Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - محکومیت مصوبه نژادپرستانه مجلس رژیم صهیونیستی از سوی سخنگوی وزارت امورخارجه، برگزاری دوره تخصصی اکوتوریسم از سوی اتریش برای توسعه گردشگری در ایران، اعلام حمایت نکردن ترکیه از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران از سوی معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده، تاسیس سازمان جدید نفتی از سوی روسیه با برخی اعضای اوپک و افشاگری جدید از پرونده جنسی ترامپ مهمترین خبرهای 12ساعت گذشته ایرنا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن محکومیت مصوبه نژادپرستانه مجلس رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: آپارتاید در فلسطین اشغالی با همت و مقاومت ملت فلسطین برچیده خواهد شد.
* تهران- ایرنا- سفیر اتریش در تهران، فرصت ها و سرمایه های فوق العاده ایران از منظر گردشگری را یادآورشد و گفت: دوره تخصصی مشترک گردشگری و اکوتوریسم بین دو کشور از سوی یکی از دانشگاه های اتریش برگزار می شود.
* تهران- ایرنا- عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: مبارزه با مفاسد را از چشم مردم به بهانه تضعیف نظام پنهان می‌کنیم. چه بسا با افشا نکردن یک مورد، آبروی کل نظام و مسئولان خدشه دار می شود.
* اهواز- ایرنا- معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با بررسی ظرفیت ها و کاستی های خوزستان در حوزه اعتبارات و بودجه، کمیته‌هایی برای کاستی‌های احتمالی برنامه و بودجه 98 خوزستان لحاظ می کنیم.
* تهران- ایرنا- سفیر اتریش در تهران، دلیل تعلیق پروازهای وین به اصفهان و شیراز را نداشتن صرفه اقتصادی اعلام کرد و گفت: پروازها از اتریش به تهران همچنان روزی دو بار درحال انجام است.

اخبار خارجی
**********
* آنکارا- ایرنا- سرپرست هیات آمریکایی مذاکره کننده با مقامات آنکارا درباره تحریم ایران گفت: ترکیه اعلام کرده است که آمریکا را در اعمال تحریم علیه ایران، همراهی نخواهد کرد.
* مسکو- ایرنا- وزیر انرژی روسیه از توافق برای تاسیس سازمان جدید نفتی با همکاری برخی اعضای سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) خبر داد.
* تهران- ایرنا- یک روزنامه آمریکایی افشا کرد که پلیس فدرال این کشور فایل صوتی گفت و گوی ترامپ با وکیلش درباره پرداخت حق السکوت به زنی که با او رابطه نامشروع داشته را در اختیار دارد.
* تهران- ایرنا- سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را تهدید به ترور کرد.
* تهران- ایرنا- رسانه ها از دستیابی به توافق برای آتش بس میان گروه های فلسطینی و ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه خبر دادند.
* نیویورک- ایرنا- مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا حضور اعضای گروهک تروریستی منافقین در سخنرانی روز یکشنبه پمپئو را رد نکرد و در سخنانی کاملا متناقض گفت دولت آمریکا به سیاست پشتیبانی از مردم ایران و منع سفر شهروندان آن به خاک این کشور ادامه خواهد داد.
* بغداد- ایرنا- اعتراضات عصر جمعه در بغداد و چندین شهر دیگر عراق در حالی که در اغلب نقاط به شکلی آرام و مسالمت آمیز برگزار شد، در چند نقطه با درگیری همراه شد و یک کشته و 41 زخمی بجا گذاشت.
* تهران- ایرنا- در پی تحولات میدانی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ و «گادی ایزنکوت» رئیس ستاد ارتش این رژیم ، نشست اضطراری تشکیل داد.
* تهران- ایرنا- جنگنده های رژیم صهیونیستی به مواضع جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نوار غزه حمله کردند.
* نیویورک- ایرنا- وزیر خارجه آمریکا دیدار مقامات این کشور و روسیه را برای جهان مفید دانست و اظهار امیدواری کرد که سفر ولادیمیر پوتین به واشنگتن در این پاییز انجام شود.
* تهران- ایرنا- مقام های محلی ایالت شلسویگ-هولشتاین آلمان اعلام کردند که عامل حمله به مسافران اتوبوس در شهر لوبک این ایالت انگیزه های تروریستی نداشته است.
* تهران- ایرنا- منابع نزدیک به شرکت نفتی توپراش ترکیه اعلام کردندکه این شرکت پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های واشنگتن علیه تهران نیز به خرید نفت ایران ادامه می دهد.
* آنکارا- ایرنا- وزارت امور خارجه ترکیه در پی سفر یک هیات آمریکایی به آنکارا برای مذاکره درباره تحریم های ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: تحریم آمریکا علیه ایران را از نزدیک دنبال می کنیم.
* پکن- ایرنا- به دنبال تهدید دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه بر روی بیش از 500 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین، پکن اعلام کرد که تسلیم فشارها و تهدیدها نمی شود.
* بیروت- ایرنا- حزب الله لبنان با محکوم کردن تصویب قانون «کشور یهود» در پارلمان رژیم صهیونیستی، هدف از آن را محروم کردن فلسطینیان آواره از بازگشت به سرزمین خود و کوچ اجباری باقیمانده آنها دانست.
* تهران- ایرنا- رهبر دموکرات های مجلس سنای آمریکا به دنبال انتشار خبر دعوت رئیس جمهوری این کشور از همتای روسی اش، گفت که تا اطلاع ثانوی دونالد ترامپ حق ندارد با ولادیمیر پوتین دیداری داشته باشد.
شبد**1953**1379

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مهمترين عناوين خبري داخلي و خارجي جمعه تا شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۵۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران

عصرایران ؛‌ رضا غبیشاوی - خبرگزاری رسمی دولت کره شمالی روز چهارشنبه گذشته (5 اردیبهشت) خبر داد هیات اقتصادی به ریاست یک وزیر این کشور (وزیر تجارت بین المللی) پیونگ یانگ را به مقصد تهران ترک کرد.

این اتفاق نادری بود که در عرصه اطلاع رسانی کره شمالی رخ می داد. 

خبرگزاری دولت کره شمالی ، اولین رسانه ای بود که خبر سفر وزیر  را اعلام کرد. بعد از آن هم خبرگزاری رویترز آن را در قالب گزارش خبری،  منتشر کرد. در گام بعدی هم خبرگزاری ها و رسانه های جهان و ایران آن را بازنشر کردند. 

این خبر با ارزشی بود. کره شمالی کشور منزوی است و با همسایگان و کشورهای جهان، رفت و آمد سطح بالا و گسترده ای ندارد.

 روابط نزدیک تجاری و اقتصادی کره شمالی به چین و روسیه محدود می شود. در جهان هم دوستان کره شمالی علاوه بر روسیه و چین محدود می شود به بلاروس، کوبا و ایران و احتمالا چند کشور دیگر.

سفر مقامات کره شمالی به ایران هم اتفاقی کم‌رخداد است. بعد از انقلاب 57 تاکنون،‌ هیچ کدام از رهبران کره شمالی به ایران سفر نکرده اند. تنها یک بار نخست وزیر کره شمالی به ایران آمد (سال 91 نشست سران کشورهای عضو عدم تعهد). 

آخرین باری که یک وزیر کره شمالی به ایران آمد مربوط به 5 سال یعنی سال 97 قبل است.  وزیر خارجه کره شمالی در سفر به تهران با روحانی رئیس جمهوری و ظریف وزیر خارجه وقت دیدار و گفتگو داشت. در  سه دهه اخیر هیچ وزیر خارجه ای از ایران، به کره شمالی سفر نکرده است.

از روز انتشار اولین خبر درباره سفر وزیر کره شمالی به ایران بیش از 5 روز می گذرد اما هیچ خبرگزاری در ایران هیچ خبری دیگری درباره این سفر و این وزیر کره شمالی  منتشر نکرده است.  اینکه سرنوشت این هیات و این وزیر کره شمالی چه شد؟ به ایران آمد یا نیامد؟ اگر آمد با چه کسی در ایران دیدار داشت؟ هدف از سفر چه بود؟ درباره چه موضوعاتی با مقامات ایران گفتگو کرد؟ 

اگر نیامد یعنی سفرش لغو شد؟ اگر بله چرا سفر لغو شد؟ 

به ویژه که وزیر تجارت بین الملل کره شمالی است. قرار است دو کشور تحت تحریم چه چیزی باهم مبادله و خرید و فروش کنند؟ ما قرار است چه چیزی بخریم و چه چیزی می توانیم بفروشیم؟ کلا داستان جذاب و مهمی است.

 

"یون جونگ هو" وزیر روابط اقتصادی خارجی کره شمالی (سمت راست) در عکس آرشیوی در پیونگ یانگ در کنار سفیر روسیه در کره شمالی

 هیچ خبرگزاری در ایران از هیچ مقام ایرانی درباره سرنوشت این هیات سوال نکرد. هیچ خبرگزاری در ایران نتوانست از منابع آگاه خود سوال کند و خبری اختصاصی در این باره منتشر کند که این هیات کره شمالی چه شد؟

هیچ مقام مسوولی هم در ایران، در این مدت، احساس مسوولیت نکرد تا به افکار عمومی توضیح دهد آیا این وزیر آمده یا نیامده ؟ اگر آمده ...

این است وضعیت اطلاع رسانی در ایران. خبرگزاری کره شمالی به عنوان بسته ترین کشور جهان ، خبر سفر وزیرشان به ایران را منتشر می کند اما در ایران خودمان، خبری از سرنوشت این سفر و این وزیر نیست. انگار نه انگار. خلاصه اینکه هیچ ارزشی برای مخاطب ایرانی قائل نشدند.

نکته دیگر اینکه، سکوت در برابر اتفاقات با ارزش خبری ،‌ آن اتفاق را از بین نمی برد بلکه به ابهامات و گمانه زنی های اطراف آن رنگ واقعیت می دهد. 

 سکوت در ایران و کره شمالی بعد از انتشار خبر اول سفر وزیر کره شمالی به تهران، به ایران آسیب می زند. بزرگترین آسیب این است که گمانه زنی ها و احتمالات رسانه ها را درباره روابط دو کشور تایید می کند.

خبر را اولین بار خبرگزاری کره شمالی اعلام و بعد از آن، رویترز این خبر را در قالب گزارش خبری منتشر کرد. خبر رویترز به صورت گسترده در همه رسانه های جهان و ایران بازنشر شد. خبر رویترز احتمالات و گمانه زنی هایی را درباره روابط و همکای های نظامی مطرح می کند که به لحاظ چارچوب افکارعمومی، سکوت دربرابر آنها، یعنی تایید غیرمستقیم و ضمنی.

این رفتارها نه تنها به اعتبار رسانه ها و مسوولان ایرانی آسیب می زند بلکه ابهام ها را تقویت و راه رای برای تولید و تقویت شایعه ها و گمانه زنی ها باز می کند.

 

بعد از متن

بعد از انتشار متن مشخص شد وزیر تجارت بین المللی کره شمالی دیروز در نمایشگاه صادراتی اکسپو تهران حاضر بوده و از جمله از غرفه سایپا هم بازدید داشته است. این خبر را هم روابط عمومی سایپا اعلام کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: صداوسیما، برکناری معاون سیاسی و مشکل اطلاع رسانی رسانه ، بالاتر از خانواده سلطنتی چگونه رسانه قوی داشته باشیم؟  / ایران نیازمند خودکفایی رسانه ای وزیر نفت یا وزیر ابهام بنزینی؟ آیت الله کاظم صدیقی ؛ زنده باد ابهام 10 نکته درباره اختلاس ۲ میلیون دلاری در بندر امام / چرا رسانه ها اختلاس را کشف نکردند؟ / روابط با کانادا را عادی کنید 10 ویژگی سخنگوی خوب برای قوه قضائیه موشک های ایران در آسمان قدس ؛ عکس تاریخی  سفر یک وزیر کره شمالی به ایران 

دیگر خبرها

  • استمرار جمعه‌های خشم و انزجار از رژیم صهیونیستی
  • ۱۴ اردیبهشت، استمرار راهپیمایی جمعه‌های خشم در برخی استان‌ها
  • ۱۴ اردیبهشت؛ استمرار راهپیمایی جمعه‌های خشم در برخی استان‌ها
  • تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • روایت تسنیم از نشست خبری امام‌جمعه خرم‌آباد+فیلم
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسئولان ایران
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران