Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@09:38:12 GMT

«خیلی کم... تقریباً» هیچ منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۸۱۳۹

«خیلی کم... تقریباً» هیچ منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، سایمون کریچلی در کتاب «خیلی کم...تقریبا هیچ» با تأملی ژرف و گیتیانه بر موضوع مرگ، ایده هیچ‌انگاری را با عبور از بلانشو، لویناس، رمانتیسم ینا و کاول پی می‌گیرد.

کریچلی برخلاف اکثریت فیلسوفان انگلیسی به جای  فلسفه تحلیلی به فلسفه قاره‌ای مشغول شد. او که سرآغاز فلسفه را نومیدی سیاسی یا نومیدی دینی و بنابراین سروکار داشتن با مسأله نیهیلیسم یا برابری و اخلاق می‌داند، تاکنون پروژه‌های اصلی خود را بر همین مبنا ادامه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  او را در این زمینه تحت تأثیر لویناس، هایدگر و دریدا و برخی از مهم‌ترین شرح‌ها بر آثار این سه را متعلق به او می‌دانند. اگر چه در این میان، فیلسوفانی هم‌چون ژرژ باتای و موریس بلانشو نیز بر ایده‌های او از اخلاق تأثیر گذاشته‌اند.

کریچلی متونی مشخصاً سیاسی دارد که «مطالبه‌کردن بی‌پایان» یکی از آن‌هاست. او هم‌چنین راجع به همین ایده مطالبه با ارنستو لاکلائو مناظره نوشتاری معروف داشته است. از کریچلی چندین کتاب و مقاله به فارسی برگردانده شده است که می‌توان به «درباب طنز» ترجمه سهیل سمی، «فلسفه قاره‌یی» ترجمه خشایار دیهیمی و... اشاره کرد. به همین دلیل این فیلسوف انگلیسی در ا یران چندان ناشناخته نیست.

پشت جلد در توضیح کتاب آمده «تقریباً هیچ مسأله معنا را به مرکز مباحثه فکری باز می‌گرداند. دغدغه اصلی کتاب این پرسش است که چگونه می‌توان برای تناهی انسان، بدون توسل به چیزی که از آن تناهی بر می‌گذرد معنایی یافت. کریچلی با تأملی ژرف و گیتیانه بر موضوع مرگ، ایده هیچ‌انگاری را با عبور از بلانشو، لویناس، رمانتیسمِ نیا و کاول پی می‌گیرد. این تأمل در خوانشی از بکت که از بسیاری از جهات قهرمان کتاب است به بار می‌نشیند.»

کریچلی در مقدمه‌ای مفصل، کتابش را با شعری از بودلر آغاز می‌کند. در این مقدمه، ناامیدی را سرآغاز فلسفه می‌داند. سپس اشکال ناامیدی را تعریف می‌کند و معضل معنا در زندگی مدرن را با مروری تاریخی پیش می‌کشد. از مقدمۀ کریچلی چنین برمی‌آید که از حوالی قرن‌ نوزدهم به ‌بعد، شرایطی پیش آمده است که مثل قبل نمی‌توان زنده‌گی معنادار و معناهای زیسته را در کنار هم و با هم در نظر گرفت. مولف، سیر تحولِ این نگره را در منابع مختلفِ تفکر اروپایی از هگل و نیچه گرفته تا هایدگر و آدورنو تعقیب می‌کند.

«خیلی کم... تقربیاً هیچ» کتاب دیگری است از کریچلی که که لیلا کوچک‌منش آن را ترجمه و به تازگی آن را وارد بازار کتاب کرده است. این کتاب در ۳۸۴ صفحه به قیمت ۳۵۰۰۰تومان از سوی نشر نی منتشر شده است.

کد خبر 4348569

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات ترجمه فلسفه معرفی کتاب معرفی کتاب نشست علمی فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شهادت امام صادق ع تازه های نشر دین اسلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معرفی نشریات قرآن کریم علوم انسانی امام صادق ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۸۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «چشم ها تنها برای دیدن نیستند» نوشته مصطفی عظیمی‌فر به تازگی توسط انتشارات سیب کال در اهواز منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این‌کتاب روایت یک روز از زندگی نویسنده‌ای را بیان می‌کند که پرسش‌گرانه محیط و جامعه اطراف خود را بررسی کرده و از میان لایه‌های سطحی و موضوعات روزمره زندگی به مفاهیمی عمیق دست می‌یابد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

همان‌گونه که در ابتدا گفتم بیدارشدن و سلام دادنم به روز جدید آن هم با آرامش و مهربانی، ارتباطی با مرفه بودن یا بی درد بودنم ندارد.

شما اگر انسانی را می‌بینید که در آرامش روزگار می‌گذارند دلیل بر این نیست که رنجی نداشته باشد. نه آدم‌ها همیشه رنج دارند؛ اما گاهی رنج های موجود قابل تحمل تر از دردهای گذشته هستند و این دلیل آرام بودن است.

اصلاً ما چاره ای جز داشتن آرامش نداریم یعنی حتی شخصی که در اوج رنج ها قرار دارد، باید همواره آرامشش را حفظ کند.

شاید بگویید این یک شعار توخالی است. ولی از شما می‌پرسم؛ چگونه می توان از چنگال رنجی سخت، بدون حفظ آرامش و تلاش برای ارتقای آن آرامش رهایی یافت؟

این‌کتاب در ۱۰۶ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6093897 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • ترجمه و شرح «فصوص الحکم» به قلم علی شالچیان منتشر می‌شود
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی