Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازارهای بورس و فرابورس در سی امین روز تیرماه کم تعداد تر از روزهای قبل بود و شامل 14 توقف و 5 بازگشایی بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ بورس و فرابورس یک روز مانده به آخرین روز تیرماه 97 را در حالی به اتمام رساندند که شاخص کل بورس 518.84 واحد خود را بالا کشید. در این روز در مجموع پیام های ناظران بورس و فرابورس 14 توقف و پنج بازگشایی را شامل شد که از این میان توقف نمادهایی مانند «شنفت» و «شبهرن» به دلیل افزایش نرخ روغن موتور و «بمپنا» به دلیل افزایش درآمد غیرعملیاتی به دلیل تبدیل بدهی های ارزی این شرکت به بدهی ریالی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در ادامه این نوشتار می خوانید٬ شرحی مختصر از مهمترین این پیام‌ها است.

بورس:

•    دو توقف به یک دلیل: نماد دو شرکت نفت پارس (شنفت) و نفت بهران (شبهرن) امروز متوقف شدند. این دو شرکت اعلام کردند که بنابر تصمیمات گرفته شده در جلسه پنجم تیر ماه امسال کارگروه تنظیم بازار و ابلاغیه معاون امور اقتصادی و بازرگانی و دبیر کارگروه درخصوص موافقت با 9 درصد افزایش نرخ فروش انواع روغن موتور نسبت به نرخ رسمی سال 1393 در شرکت های عضو، این اختیار را دارند تا محصولات را با افزایش قیمت به فروش برسانند. تاثیر این رویداد مهم بر صورت های مالی این دو شرکت هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

•    «مرقام» از پیروزی در مناقصه گفت: شرکت ایران ارقام (مرقام)، امروز خبر از خرید، نصب و پشتیبانی 250 دستگاه خودپرداز داد که به واسطه برنده شدن مناقصه پست بانک در حال تبادل مدارک و طی مراحل انعقاد مناقصه است. شرکت همچنین اعلام کرده است که در حال تهیه یک فقره ضمانت‌نامه حسن انجام تعهدات به عنوان تضمین و ارائه  آن به پست بانک است.

•    دو توقف به دلیل ناکامی در فروش: نماد شرکت های کربن ایران (شکربن) و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) امروز به دلیل ارائه توضیحات درخصوص فروش سهام کنترلی «شدوص» متوقف شدند. «شکربن» و «وپترو» امروز از عدم مشارکت خریداران در عرضه سهام کنترلی شرکت دوده صنعتی پارس خبر دادند. این دو شرکت گفته اند که در حال بررسی برای عرضه مجدد سهام این زیرمجموعه خود هستند.

•    «کپشیر» و فروش ساختمان: نماد شرکت پشم شیشه ایران (کپشیر) امروز به دلیل ارائه توضیحات درخصوص فروش ساختمان متعلق به شرکت متوقف شد. این ساختمان در خیابان استاد مطهری رو به روی پتروشیمی جم واقع شده است.

•    «کهرام» متوقف شد: نماد شرکت تولیدی گرانیت بهسرام (کهرام) امروز متوقف شد تا درمورد اصلاح ساختار تولید توضیح دهد. «کهرام» از اصلاح ساختار تولیدی خود خبر داده و طبق آنچه در کدال ذکر کرده است، این تغییر در ساختار تولیدی اثر منفی بر حصول درآمد این شرکت نخواهد داشت.

•    

فرابورس:

•    «وسین» و تعدیلات سنواتی: نماد شرکت بیمه سینا (وسین) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص تعدیلات سنواتی متوقف شد. بنابر این اطلاعات تعدیل یاد شده به دلیل ذخیره مشکوک الوصول اصلاح سرفصل ذخیره حق بیمه عاید نشده بابت بیمه نامه های صادره و منقضی شده تا تاریخ ترازنامه، تسعیر دارایی ها و بدهی های پولی و ارزی به نرخ ارز رسمی در تاریخ ترازنامه طبق استاندارد حسابداری صورت گرفته است و مبلغ آن بالغ بر 13 میلیارد و 400 میلیون تومان است.

•    ماده 20 قانون رفع موانع تولید این بار به نفع «بمپنا»: نماد شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) امروز به دلیل افشای اطلاعات مربوط به تبدیل وام ارزی به ریالی براساس ماده 20 قانون رفع موانع تولید متوقف شد. در اجرای این ماده قانونی و همچنین توافق با بانک ملت٬ وام ارزی اخذ شده توسط شرکت به وام ریالی تبدیل و در نتیجه آن، مبلغ 278 میلیارد تومان مانده زیان تسعیر بدهی‌های ارزی بلندمدت از حساب ها حذف و مبلغ 35 میلیارد تومان تحت سرفصل درآمدهای غیرعملیاتی منعکس شده است. شایان ذکر است طبق مواد اصلاحی آیین نامه مذکور، عدم ایفای اقساط سررسید شده تا پایان شهریور سال جاری موجب لغو مزایای مندرج در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر خواهد شد.

خلاصه اتفاقات در سایر نمادهای بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس فرابورس پیام ناظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۸۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد

عربستان احتمالاً قیمت رسمی فروش تمام درجات نفتی خود به آسیا را در ماه ژوئن تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش می‌دهد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت دنیا احتمالاً قیمت رسمی فروش تمام درجات نفتی خود به آسیا را در ماه ژوئن تا بالاترین رقم طی 5 ماه گذشته افزایش می‌دهد. قیمت رسمی فروش نست سبک عرب احتمالاً 70 تا 90 سنت افزایش یافته و به 3 دلار در هر بشکه  بالاتر از شاخص عمان/دبی می‌رسد که بالاترین رقم از ماه ژانویه است.
اکثر تحلیلگران رویترز انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عرب هم به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شداحتمال افزایش قیمت نفت خام عربستان برای بازار آسیا

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) فرآوری نفت خام «آپر زاکوم» را در پالایشگاه نوسازی شده روایس آغاز کرده و صادرات درجات متوسط ترش نفت را کاهش داده است.
تغییر در مواد خام اولیه پالایشگاه ادنوک باعث شده صادرات نفت خام موربان در آوریل به رکورد 1.65 میلیون بشکه در روز برسد که قیمت نفت خام ترش سبک را پایین آورده است.
عرضه بالای نفت خام سبک و حاشیه‌های پایین سوددهی نفتا احتمالاً افزایش قیمت نفت فوق سبک عرب را بین 30 تا 50 سنت در ماه ژوئن نگه می‌دارد. قیمت‌های رسمی فروش نفت عربستان معمولاً پنجم هر ماه منتشر شده و قیمت گذاری نفت ایران، کویت و عراق را مشخص می‌کند، یعنی حدود 9 میلیون بشکه در روز فروش نفت به آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت‌ نفت را بر اساس توصیه مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود طی ماه‌های گذشته، بر اساس سوددهی و قیمت محصولات تعیین می‌کند.
انتهای پیام/59

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • نقص فنی علت توقف قطار مشهد به تهران اعلام شد
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود