Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:44:38 GMT

فراموشی و مرگ گویش‌ها و لهجه‌ها در حوزه شعر و ادبیات

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۱۲۹۶

امروز همزمان با چهارمین روز از هفته دولت و میلاد مسعود امام علی نقی(ع) با حضور جمعی از ادبا، شعرا، نویسندگان و مسئولان و متولیان فرهنگ و ادب و هنر شهرستان ملایر از پنجمین اثر فاخر «فریدون محمودی» شاعر فلکلور ملایری، تحت عنوان «دلم دود تونه کرده دواره» مجموعه شعر ملایری رونمایی شد.

‌به گزارش ایسنا، منطقه همدان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر ظهر دوشنبه 5 شهریورماه، در این آئین با بیان اینکه «فریدون محمودی» 30 سال از عمر خود را صرف پویایی انجمن‌های ادبی، تدریس و تربیت نسل جوان در این حوزه کرد، گفت: قطار ادبیات با سرعت بالا در حرکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامرضا جمالی‌زاده با بیان اینکه به پشتوانه غنی و قدمت چندین قرن ادبیات ایران زمین اشاره و اظهار کرد: باید تلاش شود تا هماهنگ با ضربان رشد و پیشرفت این قطار حرکت کرده و از قافله عقب نمانیم.

وی با اشاره به اینکه محمودی، یک وزنه ادبی در شعر فلکلور برای شهرستان ملایر به شمار می‌رود، ادامه داد: فضای لازم برای جوان‌پروری و استعدادیابی نسل شاعران جوان در انجمن‌های ادبی و هنری ملایر فراهم است و باید در این راستا از ظرفیت مفاخر موجود بهره بریم.

جمالی‌زاده با تأکید بر اینکه باید ذهن جوانان ما با ذخایر ادبی و هنری پیوند بخورد، افزود: کار ادبی و هنری در جامعه ایران دیده و پاس داشته می‌شود.

یکی از نویسندگان و شاعران مطرح ملایری در عرصه کشوری نیز نسبت به فراموشی و مرگ گویش‌ها و لهجه‌ها در حوزه شعر و ادبیات هشدار داد.

حمید هنرجو با بیان اینکه یکی از تهدیدات حال حاضر ادبیات و شعر ایران، فراموشی لهجه‌ها و گویش‌هاست، بر لزوم گرایش جوانان مستعد به حفظ فرهنگ غنی و ادبیات ایران زمین تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه خدمات بزرگ فریدون محمودی‌ها در حوزه ادبیات محرز و ماندگار است، تصریح کرد: تاریخ راوی صادقی در این زمینه است.

در ادامه مدیرگروه ادبیات فارسی آموزش و پرورش ملایر در دوره متوسطه دلایل مقبولیت فریدون محمودی در بین ادیبان را عشق این شاعر به فرهنگ، ادب، ضرب‌المثل‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های محلی دانست.

شهابی با بیان اینکه فریدون محمودی طی 30 سال برای تبلیغ، اعتلای و پاسداشت فرهنگ و ادب این دیار کهن کوشید، خاطرنشان کرد: امروز حال و وضعیت کتابخوانی در سطح کشور نامناسب و هشداردهنده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از کتابفروشی‌ها تعطیل شده و به اغذیه‌فروشی مبدل شده‌اند، افزود: بهبود وضعیت چاپ و نشر کتب و نیازمند توجه و حمایت جدی مسئولان از نویسندگان، شعرا و ناشران است.

در ادامه نویسنده کتاب «دلم دود تونه کرده دواره» نیز با بیان اینکه این کتاب مشتمل بر معرفی فرهنگ غنی ملایر و بخشی از خاطران دوران کودکی است که در قالب دفتر شعری جمع‌آوری شده است، از مسئولان انجمن‌های ادبی خواست تا شعرای جوان را به سمت گویش ملایری ترغیب و تشویق کنند.

فریدون محمودی از شعرای جوان نیز خواست تا با سرودن اشعار ملایری، لهجه، گویش، ادبیات، سنن و فرهنگ غنی این دیار را حفظ کنند و اجازه ندهند این سبک شعری به فراموشی سپرده شود.

به گزارش ایسنا؛ فریدون محمودی متخلص به «ف.شبگیر» متولد 1336 در ملایر بوده و تا کنون چند اثر و مجموعه شعر به نام‌های لغات و اصطلاحات ملایری، گل کاسه اشکنک(شعر به لهجه ملایری) از وی به چاپ رسیده و کتاب‌های در دست تألیف وی شامل متل‌های ملایری بافه گل است.

محمودی مسئولیت انجمن‌های ادبی پروین و شهریار ملایر، ریاست رئیس فر هنگ و ارشاد، سرد بیری هفته‌نامه عندلیب، تدریس در مراکز آموزش عالی و مدیریت انجمن سینمای جوانان ملایر را در کارنامه کاری خود دارد.

گفتنی است؛ همچنین در پایان این مراسم از چندین دهه زحمات اساتید حوزه شعر و ادبیات فارسی و گویش ملایر فریدون محمودی، محمدمهدی بنیادی علی ابوترابی گودرزی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر تجلیل شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۱۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تجربه فریدون زندی از دلار هزار تا ۶۰ هزار!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • (ویدئو) تجربه فریدون زندی از دلار هزار تا ۶۰ هزار!
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی (فیلم)
  • (ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی