Web Analytics Made Easy - Statcounter

جايگاه آموزه حج و مهدويت، بس بلند و خطير، و نقش آن دو در هدايت و ساماندهى جامعه اسلامى و مسلمانان، سرنوشت‌ساز و بى‌بديل است. تعامل اين دو با يكديگر نيز بسيار عميق و شديد است و از لحاظ تاريخى، قدمتى طولانى به درازاى عمر بشر دارند.

به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن موسم حج و گردهمایی عظیم مسلمانان از سراسر جهان در سرزمین وحی و با توجه به آنکه امام روح حج است در نوشتار ذیل ارتباط «حج و مهدویت» بررسی شده است که بخش نخست آن به حضورتان تقدیم می شود:

 

جايگاه آموزه حج و مهدويت، بس بلند و خطير، و نقش آن دو در هدايت و ساماندهى جامعه اسلامى و مسلمانان، سرنوشت‌ساز و بى‌بديل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعامل اين دو با يكديگر نيز بسيار عميق و شديد است و از لحاظ تاريخى، قدمتى طولانى به درازاى عمر بشر دارند. انبياى پيشين درباره حج و مهدويت آموزش‌هايى به پيروان خويش داده‌اند و همه آنها به نوعى نويدگر آمدن موعود و ظهور او و تشكيل حكومت جهانى بوده‌اند.

 

اين دو باورداشت مهم كاركردهاى مشتركى ميان مسلمانان دارند؛ كاركردهايى نظير وحدت‌بخشى، بالندگى، عزت و اقتدارآفرينى، خدامحورى، اشاعه معنويت و عدالت‌خواهى، در پرتو مهدويت و حج دست‌يافتنى است. پس نقش تأثيرگذار مهدويت و حج در گستره وسيع زندگى مسلمانان، اعم از زندگى كنونى و آينده، نقشى بى‌بديل است؛ يعنى افزون بر اينكه زندگى كنونى مسلمانان را به شاخصه‌هاى عزت، اقتدار، نفى سلطه، عدالت و خدامحورى مزين مى‌كند، آينده زندگى مسلمانان را نيز با ايجاد وحدت و بالندگى جهت‌دهى كرده، اميد و نشاط را براى آنها تضمين مى‌كند.

 

افزون بر نقش‌آفرينى حج و مهدويت در زندگى فردى و اجتماعى مسلمانان، نقش آن دو نيز نسبت به يكديگر، نقش تأثيرگذار و دوسويه است؛ يعنى حج و مهدويت در رشد و تثبيت يكديگر مؤثرند. مثلاً حج با ايجاد وحدت و نفى تبعيض نژادى، زمينه‌ساز و تداعى‌گر وحدت سياسى و اتحاد مردم در زمان حكومت جهانى امام زمان(عج) است. همچنين مكه، محل ظهور امام زمان(عج)، محل تجمع ياران ايشان و محل آغازين نهضت جهانى حضرت(عج) به حساب مى‌آيد. از طرف ديگر، نقش مهدويت در تعالى‌بخشى حج، در قالب حضور همه ساله امام در مناسك حج، هدايت و نظارت ايشان بر حجاج و...، همچنين تحقق‌بخشى اهداف حج، نظير فراگيرى اسلام در سراسر جهان، گسترش معنويت و عدالت و... تبلور دارد.

 

رابطه كاركردگرايى

1. اتحاد و همگرايى

اميرمؤمنان على(ع)، بعد از اندرز مردم به ضرورت عبرت‌گيرى آنان از سرگذشت امت‌هاى پيشين اشاره مى‌كند و با بيان راهنمايى براى ساماندهى زندگى مسلمانان، اتحاد و همدلى ميان آنان را يادآور مى‌شود و با توجه به اهميت انسجام، منشور اتحاد را ترسيم مى‌كند و چنين مى‌فرمايد: «از كيفرهايى كه بر اثر كردار بد و كارهاى ناپسند بر امت‌هاى پيشين فرود آمد، خود را حفظ كنيد و احوال گذشتگان را در خوبى‌ها و سختى‌ها به ياد آوريد و بترسيد كه همانند آنان باشيد. پس آن‌گاه كه در زندگى گذشتگان مطالعه و انديشه مى‌كنيد، عهده‌دار چيزى باشيد كه عامل عزت آنان بود و دشمنان را از سر راهشان برداشت و سلامت زندگى آنان را فراهم كرد و نعمت‌هاى فراوان را در اختيارشان گذاشت و كرامت و شخصيت به آنان بخشيد كه از تفرقه و جدايى اجتناب كردند و بر وحدت و همدلى همت گماشتند و يكديگر را به وحدت واداشتند و به آن سفارش كردند.

و از كارهايى كه پشت آنان را شكست و قدرت آنان را در هم كوبيد، بپرهيزيد؛ كارهايى چون كينه‌توزى با يكديگر، پركردن دل‌ها از بخل و حسد، به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن و دست از يارى هم كشيدن... .

در احوال مؤمنان پيشين انديشه كنيد كه چگونه بودند آن‌گاه كه وحدت اجتماعى داشتند، خواسته‌هاى آنان يكى، قلب‌هاى آنان يكسان، دست‌هاى آنان مددكار، شمشيرها ياري‌كننده، نگاه‌ها به يك‌سو دوخته و اراده‌ها همسو بود. در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند؟ و رهبر و پيشواى همه دنيا نشدند؟ پس به پايان كار آنان نيز بنگريد! در آن هنگامى كه به تفرقه و پراكندگى روى آوردند و مهربانى و دوستى آنان از بين رفت و سخن‌ها و دل‌هايشان گوناگون شد. از هم جدا شدند، به حزب‌ها و گروه‌ها پيوستند. خداوند لباس كرامت خود را از عبرت‌انگيز باقى ماند. 1

برخى از باورها در ايجاد همگرايى ميان مردم، نقش مهم و تأثيرگذارى دارند كه با شناخت و معرفى آنها، مى‌توان حركت مردم و جامعه را به سوى وحدت دوچندان كرد. حج و مهدويت نيز از جمله آن باورهاست كه نقششان در ايجاد بسترهاى لازم براى اتحاد، خطير و سرنوشت‌ساز است.

مسلمانان در مراسم حج با كنار گذاشتن آداب و رسوم ملى و قومى و آراستگى به آداب و رسوم اسلامى و بدون توجه به تفاوت‌هاى فرهنگى، نژادى و زبانى در كنار يكديگر، اجتماع ميليونى را تجربه مى‌كنند و به نوعى قدرت و توان عظيم اسلامى را به جهانيان نشان مى‌دهند.

بى‌شك، انديشه مهدويت نيز، انديشه‌اى فراگير و فرامذهبى است و همه گروه‌هاى اسلامى بدان اعتقاد قلبى دارند. ازاين‌رو دو گروه عمده اسلامى، يعنى اهل سنت و شيعه، انكار امام مهدى(عج) و ظهور او را كفر و خروج از دين اسلام مى‌دانند؛ چنان‌كه پيامبر اكرم(ص) مى‌فرمايد:

«مَن أنكرَ القائمَ مِن وُلدي فَقدْ انكرَني » 2؛ «هركسى كه قائم از فرزندان مرا انكار كند، در واقع مرا انكار كرده است».

همچنين در منابع اهل سنت آمده است كه پيامبر اكرم(ص) فرمود: «مَن كَذبَ بِالمهديِّ فَقدْ كَفرَ » 3؛ «هركس مهدى را تكذيب و انكار كند، به راستى كافر است».

همچنين حضرت(ص) فرمود: «مَنْ أنكرَ خُروجَ المَهديِّ فَقدْ كَفرَ بِما انزِل عَلى مُحمّدٍ (ص)». 4 «هر كس ظهور مهدى(عج) را انكار كند، به آنچه بر محمد(ص) نازل شده، كفر ورزيده است.»

اين‌گونه روايات در منابع روايى و تاريخى شيعه و اهل سنت فراوان است كه همه آنها حكايت از جايگاه بلند انديشه مهدويت از منظر مسلمانان و نقش محورى آن در ايجاد اتحاد و همگرايى ميان آنان دارد.

 

پی نوشت ها:

1) . نهج البلاغه، سيدرضى، ترجمه: محمد دشتى، خطبه 192.

2) . بحارالانوار، ج 51، ص 73.

3) . تحفة الاحوذى، مباركفورى، ج 6، ص 402.

4). ينابيع المودة، قندوزى، ج 3، ص 295؛ فرائدالسمطين، حموينى، ج2، ص 334.

ادامه دارد ...

*برگرفته از «حج و مهدویت»، نوشته حسین الهی نژاد

ادامه دارد...

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت مجلس امام رضا ع شانزدهمین جشنواره امام رضا ع مراسم اختتامیه ایران نماز جمعه مشهد ترامپ امام رضا حج منتظران ظهور مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۵۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
  • روز عشق ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر Global Love Day
  • دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند
  • تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در محکومیت برخورد آمریکا با دانشجویان
  • مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است