Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:32:19 GMT

مراسم بزرگداشت بیهقی در سبزوار برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۶۵۱۵۹

مراسم بزرگداشت بیهقی در سبزوار برگزار شد

سبزوار- ایرنا- مراسم بزرگداشت ابوالحسن بیهقی مولف کتاب 'تاریخ بیهق' شامگاه چهارشنبه با حضور استادان دانشگاه و مسئولان در زادگاهش شهر ششتمد از توابع شهرستان سبزوار برگزار شد.

یکی از استادان دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم افزود: ابوالحسن بیهقی به لحاظ گستردگی دانش، علوم و تالیفات ارزشمند در عصر خود به فرید خراسان معروف بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر سلمان ساکت افزود: وی 82 جلد کتاب در حوزه های مختلف ادبیات، تاریخ و حکمت دارد که فهرست آنها را در کتاب مشارب التجارب آورده شده است.
وی ادامه داد: از آثار بیهقی شش اثر باقی مانده که برخی از این کتابها تصحیح و منتشر نشده و بخش زیادی از آثار وی نیز در گذر زمان از بین رفته است.
محقق و مصحح کتاب ابوالحسن بیهقی گفت: از ویژگیهای بارز کتاب تاریخ بیهق اطلاعات تاریخی - جغرافی این منطقه است و این کتاب در ردیف تواریخ محلی و شاهکاری در این گونه تاریخی است.
وی افزود: معارج نهج البلاغه بیهقی از نخستین شرحها درباره نهج‌البلاغه است که آن را به درخواست سادات منطقه بیهق و به زبان عربی، شرحی بر نهج البلاغه نوشته است.
شهردار شهر ششتمد نیز گفت: مراسم بزرگداشت ابوالحسن بیهقی با همکاری شورای اسلامی و شهرداری شهر ششتمد و شورای اسلامی شهرستان برگزار شد.
محمود باعثی افزود: پیشنهاد نامگذاری10 مرداد به عنوان سالروز تولد ابوالحسن بیهقی در تقویم رسمی کشور از مطالبات اهالی فرهنگ دوست دیار ششتمد است.
وی با اشاره به جاذبه های طبیعی تاریخی شهر ششتمد اظهار داشت: با برگزاری آیین نکوداشت فرید خراسان زمینه معرفی و شناخت بیشتراین شهر برای گردشگران فراهم می شود.
ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید بن محمد بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضیدانان بزرگ قرت ششم هجری است.
ابن فندق در ششتمد متولد شد و در جوانی به کسب علوم مختلف پرداخت و بسیاری از استادان بزرگ زمان خود را در بیهق، نیشابور، مرو، سرخس و دیگر مناطق خراسان ملاقات کرد و از آنان بهره جست و از جمله دیداری با حکیم عمر خیام داشت که شرح آن را در کتاب تتمه صوان الحکمة آورده است.
مهمترین اثر او کتاب پارسی 'تاریخ بیهق' در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و نیز سادات و خاندانهای مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.
از آثار او کتابی در ستاره شناسی به پارسی به نام جوامع احکام النجوم در سه جلد موجود است که او این کتاب را به خواهش دوستان خود نوشت. بیهقی در سال 565 ه‍.ق درگذشت. آرامگاه این ادیب در شهر ششتمد در 30 کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد.
سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
8145/7495/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آئين بزرگداشت ششتمد سبزوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۶۵۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، این کتاب که هشت مقطع مهم تاریخ ایران را مورد بررسی قرار داده تالیف عباس سلیمی نمین و کاری از دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران است. این کتاب در هشت فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بررسی موضوعاتی همچون باستان با عظمت، مشروطه به غارت رفته، سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹، نهضت ملی و مشت آهنین، دردی جانکاه، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب ۵۷»، فرجام تمسک به منابع نامعتبر، منشا تقابل آقای منتظری با امام پرداخته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب
  • عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی