Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:40:55 GMT

راز تاریخ و سحر طبیعت کلم پنهان در پس پرده نداشته ها

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۴۱۳۷۰

راز تاریخ و سحر طبیعت کلم پنهان در پس پرده نداشته ها

ایلام - ایرنا - آمیختگی رویایی باغ و کوهستان در دامنه سبز کبیر کوه، بی اغراق روستای کلم را مظهر رخ نمودن زیبایی طبیعت در اوج کرده است این روستا برای پیشرانی توریسم طبیعی منطقه نیازمند زیربنا سازی و معرفی است.

به گزارش ایرنا، قرار گرفتن در بین کوه ها، درختان بلوط، باغ های مثمر ، آب و آثار و بناهای گردشگری تاریخی و مذهبی یا به تعبیری جمع رازناکی تاریخ و طبیعت سحر طبیعت روستای کلم در 70 کیلومتری شهر ایلام را به عنوان عروس گردشگری استان ایلام تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کلم با جمعیت کمتر از یک هزار نفر در تولید محصولات کشاورزینیز جایگاه مناسبی در استان دارد اما ورای محصول زراعی ،دلفریبی چشم انداز باغ های انار، گردو، انگور و طراوت کشتگاه برنج محلی و استخرهای پرورش ماهی تکمیل کننده خصیصه تفرجگاهی و مزیت گردشگری کلم شده است.
روستای کلم که در میان کوه ها و ارتفاعات کبیرکوه در یک دره سرسبز با میانگین ارتفاع هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا واقع شده، اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد و آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.
بررسی آثار باقیمانده از جمله قلعه و آتشکده، احتمال قدمت و سابقه تاریخی روستا را به دوران مادها افزایش داده است.
بقعه جابربن انصاری و بنای سید تاج الدین هم به گردشگری مذهبی کلم رونق داده است .
کلم کم و بیش از همه جاذبه های ضروری برای رونق صنعت گردشگری برخوردار است اما و افسوس که عروس زیبای طبیعت ایلام فقیر است، نداشتن راه مناسب و نبود امکانات ضروری و اقامتگاه موجب محرومیت بسیاری از مشتاقان برای رفتن به کلم شده است.
یکی از گردشگران ایلامی در روستای کلم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روستای کلم با آب و هوای مناسب و باغ فراوان محلی مناسب برای تفریح است فقط برای رسیدن به این روستا باید راه بد و پر پیچ و خم روستا را طی کرد که باعث اذیت می شود.
عباس احمدی افزود: در خود روستا آسفالت کوچه ها و مسیرهای دسترسی بسیار خراب است و این مسئله باعث شده گردشگران برای پارک ماشین های خود دچار مشکل شوند.
وی با اشاره به اینکه عدم وجود سرویس بهداشتی از دیگر مشکلات این روستا است، تصریح کرد: مسئله بسیار مهم اینکه در روستا سکو برای گردشگران درست نشده و مردم مجبور هستند در کنار باغات و محل های نامناسب اتراق کنند.
عباسی افزود: ایلام در فصل تابستان بسیار گرم است و کمتر جایی مثل روستای کلم برای گردشگران پیدا می شود، بنابراین نیاز است به زیرساخت های و امکانات روستا توجه بیشتری شود.
*آخرین وضعیت زیرساخت های روستای کلم
دهیار روستای کلم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روستای کلم به عنوان یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری استان ایلام طی ایام تابستان و در روزهای تعطیلات میزبان روزانه یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار گردشگر است.
وی گفت: با وجود این همه جاذبه گردشگری و بازدید زیاد گردشگران از این روستا متاسفانه زیرساخت های روستا مورد توجه قرار نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه شبکه توزیع آب روستای کلم در حال بهسازی است، گفت: به دلیل انجام این بهسازی، هنوز کوچه ها و خیابان های کلم آسفالت و مرمت نشده است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی وعده طرح پایلوت برای توسعه زیرساخت های گردشگری این روستا داده است، گفت: در این طرح قرار است در روستا آلاچیق، خانه بوم گردی، کانکس، سکوبندی و...اجرایی می شود.
*اختصاص 90 میلیون تومان برای توسعه گردشگری در کلم
دهیار روستای کلم عنوان کرد: البته همه این طرح ها فعلا در حد صحبت بوده است که امیدواریم این مهم در آینده انجام شود.
آزادی بیان داشت: ۹۰ میلیون تومان در بحث گردشگری برای روستا اختصاص یافته ولی هنوز مبلغ بسیار کمی از این اعتبار برای توسعه زیرساخت تزریق شده است.
وی گفت: گازرسانی به روستای کلم انجام شده، آب شرب روستا نیز در حال بهسازی است، قطعا زیرساخت های روستا نیازمند اعتبارات بیشتر است.
دهیار روستای کلم عنوان کرد: یکی از مهمترین ظرفیت های روستای کلم آب با کیفیت این روستا است، یک سرمایه گذار برای ایجاد یک کارخانه آب معدنی در روستا با دو میلیارد تومان آمادگی دارد اما امور آب با ایجاد این کارخانه مخالف است.
وی افزود: ظرفیت های گردشگری روستا باعث شده سرمایه گذارانی پیدا شوند که حاضر به سرمایه گذاری برای احداث رستوران در روستا باشند اما کارهای بروکراسی اداری باعث دلسرد شدن آنها از کار شده است.
آزادی افزود: آنچه به طوری کلی می توان گفت اینکه روستای کلم با ظرفیت های گردشگری، کشاورزی، باغداری، پرورش ماهی نیازمند توجه در بحث زیرساخت ها است.
*زیرساخت های گردشگری روستای کلم تکمیل می شود
فرماندار بدره نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در صورت همکاری و همیاری مردم در ساختن محل های مناسب برای گردشگران قطعا تورهای مسافرتی بیشتری را جهت بازدید به این روستا در آینده نزدیک شاهد هستیم.
مجید عسگری اظهار داشت: گردشگران در چهارفصل سال از این روستا بازدید می کنند لذا برای تکمیل زیرساخت های گردشگری روستاهای هدف یادشده اعتباراتی در نظر گرفته شده و در آینده نیز اختصاص خواهد یافت.
*طرح پایلوت گردشگری روستای کلم در راستای توسعه زیرساخت ها
رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روستای کلم واقع در شهرستان بدره از جمله روستاهای هدف گردشگری استان است که ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه گردشگری دارد.
محمد نوراللهی بیان داشت: برنامه مختلفی سوی میراث فرهنگی استان برای توسعه زیرساخت های گردشگری در این روستا اندیشیده شده است و به زودی طرح پایلوت گردشگری روستای کلم در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری روستای هدف کلم اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: روستای کلم دارای مزیت های خاص گردشگری است، تصمیم بر این گرفته شده به منظور توسعه زیرساخت های گردشگری که اقامتگاه های بوم گردی در این روستا نیز مورد توجه قرار گیرد.
*کلم قطب تولید ماهی قرل آلا در استان ایلام
گردشگران علاوه بر تفریح و گردشگر نسبت خرید ماهی قزل آلا که سرآمد ماهی های استان است، اقدام می کنند و از راه درآمدی نصب مردم منطقه می شود، البته خود فروش ماهی در روستا نیازمند ساماندهی کردن و تعیین یک محل خاص برای فروش ماهی است.
مدیر جهاد کشاورزی بدره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روستای کلم به دلیل آب و هوای مناسب به خصوص آب این منطقه، قطب اصلی تولید ماهی قزل آلا در استان است و کیفیت آن بی نظیر است.
حسن زینی وند اظهار بیان داشت: هم اکنون 15 استخر پرورش ماهی از نوع سردآبی در روستای کلم وجود دارد که سالانه 600 تن ماهی از نوع قزل آلا در این استخرها برداشت می شود.
وی افزود: کیفیت ماهی این روستا به حدی بالا است که به سایر نقاط کشور صادر می شود، درصدد اجرای برنامه های توسعه ای برای پرورش ماهی در این روستا هستیم.
وی تصریح کرد: این روستا علاوه بر تولید ماهی، یکی از مهمترین مناطق استان برای توسعه کشت باغات هلو، انجیز، گردو، انگور و ... است و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هکتار باغ در این منطقه وجود دارد.
وی بیان داشت: از این میزان باغ در روستای کلم سالانه بیش از ۴۰۰ تن انوع میوه به ارزش ۱۲ میلیارد ریال تولید می شود.
محیط های روستایی زیبا از جمله جاذبه های برجسته صنعت گردشگری در استان ایلام مطرح است که در راستای بهره وری از این مزیت شش روستا در مناطق مختلف ایلام به عنوان هدف گردشگری تعیین شده است.
/6034/7177

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گردشگري روستاي كلم ميراث فرهنگي ايلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۴۱۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، عبدالحمید حمزه‌پور افزود: برای آبرسانی به این شهر‌ها و روستا‌ها ۳۰ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته، در هرمزگان ۲۰۱ روستا و ۶ شهر از تنش آبی خارج شد.
حمزه پور افزود: پارسال طرح آبرسانی به شش شهر و ۱۵۶ روستا با اجرای ۶۶ طرح و سرمایه گذاری ۲۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال اجرایی شد که ۲۲۵ هزار و ۹۷۲ تن از جمعیت استان به آب پایدار دست یافتند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: در دولت سیزدهم نیز لوله‌گذاری خط انتقال به طول ۵۸۰ کیلومتر، توسعه شبکه توزیع آب به طول ۵۴۴ کیلومتر و اصلاح شبکه آب به طول ۲۰۶ کیلومتر از محل طرح‌های عمرانی و محرومیت زدایی و جاری در استان اجرا شد.
وی افزود: جهاد آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های به‌ویژه مناطق کم برخوردار و دارای تنش آبی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم و طرح‌های شاخص وزارت نیرو است.

بیشتربخوانید:ساخت مخزن هزار متر مکعبی آب در بشاگرد
حمزه پور گفت: سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از منابع مختلف برای تامین آب آشامیدنی مردم هرمزگان تولید، انتقال و توزیع می‌شود که از این حجم ۴۰ درصد از چاه‌ها، ۳۵ درصد از آب شیرین‌کن‌ها و ۲۵ درصد نیز از محل منابع سد‌ها و چشمه‌ها تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • همایش پیاده روی خانوادگی و صرف صبحانه سالم در روستای یار عزیز تکاب
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی از راهکار‌های رونق گردشگری است
  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود