Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@13:18:15 GMT

جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۲۳۴۵۹

جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش مهر، نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» با حضور کوروش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمید نیلی دبیر هنری جشنواره و علی هوشمند مدیر حوزه هنری قزوین و دبیر اجرایی جشنواره سیزدهم «بچه‌های مسجد» در حوزه هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست حمید نیلی به ارائه گزارشی از روند شکل گیری سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» پرداخت و گفت: بعد از پایان جشنواره دوازدهم فراخوان دوره سیزدهم آماده و منتشر شد. شروطی که طی تصمیم شورای سیاستگذاری در فرخوان درج شده بود، تک جنسیتی بودن، ساده و قابل اجرا بودن در فضای مساجد و همچنین اجرا در هفته انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: حدود ۵۷ اثر برای حضور در جشنواره سیزدهم «بچه های مسجد» اعلام آمادگی کردند که از میان ۱۲ اثر از ۱۱ استان در جشنواره پذیرفته شدند. امسال هم کارگاه آموزشی برگزار می کنیم که این کارگاه ها توسط کوروش سلیمانی و علی سلیمانی که به همراه سیدحسین فدایی حسین داوران جشنواره هستند، برگزار می شود. همچنین در سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» از سیدمهدی متوسلی و محمد ساربان قدردانی می شود.

سپس علی هوشمند نیز به ارائه توضیحاتی در خصوص برگزار جشنواره در شهر قزوین و به میزبانی حوزه هنری استان قزوین پرداخت و گفت: این جشنواره از ۱۶ تا ۱۹ در شهر قزوین برگزار می‌شود و مراسم افتتاحیه را در مزار شهدا ترتیب داده ایم. همچنین برنامه‌ای با عنوان «شب خاطره» را در جشنواره داریم که شامل تجلیل از خانواده ۱۳ شهید تئاتر است که در خانه شهید بابایی برگزار می شود که به نوعی افتتاح این مکان به عنوان مکان دائمی جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» است.

دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» با اشاره به میزبانی ۵ مسجد در شهر قزوین برای اجرای آثار نمایشی، درباره جوایز مدنظر برای این دوره از جشنواره، افزود: برای ورود به همه گروه ها مبلغ ۲ میلیون تومان و همچنین به مساجد آن ها مبلغ ۱ میلیون تومان پرداخت می شود. ما در این دوره از جشنواره جایزه ویژه مرحوم فرج الله سلحشور را داریم که به گروه برتر اهدا می شود و شامل مبلغ ۵ میلیون تومان و سردیس فرج الله سلحشور است. به گروه های اول تا سوم هم به ترتیب ۴، ۳ و ۲ میلیون تومان پرداخت می شود.

در ادامه این نشست کوروش زارعی نیز با بیان اینکه سال گذشته جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» بعد از ۲ دهه توقف برگزار شد، افزود: ما در شورای سیاستگذاری جشنواره ساختاری را تعریف کردیم و بحث گروه محوری را جشنواره تئاتر «بچه های مسجد» در اولویت خود قرار دادیم. این جشنواره حرفه ای نیست و برای گروه های آماتور شامل نوجوانان و جوانان زیر ۲۵ سال برگزار می شود.

وی تأکید کرد: اگر بحث گروه محوری را در بین بچه های تئاتر مسجد نهادینه کنیم، می توانیم نسل جدیدی را تربیت و تعریف کنیم که بدانند با داشتن گروه می توانند کارهای بزرگی را در آینده انجام دهند. جشنواره استانی بچه های مسجد برای ما مهم بود و ساختار مسابقه جشنواره را هم تغییر دادیم و از این رو به گروه های اول تا سوم جایزه می دهیم.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به جایزه ویژه فرج الله سلحشور، اظهار کرد: استاد سلحشور کار خود را از مسجد شروع کرد و جهانی شد. سردیس این هنرمند فقید به همراه جایزه نقدی در نظر گرفته شده به گروه تمام عیاری که در جشنواره حضور دارد، تعلق می گیرد.

زارعی همچنین اعلام کرد که با حضور واحد سیار صدا و سیما در مجاورت مساجدی که میزبان آثار سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» هستند، اجراها و فعالیت های این دوره از جشنواره تحت پوشش زنده رادیویی و تلویزیونی قرار می گیرد.

وی درباره دلایل حذف یک گروه شیرازی که در سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» پذیرفته شده بود، توضیح داد: حوزه هنری هر استان موظف است از گروه استان خود حمایت کند. حوزه هنری شیراز از حضور در جشنواره انصراف داد و اعلام کرد که گروه شیراز هم در جشنواره شرکت نمی کند.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره راهکاری که باید در نظر گرفت تا مدیران و مسئولان مراکز حوزه هنری نتوانند مانع حضور گروه های فعال در جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» شوند، تصریح کرد: قطعا نمی گذاریم حق هیچ گروهی ضایع شود و برای سال آینده چیدمانی را خواهیم داشت که مراکز استانی حوزه هنری باعث محرومیت حضور گروه ها در جشنواره نشوند. از سال آینده هیچ گروهی محروم نخواهد شد.

در پایان این نشست نیز سردیس فرج الله سلحشور و پوستر سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» رونمایی شد.

 

در همین زمینه: اعتراض بازیگران برادوی مقابل کاخ سفید سه نمایش تازه در پردیس تئاتر شهرزاد لندن | برخورد نزدیک خانواده‌ها با تیرکس جشنواره‌ تئاتر عروسکی |‌ از اجرای پسر جنگل تا پهلوان کچل

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۲۳۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت

حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر اجاق‌نژاد  امروز در نشست ستاد ملی دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: در مراسم نیمه شعبان تمام آستان‌های مقدس، نهاد‌های فرهنگی و امنیتی همکاری لازم را داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به اینکه در ایام دهه کرامت آماده ایفای نقش در یک حرکت عظیم فرهنگی هستیم، گفت: در دهه کرامت تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا میزبانی شایسته‌ای از زائران کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد همچنین با استقبال از شعار‌های محوری دهه کرامت تصریح کرد: مسجد مقدس جمکران نیز در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی خود از این شعار‌های محوری بهره خواهد گرفت.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: همه این فعالیت‌های فرهنگی باید به سمتی برود که نسل جوان بیشترین بهره را از این برنامه‌ها ببرد و اثر گذاری آن درجامعه کاملا محسوس باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس ظرفیت‌های مادی و معنوی و انسانی که به خدمت گرفته می‌شود باید تلاش کنیم هرسال بیش‌ترین بهره وری را نسبت به سال قبل از این برنامه‌ها داشته باشیم و بیش‌ترین اثرگذاری فرهنگی را شاهد باشیم.

اجاق‌نژاد با بیان اینکه در اینگونه امور و برنامه‌های فرهنگی باید از نخبگان فرهنگی بهره گرفت تصریح کرد: این برنامه‌ها باید حاصل اتاق‌های فکری باشد که نسبت به حوزه فرهنگ و دین بیش‌ترین اشراف را داشته باشند.

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه در کنار اجرای برنامه‌های مردمی، نهاد‌های فرهنگی باید نقش حمایتی و نظارتی خود را ایفا کنند گفت: در انجام اینگونه امور فرهنگی و مناسبتی همانند ایام عاشورا، فاطمیه و... باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری