Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در هیچ قطعنامه‌ای یاد نشده که ایران ۵۰ درصد از دریای خزر را سهیم است بلکه گفته شده ایران هم با شوروی در این دریا مشترک است و این واژه مشترک یک بهره برداری سیاسی بوده که از سوی شوروی صورت گرفته است.

نوذر شفیعی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان راجع به انتقاداتی که به امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مبنی بر اینکه از سهم 50 درصدی ایران کاسته شده وارد می شود، گفت: تمام ایرانی ها تمایل دارند که نه تنها سهم 50 درصدی بلکه 100 درصد دریای خزر متعلق به آنها باشد اما واقعیت ها و اقدامات جغرافیایی و اقدامات حقوقی متاثر از آن چیز دیگری را بیان می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با تاکید بر این نکته که در هیچ یک از توافقات پیشین گفته نشده شوروی 50 درصد از دریای خزر و ایران هم 50 درصد آن را سهیم هستند، خاطرنشان کرد: در تمام بیانیه ها و معاهده های این خطه گفته شده که دریا مشترک است و سهم 50 درصدی ایران استنباط برخی ها از واژه مشترک بوده.

 

شفیعی با اشاره به اینکه یادمان باشد دریای خزر یک دریای بسته است و رژیم حقوقی آن با توافقات اعضا امکان پذیر می شود، عنوان کرد: دریای مشترک اگر همان زمان هم تقسیم می شد قطعا 50 درصد آن سهم ایران نبود و بر اساس معیارهایی که وجود دارد این تقسیم بندی ها اتفاق می افتد.

 

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: در کنوانسیونی که روز گذشته امضا شد هنوز بسیاری از موضوعات حساس تر مورد توافق قرار نگرفته است و باید یادمان باشد برای مذاکرات آتی در این خصوص به این نکته یادآور شویم که چنین عددی (50 درصد) هیچگاه در خصوص سهم ایران از دریای خزر در جایی عنوان نشده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی تصریح کرد: واژه مشترکی که شوروی ها در سهم بندی دریای خزر استفاده کرده اند یک واژه سیاسی بوده زیرا در آن زمان آنها از امکانات دریانوردی بسیاری برخوردار بودند و ایران در این زمینه ضعف داشت و این کلمه مشترک با ظاهر حسن نیت و باطن بهره برداری یکجانبه از امکانات دریای خزر به صورت دریانوردی بوده زیرا ایران در آن زمان در این خصوص ضعف داشته است.

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز خبرنگار مجلس دولت خبرگزاری شبستان حسن روحانی عربستان روزنامه های ورزشی ورزش ایران فوتبال ایران اخبار سهم ایران کنوانسیون حقوقی دریای خزر نوذر شفیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۸۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، فاتحی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام