Web Analytics Made Easy - Statcounter

درجه فقر و محرومیت در جزیره قشم به حدی است که ساکنان برخی از روستاها مانند یک صد سال پیش زندگی می کنند و در اوج فقر از مبلغ 45 هزارتومانی یارانه نیز محروم هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛منطقه ویژه اقتصادی یکی از القاب دهان پرکنی است که از سال 70به برخی از نقاط کشور بنا به موقعیت جغرافیایشان داده شد تا بدین وسیله زمینه رونق اقتصادی و عمرانی این منطق را فراهم کنند؛ جزیره قشم نیز یکی از بزرگترین مناطق آزاد کشور است که از ابتدا با چشم انداز توسعه فعالیت های اقتصادی و افزایش زمینه تولیدی با محوریت صادرات ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند طرح توسعه منطقه جزیره قشم از ابتدای کار به بی راهه رفت و نه تنها زمینه ساز افزایش فعالیت های اقتصادی تولید محور نشد بلکه این جزیره شگفت انگیز به کانون واردات بی رویه و قاچاق کالای کشور تبدیل شد.

اوج درخشش اقتصادی جزیره قشم به بازارها و سنترهایی ختم می شد که در زمینه فروش اجناس بنجل و بی کیفیت وارداتی فعالیت داشتند از سوی دیگر دهها واحد تولیدی جزیره نیز به مرکز بسته بندی و طراحی برای اجناس خارجی نظیر چای، برنج، خشکبار و سایر محصولات غیرضروری تبدیل شده است.

جزیره قشم به بهشت واردات و جولانگاه قاچاقچیان کالا شهرت دارد و درگهان نیز عنوان دروازه ورودی کالای قاچاق از آن خود کرده که هیچ کدام از این شرایط یا توصیفات مقدماتی مناطق آزاد همخوانی ندارد؛ هرچند قشم نتوانست مسیر چشم انداز پیش رو را درست بپیماید اما در چند سال اخیر زمینه درآمدزایی و کسب سودهای هنگفت برای عده ای سودجو فراهم شد.

رشد قارچ گونه ابربرج های تجاری و مجتمع های بزرگ اقتصادی در قشم از یک سو و ورود چشم گیر مسافر و گردشگر به این منطقه ویژه اقتصادی موجب شد تا بسیاری از ضعف ها و محرومیت های جزیره شگفت انگیز از نظرها پنهان بماند و زرق و برق اجناس لوکس و سنترها فرصتی برای تامل به فقر ذاتی منطقه ندهد.

فقر، بیکاری، فقدان زیرساخت های عمرانی و اجتماعی، کمبود امکانات آموزشی و رفاهی، هزینه بالای زندگی و ...از مهم ترین مشکلات بومیان جزیره قشم است که در سال های اخیر به پشتوانه سیاسی کاری های بی پایان کمتر به چشم آمده و مردم این جزیره هر روز محروم تر از قبل روزگارشان را سپری می کنند.

بسیاری از روستاهایی قشم به دلیل محرومیت مردم منطقه هنوز بافت قدیمی و مستهلک خود را حفظ کرده و سازه های نیمه ویران سنگ و چوبی تنها سرپناه ساکنانشان است؛ درجه فقر و محرومیت به حدی است که مردم مانند یک صد سال پیش زندگی می کنند و حتی از سرویس بهداشتی مناسب برخوردار نیستند.

بنا به گفته کارشناسان محرومیت قشم در هیچ جای استان هرمزگان وجود ندارد و هنوز عده ای از ساکنان جزیره حتی کارت شناسایی و شناسنامه هم ندارند؛ برخی از روستاهای جزیره علاوه بر اینکه از امکاناتی همچون آب و برق محروم هستند ساکنانشان در اوج فقر از مبلغ 45 هزارتومانی یارانه نیز محرومند.

ضعف های بهداشتی و درمانی در قشم از دیگر معضلات این منطقه آزاد است که تنها گریبان گیر ساکنان و بومیان است چرا که مدیران و صدرنشینان جزیره اعتقادی به خدمات درمانی ارائه شده ندارد و با صرف هزینه پرواز مستقیم به پایتخت پیش پا افتاده ترین بیماری خود را نزد پزشکان به نام کشور درمان می کنند این در حالی است که بیماری های وراثتی در گوشه و کنار قشم بیداد می کند و خاموشی مسئولان موجب مسکوت ماندن موضوع شده است.

بخش اعظمی از بومیان جزیره قشم تحت پوشش سازمان های امدادگر از جمله کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند چرا که جمعیت بیماران خاص و ناتوان در جزیره به دلیل مشکلات ژنتیکی بیش از حد به چشم می خورد و ناآگاهی خانواده از یک سو ، عدم ورود صحیح مسئولان حوزه بهداشت و درمان از سوی دیگر موجب شدت یافتن موضوع شده است.

زلزله یک دهه گذشته و ویرانی بخش اعظمی از مناطق روستایی قشم بخشی از مشکلات و محرومیت بومیان را به نمایش گذاشت که این موضوع نیز به مرور زمان به فراموشی سپرده شد تا دردی مضاعف بر پیکر رنجور مردم جزیره باشد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۴۹۱ کیلومترمربع، دومین جزیره بزرگ خلیج فارس است که ۳۰۰ کیلومتر از جزیره قشم در راستای انتقال تکنولوژى پیشرفته به منطقه ،جذب سرمایه هاى خارجی،افزایش صادرات و کسب در آمدهاى ارزى تربیت نیروى انسانى ماهر و متخصص و ایفاى نقش پایلوت براى کشور به منطقه آزاد اختصاص داده شد اما برخلاف برنامه تنها زمینه خلق ثروث و درآمدزایی عده ای خاص را رقم زد تا محرومین جزیره بیش از پیش به انزوا فرو روند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۹۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با هدف نمایش توانمندی‌های صادراتی کشورمان صبح امروز با سخنرانی رییس جمهور و وزیر صمت در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.
در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ که با حضور استان فارس و ۳۰ استان دیگر کشور برگزار شده است توانمندی‌های صادراتی هر استان به مدت ۵ روز به نمایش درمی آید و قرار است ۲۰ محصول جدید تولید شده در فارس طی روز‌های آتی در این نمایشگاه رونمایی شود.
هدف از برگزاری این نمایشگاه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمان فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.
استان فارس نیز با تاکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: ششمین نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های صادراتی با شعار توجه به زنجیره‌های ارزش آغاز به کار کرده و استان فارس با ظرفیت‌های کم نظیر خود در این رویداد ملی حاضر شده و شعار توسعه زنجیره ارزش درفناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.
حسن شیخ نیا با اشاره به اینکه استان فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۳۷ شهرستان به عنوان چهارمین استان پهناور کشور شناخته می‌شود؛ گفت: این استان در زمینه تولیدات باغی رتبه نخست و در زمینه تولیدات زراعی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.
وی افزود: فارس در تولید محصولات پروتئینی نیز رتبه سوم کشور را در اختیار دارد و در حوزه معدن نیز این استان جایگاه اول به لحاظ سنگ‌های تزیینی، سیمان و خاک نسوز کشور را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در حوزه صنعت و صنایع مادر و اساسی نیز از جمله استان‌هایی هستیم که در زمینه سازه‌های فولادی در رده‌های برتر کشور قرار داریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس به ظرفیت‌های بخش گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه توریسم سلامت، گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و... می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
شیخ نیا مجموعه این ظرفیت‌ها را زمینه ساز کسب عنوان «بهشت سرمایه گذاری برای استان فارس» عنوان کرد و گفت: شعار امسال «بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش» می‌باشد و از همین جا از همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا ضمن بازدید از ظرفیت‌های استان فارس، در این بهشت، سرمایه گذاری کنند.
وی جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را در توسعه بیش از پیش استان موثردانست و گفت: این کار در تقوبت تولید تجاری نیز موثر خواهد بود.
به گفته وی، تولیدات استان فارس در کشور‌های حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشور‌های اروپایی بازار مصرف مناسبی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس وضعیت بسیار خوب استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی و لبنیات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تامین زیرساخت‌های صنعتی، معدنی، تجاری و مباحث گمرکی از عمده نیاز‌هایی است که فعالان اقتصادی باید در این زمینه‌ها مورد حمایت قرار گیرند.
شیخ نیا از آمادگی استان فارس برای جذب مشارکت‌ها و توسعه بیش از پیش زیرساخت‌ها برمبنای شعار سال خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ در بحث صادرات وضعیت بسیار خوبی داشتیم، در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز تمام بستر‌های لازم و زیرساخت‌ها فراهم شده؛ کمااینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری برای نخستین بار در کشور در استان فارس راه اندازی شد تا بتواند نیاز‌های فعالان اقتصادی در خارج از کشور را پاسخگو باشد.
وی با تاکید براینکه آمادگی لازم برای تامین نیاز‌های سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد؛ تصریح کرد: در نمایشگاه اکسپو امسال از ۲۰ محصول جدید در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی می‌شود که بخشی از این محصولات نیاز فعالان اقتصادی در داخل کشور را پوشش می‌دهد و بخشی نیز در حوزه سرمایه گذاری خارجی کاربرد دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس مجموعه اقدامات انجام شده را در راستای کمک به فعالان اقتصادی در زمینه اصلاح فرایند‌ها و معرفی ظرفیت‌ها عنوان کرد.
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران از روز امروز شنبه هشتم اردیبهشت لغایت چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت به میزبانی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • کمبود آمبولانس بزرگترین چالش اورژانس کشور است
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد