Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، جهادگران این نهاد در قالب میثاق‌نامه‌ای اعلام کردند: با وجود تمام کاستی‌ها باور داریم که می‌توانیم با مدیریت صحیح و تکیه بر توان دانش‌بنیانِ داخلی، نه تنها از تحریم‌ها عبور کنیم، بلکه صحنه‌های بدیعی از پیشرفت را در دوران تحریم رقم بزنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس جهاددانشگاهی به همراه تعدادی از معاونان، ‌مسوولان و اعضای جهاددانشگاهی در آستانه سی و هشتمین سالگرد تاسیس این نهاد انقلابی، با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی به همراه معاونان و اعضای جهاددانگشاهی در این آیین با اهدای تاج گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره امام راحل را گرامی داشت و در ادامه میثاق‌نامه‌ جهادگران این نهاد با آرمان‌های بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت شد.

متن میثاق‌نامه جهادگران جهاددانشگاهی به شرح زیر است:

«حمد و سپاس بی حد، خدای را که بار دیگر در سی و هشتمین سالگرد تاسیس نهاد علمی، فرهنگی و انقلابی جهاددانشگاهی، در اجتماع ایمانی جهادگران دانشگاهی هستیم.

بی تردید اعتلای نام جهاددانشگاهی در همه عرصه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و اشتغال مرهون زحمات خالصانه تمامی جهادگرانی است که دل در گرو آبادانی این مرز و بوم دارند.

اینک در آستانۀ ورود به سی‌ونهمین سال فعالیت نهاد انقلابی جهاددانشگاهی، شاهد تجدید عهد آسمانی گروهی از مردان و زنان جهادگری هستیم که با پیروی از امام همام خود، به تحقق جامعۀ موعود قرآنی می‌اندیشند و بار دیگر در این ایام هم‌قسم می‌شوند که تا رساندن ایران اسلامی به مرزهای پیشرفت از پا ننشینند و تمام تلاش و توان خود را برای اعتلا و سربلندی این نهضت به کار گیرند و اجازه ندهند که گذر ایام بر خاطر و یادها پردۀ غبار بیفشاند.

جهادگران با وجود تمام کاستی‌ها باور دارند که می‌توانیم با مدیریت صحیح و تکیه بر توان دانش‌بنیانِ داخلی، نه تنها از تحریم‌ها عبور کنیم، بلکه صحنه‌های بدیعی از پیشرفت را در دوران تحریم رقم بزنیم.

ما اعضای جهاددانشگاهی با در نظر گرفتن توطئه‌های دشمن استکباری که درصدد بستن راه‌های دسترسی ایرانیان به امکانات و منابع علمی است، تلاش مضاعف را وجهۀ همت خود قرار داده و به سهم خود حرکت علمی کشور را شتاب می‌بخشیم.

اعضای جهاددانشگاهی ضمن تأکید بر ضرورت مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، یگانه راه حل مشکلات کشور را تکیه بر توانایی علمی کشور، به ویژه بهره‌گیری مؤثر از نیروی پر توان و شکوفای جوانان در محیط‌های دانشگاهی می‌دانند. دمیدن روح خودباوری، نشاط‌آفرینی، امید و اعتماد میان اقشار مختلف اجتماعی و میان جامعه و حاکمیت از ضرورت‌های مقاومت و پیروزی قطعی کشور است.

برای تحقق پیشرفت دانش‌بنیان مورد نظر رهبر معظم انقلاب، لازم است ارادۀ دستیابی به آن در همۀ ارکان نظام به صورت جدی شکل بگیرد. پیش‌نیاز شکل‌گیری این ارادۀ جدی، ثبات سیاسی، ثبات اقتصادی، وفاق ملی، برنامه‌ریزی جامع بلندمدت و ایجاد محیط امن سرمایه‌گذاری است.

همچنین ضرورت دیگر بهره‌گیری از مدیران مؤمن و انقلابی، صادق، سخت‌کوش، خودباور و کاربلد است. در یک کلام، مدیریت جهادی رمز تحقق جامعه و اقتصاد دانش‌بنیان مقاومتی در ایران است.

ما باور داریم که دانش باید در خدمت رفع نیازهای جامعه قرار بگیرد و مسئولیت اجتماعی نهادهای علمی ـ دانشگاهی موجب تحکیم ارتباط آنها با جامعه و دستگاه‌های اجرایی خواهد شد.

جهاددانشگاهی به‌مثابه حلقۀ واسط دانشگاه با صنعت و جامعه سالهاست خود را برای ساختن بسترهای تحقق مسئولیت اجتماعی دانشگاه آماده و مجهز کرده است. در این راستا، لازم است نظام نوآوری کشور شکل بگیرد و ضعف‌ها و اشکالات آن شناسایی و برطرف شود. از این رو، جهاددانشگاهی آماده بر عهده گرفتن مأموریت عارضه‌یابی نظام نوآوری کشور است.

ما اعضای جهاددانشگاهی با شناخت صحیح از توانمندی‌های خود و با اتکا به کارنامۀ نزدیک به چهار دهه‌ای این مولود انقلاب، آمادۀ بر عهده گرفتن مأموریت‌های بزرگ ملی در عرصه‌های گوناگون علمی ـ پژوهشی، فرهنگی، آموزشی، اشتغال و کارآفرینی هستیم.

و اینک ای امام عزیز! همۀ ما ایمان داریم که چشمان نافذ و نگاه قدسی‌تان همچون همیشه در تاریخ این نهضت شاهد حضور و ضربان این نهاد انقلابی بوده و هست. ما با راهبری مقام معظم رهبری(مدظله) که به یقین، قطار انقلاب را بر همان صراط مستقیم پیش می‌رانند، از آن روح قدسی همت می‌طلبیم و اطمینان می‌دهیم که حرکتی که با آن دستان توانمند آغاز شده، تا همیشه بر همان مسیر ادامه خواهد یافت و هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد که دشمنان فریبکار به گنج بزرگ و پابرجای فرهنگ ناب انقلاب اسلامی دست دراز کنند.

ما متعهد و هم‌قسم شده‌ایم که در مسیر صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی، با کوشش برای متبلور ساختن هنر اصیل و فعالیت فرهنگی ـ هنری، عرصۀ تازه‌ای از این گونه فعالیت‌ها را در سطح کشور معرفی کنیم. بنابراین ضمن ابراز پایبندی به آرمان‌ها، اخلاق و پیشرفت اسلامی ایرانی دانش‌بنیان کشور مجاهدانه می‌کوشیم با گسترش طرح‌های بین‌المللی و ملّی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، آموزشی در کنار مدیریت دانشگاه‌ها قرار بگیریم و شانه به شانه سایر نهادهای انقلابی در راستای اعتلای نام ایران عزیز گام برداریم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام جهاد دانشگاهي دکتر طیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان را در راستای دسترسی به آمارهای مهاجرت نخبگان دانست و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه‌ «وعده صادق» دارای دو بال علم و فناوری بومی و شجاعت و تدبیر در استفاده صحیح از علم و فناوری است، گفت: هر انسان آزاده‌ای که این عملیات را مشاهده کرد، دریافت که ایران توان ساخت تجهیزات دفاعی، پدافندی و آفندی را دارد.

وی ادامه داد: امسال و سال قبل از سوی مقام معظم رهبری بر مردمی‌سازی اقتصاد تاکید شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق مردمی‌سازی اقتصاد به شمار می‌روند.

ایجاد فراجا در بنیاد ملی نخبگان

دهقانی فیروزآبادی در خصوص سؤال ایسنا مبنی بر ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان برای رصد نخبگان با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا ورود و خروج افراد به کشورشان را رصد می‌کنند، افزود: بازگشت محققان ایرانی در قالب عضو هیات علمی و غیره به کشور دو برابر شده است.

وی ادامه داد: محققان همه کشورهای دنیا یا از کشورشان خارج شده و یا محققانی به کشورشان وارد می‌شود و کشور چین بزرگترین مهاجر فرست دنیا به شمار می‌رود، ولی رویکرد این کشور آن است که هر محققی که از کشور خارج می‌شود، سفیران علم و فناوری آن کشور به شمار می‌رود.

معاون علمی رئیس‌جمهور، وطن‌پرستی را شاخص اصلی شهروندان هر کشوری ذکر کرد و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

وی  با تاکید بر اینکه مساله کشورها باید رصد شود، خاطر نشان کرد: هر فردی که از کشور خارج می‌شود، یک سرمایه است؛ ولی ما آمارهای دقیقی از مهاجرت در اختیار نداریم و قصد تصمیم‌گیری‌های کیفی داریم و ابن در حالی است که یکی از اساسی‌ترین پارامترهای تصمیم‌گیری در اختیار بودن عدد و ارقام درست لست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، اضافه کرد: تمام کسانی که آمارهای مهاجرت‌ها را ارائه می‌دهند، مرجع و عدد و ارقامی در اختیار ندارند و بهترین مرجعی که می‌تواند در این زمینه آمارها را ارائه دهد، پلیس گذرنامه است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در خصوص ترجمه مدارک، یادآور شد: فراجا اطلاعات لازم از مهاجرت را که جزء اطلاعات محرمانه است، در اختیار دارد و کمک می‌کند تا بنیاد ملی نخبگان به آمارهای مهاجرت نخبگان دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام مبنی بر این‌که علم را بیاموزید ولو در چین، گفت: پیامبر اسلام نیز با مهاجرت نخبگان مخالف نبوده است و باید یاد بگیریم، آن کسی که از کشور خارج می‌شود، دشمنی با کشور ندارد.

تعطیلی کسب و کارها

دهقانی‌ فیروزآبادی درخصوص رویکرد معاونت علمی درباره تعطیلی پلتفرم‌ها و کسب و کارها، گفت: ما تاکید کرده‌ایم کسب و کارهایی که تعطیلی آنها منجر به آسیب رساندن به مردم می‌شود، اقدام درستی نیست.

وی افزود: ما بر این باوریم که اگر تشخیص داده می‌شود که مدیریت کسب و کارها و فرهنگ حاکم بر آنها مشکل دارند، جریان‌هایی چون بسیج دانشجویی و غیر را حمایت و تقویت کنید تا قضای رقابت ایجاد شود.

هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری ٧٢ نفره که به عنوان یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر پیگیری می‌شود، گفت: از این پروژه بازدید کردیم، پروژه خوبی است؛ اما از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد. این پروژه در ٧-٨ جلسه بررسی شد و مشخص شد که به دلایل متعدد، پروژه‌ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی باشد. 

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این حوزه به سراغ ساخت و طراحی بخش‌های مختلفی از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت، ابزارهای موتور بروند و همچنین با کشورهایی که روابط خوبی داریم، در صنعت هوایی کنسرسیوم تشکیل دهیم. در نهایت جمع‌بندی شد که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت یک هواپیمای جدید روسیه مشارکت داشته باشیم.

هوش مصنوعی

دهقانی فیروزآبادی در خصوص رسیدن کشور به ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، گفت: سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس‌جمهور و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری به تصویب رسید و اعضای شورا مشخص شدند، گفت: سال گذشته طی جلساتی که با سرمایه‌گذاران بخش دولتی و صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری داشتیم، راه‌اندازی صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی با سرمایه ١٠ هزار میلیارد تومانی اسفندماه سال ١۴٠٢ برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی شده است مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد. همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار می‌دهد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، گفت: در حوزه مقالات و ارجاعات، ایران رتبه ١٧ یا ١٨ را دارد، اما در حوزه کاربرد رتبه ٧٠ تا ٨٠ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زبرسیستم ها داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه مرکز ملی هوش مصنوعی جایگاهی فراتر از معاونت علمی است، گفت: از تمام دستگاه ها دعوت می کنیم که ای مرکز را تقویت کنند.

وی افزود : پیش بینی ما این است که در سال ١۴٠٣ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم البته تحریم های شدیدی در این حوزه وجود دارد و حتی عربستان و امارات که برای خرید GPU اقدام کرده اند و حتی پول پرداخت کرده اند اما تحریم شده اند. امیدواریم دانشگاه ها GPU هایی را دارند برای استفاده تجمیعی در اختیار قرار دهند.


پیش بینی رشد ۱۰۰ درصدی حضور دانش بنیان ها در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه
یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها توسط سرمایه مردم است، افزود: رشد نهایی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود به بورس است.

دهقانی ضمن بیان این مطلب که لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند، افزود: آنجایی که بحث کلان داده ها مطرح می شود یا بحث داده های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می شود، صلاحیت شرکت ها برای ورود به بورس در یک کارگروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.


ادامه دارد

دیگر خبرها

  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه ناوگان هوایی
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان درتوسعه ناوگان هوایی
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»