Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مدرس دانشگاه گفت: اگر ازدواج و تشکیل خانواده در شرایط و زمان مناسب خود انجام گیرد و فرزندان از نظر جسمی، روحی، روانی، فکری و عاطفی به بلوغ کافی رسیده باشند این امر نتایج و پیامدهای مطلوبی در سلامت و تعادل روانی و عاطفی افراد خواهد داشت و می‌تواند به آرامش و سلامت آنها کمک کند اما اگر در زمان مناسب انجام نگیرد همین ازدواج‌های زودهنگام می‌تواند نتایج و تبعات منفی برای افراد خانواده‌ها و نظام اجتماعی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهرداد هوشمند اظهار کرد: ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان مرحله‌ای مهم و سرنوشت‌ساز در زندگی انسان اگر در سنین پایین و زودهنگام انجام گیرد می‌تواند مشکلات و پیامدهای زیانباری برای افراد ایجاد کند بنابراین باید خانواده‌ها تلاش کنند تا بستر و زمینه ازدواج و شرایط آن برای فرزندان فراهم شود یعنی فرزندان از نظر روحی، فکری و جسمی به بلوغ و پختگی رسیده باشند تا زمینه آرامش و سلامت روحی آنها فراهم شود.

وی افزود: متأسفانه امروز در بسیاری از مناطق کشور ازدواج معمولا خارج از شرایط و چارچوب زمانی مناسب و در سنین پایین و زودرس انجام می‌گیرد یعنی قبل از اینکه بچه‌ها به ویژه دختران به بلوغ جسمی، روحی، فکری و اجتماعی رسیده باشند و از پختگی و ثبات شخصیت برخوردار باشند که این امر به سلامت و تعادل روحی و شخصیت آنها آسیب وارد می‌کند و تبعات منفی در زمینه فردی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت که طبیعی است در این راستا دختران بیشترین آسیب را خواهد داشت.

هوشمند بیان کرد: لازم است که بدانید ازدواج هم در سنین پایین و هم در سنین بالا عوارض و تبعات منفی خاص خود را دارد و اگر به بررسی پیامدهای ازدواج زودهنگام پرداخته‌ایم به معنای آن نیست که ازدواج در سنین بالا بهتر است و با تأخیر صورت گیرد بلکه ازدواج و تشکیل خانواده باید متناسب با شرایط و چارچوب مناسب و متعادل خود و با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون بلوغ فرد و شرایط اقتصادی و امکانات مادی خانواده‌ها صورت گیرد و اگر ازدواج‌ها متناسب با مراحل رشد و ثبات شخصیت و شکل‌گیری هویت فردی و اجتماعی آنها انجام نگیرد عوارض و پشیمانی‌هایی را برای آنها در روابط خانوادگی و تصمیم‌گیری ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: معمولا در ازدواج‌های زودهنگام افراد هنوز به بلوغ فکری و روانی و عاطفی نرسیده‌اند و از ثبات و پختگی و تعادل شخصیت برخوردار نیستند و هویت واقعی آنها به خوبی شکل نگرفته است، بنابراین این ازدواج‌ها بیشتر براساس اصرار و فشارهای خانواده و تأثیرپذیری و تبعیت از سنت‌ها و باورها و خرده‌فرهنگ‌های حاکم بر مناطق خود و فقر فرهنگی و اقتصادی خانواده‌ها صورت می‌گیرد که این ازدواج‌ها معمولا بعد از مدتی و رسیدن آنها به بلوغ فکری، اجتماعی و ثبات شخصیت به پشیمانی از تصمیم‌گیری خود در ازدواج می‌انجامد و باعث سردی روابط زوجین می‌شود که در نهایت باعث عدم رضایت از زندگی و افزایش اختلافات و تعارضات خانوادگی خواهد شد.

هوشمند گفت: باید توجه داشت که ازدواج موضوع بسیار پیچیده‌ای است و با عوامل و شرایط مختلفی رابطه دارد و نمی‌توان با یک شاخص عددی برای سن ازدواج آن را بررسی و تحلیل کرد بلکه باید شرایط و موقعیت‌های خانواده، پختگی و بلوغ کافی از جنبه‌های مختلف جسمی، روحی، عاطفی و اجتماعی هیجانی را درنظر گرفت و داشتن بلوغ در ابعاد مختلف و پختگی و ثبات شخصیت از مؤلفه‌های زندگی موفق و پایدار است.

وی درباره دلایل ازدواج زودهنگام نیز اظهار کرد: ازدواج‌های در سنین پایین معمولا از عواملی نظیر عدم آگاهی و شناخت خانواده‌ها، پایبندی بر سنت‌ها و باورها و ارزش‌ها و خرده‌فرهنگ‌های حاکم بر خانواده و منطقه، عدم آموزش‌های لازم به خانواده‌ها، فقر فرهنگی، شرایط نامساعد مالی و فقر اقتصادی، نگاه سنتی خانواده‌ها به فرزندان و ازدواج، کم‌توجهی به خصوصیات و شرایط جسمی، روحی و فکری فرزندان و اجبار و اصرار والدین به ازدواج تأثیرگذار است.

 

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ازدواج زندگی مشترک اختلاف خانوادگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۰۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آفتاب‌‌نیوز :

اسماعیل لـله‌گانی درباره پایین بودن سقف وام بازنشسته‌ها و گلایه بازنشسته‌ها از این وام‌های خرد که عملا هیچ مشکلی از گره‌های مالی این افراد باز نمی‌کند، اظهار داشت: وام ۲۰ میلیون تومانی بازنشسته‌ها را در سال ۱۴۰۳ به ۳۰ میلیون تومان افزایش دادیم.

وی ادامه داد: این تسهیلاتی را که بانک رفاه به بازنشسته‌ها پرداخت می‌کند، اقدامی مشترک بین بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی است و امسال هم به سقف ۳۰ میلیون تومان می‌رسد.

مدیرعامل بانک رفاه با بیان اینکه باید توجه داشت که از آنجایی تعداد مشمولان این وام بسیار زیاد است نمی‌توان سقف آن را به طور قابل توجه بالا برد، گفت: در حال حاضر بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته داریم که هر یک از این افراد مشمول دریافت وام ۳۰ میلیون تومانی می‌شوند که هر سال ۱۰ درصد از این جمعیت وام بازنشسته‌ها را دریافت می‌کنند.

لـله‌گانی در پاسخ به این سوال که آیا علت عدم افزایش سقف وام عدم توانمندی بازنشسته‌ها در پرداخت اقساط آن است، اظهار داشت: موضوع پرداخت اقساط نیست، در بحث افزایش سقف وام بازنشسته‌ها موضوع این بوده که سقف منابع قرض‌الحسنه بسیار محدود است و قانون هم تاکید کرده که این وام قرض‌الحسنه بیشتر به فرزندآوری و ازدواج اختصاص پیدا کند و منابع قرض الحسنه هم عمده به این دو مقوله تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: بانک رفاه را از اولویت برای ارائه وام به این دو موضوع فرزندآوری و ازدواج خارج نکردند و در کنار تکالیف بانک رفاه برای پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و سایر تکالیف سهمی هم برای وام به بازنشسته‌ها تعیین شده است.

مدیرعامل بانک رفاه تاکید کرد: وام ۳۰ میلیون تومانی را می‌توانیم برای بازنشسته‌ها تا ۳ سال هم قسط بندی کنیم و سقف پرداخت اقساط هم در ماه کمتر از یک میلیون تومان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • جدال پدر و دختر بر سر خواستگار آمریکایی | رضایت نمی‌دهم مگر به شرط...
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط