قبل بهبود قابل توجه ای یافته است. هم اکنون بیش از ۷۳ درصد از مرگ ها به خاطر شیوع بیماری های غیرواگیر است و راه مداخله در این زمینه پرداختن به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است.

رئیسی با اشاره به این که کنترل ریسک فاکتورها دیگر در انحصار وزارت بهداشت نیست و ما در زمینه بسیج کردن جامعه برای پیشگیری از بیماری ها نیاز به تلاش بیشتری داریم، افزود: باید سازو کاری فراهم کنیم که سیستم دچار اختلال در خدمت رسانی نشود.

وی افزود: آموزش در حوزه بهداشت سه وجه دارد؛ یکسری از آموزش ها در قالب  بسته های خدمتی است و چیزی فراتر از آن نیست و شامل توصیه های آموزشی است. دوم توانمندسازی نیروهای حوزه بهداشت مثل آموزش بهورزی، کلاس های ضمن خدمت و آموزش های توجیهی برای بسته های خدمتی است و در مرحله آخر آموزش اجتماعی در سطح جامعه که در این زمینه نیاز به تلاش مضاعف داریم.

رئیسی ادامه داد: آموزش باید هدفمند و ساختارمند باشد. گاهی باید حتی مدیران سایر دستگاه های اجرایی در استان ها را آموزش داد و این امر باید به صورت مداوم و نه مقطعی انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برای ارزیابی یک سیستم باید آن سیستم را کلی دید. اجزاء باید در کل دیده شوند نه فقط یک جزء را ببینیم. باید حوزه آموزش را هم در کل سیستم ارزیابی کنیم.

وی اظهار داشت: تمام حوزه های سلامت شامل بهداشت محیط، بیماری های واگیر، سلامت مادر و کودک وجه اجتماعی دارند. هر برنامه ای باید یک پیوست اجتماعی داشته باشد.

کد خبر 4348588 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بیماری های غیرواگیر علیرضا رئیسی وزارت بهداشت وزارت بهداشت سازمان غذا و دارو تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان دارو پرستار آلزایمر سرطان چاقی دیابت ایرج حریرچی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سازمان نظام پرستاری دندانپزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۷۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب

کبد به عنوان یکی از حیاتی‌ترین اندام‌های بدن، نقش مهمی در دفع سموم ناشی از بیماری‌هایی چون چاقی، دیابت و فشار خون بالا ایفا می‌کند. کبد چرب، که به تجمع چربی در کبد اشاره دارد، در صورت عدم درمان می‌تواند به بیماری‌های کبدی جدی‌تری منجر شود.

به گزارش فرطب، علائم این بیماری شامل خستگی مفرط، حالت تهوع، درد شکمی، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم‌ها و تغییر رنگ ادرار به تیره و مدفوع به خاکستری است. در ادامه این مقاله، به بررسی راه‌های تشخیص و درمان کبد چرب خواهیم پرداخت.

پیشگیری از کبد چرب: اصول زندگی سالم

برای حفظ سلامت کبد و جلوگیری از بیماری کبد چرب، مهم است که به تغذیه سالم توجه داشته باشید، مصرف الکل را محدود کنید، و به طور منظم ورزش کنید تا وزن خود را کاهش دهید. خواب مناسب و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون بالا نیز از جمله عوامل کلیدی برای پیشگیری از این بیماری است. تغییرات سبک زندگی می‌تواند تاثیر بسزایی در حفظ سلامت کبد داشته باشد.

ورزش‌های قلبی-عروقی: حفظ سلامت قلب و کبد

ورزش‌های قلبی-عروقی نظیر دویدن، شنا، ایروبیک و حرکات موزون نه تنها به سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کنند، بلکه به بهبود عملکرد قلب و کبد نیز موثر هستند. این نوع فعالیت‌ها باید بخشی از برنامه روتین ورزشی هر فردی باشند تا به حفظ سلامت عمومی کمک کنند.

تمرینات مقاومتی: ساختن عضلات، کاهش چربی

تمرینات مقاومتی که شامل وزنه‌برداری و تمرینات قدرتی می‌شوند، به افزایش توده عضلانی و بهبود متابولیسم کمک می‌کنند. این نوع تمرینات یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش سریع چربی خون به شمار می‌آیند و برای هر برنامه ورزشی ضروری هستند.

یوگا و پیلاتس: تقویت ذهن و بدن

یوگا و پیلاتس، که تمرکز خود را بر کشش، قدرت مرکزی و تعادل می‌گذارند، نه تنها به تقویت بدن کمک می‌کنند، بلکه به کاهش استرس و افزایش آرامش ذهنی نیز می‌انجامند. این ورزش‌ها می‌توانند به طور غیرمستقیم به حفظ سلامت کبد و مدیریت وزن کمک کنند.

تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه

تمرینات تناوبی با شدت بالا که به همراه دوره‌های کوتاه استراحت انجام می‌شوند، می‌توانند عملکرد کبد را به طور چشمگیری بهبود بخشند. این ورزش‌ها شامل شنا، اسکات، تمرینات شکم، وزنه‌برداری و دوچرخه‌سواری هستند و به اکسیژن‌رسانی بهتر به کبد کمک می‌کنند.

پیاده‌روی: فواید قابل توجه برای سلامتی

پیاده‌روی سریع و منظم می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد، از جمله کاهش میزان کلسترول LDL. تحقیقات نشان داده‌اند که پیاده‌روی منظم در طول هفته می‌تواند به طور قابل توجهی به حفظ سلامت قلب و کبد کمک کند و بخشی ضروری از برنامه سلامتی هر فرد باشد.

جمع بندی

برای پیشگیری و مدیریت بیماری کبد چرب، اتخاذ سبک زندگی سالم حیاتی است. تغذیه مناسب، ورزش منظم، مدیریت استرس و خواب کافی می‌توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند. انواع ورزش‌ها از قبیل تمرینات قلبی-عروقی، مقاومتی، تناوبی، یوگا و پیلاتس، نه تنها به بهبود تناسب اندام کمک می‌کنند بلکه سلامت کلی بدن را نیز تقویت می‌نمایند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • پرداخت «فوق العاده خاص» کارکنان نظام سلامت از سال جاری
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند