Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، در این نشست، وفاداری دولت های کشورهای اسلامی نسبت به بیانیه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی موسوم به بیانیه قاهره و ظرفیت های مغفول آن جهت برون رفت دنیای اسلام از شرایط نامناسب کنونی با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر حمیدرضا آصفی دیپلمات و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، دکتر یحیی جهانگیری  مدیرکل ارتباطات علمی- بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی، دکتر حجت الله ابراهیمیان معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی، "سامان نیازی" معاون امور بین الملل مرکز دانشجویی حقوق بشر، "سکینه السادات پاد" معاون حقوق بشر اسلامی مرکز دانشجویی حقوق بشر و وکیل پایه یک دادگستری، دکتر تقی عبدالسلام فعال سیاسی اجتماعی سوریه و مرتضی رکن آبادی برادر شهید دکتر غضنفر رکن آبادی شهید حادثه منا از جمله سخنران این میز گرد بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر "محمد حسین مختاری" رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی که خود در خارج از کشور به سر می برد، به مناسبت برگزاری این میزگرد پیامی صادر کرد که توسط  دکتر "یحیی جهانگیری" مدیر کل ارتباطات علمی-بین المللی دانشگاه مذاهب قرائت شد، متن این پیام به شرح زیر است: 

 باسمه تعالی
مقدم اندیشمندان محترم، دغدغه مندان حقوق بشر اسلامی، اهالی رسانه و دانشمند ارجمند دکتر آصفی را به دانشگاه مذاهب اسلامی گرامی می دارم. از انجمن دانشجویی حقوق بشر اسلامی و معاونت بین الملل و پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی جهت برگزاری این نشست علمی تشکر و قدردانی دارم.

حقوق بشر امروز، نه ابزاری برای دفاع از انسان، زنان، کودکان و .... است، بلکه ابزاری است به دست مدعیانش تا از افغانستان تا عراق از آسیا تا آفریقا و هر جای دنیا انسان به تمام مصادیقش را از هر مذهب و قومی، قربانی مطامع خود سازند.اما معارف دینی، حقوق انسان را نه محدود به نیاز های بشری _ دنیوی می داند و نه ژست گیرانه از حقوق بشر بدون ترسیم وظایف و تکلیف او حرف می زند، بلکه هم از حق دنیوی بشر می گوید و هم از حقوق بایسته فرا دنیویش  و البته  هم از حق او می گوید هم از تکلیفش.حقوق بشر اگر چه به اصطلاح یک مفهوم مدرن است،  اما قرآن کریم و معارف دینی قرنها پیش از آن سخن رانده و با تبیین ارزش های اخلاقی و تقنین قوانین حقوقی _فقهی به حفظ این حقوق پرداخته است، اصل لقد کرمنا بنی آدم به عنوان یک ارزش بنیادی در حقوق بشر مورد تصریح کتاب آسمانی قرآن است.

منبع شریف نهج البلاغه و به ویژه رساله الحقوق امام سجاد علیه السلام می تواند، راهگشای خوبی در تبیین حقوق بشر اسلامی باشد. البته امروز بر پژوهشگران و اسلام پژوهان است که حقوق بشر را با استناد به منبع سرشار وحی استنباط و استخراج کند. دانشگاه مذاهب اسلامی در دوره جدید با توسعه رشته ها و میان رشته ها،  رسالت خود می دانند که به نظریه پردازی در عرصه های جدید بپردازد.

از این رو تأسیس رشته حقوق بشر اسلامی را با بهره گری از ظرفیت همه مذاهب اسلامی آن هم با رویکرد مقارن جزو برنامه های آتی خود قرار داده است؛ در پایان بار دیگر از حضور همه عزیزان سپاسگزاری می کنم و از اینکه به خاطر سفر بیرون کشور توفیق حضور در جمع شما عزیزان را ندارم عذر خواهم.
 
 
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۶۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود

علی حسن زاده گفت: در آستانه دهه کرامت قرار داریم و از سالروز میلاد حضرت معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) برنامه های متنوع با محوریت توسعه خدمات و فرهنگ رضوی برگزار می شود.

دبیر خادم یاران خدمت رضوی استان اردبیل افزود: قبل از شروع دهه کرامت و همزمان با هفته معلم به همت کانون تعلیم و تربیت آستان قدس رضوی در استان اردبیل تجلیلی را از معلمان خادم یار رضوی شاهد بودیم و سعی کردیم به تلاشگران سنگر تعلیم و تربیت ادای احترام کنیم.

به گفته او، با حضور در آموزش و پرورش ناحیه یک و دو و منزل تعدادی از فرهنگیان فعال کانون سعی کردیم تا با تقدیم تحفه رضوی به آنها قدردان تلاش های یک سال گذشته معلمان در ترویج فرهنگ رضوی باشیم.

حسن زاده با اشاره به راه اندازی کانون های خدمت مدرسه محور در اردبیل بیان کرد: با تاکید مقام معظم رهبری امروز حرم امام رضا (ع) تنها در مشهد محدود نشده بلکه کل کشور حرم رضوی محسوب می شود و مردم در طیف ها و سلایق مختلف عشق خدمت رسانی به امام رضا (ع) را به نمایش می گذارند.

او افزود: در حال حاضر ۱۹ کانون تخصصی در سطح استان فعالیت می کنند و در کنار آن ۴۰ کانون معین محلات نیز به عنوان کانون های خدمت رضوی در سطح استان ماموریت توسعه و ترویج فرهنگ رضوی را برعهده دارند.

دبیر خادم یاران خدمت رضوی استان اردبیل تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا در همه مناطق استان کانون های خدمت رضوی را توسعه داده و از وضعیت رابط آنها را به کانون های فعال با حضور جوانان علاقمند و فرهیختگان جامعه تبدیل کنیم.

حسن زاده با اشاره به فعالیت های ارزشمند کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در استان اردبیل گفت: با هدف ترویج فرهنگ خدمت رسانی و همچنین فرهنگ رضوی کانون های خدمت در مدارس راه اندازی و ما همراهی جامعه فرهنگیان و دانش آموزان را در این راستا شاهدیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • هفته فرهنگی فریدن برگزار می‌شود
  • شیوه نامه افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد تشریح شد
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • ایجاد ۲۱ چایخانه رضوی در زنجان
  • جلسه کمیسیون دائمی هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) به‌مناسبت دهه کرامت
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • صدور مجوز تأسیس مرکز تحقیقات«هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» دانشگاه آزاد سیرجان