Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:26:36 GMT

نخبگان علمی در کمند 'همه چیز می دانیم'

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۳۹۹۶۸

نخبگان علمی در کمند 'همه چیز می دانیم'

تهران- ایرنا - خلافیت، دانش و پویایی از مهمترین ویژگی های شناخته شده فعالان حوزه فناوری و دانش بنیان است، اما توهم دانایی و یا 'همه چیز را می دانیم' در کمین این نخبگان است که می تواند بهره برداری آنها از آموخته های علمی برای تولید محصول نوآورانه را به شکست بکشاند.

بی تردید تداوم حرکت در مسیر علم اندوزی و کسب مهارت های لازم برای افراد خلاق و نوآور یک ضرورت است، به ویژه اگر در پی راه اندازی شرکت های دانش بنیان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به گفته کارشناسان، برخی از این فعالان با تکیه بر قدرت و سبقه علمی، خود را بی نیاز از فراگیری دانش های جدید و یا تجربه اندوزی های لازم برای موفقیت در عرصه کسب و کار دانش بنیان می دانند.

** برخی شرکت های فناور توهم دانایی دارند
میثم زرگرپور مدیرعامل و عضو هیات مدیره یک شرکت های سرمایه گذاری در زمینه شرکت های دانش بنیان و فناور به خبرنگار علمی ایرنا گفت: موسسان برخی شرکت های فناور دچار به اصطلاح توهم دانایی هستند، به طوری که با تکیه بر سوابق علمی خود، گمان می کنند با صرفا مطالعه چند مقاله و یا شرکت در دوره های آموزشی چند ساعته، دیگر چیزی نیست که ندانند و با این اندوخته ها، می توانند به عنوان یک متخصص اظهار نظر کرده و در فعالیت های فناورانه حضور قوی و موثر داشته باشند.
به باور زرگرپور، همین امر موجب می شود که چنین شرکت های نوپایی در برابر کوچکترین مانع درجا بزنند و یا از گردونه حذف شوند.
وی اظهار داشت: تا زمانی که این توهم در شرکت های دانش بنیان از بین نرود یا به دنبال اندوخته های علمی جدید نباشند، به موفقیت دست پیدا نمی کنند.

** تلنگر 'برخی چیزها را نمی دانیم'
وی تاکید کرد: در شرکت های فناور و استارتاپ ها این احساس باید در افراد ایجاد شود که با دانش محدود، نمی توان کار را به مقصد مطلوب رساند و لازم است هر گونه رویکردی خلاف این نظر را اصلاح کنند.
زرگرپور گفت: از طرف دیگر وظیفه ای که سایر فعالان اکوسیستم ارزش آفرینی دارند، این است که مدام به استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان نوپا تذکر دهند و آموزش های لازم را یا به صورت رایگان و یا با هزینه های خیلی پایین به آنان منتقل کنند.

** دانشگاه ها تجاری سازی را آموزش دهند
وی همچنین با بیان این که دانشگاه ها تجاری سازی را آموزش نمی دهند، در حالی که این موضوع باید نهادینه شود، ادامه داد: این رویه باید تغییر کند تا دانشجویان با فراگیری اندوخته های مورد نیاز، کارآفرین فارغ التحصیل شوند.
زرگرپور افزود: برخی از دانشجویان حتی فناور، پس از فارغ التحصیلی، اقدام به راه اندازی استارتاپ می کنند اما به دلیل نداشتن اندوخته های علمی و تجارب لازم معمولا شکست می خورند؛ در حالی که لازم است تجارب کافی و اندوخته های علمی مورد نیاز را داشته باشند تا علاوه بر موفقیت در راه اندازی کسب و کار، زمینه توسعه کشور هم فراهم شود.
وی در عین حال یکی از مشکلات فراروی فارغ التحصیلان دانشگاه ها را در راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان، تعلل و بی تمایلی پیشکسوتان مجرب در انتقال کامل اندوخته های تجربی به جوانان ذکر کرد که علت آن در مواردی به مشغولیت و تعدد فعالیت ها و یا مسائل مالی آنها برمی گردد.

**روند روبه رشد حمایت از شرکت های دانش بنیان
تبدیل علم به ثروت رویکرد مثبتی است که در سال های اخیر شکل گرفته و لازم است با اتکا بر اقتصاد دانش بنیان شتاب بیشتری بگیرد تا بتوان از اندوخته های علمی برای ایجاد ارزش استفاده کرد.
زرگرپور در این خصوص به روند رو به رشد حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: این روند صرف نظر از دولت ها، روند روبه رشدی است و من فکر می کنم در آینده هم اتفاقات مثبتی در این زمینه رخ می دهد.
وی ادامه داد: در پذیرش فناوری، هم مردم و هم دست اندرکاران باید یک مقدار صبورتر باشند تا به تدریج اثرات مثبت را در زندگی مردم مشاهده کنیم.

**دخالت دولت در اکوسیستم کارآفرینی به حداقل برسد
وی، یکی از مشکلات مجموعه های فناور را دخالت های دولتی اعلام کرد و افزود: دولت باید دخالت خود را در اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی و شرکت های دانش بنیان به حداقل ممکن برساند؛ به واقع تعدد مجوزها و مراکز تصمیم گیری کار را برای اجزای اکوسیستم کارآفرینی و ارزش آفرینی کشور، سخت کرده است.

** آموزش راهکار اساسی برای رفع توهم دانایی
رئیس مرکز رشد فناوری و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه توهم دانایی در برخی از شرکت های دانش بنیان وجود دارد، افزود: آموزش می تواند این مشکل را برطرف کند؛ گاهی ایده ساده انگارانه ای در ذهن افراد ایجاد می شود و جوانب امر به درستی سنجیده نشده یا به احتمال زیاد دانش کافی برای انجام کار نیست که این موارد باید از طریق آموزش برطرف شود.
دکتر سید عباس طباطبایی اظهار کرد: جوانان نباید از پیگیری طرح ها و ایده های خام، منصرف شوند بلکه باید ایده ها را در ذهن پرورش دهند و پس از کامل شدن، ارائه کنند.
به گفته طباطبایی، کمبود بودجه و احساس بی نیازی از مهارت اندوزی و دانش های جدید بخشی از مشکلات فراروی شرکت های دانش بنیان است و علاوه بر آن نبود آموزش های کافی برای ورود نخبگان علمی به حوزه فناوری و کارآفرینی است.
علمی*1201

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي توهم دانايي شركت دانش بنيان خلاقيت و نوآوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۳۹۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم شناسایی، جذب و رشد نخبگان در استان قم

فرمانده سپاه استان قم، گفت: باید بتوانیم نخبگان را شناسایی، جذب و به رشد و شکوفایی آنها کمک کنیم، برای یک نخبه خیلی مهم است که دیده شود و به او اهمیت داده شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، جشنواره «جهادگران علم و فناوری» با هدف تقدیر از برگزیدگان علمی رده‌های دفاعی، دانشگاه‌ها اقشار و نواحی بسیج در سپاه استان برگزار شد.

سردار موحد در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان قم، اظهار داشت: ظرفیت‌های انسانی، علمی، نخبگانی، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و فرهنگی و شهرک‌های صنعتی در استان وجود دارد که باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم به یک نتیجه مطلوبی برسیم.

وی افزود: در واقع باید بتوانیم نخبگان را شناسایی، جذب و به رشد و شکوفایی آنها کمک کنیم، برای یک نخبه خیلی مهم است که دیده شود و به او اهمیت داده شود و حرف‌هایش شنیده شوند تا بتوانیم با این همکاری‌ها اقدامات خوبی را در این راستا انجام دهیم و این زنجیره و شبکه کامل شود.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب علیه السلام استان قم با تأکید بر اینکه حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت نخبگان داشته باشیم، بیان کرد: برای تولید علم و جهش تولید این دو محور با هم دیگر ارتباط مستقیم دارند و باید همه در یک جبهه قرار بگیریم و بر اساس نظام مسائل استان کار انجام شود.

وی تصریح کرد: نظام مسائل استان بر مبنای بهره مندی از ظرفیت هایی مثل اقشار بسیج،قشر بسیج مهندسین صنعت،کشاورزی و سایر اقشار مرتبط تعریف می شود و در صورت تحقق آن به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

موحد تصریح کرد: باید از ظرفیت نخبگان بسیجی برای رونق تولید دانش بنیان استان استفاده شود.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب علیه السلام استان قم با اشاره به ظرفیت مجمع عالی بسیج استان به عنوان بازوی توانمند کار و تولید گفت: در صورت تصویب طرح های نوین تولیدی و دانش‌بنیان نخبگان در مجمع عالی بسیج که با حضور استاندار و سایر سازمان‌ها برگزار می شود، تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط ملزم به اجرا و تحقق آن طرح‌ها خواهند بود.

وی عنوان کرد: مهم است که دانش‌آموزان و دانشجویان با این ظرفیت‌ها آشنا شوند و توانمندی‌های موجود در استان را ببینند که در نتیجه موجب ارتقای انگیزه و امید در نوجوانان و جوانان شود.

به گزارش تسنیم، در پایان از منتخبان عرصه جهاد علمی و فناوری سپاه و نواحی مقاومت بسیج استان قم با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی قدردانی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • حضور بیش از ۲۰۰ شرکت تولیدکننده و دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند
  • شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در هرمزگان راه‌اندازی شود
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • لزوم شناسایی، جذب و رشد نخبگان در استان قم
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم