Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان خوزستان یکی از گذرگاه‌های اصلی ورود کاروان امام رضا(ع) به ایران بوده است و منابع تاریخی از وجود قدمگاه‌های متعددی در سراسر کشور متبرک با نام امام رضا(ع) خبر داده‌ که تعداد قابل‌ توجهی از آن‌ها در استان خوزستان قرار گرفته است. ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ استانها خوزستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، از دیرباز سرزمین ما به وجود بارگاه ملکوتی نورِ هشتم و هشتمین حجت از حجج بحق خداوند در خراسان می‌بالید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مادران ایران‌زمین از همان کودکی دل فرزندانشان را به پنجره فولاد حضرت خورشید گره می‌دهند تا در زیر سایه عشق به ایشان رشد کنند.

حضور امام رضا(ع) پیش از شهادت ایشان و وجود بارگاه مقدس‌شان در دل این سرزمین برکتی جاودانه کاشت و قدم به قدم شهرهایی که برای رسیدن به توس پیمودند نیز از عطر وجودشان بی‌نصیب نماند. استان خوزستان از این قاعده مستثنا نیست و یکی از گذرگاه‌های کاروان امام برای ورود به ایران خوزستان بود.

طبق روایات واصله از راویان امام رضا(ع) طول مسیر طی‌شده توسط ایشان 3450 کیلومتر بوده که دوسوم این مسیر را در ایران طی کرده‌اند. منابع تاریخی از وجود قدمگاه‌های متعددی متبرک با نام امام رضا(ع) روایت کرده‌اند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها در استان خوزستان قرار گرفته است.

طبق روایات تاریخی از گذشته بقعه یا قدمگاه‌های منسوب به امام هشتم(ع) در استان خوزستان در شهرستان‌های آبادان، شوشتر، دزفول و شوش و همچنین در روایتی دیگر شهر اهواز قدیم نیز قرار دارد.

اهواز قدیم؛ یکی از توقف‌گاه‌های امام هشتم

حجتالاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این‌ باره اظهار داشت: طبق روایات تاریخی آنچه از سفر تاریخی و هجرت بزرگ امام رضا(ع) به ایران داریم این امر مسلم است که امام از مدینه به بصره آمدند و از بصره نیز به اهواز رفته‌اند.

وی ادامه داد: این امر جزو روایات قطعی است اما این موضوع که امام رضا(ع) پس از اهواز کدام مسیر را انتخاب کردند دو نظر وجود دارد.

امام جمعه اهواز در تفصیل دو مسیر احتمالی امام رضا در عبور از خوزستان گفت: یک قول در تاریخ است که امام رضا(ع) از اهواز به بهبهان و از بهبهان به اصفهان و سپس مسیر کویر را طی کرده‌اند. در نقل دوم نیز آمده است از اهواز مسیر قم و سپس شهر ری و پس از آن مسیر توس را انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: تشرف امام رضا(ع) به اهواز و به‌طور کلی خوزستان تأییدکننده قدمگاه‌های موسوم به ایشان است. مرقد علی‌بن مهزیار که به اهواز قدیم معروف است از جمله مکان‌هایی است که گفته می‌شود جزء قدمگاه‌های امام رضا(ع) است.

به گزارش تسنیم، یاقوت حموی تاریخ‌نویس مشهور و نویسنده کتاب احسن التفاسیر از وجود قدمگاه‌ و بقعه‌هایی به نام امام رضا(ع) در محدوده شهرهای آبادان تا دزفول خبر داده است.

همچنین در منابع تاریخ تستر یا همان شوشتر قدیم از وجود دو بقعه به نام امام رضا(ع) در این شهرستان گفته شده است و محمد حسینی شیرازی مؤلف کتاب تذکرة الاخبار از دیمی در شهرستان شوشتر نوشته است که پس از آن نام امام رضا(ع) آمده است. ظاهراً دیم در استعمال عربی به مکان بی‌آب گفته می‌شد.

انتهای پیام/ح

R41468/P1357/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۷۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور هوای شهر هندیجان در وضعیت قرمز و اهواز در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، وضعیت هوا امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ منتهی به ساعت ۱۰:۰۰ بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، در ایستگاه‌های شهر هندیجان ۱۵۳ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت قرمز و آلوده برای عموم و شهر اهواز از جمله استانداری ۱۳۴، حفاری ۹۸، نیوساید ۱۱۳، پادادشهر ۱۱۳ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت آلوده برای گروه‌های حساس قرار گرفت و بر این اساس افراد باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.

بر اساس طبقه‌بندی پنج‌گانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

به گزارش ایمنا، کارگروه آلودگی هوای استان مدارس تمام مقاطع در شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه را در روز دوشنبه به صورت غیرحضوری اعلام کرد و دیروز نیز مدارس شیفت صبح شهرهای اهواز باوی کارون خرمشهر آبادان و شادگان تعطیل شد.

کد خبر 750690

دیگر خبرها

  • تیم تراکتور امروز در اهواز به میدان می‌رود
  • اعلام آمادگی ۳۵۰۰ زائر پیاده برای تشرف به مشهد در دهه کرامت
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی حمایت از طرح «نور» در اهواز
  • همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در زاهدان برگزار می‌شود
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکیِ اجتماع طرح عفاف و حجاب
  • برگزاری همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در زاهدان
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع) در بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان
  • هرمزگان میزبان ۳ گروه از خادمین حرم مطهر رضوی
  • سیزدهمین کاروان فرهنگی ورزشی جاده ولایت میهمان خوزستانی‌ها