Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@05:50:06 GMT

وزیر هم حریف دلالان نشد!

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۸۱۳۶۴

ایسنا نوشت: با نوسانات نرخ ارز، صادرات محصولات پتروشیمی به ویژه مواد اولیه محصولات پلاستیکی که حجم قابل توجهی از تولیدات داخلی ارتباط تنگاتنگی با آن دارد، رشد و برخی از پتروشیمی‌ها را وسوسه کرد تا حجم بسیار زیادی از تولیدات خود را به جاده صادرات بسپارند. این اتفاق در حالی رخ داد که برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که دولت از این اتفاق خرسند شده، زیرا در شرایطی که دلار در بازار بسیار کم است، دلارهای پتروشیمی تا حدودی از نیاز بازار را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات مواد اولیه تولید ظروف پلاستیکی مواد غذایی آن‌قدر افزایش یافت که در مقاطعی برخی از مواد غذایی همچون آب معدنی در توزیع با مشکل مواجه شدند و افزایش قیمت مواد خوراکی را به همراه داشت. با این اتفاقات، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا از صادرات مواد پتروشیمی جلوگیری شود تا در ابتدای امر نیاز بازار داخلی رفع شود و بعد از آن‌که تعادل به بازار بازگشت، محصولات راه صادرات را در پیش بگیرند.

در این رابطه سیدرحیم مقیمی- رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون گفت: دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی در حال حاضر آنطور که باید عملی نشده و حواشی این دستور شرایط را به جایی رسانده که وضعیت بازار پلاستیک و دسترسی به مواد اولیه سخت‌تر از قبل شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود که شرایط بازار مواد پلاستیک نسبت به گذشته بدتر شود، زیرا شایعات و حضور دلالان به حدی است که شرایط سختی را برای پتروشیمی ها ایجاد کرده و این شرایط به بازار منتقل خواهد شد.

مقیمی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سخت بازار و عدم دسترسی آسان به مواد اولیه، شرکت‌های تولیدی محصولات پلاستیکی به سمت ورشکستگی سوق پیدا کرده‌اند و میزان بیکاری در این صنف و صنعت افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون یادآور شد: در حالی که اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت مناسب ارزیابی می‌شود، اما شرایط توزیع به گونه‌ای است که مواد اولیه توسط دلالان خریداری می‌شود؛ در حالی‌که شرایط توزیع باید به گونه‌ای باشد که مواد اولیه قابل رهگیری باشد و مشخص شود که مواد اولیه در کدام کارخانه‌ها مصرف شده است.

وی افزود: برخی شرکتها که حتی کارخانه‌ای برای تولید ندارند، تنها با تکیه بر یک سوله خالی، مواد اولیه پتروشیمی‌ها را خریداری می‌کنند و با قیمت گذاری‌های سرسام‌آور، مواد اولیه را در بازار به فروش می‌رسانند یا حتی به دیگر بازارها به صورت قاچاق عرضه می‌کنند.

مقیمی در پاسخ به این سوال که آیا با ابلاغ بخشنامه اخیر زیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با عرضه محصولات پتروشیمی، قیمت مواد اولیه محصولات پلاستیکی کاهش یافته است؟ بیان کرد: قیمت مواد اولیه روند نزولی به خود نگرفته و برای تهیه مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی روند بسیار سختی پیش روی تولیدکننده واقعی است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون پیشنهاد داد تا قیمت مواد اولیه پلاستیک آزاد شود تا از دلال بازی و خام فروشی جلوگیری شود، زیرا مواد اولیه با قیمت بسیار ارزان به کشورهای همسایه صادر می‌شود و محصول نهایی با وجود آن‌که تکنولوژی تولید در داخل وجود دارد، با قیمت بیشتری وارد میشود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۱۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار

فرارو- شاهین دنده‌ای امروز شنبه هشتم اردیبهشت با رشد قیمت پنج میلیونی روانه بازار شده و همین تغییر در ارقام پیشنهادی فروشنده‌های کوییک دیده می‌شود.

قیمت شاهین دنده‌ای در بازار آزاد امروز به ۷۷۰ میلیون تومان رسید و خرید کوییک دنده‌ای تیپ GX به‌طور متوسط ۴۵۰ میلیون تومان خرج برمی‌دارد.

شاهین اتوماتیک به‌عنوان گرانقیمت‌ترین سواری داخلی سایپا ۸۶۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و آنطرف معدود تیبا صندوقدار صفرکیلمتر موجود در بازار به طور متوسط ۳۹۷ میلیون تومان آگهی می‌شوند. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل ششم اردیبهشت هشتم اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

340 میلیون تومان

340 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401

397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

445 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

445 میلیون تومان

450 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

455 میلیون تومان

455 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

595 میلیون تومان

595 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

765 میلیون تومان

770 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

865 میلیون تومان

865 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • قیمت محصولات سایپا +جدول
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول
  • قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار