Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@23:26:26 GMT

خاموشي ها و تنگناهاي پرورش طيور استان مرکزي

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۰۰۱۹۳

خاموشي ها و تنگناهاي پرورش طيور استان مرکزي

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - پرورش طيور از بخش هاي مهم در حوزه کشاورزي است که در سال هاي اخير مشکلات فراواني را از جمله تامين نهاده ها و دارو و نوسانات در قيمت تمام شده تجربه کرده و در سال جاري خاموشي ها و تامين انرژي نيز به عنوان چالش ديگري براي شاغلان اين بخش خودنمايي کرده است.

استان مرکزي با توليد حدود 54 هزار تن گوشت مرغ، 53 هزار تن توليد گوشت قرمز، 320 هزار تن شير، حدود 41 هزار تن توليد تخم مرغ جايگاه ويژه اي را در امنيت غذايي کشور و اين استان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دست اندرکاران حوزه انرژي مي گويند که تغيير شرايط اقليمي و الگوي بارش ايران، کاهش توليد انرژي الکتريکي از طريق نيروگاه هاي آبي را در کشور به همراه داشته است که با توجه به افزايش مصرف برق در فصل گرما براي جبران اين کاهش وزارت نيرو خاموشي هاي 2 ساعته روزانه را براي مشترکان در دستور کار خود قرار داده است.
به گفته مديرعامل شرکت توزيع برق استان مرکزي کسري انرژي الکتريکي در اين استان 200 مگاوات است و اجراي برنامه خاموشي تنها راه حل در شرايط کنوني براي مديريت منابع است.
وي افزود: واحدهاي صنعتي، اداري، توليدي و خدماتي بايد به ژنراتور تجهيز شوند و با مديريت کوتاه مدت از خسارت قطع برق جلوگيري کنند.
اين در شرايطي است که توليدکنندگان مرغ و تخم مرغ استان مرکزي با اجرايي شدن برنامه خاموشي با مشکلات جدي مواجه شده اند و نياز است در سايه اطلاع رساني دقيق خاموشي ها و آمادگي مرغداران، مشکلات به حداقل برسد.
مديرعامل تعاوني مرغداران مرغ تخمگذار استان مرکزي در اين خصوص گفت: به روز رساني واحدهاي مرغداري و حذف سامانه باز و پنجره موجب شده که مرغداري ها براي تامين نور و هوا از طريق لامپ و سيستم هواساز اقدام کنند که با قطع برق روشنايي و تهويه هوا با مشکل جدي مواجه مي شود.
داود عزيزنيا افزود: ژنراتورهاي موجود در واحدهاي پرورش مرغ براي تامين يک تا 2 ساعت انرژي در طول ماه تهيه شده است و براي استفاده روزانه مناسب نيست و شاغلان اين بخش توان تهيه تجهيزات برقي قوي را نيز در شرايط اقتصادي کنوني ندارند.
وي ادامه داد: قطع برق ناگهاني واحدهاي پرورش مرغ تخمگذار را با شوک مواجه کرده و کاهش توليد را سبب مي شود و ادامه اين روند با توجه به افزايش قيمت نهاده ها و برخي مشکلات اقتصادي ديگر اين صنعت را به ورشکستگي مي رساند.
مديرعامل تعاوني مرغداران مرغ تخمگذار استان مرکزي ياد آور شد: توليدکنندگان مرغ و تخم مرغ همواره با مشکلات فراواني از جمله کمبود نقدينگي، نوسان قيمت نهاده ها، پايين بودن قيمت عرضه محصولات نسبت به بهاي تمام شده توليد روبه رو بوده اند و خاموشي ها نيز مشکلات جديدي را براي شاغلان اين بخش ايجاد کرده است.
عزيزي نيا توضيح داد: نور کافي يکي از عوامل مهم در توليد واحدهاي پرورش تخم مرغ است و اين واحدها براي تکميل سيکل توليد بايد روزانه 17 ساعت نور دهي را داشته باشند.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه ژنراتورهاي موجود در اين واحدها توان کافي براي تامين 2 ساعت برق در روز را ندارند، کيفيت کار در واحدهاي پرورش مرغ تخمگذار استان افت کرده و افت توليد تخم مرغ رخ داده است.
مديرعامل تعاوني مرغداران تخمگذار استان مرکزي افزود: خاموشي هاي بي برنامه سبب شده که نظام نوردهي و هوارساني در واحدهاي پرورش مرغ تخمگذار دچار اختلال شود و اين مهم مرغ ها را از چرخه تخمگذاري خارج مي کند که براي بازگشت دوباره طيور به توليد حداقل 20 روز زمان نياز است و مرغداران خسارت زيادي را از اين بابت متحمل مي شوند.
وي گفت: اعلام برنامه خاموشي ها براي صمعت مرغ تخمگذار حياتي است و شاغلان اين بخش بايد با اطلاع از زمان قطع برق فرصت کافي براي جلوگيري از خسارات داشته باشند.
مديرعامل تعاوني مرغداران مرغ تخمگذار استان مرکزي ادامه داد: با توجه به افزايش قيمت ژنراتور توليد برق در بازار و ناتواني اقتصادي مرغداران در خريداري اين تجهيزات نياز است براي جلوگيري از بروز مشکلات و کاهش توليد تسهيلات و يارانه در اختيار توليدکنندگان قرار گيرد.
عزيزي نيا تجهيز واحدهاي مرغداري به پنل هاي خورشيدي براي تهيه انرژي را از ديگر راهکارهاي رفع مشکل برق اين واحدها دانست و گفت: مساعدت دولت با مرغداران براي استقرار پنل خورشيدي ضمن تامين برق نياز واحدهاي پرورش مرغ، آلودگي زيست محيطي نيز ندارد و با ذخيره حجم مناسب انرژي نگراني هاي مرغداران برطرف مي شود.
يکي از توليدکنندگان جوجه يک روزه در استان مرکزي نيز در اين زمينه عنوان کرد: با توجه به حساسيت هاي مراحل توليد 2 دستگاه ژنراتور برق اضطراري در اين واحد وجود دارد.
حسينقلي لطفي افزود: با وجود استقرار ژنراتور، احتمال روشن نشدن اين تجهيزات براي تامين برق اضطراري دغدغه اي جدي است و اگر چنين اتفاقي تنها براي مدت 10 تا 20 دقيقه رخ دهد ضرر و زيان جبران ناپذيري به اين واحد توليدي وارد مي شود.
وي توضيح داد: اعلام زمان دقيق خاموشي ها به واحدهاي توليدي طيور خواسته مهم مرغداران استان مرکزي است و بي برنامگي در قطع برق استرس زيادي را به مرغداران وارد مي کند.
اين توليد کننده جوجه يک روزه در استان مرکزي افزود: در صورت اعلام زمان خاموشي ها توليدکننده پيش از قطع جريان برق آمادگي کامل دارد و اين مهم مي تواند خسارت هاي جدي را پيشگيري کند.
لطفي عنوان کرد: شرايط اقليمي ايران براي کوتاه مدت تغيير نکرده بنابراين نياز است دولت برنامه اساسي و زيربنايي براي تامين برق صنعت طيور داشته باشد و در اين راستا نصب پنل هاي خورشيدي در واحدهاي مرغداري سرمايه گذاري صحيح و منطقي است و مي طلبد حمايت لازم صورت بگيرد.
وي ادامه داد: مشکلات اقتصادي مرغداران و مراحل اداري پيچيده امکان نصب پنل خورشيدي در واحدهاي توليد مرغ و تخم مرغ استان را با محدوديت مواجه کرده و اينجاست که دولت بايد با مداخله بهنگام خود به کمک صنعت طيور بيايد و براي امنيت غذايي و اقتصاد اين حوزه حمايت اصولي از مرغداران داشته باشد.
اين توليدکننده جوجه يک روزه استان مرکزي گفت: نصب پنل خورشيدي در واحدهاي مرغداري ذخيره مطمئن برق را دارد و با نصب کنتورهاي 2 طرفه دولت مي تواند در شرايط اضطراري از برق ذخيره شده مازاد اين پنل ها در جبران کسري انرژي الکتريکي مدد بگيرد.
مديرعامل يکي از واحدهاي توليدي مرغ گوشتي استان مرکزي نيز در اين خصوص گفت: پرورش مرغ گوشتي از دقت و حساسيت بالايي برخوردار است و به منظور کنترل شرايط محيطي در سامانه توليد بسته تهويه، دما و رطوبت به ويژه در فصول گرم سال نقش حياتي دارد.
علي اکبر حيدري افزود: دسترسي به هواي کافي و متعادل تامين انرژي مورد نياز پرنده، خروج گازهاي مضر، کنترل سرما و گرما و رطوبت نبض توليد در صنعت پرورش طيور است و قطع بي برنامه و مکرر برق در تابستان امسال و توقف سيستم هاي دان خوري، آبخوري و تهويه خسارات جبران ناپذيري را وارد مي کند.
وي ادامه داد: قطع برق در تابستان به سرعت موجب تغيير دماي سالن پرورش شده و گرما، استرس زيادي را به طيور وارد مي کند که اين مشکل به علاوه کاهش مصرف دان موجب بروز تلفات در سطح وسيع مي شود.
اين توليدکننده مرغ گوشتي استان مرکزي افزود: نوسانات انرزي الکتريکي و استرس گرمايي در طيور زمينه بروز انواع بيماري ها، کاهش سيستم ايمني بدن پرنده را در پي دارد.
حيدري گفت: اگرچه واحدهاي مرغداري هاي استان مرکزي تجهيزات برق اضطراري دارند اما، براي تامين سوخت آن مشکلاتي عديده اي را تحمل مي کنند و نياز است قطع برق در واحدهاي مرغداري حذف شود و يا با برنامه اي اصولي و منطقي باشد.
اين توليدکننده مرغ گوشتي استان مرکزي خاطر نشان کرد: اداره توزيع برق با فروش انشعاب به مرغداري ها موظف به تامين انرژي مورد نياز اين واحدها در طول دوره پرورش است و در صورت قطعي برق و بروز خسارت بايستي تمامي زيان احتمالي مرغدار توسط وزارت نيرو پرداخت شود.
مدير امور طيور سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي نيز در اين خصوص گفت: 750 واحد مرغ گوشتي و تخمگذار در اين استان فعال است که سالانه 60 هزار تن گوشت و 32 هزار تن تخم مرغ توليد مي کنند.
مجيد آذر افزود: استان مرکزي با توليد اين محصولات رتبه يازدهم را در زمينه توليد گوشت مرغ و رتبه نهم را در توليد تخم مرغ دارد.
وي ادامه داد: نبود نقدينگي و ثبات قيمت نهاده ها در بازار و وجود واسطه ها از مهمترين مشکلات واحدهاي پرورش طيور در استان مرکزي است.
مدير امور طيور سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: با به روز رساني واحدهاي پرورش مرغ و تغيير سامانه باز در اين واحدها به سامانه بسته، هوادهي و نور با دستگاه هاي مدرن برقي انجام مي شود و قطع ناگهاني انرژي الکتريکي شوک بزرگي براي اين صنعت است.
آذر افزود: واحدهاي پرورش طيور براي جلوگيري از بروز مشکلات و خسارت هاي احتمالي در هنگام قطع برق بايد از ژنراتورهاي برق اضطراري بهره مند شوند که برخي از اين واحدها به دليل مشکلات اقتصادي اقدام به تهيه ژنراتورهاي ضعيف کرده اند که پاسخگو نيست.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکي استان مرکزي نيز در اين خصوص گفت: تجهيزات برق اضطراري از الزامات اداره کل دامپزشکي استان براي صدور پروانه واحدهاي مرغداري است و در هنگام صدور مجوز جوجه ريزي واحدهاي پرورش طيور بايد از ژنراتور برق اضطراري فعال برخوردار باشند.
محمد فتاحي افزود: ماهانه 2 ميليون و 800 هزار مجوز جوجه ريزي براي واحدهاي مرغداري استان مرکزي صادر مي شود و در هنگام صدور اين مجوزها ژنراتور اين واحدها واحدهاي مورد بررسي اداره کل دامپزشکي استان مرکزي قرار مي گيرد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکي استان مرکزي خاطر نشان کرد: واحدهاي فاقد ژنراتور برق اضطراري در هنگام خاموشي با مشکلاتي از جمله قطع سيسيتم تامين آب، پخش دان و از کار افتادن سيستم هوادهي و هواکش هاي سالن مواجه مي شوند که اين مهم در سنين بالاي پرورش در طيور گوشتي و همچنين در واحدهاي تخمگذار علاوه بر ضرر و زيان هاي اقتصادي سنگين، مشکلات بهداشتي عديده اي را براي اين واحدها به همراه دارد.
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان مرکزي نيز در اين خصوص گفت: تجهيز واحدهاي پرورش مرغ، گاوداري ها و نانوايي ها به ژنراتور برق اضطراري از جمله عوامل مهم در صدور پروانه بهره برداري از اين واحدها است.
محمد اله داد افزود: تجهيزات برق اضطراري اين واحدها بايد به گونه اي باشد که بتواند حداقل انرژي الکتريکي روزانه 2 تا سه ساعت را توليد کند و خريد پنل خورشيدي نيز در شرايط کنوني با توجه به هزينه هاي بالا صرفه اقتصادي براي مرغداري ها ندارد.
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق استان مرکزي خاطر نشان کرد: اعلام دقيق جدول خاموشي ها به مرغداران به منظور جلوگيري از بروز مشکل در دستور کار است.
اله داد ياد آور شد: 950 مگاوات مصرف روزانه برق استان مرکزي است و با احتساب خاموشي ها اکنون 850 مگاوات برق مصرف مي شود و انتظار است مردم در صرفه جويي بيش از پيش کوشا باشند.
وي ادامه داد: بر اساس اعلام هواشناسي اين استان جبهه هواي گرم تا پايان هفته جاري به دليل بادهاي شرقي در استان مرکزي حاکم است و اگر صرفه جويي لحاظ نشود ساعات خاموشي استان مرکزي افزايش خواهد داشت.
مديرعامل شرکت توزيع برق استان مرکزي داد يادآور شد: ارزيابي مصارف برق دستگاه هاي اجرايي اين استان از 10 تيرماه جاري آغاز شده و تا پايان فصل تابستان نيز ادامه دارد و ارزيابان اين شرکت نحوه مصرف نهادهاي مختلف را رصد مي کنند.
اله داد اضافه کرد: زمان اوج مصرف دستگاه هاي اجرايي از ساعت 11 صبح تا 15 عصر است و ارزيابان در اين ساعات با مراجعه به ساختمان هاي اداري و بانک ها شاخص هاي عملکرد مديريت پيک بار را رصد مي کنند.
اله داد تصريح کرد: در اين مدت برخي از نهادهاي استان مرکزي عملکرد مناسبي نداشته اند و فهرستي از دستگاه هاي سهل انگار تهيه و به استانداري مرکزي براي قطع برق داده شده است.
وي گفت: شرکت توزيع برق استان مرکزي جدولي از خاموشي احتمالي روزانه در اين استان تهيه کرده که شهروندان در صورت اطلاع از آن مي توانند به پايگاه اطلاع رساني شرکت توزيع نيروي برق اين استان به آدرس www.mpedc.ir مراجعه کنند.
حدود 700 هزار مشترک برق در استان مرکزي وجود دارد که برق آنان از 16 هزار دستگاه ترانسفورماتور، 20 هزار کيلومتر شبکه و 45 پست فوق توزيع تامين مي شود.
استان مرکزي با دارا بودن 12 شهرستان داراي بيش از يک ميليون و 400 هزار نفر جمعيت است.
1955/6013/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۰۰۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه، عصر شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: این استان از حیث کیفیت و کمیت هنرستان‌های جوار صنعت، برترین استان کشور است و با ورود به هنرستان‌های جوار صنعت، موجی از انرژی دانش آموزان و معلمان دریافت می‌شود.

وی افزود: برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دبیرستان در سال جاری یکی از مهمترین رویدادهای آزمونی تاریخ کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استاندار مرکزی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان راه نجات کشور یاد کرد و گفت: تقویت آموزش مهارتی در نظام آموزش و پرورش در گرو تأمین توسعه زیرساخت‌ها و تقاضا محوری است.

استاندار مرکزی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مشاغل مرتبط با هنرستان‌های استان مرکزی افزود: این نمایشگاه در انتخاب رشته دانش آموزان برای ورود به هنرستان بسیار تأثیرگذار خواهد بود و امید است شمار برگزاری این نمایشگاه‌ها در این استان افزایش یاید.

کد خبر 6090418

دیگر خبرها

  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • فعالیت۷۰هزار کارگردرگرگان/کارگران نقش مهمی درتولیدومهارتورم دارند
  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • ثبت ۵۷۴ واحد پرورش طیور از قزوین در سامانه سماصط