جای رنگ و طرح ایرانی در جشنواره مد و لباس فجر خالی است
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۱۴۲۷۳
تهران- ایرنا- یک پژوهشگر در آسیبشناسی جشنوارههای بینالمللی مد و لباس فجر، گفت: جای فرم، رنگهای ایرانی و الگوهای ایرانی- اسلامی در لباسهای منتخب این جشنوارهها خالی است.
به گزارش روز یکشنبه فرهنگی ایرنا، مرضیه زارع، پژوهشگر و دانشجوی دکتری پژوهش هنر در نشست تخصصی «بازنمود هویت ایرانی در آثار جشنوارههای بینالمللی مد و لباس فجر» گفت: بررسی لباسهای منتخب 1391 تا 1395 که از سوی بنیاد ملی مد و لباس ایران معرفی شد، تلاش کردم با اساس شاخصههای رایج کمیت و کیفیت، نمایش هویت ایرانی را در آثار تحلیل کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی معتقد است: فرم لباسهای طراحی شده در طول سالهای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر بیشتر غیرایرانی بوده کمتر اثری از الگوهای ایرانی و اسلامی داشتند.
زارع گفت: اساس شکلگیری ضرورت لباس، پوششی برای محفاظت از گرما و سرما بوده است و با گذشت زمان و پیشرفت جوامع جنبههای زیبایی شناسانه و مفاهیم فرهنگی نیز به آن اضافه شد. امروزه لباس رسانهای است نشانگر هویت فردی در جامعه که در طول یک دوره تاریخی به هویت اجتماعی بدل می شود.
وی با اشاره به رابطه تنگاتنگ لباس، فرهنگ و هویت، افزود: پیش از آغاز گفتوگو با یک فرد، نخست لباس وی معرف شخصیت اوست.
«طراحان بزرگی در رویدادهای سالیان گذشته از «زنان سرزمین من» گرفته تا «جشنواره مد ولباس» تربیت شدند و به نحوی مسیرحرکت جریان مد کشور به دست این طراحان است.»
وی با تاکید بر نقش طراح در جریان مد، گفت: طراحان میتوانند سلیقه مخاطب را مدیریت کنند به این ترتیب باید برای بازنمود هویت ایرانی طراحان را با مولفههای هنر ایرانی – اسلامی آشنا کنیم.
وی با تشریح شاخصههای هویتی لباسهای منتخب در جشنوارههای فجر گفت: هر لباس نشانهای نهفته در خود دارد. اجزای لباس در پیوند با یکدیگر اندیشه طراح را بیان میکنند. لباس علاوه بر زیبایی، رسانهای بصری است همانطور که در گذشته نقش انتقال پیام را نیز برعهده داشته است.
زارع با تشریح رنگ در فرهنگ ایرانی و استفاده از تنوع رنگی در لباس عزا، عروسی، کار، کوچ، بزم و جنگ، گفت: رنگهای استفاده شده توسط طراحان جشنواره مد به آبی فیروزه ای محدود شده بود.
پژوهشگر مد و لباس بر لزوم شناخت طراحان از رنگ های ایرانی تاکید کرد و گفت: طراحان در لباسهای جشنوارهها کمترین استفاده را از رنگ قرمز و سبز ایرانی که در سفال و فرش ایرانی موجود است نمیکنند همچنان که رنگ «صورتی ایرانی» که در دنیا با همین عنوان شناخته میشود در طرحها دیده نمیشود.
زارع با انتقاد از استفاده پارچههای آماده در طراحی لباسهای جشنوارهها، افزود: جواهر دوزی، عثمان دوزی، سیاه دوزی، سوزن دوزیهای بلوچ، قلمکاری و باتیک از مهمترین ویژگیهای پارچههای ایرانی است که طراحان، این هنر گرانمایه را نادیده گرفتهاند و به سمت طرحهای کارخانهای رفتهاند.
« استفاده از چاپ دستی غیر ایرانی نیز به تدریج افزایش یافته و چاپهای ایرانی (باتیک، چاپ قلمکار و ..) نیز بر اساس دادههای به دست آمده کمتر مورد توجه طراحان قرار گرفته است و بیشتر از پارچه های دارای چاپ صنعتی یا ساده استفاده شده است».
زارع جلیقه و کمربند را به عنوان یکی از مهمترین ویژگیهای لباس ایرانی- اسلامی معرفی کرد و افزود: متاسفانه کمربندهای آماده در بازار مورد استفاده طراحان قرار گرفته و نقش جلیقهها در لباسها بسیار کم رنگ است.
وی فرش و گلیم ایرانی را منبعی سرشار از ایده برای طراحان دانست و گفت: لباسهای تاریخی و اقوام ایرانی منابع و الگوهای متنوعی برای طراحان هستند.
«تنها خطوط نستعلیق و شکسته در پارچهها مورد استفاده قرار میگیرد درحالی که از دیگر انواع خط هم میتوان استفاده کرد».
نشست تخصصی «بازنمود هویت ایرانی در آثار جشنوارههای بینالمللی مد و لباس فجر از 1391 تا 1395» روز یکشنبه 14 مرداد از ساعت با حضور جمعی از صاحبنظران این حوزه، برای بررسی چگونگی بازنمود هویت ایرانی در آثار انتشار یافته در مجلات 4 دوره جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
فراهنگ**9031**9053
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي مد و لباس الگوي ايراني و اسلامي هويت ايراني
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
به گزارش قدس آنلاین، چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم در مسکو با اهدای جایزه سنت جرج طلایی به فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر به کار خود پایان داد. جایزه سنت جرج نقرهای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا] و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.
چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو (MIFF) کار خود را به پایان رساند.
نیکیتا میخالکف رئیس جشنواره با اشاره به این که «هشت روز جشنواره، با نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور، ۳۸۰ نمایش در ۹ سینما، ۳۹ هزار تماشاگر و بیش از ۷٫۵ هزار مهمان و حضور بیش از ۱۶۰۰ نماینده رسانه برگزار شده است، برپایی این دوره جشنواره را حاصل یک عملکرد خوب ارزیابی کرد.
برنده جایزه بزرگ سنت جرج طلایی این دوره جشنواره، میگل سالگادو کارگردان مکزیکی با فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر بود. این درام داستان دو نوجوان است که توسط یک باند خلافکار اسیر میشوند. یکی از آنها میمیرد، دومی موفق به فرار میشود، اما او با خود مبارزه می کند و نمیتواند به بستگان دوستش در مورد مرگ خود بگوید. کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه گفت: «ما این فیلم را درباره معضل بسیار جدی حضور و مشارکت جوانان در باندهای خلافکار و جنایتکار ساختیم که در مکزیک با آن مبارزه کردهایم و هنوز هم میجنگیم.
جایزه سنت جرج نقرهای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا] و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.
او هنگام دریافت جایزه گفت: حضور در این سالن برای من افتخار بزرگی است. از هیئت داوران جشنواره بسیار سپاسگزارم.
جایزه بهترین بازیگر مرد به خوان رامون لوپز برای «شرم» اهدا شد. و ماریکه بیکیرش بازیگر فیلم آلمانی «شلیمازل» جایزه بهترین زن را دریافت کرد.
همچنین جایزه نقرهای سنت جرج به فیلم «دروغگو» ساخته یولیا تروفیمووا در مسابقه «پرومیز روسیه» رسید.
سرگئی اورسولیاک کارگردان روسی به دلیل کمک به پیشرفت سینما جایزه ویژه سنت جرج دریافت کرد.
هیئت داوران فیلم «شریکها» ساخته خوزه ماریا فلورس کارگردان اسپانیایی را به عنوان بهترین فیلم کوتاه معرفی کردند. جایزه بهترین فیلم مستند «رخ» ساخته سام کلانتری از ایران اهدا شد.
همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «نیروانا» به کارگردانی آصف اسلام از بنگلادش رسید. این فیلم صامت سیاه و سفید شبیه یک آلبوم عکس، داستان سفر درونی سه شخصیت را روایت میکند.
در مراسم اختتامیه شخصیتهای مشهور سینما و فرهنگ روسیه از جمله بازیگران سرگئی گرماش و ماکسیم استویانوف، بازیگران زن اکاترینا ولکووا و اولسیا سودزیلوسکایا، کارگردانان الکسی اوچیتل و سرگئی اورسولیاک، نویسنده الکساندر تسیپکین حضور داشتند. سازندگان و بازیگران فیلم سینمایی «تندر اصلی: بازی» که فیلم اختتامیه جشنواره شد نیز معرفی شدند.
این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از رویداد ونیز تبدیل کرد. در سال ۱۹۹۵ اعلام شد که جشنواره فیلم سالانه میشود، اگرچه در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد اما از سال ۱۹۹۹، MIFF هر سال برگزار میشود.
چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو (MIFF) از ۱۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در پایتخت روسیه برگزار شد.