Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  ایلنا، پدرام فریوسفی نوازندگی ویلن را نزد هنرمندانی  همچون فریدون زرین‌بال، سیاوش ظهیرالدینی و سهیل دهبستی فرا گرفت و سپس همکاری خود را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد. او در دوره‌های مختلف، در مسترکلاس‌های موسیقیدانانی چون روبیک، الکساندرویچ گسمیان، سوریک حق‌نظریان و آرام تالالیان در ارمنستان شرکت کرد، در سال 86 به اتریش رفت و مورد راهنمایی علی رهبری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریوسفی همچنین برای تکمیل آموخته‌هایش به شهرهای سویل و سالزبورگ سفر کرد و از تجربیات نوازندگان ارکستر اپرای برلین بهره گرفت. او در سال‌های 76، 87 و 88 موفق به کسب مقام در جشنواره موسیقی فجر شد.

یشترین فعالیت‌های هنری فریوسفی در همکاری با ارکسترهای مختلف از جمله ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر فیلارمونیک تهران، ارکستر ملی ایران، ارکستر سمفونیک صداوسیما و ... بوده است. همچنین او سال‌هاست که در دانشگاه تدریس می‌‌کند. این روزها پدرام فریوسفی در مقام سولیست ویولن، در حال تمرین قطعات کنسرت «هزار و یکشب» است که به اجرای قطعاتی از ساخته‌های سینمایی فردین خلعتبری اختصاص دارد. او که سال‌هاست با خلعتبری همکاری‌های مختلف را تجربه کرده است، این بار در روزهای پنجشنبه و جمعه، اول و دوم شهریور در تالار رودکی تهران  به همراه ارکستر رسا به رهبری بهنام ابوالقاسم روی صحنه رفته و می‌رود. 

شما سال‌هاست که با فردین خلعتبری همکاری می‌کنید و در کنسرت «هزار و یکشب» هم قرار است سولیست ویولن باشید، نقش ویولن را در آثار آقای خلعتبری چطور می‌بینید؟

 معمولا چون فردین خلعتبری آهنگساز موسیقی فیلم و تئاتر است وحوزه فعالیتش در این زمینه بوده برای ساز سولو و خواننده سولو مینوشته و به بازیگر فیلم و صحنه فکر میکرده است. اگر مثلا برای ویولن قطعه‌ای را مینوشت میتوانست در شاخص کردن بازیگر تاثیرگذار باشد یا باعث تاثیر بیشتر نقش بازیگر شود. اصولا نوع نگاه فردین به موسیقی همیشه با تصویر همراه است حتی برای کارهای بدون تصویر که موسیقی ساخته، همیشه تصویری در ذهنش بوده است.

این که آهنگسازی تعلق‌خاطر به سازی داشته باشد برای نوازنده امتیاز است یا برعکس؟

فردین میگوید نوازنده خوب مثل نوازنده بنز است. به من گفت اشکال تو این است که شبیه بنز هستی و وقتی با بنز حرکت میکنید نمیتوانید با ماشین دیگری رانندگی کنید. احساس خوبی دارم اگر فردین زمانی که برای ویولن مینویسد به من فکر میکند و این برای من افتخاری است که فردین خلعتبری اگر میخواهد ویولن بنویسد شاید نوع ساز زدن من یا تصویر من به ذهنش بیاید. به هر حال موسیقی صدای خداست و چه خوب که این صدا با اطمینان طنین‌انداز شود. اگر آهنگساز نسبت به نوازنده اطمینان خاطر داشته باشد کار شنونده را هم راحت‌تر میکند و تاثیر بیشتری در دل و جان شنونده میگذارد.

گفتید که برخی از قطعات را از ابتدا آقای فردین خلعتبری برای شما نوشته‌اند، نظرتان درباره این اتفاق چیست؟

به قول فردین قطعات برای استایل نوازندگی من نوشته شده است. قبل از همکاری ما با هم، ایشان با نوازنده‌های دیگری کار میکرده و بعد از مدتی که ارتباطمان بیشتر شد صمیمیت در کارمان رخنه کرد و من با روحیات و فرم نوشتن فردین آشناتر شدم چون شاید از 17، 18 سالگی کارهای فردین را در استودیو نواخته‌ام و همیشه دوست داشتم آهنگسازانی که با من کار میکنند اولا به من اطمینان داشته باشند. بیشتر به این دلیل که هر آن‌چه دوست دارند بنویسند و آن طور که میخواهند من برایشان اجرا کنم. یکی ازدغدغه‌هایم این بوده که نوازنده باید خودش را کامل کند (نه به معنی بار منفی) اما باید آماده باشد هرچه آهنگساز نوشت را بنوازد. خوشحالم که این اطمینان برای فردین حاصل شد و حتی از استایل نوازندگی من هم خوشش آمد و شاید من هم توانستم روی نوشتن و فکر کردن فردین در مورد ساز ویولن تاثیر بگذارم برای همین الان وقتی نتی از فردین میبینم میدانم چطور باید بنوازم چون میدانم از کجا آمده است.

شما سال‌هاست با بهترین ارکسترهای ایران از سمفونیک تهران تا ارکستر موسیقی ملی تا فیلارمونیک تهران و ... همکاری می‌کنید، معیارتان برای کار در یک ارکستر چیست؟

اصولا الان خیلی روحیه‌ام با نوازندگی در ارکستر سازگار نیست و دوست دارم کار خودم را انجام دهم. هیچوقت دوست نداشته‌ام در یک گروه 10 نفره مسابقه دو بدهم یا پیاده‌روی کنم. همیشه دوست دارم تنهایی کارم را انجام دهم. ما نوازنده‌ها همیشه در خلوت خودمان تمرین کرده‌ایم برای روزی که روی سن بایستیم و اجرا کنیم. همیشه دوست داشتم سولیست باشم. چیزهایی که برای کار کردنم مهم است اول از همه حال خوب و دوم نظم و احترام است. مسائل مالی خیلی مهم است. به هر حال باید شرایط، خصوصا شرایط مالی فراهم باشد. متاسفانه به همین دلیل است که الان در هیچ ارکستری فعالیت ندارم. شاید این یک ایراد باشد اما خیلی کار جمعی به معنای ارکستر را دوست ندارم و میخواهم یک صدا داشته باشم و آن هم صدای ساز خودم باشد و سال‌هاست برایش زحمت میکشم.

اجرای قطعات موسیقی فیلم در همه ارکسترهای دنیا، جزو رپرتوارهای ثابت آن‌ها طی سال است، شما نگاهتان به این اجراها چیست؟

 در مورد موسیقی فیلم و اجرا در رپرتوار ارکسترهای دنیا باید بگویم موسیقی فیلم نامش رویش است. یک موسیقی برای تصویر و نمایشنامه نوشته شده و نویسنده و داستان داشته است. به نظرم یکی از بهترین آهنگسازان که کارهایش را همچنان همراه با فیلم میتوان دید و شنید و لذت برد و هم میتوان خارج از فیلم شنید و لذت برد، جان ویلیامز است که دو فیلم خیلی معروفش که «فهرست شیندلر» و «بوی خوش زن» است. به نظرم آهنگسازی حساب شده کاری است که خارج از تصویر هم بتوان آن کار را گوش کرد و آنجاست که معلوم میشود آهنگساز چقدر اصول را رعایت کرده و کارش را حساب‌شده انجام داده است. اگر شما یک موسیقی خالی هم بشنوید یاد اتفاقات و لحظات میافتید. ما نوازندگان اگر موسیقی فیلم هم ننوازیم، مثلا کنسرتو یا سونات بنوازیم باز تصویرهای واقعی که در روزمره برایم اتفاق میافتد را تخیل میکنیم و زمان اجرای یک قطعه در ذهنمان میبینیم، من خودم اینطور هستم. مثل کنسرتو ویولن چایکوفسکی یا موتزارت. حال و هوای موتزارت، نوع زندگی و خندید‌ن‌هایش و اتفاقاتی که برایش افتاده به ذهنم میآید. وقتی ماژور یا مینور میشود چطور است. اگر بخواهم مثال بزنم؛ کسانی که در ایران موفق بودند و کارشان خارج از تصویر اجرا شده و روی تصویر خوب بوده، ‌آقای فردین خلعتبری و دوست خوبم علی بیرنگ هستند. کارهای علی بدون تصویر هم شاید بارها قابل شنیدن باشد. در مورد علی حرف برای گفتن زیاد دارم. به موضوع اصلی برمیگردم؛ اگر آهنگساز اصول را رعایت کند، موسیقی بدون تصویر هم قابل شنیدن است.

در مقام یک نوازنده حرفه‌ای، همکاری با یک ارکستر جوان چگونه است؟

در مورد همکاری با ارکستر جوان، اجرای سولیستی که تجربه بیشتری دارد با یک ارکستر جوان مثل گفت‌وگو با یک مرد بالغ 40 ساله است نسبت به یک جوان. همیشه کار کردن با جوان‌ها برایم جذاب بوده البته الان این ارکستر یک سرپرست و رهبر دارد که ایشان خودشان از باتجربه‌ها هستند و ارکستر جوان رسا را تقریبا به گروهی باتجربه تبدیل کرده‌اند. چون از تجربه آقای ابوالقاسم استفاده کرده‌اند. سعی کرده‌ام همیشه از تجربه‌های جوانترها استفاده کنم.

برای نوازنده‌ای در سطح شما، انگیزه همکاری‌های طولانی‌مدت چیست؟ منظورم این است که آیا باز هم حرف‌های تازه‌ای برای گفتن میان دو نفری که سال‌هاست با هم همکاری می‌کنند وجود دارد؟

 در مورد همکاری طولانی مدت  باید بگویم بستگی به موارد زیادی دارد. به نظرم اگر اصول رعایت شود همیشه برای همه جای پیشرفت است و همه میتوانند سالیان طولانی با هم کار کنند. مثل بازیگری که از کار چهارم، ‌پنجمش با یک کارگردان کار میکند و این توانایی را دارد که بتواند تا آخرین فیلم آن کارگردان در کنار هم باشند و این به توانایی دو طرف برمیگردد که همان رعایت اصول است که تمرین، به‌روز بودن و احترام است. این سه فاکتور، فاکتورهای اصلی برای ادامه همکاری طولانی برای یک گروه یا چند هنرمند است.

درباره ویژگی‌های کنسرت پیش رو هم بفرمایید.

 کنسرت پیش‌رو مجموعه‌ای است از قطعات فردین خلعتبری که خوشبختانه با افتخار بخش زیادی از فیلم‌های ایشان را من در استودیو ضبط کرده‌ام. حال چه سولو بوده یا بخش دیگر کار. بنده افتخار ضبط این آثار را داشته‌ام و بخش دیگری از این کنسرت همکاری من با بهنام ابوالقاسم است. دوستی ما از سال 94 شکل گرفته ولی انگار 20 سال است بهنام را میشناسم و خیلی با او راحت هستم. بسیار نوازنده توانا و خوش‌قلب و مهربان و باسوادی است. در این کنسرت آقای ابوالقاسم رهبر میهمان و نوازنده پیانو هستند که انشاالله با ارکستر رسا قرار است این آثار را اجرا کنیم. کارهای فردین هم که مشخص است، یکسری با یاد و استایل من نوشته شده و یکسری هم از قبل اجرا شده که آن‌ها را هم من در کنسرت قرار است اجرا کنم و سعی میکنم این‌ها را فقط من اجرا کنم. خیلی دوست دارم اینطوری باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فردین خلعتبری کنسرت هزار و یک شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟

به گزارش خبرآنلاین ،به نظر می رسد که پیروری از یک رژیم غذایی منحصر به مصرف انواع میوه ها برای چند روز متوالی، بهترین راه حل برای دست یابی به کاهش وزن و همچنین پاکسازی بدن از سموم مختلف باشد.

عصر ایران در خبری نوشت:باید هم اینطور باشد، میوه ها از سالم ترین مواد غذایی روی کره زمین هستند. اما آیا به راستی چنین رژیم فشرده ای می تواند به کاهش وزن سالم کمک کند؟ پاسخ به این سوال هم بله است و هم خیر!

رژیم میوه ۳ روزه با هدف اصلی پاکسازی بدن و کاهش وزن میان بسیاری از افراد محبوب شده است، اما این رژیم نیز همانند هر سیستم دیگری فواید و محدودیت های خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی مزایا، معایب و هر چه که باید از رژیم مذکور انتظار داشته باشیم خواهیم پرداخت. نکات مورد بحث با استناد به مقالاتی که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا و کلینیک کلیولند قابل دسترسی هستند، جمع آوری شده اند.

رژیم میوه ۳ روزه چیست؟

رژیم میوه ۳ روزه یک رژیم کاهش وزن متمایز است که طی سال های اخیر به محبوبیت فراوانی دست یافته است. این رژیم تنوع زیادی دارد، اما اساس آن بدین صورت است: به مدت سه روز، فرد تنها میوه بدون شکر یا هرگونه شیرین کننده اضافه مصرف می کند. در واقع هدف این است که بدن خود را از تمام شیرینی هایی که مدت ها خورده ایم و اهمیتی به آن نداده ایم، سم زدایی و در عین حال مقداری مواد مغذی ارزشمند نیز وارد بدن خود کنیم. از آنجایی که میوه ها محتوای آب زیادی دارند، به ما کمک می کنند تا در تمام این سه روز هیدراته و سیر بمانیم.

قوانین رژیم میوه ۳ روزه به شرح زیر است:

- هر روز حداقل ۱۲ لیوان آب تصفیه شده بنوشید.

- از نوشیدنی های دیگر مانند قهوه و چای خودداری کنید.

- میوه های تازه در هر نوعی توصیه می شوند (بهتر است از مصرف میوه های منجمد، خشک یا کنسرو شده اجتناب کرد)، به خصوص اگر ارگانیک باشند.

- برای شام یک کاسه سالاد سبزیجات میل کنید. سبزیجات غیر نشاسته ای و ارگانیک بهترین گزینه هستند.

- از ورزش کردن خودداری کنید.

- علاوه بر میوه ها باید از انواع نوشیدنی های پروتئینی نیز استفاده شود.

بسیاری از افرادی که این رژیم را امتحان می کنند، پس از تنها یک روز از گذشت آن به طرز شگفت آوری احساس افزایش انرژی می کنند، گاهی اوقات حتی بیشتر از زمانی که سعی دارند عادات غذایی همیشگی خود را حفظ کنند.

مزایای پیروی از رژیم میوه ۳ روزه برای کاهش وزن - نتایج سریع

به دنبال کاهش وزن سریع هستید؟ رژیم میوه ۳ روزه یکی از سریع ترین و ساده ترین روش های ممکن برای کاهش وزن است. گفته می شود که به احتمال زیاد بعد از سه روز می توانید نتایج منحصر به فرد آن را مشاهده کنید.

وزن آب یکی از اولین چیزهایی است که پس از تجربه رژیم و دریافت کالری بسیار کمتر از حد معمول از دست خواهیم داد. همین اتفاق در خصوص رژیم میوه نیز رخ می دهد و مقداری کاهش وزن به این رژیم نسبت داده می شود. با این حال باید توجه داشته باشیم که ممکن است کاهش میزان چربی بدن در این رژیم پایدار نباشد.

- افزایش انرژی

یکی از رایج ترین نکاتی که مردم در خصوص این رژیم گزارش می دهند، احساس افزایش سطح انرژی بیش از حد معمول طی این ۳ روز است. در واقع به کرات گزارش شده که افراد احساس می‌ کنند رژیم‌ های معمولی آنها را خسته و تنبل می‌ کنند. این در حالی است که به دنبال رعایت رژیم میوه‌ ۳ روزه، با انرژی بیشتری می توانند به کارهای روزانه خود بپردازند.

- تامین مواد مغذی و ترکیبات آنتی اکسیدانی

میوه‌ هایی که در این رژیم مصرف می کنیم نیز سرشار از انواع ویتامین ‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ ها هستند و به حفظ سلامت، تعادل و عملکرد تمام اجزای بدن در بهترین حالت کمک می‌ کنند.

- دریافت فیبر فراوان

میوه ها همچنین منبعی غنی از فیبر هستند که به هضم بهتر و کنترل سطح قند خون یاری می رسانند و سبب می شوند تا به مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

- بدون نیاز به شمارش کالری

این رژیم تماما در مورد خوردن هر نوع میوه ای است که دلتان می خواهد، بدون هرگونه محدودیتی. اگر به کالری شماری عادت ندارید، این رژیم می تواند روشی عالی و آسان برای کاهش وزن در اختیار شما قرار دهد.

معایب پیروی از رژیم میوه ۳ روزه برای کاهش وزن

- ناپایداری

این رژیم چیزی نیست که بتوان در درازمدت به آن پایبند بود و این موضوع بزرگترین عیب آن به شمار می رود. در واقع هیچ راهی وجود ندارد که کسی بتواند تا پایان عمر خود با میوه زندگی کند. از طرفی دیگر برخی از متخصصان توصیه می‌ کنند که باید از مصرف برخی میوه‌ ها در این رژیم پرهیز کرد، زیرا دارای محتوای فروکتوز بالایی هستند که در واقع می‌ تواند بیشتر آسیب رسان باشد تا سالم.

- پروتئین ناکافی

پروتئین ها برای یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم هستند و در عین حال به سیری طولانی تر هم کمک می کنند. در حالی که میوه ها مقداری پروتئین در ساختار خود دارند، این میزان برای حفظ بدن طی تمام ساعات روز کافی نیست. این موضوع ممکن است سبب شود که فرد حتی بیشتر از حد معمول احساس خستگی کند. به علاوه اگر پروتئین کافی از طریق رژیم غذایی دریافت نکنیم، ممکن است توده عضلانی خود را به مرور از دست بدهیم.

- عوارض جانبی ناخوشایند

این دسته از رژیم های غذایی با عوارض جانبی ناخوشایند متعددی همراه هستند. در صورت مصرف بیش از حد میوه ها، حتی آنهایی که مجاز به خوردن آنها در این رژیم غذایی خاص هستیم، با مشکلات معده و احساس نفخ رو به رو خواهیم شد.

- کمبود مواد مغذی

در حالی که میوه ها عموما برای ما مفید هستند، مصرف زیاد هر چیزی می تواند مضر باشد. زیاده روی در مصرف میوه و عدم رعایت تعادل میان سایر گروه های غذایی می تواند باعث ایجاد مشکلات متعدد مانند کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شود.

- عدم تنوع

یکی دیگر از معایب این رژیم این است که اگر بخواهیم صرفا وعده های غذایی خود را به مصرف میوه محدود کنیم، گزینه های زیادی در اختیار نداریم. مطمئنا میوه ‌های متنوعی در دسترس ما وجود دارند، اما باز هم پس از چند روز نسبت به آنها تمایل خود را از دست می دهیم.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900666

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • میزبانی قلعه فلک‌الافلاک از ارکستر سمفونیک تهران
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • برگزاری یادبود نوازنده فقید در فرهنگسرای ارسباران
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • پرسپولیس جای خالی گوهری را احساس کرد!(عکس)
  • برگزاری دو رویداد بین‌المللی با موضوع «سمنان پایتخت جاده ابریشم»