Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@14:29:42 GMT

480 میلیارد تومان در طرح گندله بافق هزینه شد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۶۷۳۲

480 میلیارد تومان در طرح گندله بافق هزینه شد

محمد جواد عسکری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بافق اظهار داشت: این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن در دست ساخت است و با بهره برداری از آن زمینه اشتغال 500نفر به طور مستقیم فراهم می شود.
وی ابراز امیدواری کرد این طرح مهمِ تامین خوراک فولاد سازی، اوایل سال 98 به بهره برداری برسد تا از خام فروشی سنگ آهن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرعامل صندوق بازنشتگی فولاد کشور، گندله را یکی از طرح های مهم جوار معدنی و صنایع کم آبخواه اعلام کرد و افزود: این طرح با 50 درصد پیشرفت در دست اجراست و نقش مهمی در تامین خوراک کارخانه فولاد بافق خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ادامه داد: سنگ آهن استخراج شده از معادن بافق در واحد گندله سازی تبدیل به گندله شده و در واحد تولید به روش احیاء مستقیم، به آهن اسفنجی تبدیل می شود.
وی افزود: سپس این ماده معدنی در کوره های قوس الکتریکی مربوط به واحد فولاد سازی ذوب می شود.
مدیرعامل ضندوق فولاد کشور گفت: گندله سازی و ماده اولیه برای فرآیندهای تولید آهن خام در کوره بلند و تولید آهن اسفنجی به روش های متعدد احیای مستقیم نقش مهمی ایفا می کند.
عسکری اضافه کرد: گندله تولید شده در بافق به صورت خوراک در کارخانه آهن به روش احیاء مستقیم که در جنب کارخانه گندله سازی در حال ساخت است استفاده می شود.
این مسوول معدنی خاطرنشان کرد: حجم تولید فعلی کشور در بخش فولاد خام حدود 18 میلیون تن برآورد می شود و بر اساس شاخص‌های توسعه کشور در افق 1404، رسیدن به تولید سالیانه 55 میلیون تن پیش بینی شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور تصریح کرد: ضریب نهایی تبدیل سنگ آهن به فولاد حدود 2.56 است یعنی بمنظور تولید یک میلیون تن فولاد، نیاز به 2.560 میلیون تن سنگ آهن داریم که این ضرایب برای تبدیل کنسانتره و یا گندله به فولاد 1.66 و برای تبدیل آهن اسفنجی به فولاد 1.14 است.
نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود و 'گندله' نامیده می شود.
بیش از پنجهزار و 600 نفر در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق به کار اشتغال دارند که با احتساب خانواده آنها و افراد بازنشسته تقریبا بیش از 75 درصد جمعیت شهرستان بافق به این شرکت وابسته هستند.
از سال 91 معادل 71.5 درصد شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به صندوق بازنشستگی فولاد ایران واگذار شده و 18.5 درصد آن نیز هنوز در اختیار شرکت سنگ آهن است.
معدن سنگ آهن چغارت، بزرگترین واحد گندله سازی کشور و کارخانه آگلومراسیون در فاصله 13 کیلومتری شهر بافق واقع شده است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار دارد.
7543/ 6197
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت اشتغال جنوب شرقی خانواده خوراک سنگ آهن رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۶۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به اینکه برای رکورد زنی تولید واحد احیای مستقیم افزایش کمیت همراه با حفظ کیفیت مدنظر بود، گفت: تولید این واحد در فروردین‌ماه امسال ۱۵ درصد بالاتر از طراحی کارخانه بوده که در واقع بهترین عملکرد یک واحد احیا مستقیم با این ظرفیت تولید نسبت به طراحی در سطح ایران محسوب می‌شود. 

 

علیرضا نجار قویدل  در تشریح جزئیات این خبر افزود: در فروردین ‌ماه امسال واحد احیا مستقیم موفق به ثبت چهار رکورد تولید روزانه و همچنین رکورد تولید ماهیانه آهن اسفنجی به میزان ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ تن شد.

وی بیان کرد: نخستین رکورد روزانه مجموع دو مدول به میزان پنج هزار و ۹۵۸ تن در ۱۳ فروردین‌، دومین رکورد روزانه مجموع دو مدول به میزان پنج هزار و ۹۷۶ تن در ۱۸ فروردین‌، سومین رکورد روزانه مجموع دو مدول به میزان ۶ هزار و ۵۱ تن در تاریخ ۱۹ فروردین‌ و چهارمین رکورد جدید روزانه مجموع دو مدول به میزان ۶ هزار و ۸۶ تن در ۲۲ فروردین‌ ثبت شده است.

مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: همچنین رکورد ماهیانه مدول A به میزان ۸۴ هزار و ۱۴۳ تن و رکورد ماهیانه مدول B به میزان ۸۶ هزار و ۱۵۷ تن و در مجموع به میزان ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ تن در فروردین‌ امسال انجام شده است.

وی یادآور شد: باتوجه به اینکه بیش از ۱۴ سال از عمر مدول‌های واحد احیا مستقیم می‌گذرد، برای داشتن یک تولید بهینه همراه با افزایش نرخ تولید، ضروری است یک برنامه‌ریزی چند ماهه انجام شود که همکاری انجام شده در تمامی واحدهای بهره‌برداری و سایر واحدهای شرکت، باعث شد واحد احیا مستقیم بتواند این نتیجه را کسب کند.

نجار قویدل خاطرنشان کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته، مدول A واحد احیا مستقیم یکی از بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی تاریخ فولاد هرمزگان را از ابتدای راه‌اندازی از لحاظ نفر ساعت و تعداد روزهای شات‌دان تجربه کرد که کیفیت خوب آن باعث شد این نتایج بی‌نظیر ثبت شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در شات‌دان، تصریح کرد: در شات‌دان گذشته فعالیت‌های بزرگی نظیر تعویض کمپرسورها، اقدامات اساسی روی ریفرمر از جمله تعویض تیوب و شارژ کاتالیست و همچنین تعمیرات اساسی بر روی سیستم آب و تجهیزات آب‌رسانی انجام شد.

این مسوول ادامه داد: همچنین از این محل، راه‌اندازی واحد احیا مستقیم بعد از یک توقف سرد و طولانی انجام شد که با همکاری همه کارکنان درگیر در این واحد و واحدهای پشتیبانی به‌خوبی انجام و این فعالیت مهم باعث شد میزان توقفات به‌صورت روزبه‌روز کاهش و ریت تولید افزایش یابد.

نجار قویدل اظهار کرد: این روند خوب در سال جدید نیز ادامه یافت و فولاد هرمزگان شاهد رشد تولید آهن اسفنجی از نظر کیفیت و کمیت بود.

 

قویدل ابراز کرد: این افزایش تولید بدون هیچ پروژه ریومپ رخ‌ داده است که حاصل بهبود فرایندها، تدارکات خوب، ارسال مواد اولیه کیفی به واحد، پیگیری و اقدامات ساعتی، روزانه و شیفتی بسیار مناسب در تمامی قسمت‌های واحد احیا مستقیم بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در واحد احیا مستقیم این میزان افزایش کمیت با حفظ کیفیت بوده است، به‌طور قاطع می‌توان اشاره کرد که این بهترین عملکرد یک واحد احیا مستقیم بدون ریومپ با این ظرفیت تولید نسبت به طراحی در کل ایران هستیم.

 

رییس دفتر فنی تولید احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان نیز اظهار کرد: بهبود فرایند تولید و افزایش بهره‌وری در راستای رکوردشکنی واحد احیا مستقیم فولاد هرمزگان در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ موفق به ثبت تولید ماهیانه جدیدی به میزان ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ تن آهن اسفنجی شد.

حمید نظرنژاد افزود: این رکورد ارزشمند در حالی به دست آمد که آخرین رکورد ماهیانه مربوط به فروردین سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۶۵ هزار و ۱۰۱ تن بود.

وی بیان کرد: در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ قبل از تحقق رکورد ماهیانه شاهد تحقق رکوردهای روزانه مدول A و دو مدول بوده‌ایم که این رکوردهای تولید برای محصول آهن اسفنجی در صنعت فولاد بسیار قابل‌توجه بوده و نشان از پیشرفت و عملکرد برتر واحد آهن‌سازی فولاد هرمزگان است.

این مسوول اظهار کرد: این عملکرد برتر در نتیجه بهبود فرآیندهای تولید، بهره‌وری بالا و کاهش توقفات و افزایش تولید و مهم‌ترین بعد ارزشمند رکورد این است که این مهم در حالی رخ داد که تغییراتی برای افزایش ظرفیت زیر سقف در واحد انجام نشده است.

نظرنژاد ادامه داد: تحقق این رکوردهای تولید نتیجه همت و تلاش مستمر تیم‌های کاری، بهبود فرآیندهای تولید و همدلی در مدیریت عملیات بوده است.

دیگر خبرها

  • قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان ۴۰-۵۰ میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • یادواره شهدای کارگری استان همدان در فولاد ویان
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • حضور جمعی از کارکنان صنعت فولاد اکسین خوزستان در دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟