Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسانی که چهار دهه جنگ افغانستان را دنبال کرده اند، می گویند که قدم برداشتن در مسیر صلح در این کشور ضعیف که ۳۲ میلیون نفر جمعیت دارد مانند راه رفتن در میدان مین است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «militarytimes»،17 سال از مداخله غرب برای جنگ با طالبان در افغانستان می گذرد اما هنوز این کشور بیشتر از قبل به صلح نزدیک نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط به نظر می رسد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می خواهد تبدیل به یکی از بازیگران اصلی در افغانستان شود.

 

به نظر برخی تحلیلگران، اگر طالبان متقاعد به نشستن پای میز مذاکره در زمانی شوند که این گروه تهاجمی تر از سال های قبل در میدان جنگ ظاهر شده است، پیشنهاد روسیه برای میزبانی گفتگوهای ماه آینده صلح با طالبان، نتایج مثبتی را به بار خواهد آورد اما این حرکت قبل از آغاز، ممکن است به بن بست برسد. دولت افغانستان اعلام کرده است که در این گفتگوها شرکت نخواهد کرد چرا که امکان به توافق رسیدن بر سر یک استراتژی منسجم به خاطر اختلافات درون حکومتی که برخی آن را رقابت های شخصی و قومی تلقی می کنند، وجود ندارد.

 

دولت افغانستان همچنین خواستار توافق اولیه از سوی طالبان برای انجام گفتگوهای مستقیم با کابل شده است این در حالی است که طالبانی ها به طور مکرر گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان را رد کرده و به جای آن خواستار گفتگوی مستقیم با آمریکا شده اند. در افغانستان این شرایط موجب بدبینی درباره بازیگران مختلف شده است و تقریبا هیچ امیدی برای بهبود سریع خشونت ها وجود ندارد.

 

تحلیلگران می گویند که کشمکش درباره نشست برای انجام گفتگوهای صلح، پنجره ای به سوی دستیابی به صلح در منطقه ای است که دارای تاثیرات رقابتی است.

 

پاکستان، ایران، روسیه و چین تاثیر فزاینده ای دارند در حالی که آمریکا هم میلیاردها دلار صرف حمایت از نیروهای امنیت ملی افغان که در حال جنگ با طالبان هستند، کرده است. کارشناسانی که چهار دهه جنگ افغانستان را دنبال کرده اند، می گویند که قدم برداشتن در مسیر صلح در این کشور ضعیف که 32 میلیون نفر جمعیت دارد مانند راه رفتن در میدان مین است.

 

مایکل کوگلمان، معاون رئیس برنامه های آسیا در مرکز «ویلسون» آمریکا این وضعیت را «انفجاری» توصیف کرده و گفته است: در افغانستان فقط  روسیه و آمریکا در حال رقابت نیستند بلکه چین، ایران و پاکستان هم در این رقابت حضور دارند و هیچ یک از این کشورها دارای روابط گرم با آمریکا نیستند.

 

این اختلاف موجب می شود تا دستیابی به صلح در افغانستان دچار مشکل شود اما به گفته تحلیلگران، همسایگان افغانستان و قدرت های جهانی رقیب، تنها بخشی از مشکل آوردن صلح به افغانستان هستند.

 

به گفته آنها، تشدید اختلاف قومی و همچنین افزایش فساد حکومتی در افغانستان یکی دیگر از دلایل احتمال به بن بست رسیدن صلح با طالبان در افغانستان است.

 

هارون میر، تحلیلگر سیاسی در گفتگوی اخیرش در کابل، پایتخت افغانستان گفت که فشارهای بین المللی موجب می شود تا سیاستمداران چالش برانگیز افغانستان با هم کنار بیایند.

 

او تاکید کرد که دولت عمیقا به خطوط قومی تقسیم شده است و هشدار داد که خروج نیروهای بین المللی می تواند موجب جنگ قومی در این کشور شود.

 

این تحلیلگر سیاسی همچنین گفت: کابل تخریب خواهد شد چرا که همه گروه های مختلف در دولت می خواهند کنترل آن را به دست بگیرند.

 

هارون میر تصریح کرد که این بار جنگ قومی کابل را نابود و ویران خواهد کرد.

 

وی افزود: تا زمانی که دولت افغانستان درگیر بحث ها،اختلافات و سایر اختلالات درونی است، کابل موفق به شکل دادن یک استراتژی ضد شورش بدون کمک گرفتن از شرکای اصلی اش نخواهد بود.

 

گزارش از فریبا پازوکی

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت عید قربان مجلس مسجد دولت استان همدان اردبیل مهدویت عربستان غدیر افغانستان طالبان آمریکا روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۱۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان