Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@23:04:01 GMT

برای عضله سازی بدن چه بخوریم؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۷۸۷۷۳

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذای ایرانی را در عضله سازی ورزشکاران، رویش مجدد مو‌ها و درمان کم خونی موثر دانست. ناطقان: ساطر‌ی پلو یکی از غذا‌های سنتی استان خراسان است که حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۱۲ ، ب‌ کمپلکس، پروتئین، قند مانند گلوکز و فروکتوز، فیبر، سدیم، پتاسیم، کربوهیدرات، آهن، منیزیم، کلسیم، اسید فولیک، مس، فنول و فسفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای بررسی خواص ساطری پلو و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

 مهم‌ترین خواص ساطری پلو
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی؛ درباره مهمترین خواص ساطری پلو اظهار کرد: این غذا به علت داشتن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی نقش موثری در جوان‌سازی و شادابی پوست و مو دارد؛ از پیری زود رس پوست جلوگیری و به رویش مجدد مو‌ها هم کمک می‌کند؛ ساطری پلو مقوی است و انرژی بدن را افزایش می‌دهد.


وی درباره خواص دیگر ساطر‌ی پلو بیان کرد: این غذا تاثیر چشمگیری در تقویت حافظه دارد و از بروز آلزایمر در افراد جلوگیری می‌کند؛ ساط‌ری پلو به علت وجود ویتامین‌های A ، C و E خاصیت آنتی اکسید‌انی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: ساط‌ری پلو به علت داشتن گروه ویتامین‌های B و ویتامین‌های A ، C ، E  و املاح معدنی مانند کلسیم، فیبر و آهن تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن، کارکرد بهتر دستگاه گوارش و بهبود عملکرد اندام‌های مختلف بدن دارد؛ این غذا به سلامتی سیستم قلبی و عروقی هم کمک شایانی می‌کند.

عظمایی تاکید کرد: ساطر‌ی پلو پروتئین بالایی دارد بنابراین انرژی ورزشکاران را افزایش می‌دهد و موجب عضله‌سازی بدن آنها می‌شود؛ این غذا نقش موثری در چاقی و رفع کم‌خونی افراد لاغر دارد.

وی یادآور شد: ساطری پلو بینایی و قوای جنسی افراد را افزایش می‌دهد؛ این غذا نقش موثری در تقویت و استحکام استخوان‌ها دارد و از بروز پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌کند؛ ساطری پلو اضطراب، استرس و افسردگی را از بین می‌برد و شادی و نشاط را در افراد ایجاد می‌کند.

 مواد لازم برای تهیه ساطری پلو (سه تا چهار نفر)برنج                                                                    سه پیمانهپودر سبوس برنج                                              یک قاشق مرباخوریهویج                                                                 ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرمپیاز                                                                    یک عددکشمش پلویی                                                  یک پیمانهزعفران دَم‌کرده                                                به مقدار لازمروغن زیتون یا کنجد                                       به مقدار لازمگوشت چرخ‌کرده گوسفندی                          ۲۰۰ گرمسیب زمینی                                                     یک تا ۲ عددنمک، زردچوبه و فلفل سیاه                            به مقدار لازم
 طرز تهیه ساطری پلو- نخست برنج را به خوبی بشویید سپس آن را با کمی نمک و آب سرد خیس کنید.- کشمش‌ها را هم بشویید.- هویج‌ها را به شکل درشت رنده کنید.- پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن را به آن اضافه کنید.- گوشت چرخ‌کرده گوسفندی را به شکل قلقلی در بیاورید و با پیاز رنده شده تفت دهید.- هویج را با روغن زیتون یا کنجد به مدت ۵ دقیقه تفت دهید.- کشمش‌ها را هم به مدت ۵ دقیقه جداگانه تفت دهید.- همه مواد را با هم مخلوط کنید و زعفران دَم‌کرده را روی آنها بریزید.- برنج را به همراه پودر سبوس برنج بجوشانید تا نیم‌پز شود سپس آن را آبکش کنید.- داخل قابلمه کمی روغن زیتون یا کنجد بریزید و سیب‌زمینی‌های حلقه شده را کف قابلمه قرار دهید.- زعفران دَم‌کرده را روی سیب‌زمینی‌ها بریزید.- برنج و مخلوط مواد را لایه لایه داخل قابلمه بریزید به گونه‌ای که لایه آخر برنج باشد سپس صبر کنید تا برنج و مخلوط مواد به خوبی دَم بکشد و بپزد.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: ساطری پلو ، عضله سازی ، طب سنتی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عضله سازی طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۸۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم

برنج پس از گندم یکی از پر تقاضاترین عنصر خانواده غلات است که در سفره‌های ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. شهر‌های شمالی کشور  به دلیل رطوبت، بارندگی های فراوان و زمین‌های مساعدی برای کشت برنج دارند.

در این روز‌های بهاری کشاورزان روستای کیامحله از توابع شهرستان جویبار استان مازندران نیز اقدام به کاشت برنج به روش مکانیزه کردند.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: فرهاد ولی‌زاده - مازندران

بیشتر بخوانید:

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی و کشیدگی عضله محمد محبی
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • (ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند
  • بادامکی: نباید دقایق 97 و 122 گل بخوریم!
  • به مایلی‌کهن زنگ زدم و گفتم بیا با هم فالوده بخوریم ! | میانجیگری میان محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی فایده دارد؟
  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم؟