Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا باقری مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز در حاشیه بازدید از پالایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت پالایش نفت تبریز در رده چهارم و سهم ۷ درصدی پالایش در کشور را دارد و به دلیل موقعیت و همسایگی با چند کشور مزیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پالایشگاه تا سال ۷۱ ۸۰ هزار بشکه در بخش پالایش بوده افزود: اکنون این رقم به ۱۱۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقری با بیان اینکه طراحی پالایشگاه توسط شرکت یو او پی آمریکا در سال ۷۱ طراحی شده و در سال ۵۷ توسط نیروهای ایرانی راه‌اندازی شده افزود: این پالایشگاه در سال ۸۷ به سهامی عام تبدیل شده در سال ۸۹ در بورس مورد پذیرش قرار گرفت و به بخش خصوصی واگذار شد.

وی با اشاره به نقش استراتژیک و آرمان‌محوری پالایشگاه خاطرنشان کرد: این مجموعه پتروپالایشگاهی اعتبار جهانی را در خاورمیانه دارد و ماموریت آن تامین خوراک و تولید فرآورده‌های مورد نیاز مشتریان با استاندارد روز دنیا است.

وی با اشاره به برنامه‌های اصلاح فرآیند و فرآورده‌ها و همگون شدن با استانداردهای زیست‌محیطی دنیا گفت: برای این منظور تاکنون ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز با بیان اینکه این پالایشگاه در سال ۹۲ بنزین پاک را عرضه کرد افزود: ۲۶۵ میلیون یورو در همان سال برای واحد بنزین سازی سرمایه‌گذاری شد و از آن به بعد تاکنون هر سال یک پروژه در راستای ارتقای فرآیند و فرآورده‌ها اجرایی می‌کنیم از جمله اینکه در سال ۹۳ واحد گرانول‌سازی برای جلوگیری از تولید گوگرد و کاهش آلایندگی در سال ۹۴ پروژه زیرسازی که یک واحد استراتژیک بوده و پیوست امنیتی، اقتصادی و زیست محیطی دارد اجرایی شد.

وی با اشاره به پروژه قیرسازی تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت تولید نفت کوره باید یک آلترناتیو به آنها داده می‌شد بنابراین واحد قیرسازی تاسیس شد که بعد از دو سال فعالیت آن به دلیل شکایت تعطیل شد اما ا میدواریم که دوباره راه‌اندازی شود.

وی به دیگر پروژه ارتقا و اصلاح روند تولیدات پالایشگاه در زمینه جمع‌آوری گازهای ارسالی به فلر در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: اکنون این گازها به عنوان سوخت استفاده می‌شوند که در این خصوص ۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده‌ایم از دیگر اقدامات اهداف تعریف شده در پالایشگاه این است که در سال ۹۶ واحد اختلاف روغن احداث کردیم و در سال جاری نیز تولید گازوئیل یورو ۵ را به بهره‌برداری می‌رسانیم که تاکنون تولید آزمایشی آن آغاز شده و به زودی بارگیری خواهد شد.

باقری ظرفیت تولید گازوئیل یورو ۵ را ۳۰ هزار بشکه و با صرف هزینه ۷۰ میلیون یورو اعلام کرد که جمعا با طرح‌های جانبی به ۸۰ میلیون یورو می‌رسد که با ۲۶۰ میلیون هزینه کرد قبلی به ۳۶۵ میلیون یورو خواهد رسید.

وی همچنین گفت: در نظر داریم تمام فرآورده‌های سبک‌تر از گازوئیل نیز به استاندارد روز برسند و میزان مازوت کاهش یابد تمامی محصولات تبدیل به استاندارد یورو شوند در این خصوص در حال کار کردن روی فاینانس آن هستیم که با توجه به متوقف شدن فاینانس کشور کره اکنون در حال مذاکره با چین و روسیه هستیم تا ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته باشیم. البته امکان تامین منابع داخلی فراهم باشد لاینسس واحدها را نیز اخذ خواهیم کرد تا تمام ساخت تجهیزات داخلی باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان استفاده از تجهیزات داخلی در واحد بنزین سازی ۶۰ درصد است افزود: واحد قدیمی گازوئیل در این پالایشگاه تبدیل به روغن پایه شده است و واحد قدیم بنزین‌سازی نیز به واحد ایزومریزاسیون تبدیل می‌شود که این دو واحد ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز داشت که ما با تغییر کاربری ضمن افزایش کیفیت محصولات و تنوع در آنها از اعمال این رقم سرمایه‌گذاری (۳۰۰ میلیون یورو) جلوگیری کردیم.

وی با اشاره به کیفیت گازوئیل تولیدی در پالایشگاه اظهار داشت: میزان گوگرد گازوئیل ۷ هزار پی پی ام بود که اکنون به ۵ پی پی ام رسیده و تبدیل به کلاس یورو ۵ شده است.

باقری خاطرنشان کرد: در سال اول تولید گازوئیل یورو ۵ ، ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتر در روز خواهد بود که این رقم در ابتدای سال آینده به ۶ میلیون لیتر خواهد رسید.

وی با اشاره به طرح‌های اجرا شده در زمینه کاهش هدررفت آب خاطرنشان کرد: ما با بهینه‌سازی توانستیم میزان مصرف آب را از ۱۰۰ مترمکعب در ساعت به ۳۰ مترمکعب در ساعت برسانیم و ضمن اینکه سیستم آر او نیز در دست اجرا است و سعی می‌کنیم ۷۰ درصد آب مورد نیاز از محل صرفه‌جویی‌ها تامین شود.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز در خصوص سوال ایلنا مبنی بر تاثیر تحریم‌های نفتی بر روند واردات تکنولوژی و تجهیزات و توسعه پالایشگاه اظهار داشت: وقتی تحریم می‌شویم بعضی فعالیت‌ها کند می‌شود اما اگر سبک مدیریت و مدل‌های ذهنی عوض شود تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. طبیعتا برخی مسیرها سخت‌ و کندتر می‌شود اما مسیر جدید و کم‌هزینه‌تر نیز باز می‌شود.

وی افزود: مثلا به دلیل تحریم‌ها ما اکنون سبک‌های قدیمی و اروپایی را کنار گذاشتیم و با روش جدید لایسنس را مستقیما اخذ می‌کنیم ضمن اینکه برای تجهیزات نیز همزمان تدابیر لازم را اندیشیده‌ایم بنابراین از آ تا زد پروسه قبلا فکر شده است به خصوص در زمینه به صفر رساندن تولید نفت کوره که تاکنون نه برای تامین تجهیزات و نه اجرا مشکلی نداشته‌ایم.

باقری خاطرنشان کرد: مثلا برای واحد ایزومریزاسیون ممکن است سه سال وقت لازم باشد و در تولید ۵۰ درصد باقیمانده بنزین وقفه ایجاد شود ما برای راه‌اندازی این واحد یک واحد دسته دوم با ۱۸ سال کارکرد را از تایلند خریداری کردیم اما با توجه به تحریم‌ها مانع ورود آن به ایران شدند. ما با استفاده از الگوی علمی و مطالعه بر روی آ‌ن که مبتنی بر نمونه ساخت شرکت یو او پی بوده توانستیم با تعمیر کاتالیست واحد ایزومریزاسیون را که ۳۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز داشت راه‌اندازی کنیم بنابراین واحد با راهکارهایی که به کار بستیم مشکلاتمان را حل کردیم.

وی درباره تغییر قیمت گازوئیل با یوری معمولی و یورو ۵ اظهار داشت: از اواخر سال ۹۸ گازوئیل قدیمی قیمت پایین‌تر از یورو ۵ خواهد داشت و ۵ دلار در هر بشکه اختلاف قیمت آنها خواهد بود.

باقری درباره محصولات تولید شده در پالایشگاه نیز گفت: در سال ۵.۵ میلیون تن محصول عرضه می‌کنیم که ۹۰ درصد آنها ماهیت سوختی داشته و بقیه از طریق بورس به کارخانجات تحویل داده می‌شود از این میزان تولید ۳۰۰ هزار لیتر در روز ال پی جی، شش میلیون لیتر گازوئیل، یک میلیون لیتر نفت سفید، چهار میلیون لیتر نفت کوره و ۱۰ درصد آن نیز حلال‌ها، قیر و روغن است.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ۵۰ درصد بنزین تولیدی پالایشگاه یورو ۴ و ۵۰ درصد باقیمانده نیز بر اساس استاندارد قدیم است که منتظر راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون هستیم تا پایان سال تمامی بنزین یورو ۴ شود البته بنزین با یوروی معمولی پالایشگاه نیز تمامی شاخص‌های بنزین پاک غیر از اوکتان را دارد.

باقری درباره شاخص نلسون پالایشگاه نیز گفت: در حال حاضر این شاخص ۵.۵ تا ۶ است که با راه‌اندازی واحدهای تعریف شده به رقم ۱۰ خواهد رسید.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: گازوییل یورو5

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۲۲۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی دهقانی بیان کرد: نام سال با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و همه باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تحقق این شعار و راهبرد مهم تلاش کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید و نقش آن در رونق اشتغال در خوزستان اظهار کرد: حمایت از تولید همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و از سیاست‌های کلان قوه قضائیه است، لذا بر همین مبنا، دادگستری استان همچون سنوات گذشته با عزم جدی برای حمایت قضائی از تولید در فرایند‌های قانونی ورود پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: ارتباط و تعامل بین ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید همچنان اولویت کار مسؤولان خوزستان در سال جاری قرار گرفته به نحوی که شاهد رفع موانع تولید و گسترش تولید در واحد‌های تولیدی استان باشیم.

دهقانی با بیان اینکه خوزستان ظرفیت بالایی در زمینه تولید و اشتغال دارد و نباید اجازه داد مشکلات مانع شکوفایی اقتصادی در این استان شود، نشان کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق شعار سال از تمام ظرفیت خود برای حمایت از تولید استفاده کنند.

وی گفت: در سال گذشته در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مهار تورم، رشد تولید، با ورود به موقع دادگستری و حمایت‌های قضائی ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی استان، ۲۶ هزار و ۳۴۲ نفر کارگر خوزستانی به کار بازگشتند و یا از اخراج آنها جلوگیری شد.

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت
  • رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود