Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@23:14:21 GMT

آینده کشاورزی مازندران بوی واردات می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۰۵۸۴۱

آینده کشاورزی مازندران بوی واردات می‌دهد

کارشناس خاک و کشاورزی با اعلام هشدار درباره وضعیت کشاورزی، مازندران را در آینده نزدیک استانی وارد کننده در حوزه محصولات کشاورزی دانست.

علیرضا عبداله پور در گفت و گو با ایسنا به مشکلات عمده صنعت کشاورزی استان اشاره و اظهارکرد: عدم وجود زیرساخت های مناسب در بسترهای کشاورزی نظیر سیستم های آبیاری مدرن، استفاده نابه جا و بی رویه از کودهای شیمیایی، عدم حمایت از بازار محصولات کشاورزی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی آسیب های جبران ناپذیری را عاید این صنعت ریشه دار استان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت آب و خاک در کشاورزی

کارشناس خاک و کشاورزی با بیان این که برای یک سانتیمتر مربع از خاک حاصلخیز به طور میانگین به 30 تا صد سال زمان نیاز است، گفت: عدم حضور یا ورود مؤسسه، اداره یا سازمانی که به طور جدی عهده دار حفاظت از منابع آب و خاک باشد کاملا مشهود بوده و نیاز به پاسداشت از فاکتورهای اصلی کشاورزی در این برهه از زمان امری ضروری است.

عبداله پور با توجه به اندیشه و نگرش مردم و مسئولان درباره محیط زیست و منابع طبیعی یادآورشد: متاسفانه بسیاری از افراد جامعه به محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان انفال عمومی نگاه نکرده و آن را میراثی برای آیندگان در نظر نمی گیرند.

وی اضافه کرد: تبعات این نگرش اکنون سبب محدودیت کشت برنج در کشور به دلیل کمبود آب و خاک شده به طوری که از 31 استان تنها گیلان و مازندران مجوز ارائه این محصول را دارند.

کاهش سطح زیر کشت اولین تهدید برای کشاورزی

این محقق و پژوهشگر حوزه خاک شناسی با اشاره به این که کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و فشار جمعیت دو عامل تهدید کننده صنعت کشاورزی در مازندران هستند، خاطرنشان کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی که تا حدود زیادی در سنوات قبل انجام گرفت، باعث تخریب بسیاری از اراضی شد و صدمات زیادی را به بدنه این صنعت وارد آورد.

وی از ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی به عنوان آفت بزرگ صنعت کشاورزی نام برد و افزود: دادن مجوزهای غیرقانونی و استفاده نابه جا از زمین های کشاورزی برای گسترش زندگی شهری و روستایی با اعمال ساخت و ساز در آن ها بزرگترین خسارت را به کشاورزی استان وارد آورد.

عبداله پور مقصر اصلی در کاهش سطح زیر کشت محصولات را مسئولان و متولیان حوزه کشاورزی دانست و تصریح کرد: چنان چه حمایت از بخش کشاورزی توسط دستگاه های ذیربط به هر طریقی انجام می گرفت، هرگز کشاورز مازندرانی برای تبدیل اراضی خود وسوسه نشده و سود مکفی عاید از فروش محصولات می توانست وی را به پاسداشت و حفظ کشاورزی امیدوار کند.

فشار جمعیت تهدید دیگر کشاورزی استان

وی با نگاه ویژه به پدیده افزایش جمعیت و فشار بی رویه جمعیت مهاجر به استان به عنوان یک تهدید گفت: ظرفیت منابع طبیعی استان مازندران پذیرای این جمعیت شناور و مهاجر نبوده و مصداق آن را در ایام و فصول تعطیلات به عینه شاهد هستیم.

این کارشناس کشاورزی با یادآوری این مطلب که منابع آبی استان درست مدیریت نمی شوند، خاطرنشان کرد: گرم شدن کره زمین، کمبود نزولات جوی، عدم هدایت اصولی آب های سطحی در مازندران باعث کمبود آب شرب برای ساکنان در برخی مناطق شده است.

عبداله پور اضافه کرد: حال با وجود چنین مشکلاتی شاهد افزایش جمعیت مهاجر به استان هستیم و این موضوع عرصه را برای ساکنین شهرهای استان تنگ تر خواهد کرد.

80 تا 90 درصد منابع آبی مربوط به کشاورزی است

وی هدر رفت آب در بخش کشاورزی را بین 80 تا 90 درصد عنوان و تاکید کرد: عدم نگرش مدرن در صنعت کشاورزی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در این صنعت باعث هدر رفت فراوان آب در این حوزه شده است.

عبداله پور با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد محیط زیست که فرمودند محیط زیست میراث آیندگان است و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مسئولین و متولیان حوزه کشاورزی باید با به کارگیری از تجربیات کشورهای توسعه یافته در این صنعت  به مدد این بخش آمده و توان حمایتی خود را افزایش دهند.

وی با اعلام هشدار درباره آینده کشاورزی در استان های شمالی خاطرنشان کرد: چنانچه این روند نزولی برای کشاورزی ادامه داشته باشد این صنعت در مازندران به خطر افتاده و در آینده نزدیک مازندران به یک وارد کننده محصولات کشاورزی بدل خواهد شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۵۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر، پاکستان کشوری با جمعیت ۲۳۵ میلیون از بین کشورهای همسایه ایران بازار بزرگی برای بحث صادرات دارد. به طوری که آمار واردات محصولات کشاورزی این کشور سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده و سهم ایران از این بازار ۴۳۷ میلیون دلار بود.

با توجه به اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده، صادرات سال گذشته محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به پاکستان رشد ۲۶ درصدی تجربه کرد. ظرفیت بخش کشاورزی ایران ظرفیت بالایی در صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی داشته و می‌توان سالانه تا سقف یک میلیارد دلار صادرات به پاکستان داشت.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر جهاد کشاورزی حضور پررنگ در رویدادهای تجاری و نمایشگاه‌های بزرگ مرتبط اصلاح روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات و نیز توسعه زیرساخت‌های گمرکی و تجهیز زنجیره سرد لجستیک حمل و نقل کالای کشاورزی را از جمله برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به این هدف صادرات برشمرد و گفت: با توجه به اینکه پاکستان کشور اسلامی است، می‌توان بحث واردات گوشت و دام زنده از آن کشور را بررسی و پیگیری کرد.

وی افزود: از سوی دیگر ذرت دامی که در این کشور کشت می‌شود از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برخوردار بوده و جز نهاده‌های مورد نیاز ایران است.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران و پاکستان تا حدودی مکمل یکدیگر بوده که می‌تواند منجر به گسترش تعاملات شود.

گفتنی است؛ از جمله مواردی که در سفر ریاست جمهوری در سفر پاکستان پیگیری شد بحث کشت قراردادی، تهاتر کالاهای اساسی و سایر اقدامات زیرساختی بود.

کد خبر 6087611

دیگر خبرها

  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی؛ اولین عرضه در روزهای آینده
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی/ اولین عرضه خودروهای برقی در روزهای آینده
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • ضوابط تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد