Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،با وجود کاهش بارش‌ها و وجود خشکسالی‌های امسال رودخانه‌های منطقه کلات در شمال شرق خراسان رضوی همچنان جاری است و آب فراوانی دارد، اما قصه‌ی پر غصه‌ی خروج آب از کشور دست کشاورزان کلاتی را برای توسعه‌ی کشت و زرع بسته است.
در صورتی که ۵۰ درصد حق آب رودخانه های کلات متعلق به کشورهای  همسایه  است در صورت مدیریت درست این موضوع ، ۵ هزار هکتار از اراضی کلات نجات می‌یابد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  یکی از کشاورزان در این باره می گوید: شاهد این هستیم که این آب  به کشورهای همسایه می‌رود و متاسفانه نمی‌توانیم از این آب به درستی استفاده کنیم ، چون باید اقداماتی انجام شود که این آب به زمین‌ها و روستا‌های دیگر پمپاژ شود.

یکی دیگر از کشاورزان معتقد است: کمتر از 1 کیلومتر با آخرین تپه‌ی ترکمنستان فاصله داریم ؛ در آن جا دو رودخانه وجود دارد ، ولی مکانیزم‌هایی وجود ندارد که بتوانیم از آن آب استفاده کنیم .   وعده محقق نشده وزیر نیرو   بهار سال 97 وزیر نیرو قول پیگیری ساماندهی خروج آب و بهره مندی کشاورزان منطقه کلات از آب‌های مرزی را داد که هنوز محقق نشده است.
اردکانیان وزیر نیرو بهار امسال قول پیگیری ساماندهی خروج آب از کلات و بهره مندی کشاورزان منطقه از آب‌های مرزی را داده است ؛

وی  در بازدیدی که بهار امسال از منطقه مرزی کلات داشت ، گفته: ظرفیت‌های خوبی در منطقه مرزی وجود دارد که باید تمهیدات خاصی را برای بهره مندی کشاورزان تا اجرای طرح‌های بلند مدت برای این مناطق بیندیشیم.   وزیر نیرو افزوده: ما باید تمهیدات خاصی را برای بهره مندی کشاورزان تا زمان اجرای طرح‌های بلند مدت مهار حق آب‌های مرزی بیندیشیم که در اولین فرصت این کار را خواهیم کرد .   مطالعه‌ی ساماندهی طرح‌های کلان آب‌های مرزی
اعلایی سرپرست امور آب منطقه‌ی خراسان رضوی از مطالعه‌ی ساماندهی طرح‌های کلان آب‌های مرزی در این منطقه خبر داد و گفت : حدود ۱۴۰ میلیون مکعب آب از کشور خارج می‌شود که ۵۰ درصد آن متعلق به کشور‌های همسایه است .

وی ادامه داد : ۵۰ درصد باقی مانده بخش اصلی را توسط شیوه‌های غیر سازه‌ای باید مدیریت کنیم ، چون غیر از دو رود خانه‌ای که خارج می شود ، رود خانه‌ی پر آبی نداریم .

مدیر امور آب منطقه‌ی خراسان رضوی ادامه داد : بقیه‌ی رود خانه‌ها را باید با طرح‌های دیگری مهار کنیم که برنامه هایش در دست مطالعه است .

با ساماندهی خروج آب‌های مرزی از کلات حدود ۵ هزار هکتار از اراضی حاصل خیز منطقه زیر کشت محصولات کشاورزی خواهد رفت . انتهای پیام//ف.ش   گزارشگر: فاطمه شهدوست        

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۱۴۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است

به زعم کارشناسان فروش نفت و گاز در شرایط تحریم اقتضاهای خاص خودش را دارد. البته به طور کلی بازاریابی برای فروش نفت و گاز کشور تخصص خاصی می طلبد، اما این امر در شرایط تحریم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

واقعیت این است که طی سال های اخیر صادرات نفت و گاز کشور با محدودیت هایی روبرو شد. دولت سیزدهم و وزارت نفت تلاش خود را در راستای به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به منظور فروش گاز به همسایگان در دستور کار قرار دادند.

یکی از مهم ترین تلاش های دولت که اخیراً به اجرا گذاشته شده است، تلاش در راستای احیای خط لوله گاز ایران-پاکستان-هند است. اخیراً اخباری مبنی بر از سرگیری ساخت خط لوله در بخش پاکستانی منتشر شد. این خبر بسیار خوش حال کننده است، زیرا موفقیت کشورمان را در این حوزه نشان می دهد. در صورتی که این خط لوله با موفقیت تکمیل شود و بتوانیم اسلام آباد را متقاعد کنیم که از ایران گاز مورد نیاز خود را تأمین کند، اتفاقات خوبی به لحاظ صادرات گاز برای کشورمان رخ می دهد.

 محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در ارتباط با دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده در دولت سیزدهم تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار این دولت اقدامات خوبی در زمینه روابط ما با کشورهای همسایه در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز و فرآورده شروع شد.

وی ادامه داد: در سال 1400 بدهی های کشور به ترکمنستان انجام شد. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. طی سال های قبل از آن به بهانه عدم پرداخت بدهی ها، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما قطع شد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: شمال شرق کشور در قسمت انتهایی خطوط لوله گاز در کشور قرار دارند و با افت فشار در این بخش روبرو هستیم. در زمستان 1401 به خاطر برداشت زیاد از خطوط لوله در مسیر گازرسانی و افت فشار در بخش های پایانی، دچار قطع گاز در مناطق شمال شرق کشور شدیم.

مهرجو گفت: در این شرایط، به دلیل سرمای زیاد، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما نیز قطع بود و با مشکلات عدیده ای همچون تعطیلی پایتخت و مسائل دیگر روبرو شدیم.

وی ادامه داد: بعد از اتفاقاتی که در سال 1401 رخ داد، دولت به دنبال انعقاد یک قرارداد پایدار انتقال گاز به کشورمان از ترکمنستان برآمد. همچنین قرارداد سوآپ با آذربایجان امضا کردیم. بعد از شیطنت های سیاسی که آذربایجان انجام داد، تحرکات خوبی انجام دادیم. از یک طرف پیام قدرت کشور را به آذربایجان مخابره کردیم و از طرف دیگر توسعه روابط تجاری از طریق مبادلات انرژی را پیگیری کردیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: آذربایجان صادرکننده گاز است اما به دلیل قراردادهایی که در زمینه ال ان جی با دیگر کشورها دارد، واردکننده گاز نیز محسوب می شود. وزارت نفت با دیپلماسی فعال انرژی که به اجرا گذاشت، توانست به سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان بپردازد. به نحوی که روزانه به واردات 7 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان پرداختیم و 1 میلیون متر مکعب از آن را به آذربایجان صادر کردیم.

مهرجو خاطرنشان کرد: قرارداد قدیمی ای در زمینه سوآپ گاز و برق با ارمنستان داشتیم. به جمهوری نخجوان هم گاز صادر می کنیم که رقمش بالا نیست و زیر 1 میلیون متر مکعب است. عمده ترین شرکای کشور در زمینه صادرات گاز ترکیه و عراق محسوب می شوند که تعهد صادراتی روزانه بین 70 تا 80 میلیون متر مکعبی گاز با آن ها داریم.

وی ادامه داد: خط لوله صلح مبنی بر صادرات گاز از ایران به پاکستان که تا هندوستان نیز کشیده می شود، در دستور کار قرار گرفت. تحت تأثیر فشارهای سیاسی آمریکا و رقبای ما در منطقه این خط لوله به نتیجه نرسید. اما در جریان قرار گرفته ایم که قرار است با پیگیری های صورت گرفته از طرف کشورمان، پاکستان بخش مربوط به خودش را از این خط لوله تکمیل کند. به این ترتیب، با پیگیری مستمر دیپلماسی فعال منطقه ای در حوزه انرژی توانستیم که به تمدید قرارداد گازی عراق برسیم، سوآپ گاز از ترکمنستان را از سر بگیریم و خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا، در حال ساخته شدن است و با این اقدامات بستری برای تبدیل شدن کشورمان به هاب گازی منطقه فراهم خواهد شد.  

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • سرلشکر باقری: وضعیت منطقه قبل و بعد از «وعده صادق» تغییر کرده است
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • وعده شهردار سنندج برای ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش ‌
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی