Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:43:58 GMT

ضرورت اهتمام شاعران به روحیه حماسی و عزت دینی و ملی

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۷۲۶۷۸

ضرورت اهتمام شاعران به روحیه حماسی و عزت دینی و ملی

یک شاعر آیینی پیشکسوت اظهار کرد: در شرایط امروز باید روحیه حماسی و عزت دینی و ملی در شعر شاعران مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «محمد علی مجاهدی» متخلص به «پروانه» از شاعران آیینی پیشکسوت کشور در نشست هم اندیشی شاعران آیینی استان یزد که در محل سالن اجتماعات اداره کل تبلغیات اسلامی یزد برگزار شد، بر لزوم به‌روز بودن شاعران و مداحان تاکید کرد و گفت: نباید تنها به داشته‌ها و شنیده‌های خود اکتفا کرد و از آن‌ها در سرودن شعر و انتقال پیام بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان این که قیام امام حسین(ع) قیامی سراسر حماسی و عزت آفرین بود، اظهار کرد: در شرایط امروز باید این روحیه حماسی و عزت دینی و ملی در اشعار شاعران مورد توجه قرار گیرد. 

مجاهدی بر لزوم احترام شاعران جوان نسبت به شاعران پیشکسوت تاکید کرد و گفت: شاعران جوان باید از تجربیه‌های پیشکسوتان و استادان در شعرهای خود بهره بگیرند. 

وی با اشاره به تأثیر بالای شعر در جامعه بیان کرد: شعر از هر سلاحی برنده‌تر و از اثرگذاری بالایی برخوردار است که از این اثرگذاری در جهات مختلف می‌توان بهره برد. 

حجت‌الاسلام «سید محمد شریف حسینی کوهستانی» مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: در زمانی قرار داریم که کشور درگیر جنگ و تهاجم همه جانبه‌ای است اما از آنجایی که ما در انقلاب و دین خود از بشارت‌های آسمانی برخورداریم قطعاً در این میدان پیروز خواهیم بود . 

وی با بیان این که در شعرهای آیینی بویژه شعرهای ماه محرم سه مؤلفه حماسه، عرفان و سوگ مورد توجه جدی شاعران است، افزود: اگر به دنبال شعری هستیم که در جامعه اثرگذار باشد باید آن شعر از هر سه مؤلفه به صورت قوی برخوردار باشد . 

حسینی کوهستانی تصریح کرد: اما قطعاً با توجه به شرایط زمانی و موضوع باید یک بعد بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شاعر آن بیشتر از سایر ابعاد بپروراند . 

وی با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: در شرایطی که دشمنان بر طبل جنگ می‌کوبند، شاعران باید در شعرهای خود به بعد حماسی و تقویت روحیه اتحاد در جامعه بیشتر توجه داشته باشند . 

این مسئول بیان کرد: در بحث آزدی و آزادگی اولویت با آزادگی است چرا که هرکس آزادگی را قبول داشته باشد به آزادی دیگران احترام می‌گذارد اما برعکس آن صادق نیست . 

وی از شهید حججی به عنوان نمونه‌ای از یک انسان آزاده یاد کرد و افزود: آن شهید بزرگوار با آن که در بند بود اما آزاده بود و بر همین اساس به اسرا دوران دفاع مقدس لقب آزاده داه شده است . 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: دستی که برای نوحه‌ای بلند می‌شود، وقتی اثرگذار است که قبل از نشستن به سینه سیلی محکمی بر گوش دشمن باشد . 

وی بر لزوم توجه به بحث امیدافزایی در اشعار تاکید کرد و گفت: دشمنان به دنبال گسترش روحیه ناامیدی در بین این ملت هستند که در این کارزار شاعران نقش بسزایی بر عهده دارند . 

حجت الاسلام «علی کارگر» معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد هم با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) که فرمودند؛‌» انسان مومن با سه چیز می‌تواند جهاد کند، گاهی با جان، گاهی با شمشیر و گاهی با زبان»، افزود: با مطالعه تاریخ می‌بینیم که بسیاری از شاعران توانستند با زبان خود و در قالب شعر در حفظ اسلام و گسترش آن اثرگذار باشند . 

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد توسط مقام معظم رهبری با شاعران کشور، گفت: همانگونه که معظم له می‌فرمایند، شعر انقلاب آن شعری است که در خدمت آرمان‌های انقلاب باشد . 

کارگر افزود: با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و داغ بودن بحث اشعار و نوحه‌های هیات در کشور و به طبع آن در استان یزد به عنوان حسینیه ایران، این نشست هم‌اندیشی برگزار شده است . 

وی از شعرهای شاعران به عنوان رکن اساسی یک هیئت یاد و اظهار کرد: اشعار شاعران است که با هنرمندی مداحان شور خاصی را در مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین حاکم می‌کند . 

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان ابراز امیدواری کرد که برگزاری این گونه نشست ها زمینه‌ساز رشد معنایی و مفهومی اشعار شاعران استان باشد . 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جمعیت و فرزندآوری در کشور و استان قم گفت: علاوه بر تلاش برای افزایش جمعیت، باید از اتفاقاتی همچون سوانح رانندگی و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر که باعث کاهش جمعیت می‌شود نیز جلوگیری کرد. - اخبار استانها -

مهدی مصری به خبرنگار تسنیم در قم گفت: با توجه به اهمیتی که موضوع جوانی جمعیت در کشور دارد باید ابتدا فرهنگ‌سازی و نگرش همکاری در ما نهادینه شود.

وی با تاکید بر اصلاح رویکرد بازدارنده گذشته از نگاه دولت و وزارت بهداشت در زمینه‌ جوانی جمعیت افزود: جمعیتی که به سمت پیری می‌رود، پیشرفت و توانمندی خاصی نخواهد داشت؛ در سطح  جوانی جمعیت باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و تاکنون مجلس توانسته قانون را اصلاح کند، قانون جوانی جمعیت را نهادینه کرده و نگاه دولت و وزارت بهداشت و مردم را به عواقب پیری جمعیت که شامل عدم پیشرفت کشور، مشکلات معیشتی، فرهنگی و... خواهد بود، جلب کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره  به آمار بالای حوادث تصادفات جاده‌ای و نقش آن در کاهش جمعیت گفت: آمار بالای تصادفات، نشان دهنده لزوم اهمیت فرهنگ‌سازی انسانی و پیگیری دستگاه‌های نظارتی‌ است، ما باید علاوه بر فرهنگ سازی، بتوانیم زیرساخت ها و تسهیلات لازم در حوزه بیمارستانی، بهداشت و درمان را اصلاح کنیم و در بحث جاده سازی، فرهنگ ترافیک، خودروسازی و ... کارهایی در جهت رفع این مشکلات انجام دهیم.

وی عنوان کرد: پیشگیری قاعده‌مند از بیماری‌های غیرواگیر و اصلاح سبک زندگی، جمعیت موجود را حفظ و مانع از بین رفتن جمعیت جوان کشور می‌شود.

وی با اشاره به کارهای خوب دولت در حوزه حمایت از زوج‌های نابارور تصریح کرد: دولت با ایجاد صندوق صعب‌العلاج، درمان ناباروری را در دستور کار بیمه‌ها قرار داده است، ضمن اینکه خدمات سطح یک و دو و سه با فراهم آوردن نیروی انسانی و ملزومات در حال اجراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تجهیز زیرساخت‌های استان در زمینه درمان مستقل را نیز مهم دانست و گفت: جذب نیروهای جدید انسانی و برگزاری دوره های تخصصی هیئت علمی، استقلال درمانی استان را بالا می‌برد.

وی با اشاره به افزایش فرزندآوری در قم با برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های انجام شده توسط تیم‌های بهداشت و درمان و سلامت افزود: تعداد ولادت نوزادان در سال گذشته این استان در مقایسه با سال 1401، نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.

مصری با بیان اینکه برای موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در استان باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام داد، عنوان کرد: در راستای فرزندآوری اقداماتی توسط تیم‌های بهداشت و درمان در استان قم انجام‌ شده که می توان به برپایی میز خدمت ارائه مشاوره فرزندآوری در هر هفته در محل برگزاری نماز جمعه قم اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: کارشناسان مامایی و مراقبین سلامت در مناسبت‌ها و جشن های عمومی به مردم مشاوره فرزندآوری و باروری سالم ارائه می دهند.

به گزارش تسنیم، استان قم از نظر جمعیتی، رتبه بیستم کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر توزیع سالمندان بالای 60 سال براساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار در رتبه 26 قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روحیه دینی مقاومت تنگستانی‌ها را در برابر استکبار رقم زده است
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • کلنگ پارک بانوان شهر امیریه زده شد
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه