Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@23:58:33 GMT

لزوم نگاه اساسی دولت به انجیرهای تنگ زیودار

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۳۵۲۹

لزوم نگاه اساسی دولت به انجیرهای تنگ زیودار

در ادامه این مطلب آمده است: پلدختر با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد و در کریدور شمال به جنوب کشور واقع شده است و همچنین برخورداری از منابع طبیعی به‌خصوص آب‌وخاک حاصلخیز می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های این شهرستان که در صورت توجه دولت می‌تواند به توسعه اقتصادی و صنعتی این شهرستان کمک شایانی بنماید تنگ زیوردار و باغات انجیر آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لزوم نگاه اساسی دولت به انجیرهای تنگ زیودار استان لرستان با توجه به شرایط خاص و متنوع آب و هوایی و همچنین برخورداری از خاک حاصلخیز و آب فراوان می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های دامداری، کشاورزی و گردشگری کشور معرفی شود.
در بعد دامداری از آنجا که مردمان لرستان از دیرباز به شغل دام‌پروری مشغول بوده و اخیرا نیز از دامداری‌ها و مرغداری‌های صنعتی در استان استقبال خوبی به عمل آمده می‌توان گفت از وضیعت نسبتاً خوبی برخوردار هستیم که با حمایت مسئولین و توسعه کارخانجات لبنی، کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی صنعتی گوشت و دامداری‌ها و مرغداری‌های صنعتی به وضیعت ایده آل دست یابیم.
در بعد گردشگری نیز که در نوشتار لزوم نگاه اساسی و توسعه محور دولت به لرستان در مورد اهمیت آن مطالبی را به رشته تحریر درآورده بودم، تلاش‌های خوبی صورت گرفته و امید است با پیگیری این تلاش‌ها و تدوین برنامه جامعه گردشگری که ملکشاهی راد نماینده خرم‌آباد و چگنی نیز به اهمیت آن اشاره کرده است و همچنین پیگیری ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک، پل‌های تاریخی استان و همچنین تنگ رویایی شیرز شهرستان کوهدشت، توسعه فرودگاه خرم‌آباد و برقراری پروازهای منظم حداقل به شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد، اصفهان و شیراز و همچنین آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای جذب و رفاه گردشگران شاهد رشد روزافزون گردشگری استان و تغییر جایگاه لرستان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری باشیم.
و اما در باب کشاورزی که موضوع اصلی این مطلب نیز به‌نوعی مربوط به آن است باید گفت متأسفانه در لرستان کشاورزی هنوز به شیوه سنتی می‌باشد که خود موجب مشکلات فراوانی برای استان به‌ویژه در زمینه مدیریت آب شده است.
متاسفانه بخش اعظمی از کناره‌های رودخانه کشکان به زیر کشت برنج، چغندر و دیگر محصولات آب بر رفته است که گاها موجب کم آبی در پائین‌دست به علت برداشت بی‌رویه آب می‌باشد. در دشت کوهدشت با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم و در همین حال ناجی دشت کوهدشت همچنان در پیچ و تاب تنگ گاوشمار شهرستان دلفان سرگردان می‌باشد.
از هرچه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است؛ شهرستان پلدختر همان‌گونه که در ابتدای مطلب نیز عرض گردید از موقعیت بسیار مناسبی برای توسعه برخوردار است، زیرا از یک طرف در کریدور مواصلاتی شمال به جنوب کشور واقع گردیده و از طرفی دیگر دارای آب فراوان و خاک حاصلخیز می‌باشد و از جانبی نیز دارای جاذبه‌های متعدد گردشگری طبیعی و تاریخی است که همگی این‌ها در صورت توجه مسئولان می‌توانند به پله‌ای برای صعود این شهرستان از جایگاه فعلی تبدیل شوند.
به‌یقین یکی از راه‌های توسعه پل‌دختر از تنگ زیودار می‌گذرد؛ این تنگ به قطب تولید انجیر سیاه کشور نیز مشهور است و رتبه نخست را در تولید این محصول داراست می‌تواند با حمایت مسئولین به راهی برای توسعه پل‌دختر تبدیل شود.

**لزوم نگاه اساسی دولت به انجیرهای تنگ زیودار
متاسفانه اولین مشکلی که تنگ زیودار با آن روبه رو است همان مشکلی است که تنگ سیاب کوهدشت نیز با آن رو به رو بوده و اخیرا نیز نسبتا روبه‌رو است؛ یعنی عدم وجود برند و خام فروشی محصولات به نام استان‌های دیگر که در صورت تحقیق بیشتر می‌توان نمونه‌های بیشتری از این دست را در استان شناسایی نمود.
پس در گام نخست مسئولان و مردم باید به فکر ایجاد یک برند و تبلیغ این محصول باشند.
به صورتی که دیگر برای فروش انار زیر تنگ سیاب کوهدشت و یا انجیر تنگ زیودار پلدختر با مشکل گمنامی این محصولات در سطح کشور بالاخص تهران مواجه نبوده و بتوانیم این محصول را با افتخار به نام لرستان عرضه نماییم و دیگر هم‌وطنان را نیز با این هبه‌های الهی به خاک زرخیز و قهرمان‌پرور لرستان آشنا نماییم.
در گام ثانی نیز باید به فکر تأمین آب و دیگر مواد و مصالح مورد نیز این باغات بود که در زمینه آب رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به اهمیت احداث سدی مخزنی برای تأمین آب موردنیاز این باغات اشاره کرده است و به همین دلیل به توضیح بیشتر در این باب نمی‌پردازم.
اما در گام سوم باید به فکر احداث صنایعی جهت فرآوری و تولید این محصولات به محصولات دیگر بود که به‌اصطلاح آن را صنایع تبدیلی می‌نامند.
به عنوان مثال هم‌اکنون در استان‌های دیگر کشور این صنایع فعال بوده و به تولید انواع محصولات خوراکی و غیرخوراکی از محصولات کشاورزی می‌پردازند.
به‌عنوان مثال در بعضی استان‌های کشور که تولید انار از رونق و بازار خوبی برخوردار است اقدام به تولید آب انار، رب انار و دیگر مشتقات از آن شده است که در این صورت نه‌تنها می‌توان از هدر رفت سرمایه و منابع جلوگیری کرد، بلکه می‌توان سودآوری نیز نمود و سود فراوانی را از این طریق کسب کرد.
در استان ما نیز که از نظر صنعتی از وضیعت مناسبی برخوردار نیست وجود این صنایع کوچک ولی سودآور می‌تواند بسیار مفید باشد به‌عنوان مثال می‌توان یک تعاونی مردمی بین خود کشاورزان برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی محصولاتشان راه‌اندازی نمود و دولت نیز با حمایت‌های مالی و معنوی که می‌تواند انجام دهد از این طرح حمایت کند و یک یا چند کارخانه و کارگاه صنایع تبدیلی انجیر را فرضاً در شهرک صنعتی پل‌دختر و یا هر جای دیگر که مورد تأیید طرفین بود راه‌اندازی نمود و همین طرح را می‌توان در دیگر نقاط استان بالأخص تنگ سیاب شهرستان کوهدشت که در تولید انار پیشتاز و موفق می‌باشد نیز اجرایی نمود.
از آنجا که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز از لزوم راه‌اندازی این صنایع در شهرستان پل‌دختر سخن به میان آورده از این مطلب نیز رد شده و به سراغ مورد بعدی می‌روم.
در این گام باید به صادرات این محصولات به خارج از کشور اندیشید با توجه به موقعیت استراتژیک شهرستان پل‌دختر و قرارگیری آن در کریدور شمال به جنوب کشور و فاصله 377 کیلومتری آن با بندر امام خمینی می‌توان علاوه بر صادرات به کشور عراق از طریق مرز زمینی به کشورهای دیگر نیز با کشتی صادرات نمود.
همچنین در صورت توسعه فرودگاه خرم‌آباد که در آغاز سخن نیز به آن اشاره نمودم و راه‌اندازی پروازهای این فرودگاه بدوا به شهرهای بزرگ کشور من‌جمله تهران که پروازهای منظم آن از زمان استانداری بازوند آغاز گشته و اخیراً با مشکلاتی روبه‌رو گشته که امیداست با پیگیری‌های مقامات استانی و کشوری زودتر این مشکل نیز حل گردد، مشهد که پروازهای آن نیز با مشکل روبه‌رو گردیده، اصفهان و شیراز و سپس راه‌اندازی پروازهای بین‌المللی و تجاری این محصولات را به دیگر استان‌های کشور و کشورهای دیگر از طریق هوایی نیز صادر نمود که در گرو توسعه فرودگاه خرم‌آباد می باشد.
کوتاه سخن بگویم که در صورت توّجه و نگاه اساسی دولت به انجیرهای زیودار می‌توانیم شاهد رونق اقتصادی در این منطقه باشیم.
منبع: پایگاه خبری یافته
3210/6060
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت استان های کشور امام خمینی جامعه کشتی گوشت رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۳۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ تاجر آفریقایی برای توسعه تجارت شناسایی شد

در گفت‌وگوی ویژه خبری موضوع توسعه روابط تجاری با آفریقا مورد بررسی قرار گرفت و به سوالاتی پاسخ داده شد. محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت و داریوش صفرنژاد و مایکل بافی قائم مقام وزیر صنعت و تجارت غنا به سوالاتی پاسخ دادند.

قنادزاده گفت: مطالعه عمیقی در حیطه ظرفیت‌های مشترکی که با کشور‌های قاره آفریقا داریم، انجام دادیم. سعی کردیم در حوزه‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، تجار شناسایی شوند. مجموعه این بررسی‌ها منجر به این شد که بیش از ۲۰۰ تاجر را از کشور‌های مختلف آفریقا، ثبت نام کنیم. نگاه ما به قاره آفریقا باید دو سویه باشد. یکی از مشکلات ما این بوده که بازار آفریقا را به عنوان بازار مصرف نگاه می‌کردیم. در حالی که بقیه کشور‌ها آفریقا را به عنوان کارخانه تولید مواد اولیه محصولات خود می‌بینند.

او افزود: سعی کردیم صادرکنندگان در حوزه‌های فنی و مهندسی، سلامت، کشاورزی، صنایع غذایی، نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع فلزی را شناسایی و این افراد را دعوت کنیم.

صفرنژاد گفت: آفریقا به دلیل موقعیت اقتصادی ویژه که دارد باید مورد اهتمام قرار گیرد. آفریقا در دهه اخیر یکی از مناطقی بوده که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نگاه به آفریقا به عنوان یک مجموعه واحد، این امکان را میسر می‌کند که ما بازیگری خود را در عرصه‌های مختلف در سطح این قاره داشته باشیم. نباید نگاهی به عنوان بازار مصرف داشته باشیم و نگاه باید هم افزا باشد.

مایکل بافی قائم مقام وزیر صنعت و تجارت غنا نیز گفت: کشور‌های آفریقایی از نظر اقتصادی یکدست هستند و به یک بازار بزرگ تبدیل شده‌اند. ایران وارد منطقه‌ای شده است که می‌تواند برای هر دو طرف منافع بسیاری را به همراه داشته باشد. سوابق همکاری‌های دو کشور به صورت دوطرفه بوده است.

قنادزاده گفت: در آفریقا یکی از بهترین مدل‌ها این است که بر منابع اولیه آفریقا سرمایه گذاری انجام دادند و در ازای آن کالا‌های نهایی با ارزش افزوده بالا را به این کشور صادر کنند. به جهت رشد فناوری ایران، یکی از فرصت‌های جدی ما انتقال فناوری و تکنولوژی به آفریقا و نقش آفرینی در توسعه صنعتی کشور‌های این قاره است و در ازای آن بتوانیم تمانی منابع اولیه انجام دهیم. این اجلاس باعث شد که ظرفیت‌های فناوری خود را به طرف‌های آفریقایی معرفی کنیم و پتانسیل آن‌ها را نیز شناسایی کنیم. در حوزه تهاتر به آفریقا که محدود به تهاتر کالا نمی‌شود نیز فضای بازی وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • مدیران نگاه عابربانکی را از شهرداری‌ها بردارند
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ۲۰۰ تاجر آفریقایی برای توسعه تجارت شناسایی شد
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • رئیس‌جمهور: تفاوت معناداری در نگاه ایران و کشورهای غربی به قاره آفریقا وجود دارد / لزوم توسعه روابط ایران و آفریقا
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی