Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ «تجمل الطاف»، پیوستن ایران به طرح کریدور اقتصادی چین-پاکستان موسوم به ' سی پک' به ارزش 62 میلیارد دلار را خواستار شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از زیرساخت های این کشور زیر مجموعه کریدور اقتصادی چین و پاکستان در حال احداث است، گفت : احداث و تکمیل بندر گوادر در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان و در نزدیکی مرز مشترک با جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی در تحقق اهداف این طرح بزرگ اقتصادی در پاکستان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دیپلمات پیشین پاکستان گفت : بر اساس طرح ' سی پک ' بندر گوادر در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان با شبکه ای از راه های زمینی و ریلی، ایالت های پاکستان را به ایالت سین کیانگ چین متصل می کند.

تجمل الطاف در ادامه با بیان اینکه طرح 'سی پک ' تنها محدود به پاکستان نیست، گفت: این طرح اهداف منطقه ای را دنبال می کند و ایران با اتصال بندر چابهار به گوادر می تواند از مزیت های این طرح استفاده کند.

سفیر پیشین پاکستان در چین، چک و تانزانیا و از کارشناسان پروژه کریدور مشترک اقتصادی چین - پاکستان(CPEC) همچنین با بیان ویژگیهای بندر گوادر پاکستان گفت: این بندر با عمق طبیعی خود، ظرفیت پهلوگیری کشتی های بزرگ تجاری را دارد و در راستای منافع سه کشور چین پاکستان و جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس پاکستانی افزود : البته مقامات هر دو کشور پذیرفته اند که بندر گوادر و چابهار هر دو مکمل یکدیگرند زیرا اهداف مشترک هر دو بندر، رشد اقتصادی منطقه است و این در حالی است که با توجه به ظرفیت های عظیم اقتصادی و تجاری در منطقه، هر دو بندر می توانند اهداف اقتصادی منطقه را مشترک تامین کنند.

دیپلمات ارشد سابق پاکستان همچنین، گسترش روابط سیاسی اقتصادی و دفاعی بین دو همسایه و مسلمان ایران و پاکستان در منطقه را نقطه عطف تعامل و روابط دو کشور دانست و گفت: هر دو کشور می توانند با گسترش مناسبات از فرصت های پیش آمده بهترین استفاده را ببرند.

کارشناسان و پژوهشگران پاکستان معتقدند با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی در منطقه و آسیای میانه دو بندر چابهار و گوادر به عنوان دو بندر 'خواهر خوانده' در کنار یکدیگر می توانند در بالا بردن سطح زندگی مردم و توسعه اقتصادی و تجاری نقش ایفا کنند.

«مهدی هنردوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز اخیرا در سخنانی با تشریح اهمیت طرح کریدور اقتصادی چین پاکستان آمادگی جمهوری اسلامی را برای پیوستن به این طرح اقتصادی اعلام کرد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دیپلمات پاکستان خواستار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۸۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم

 نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در گفت‌وگویی به تبیین آخرین وضعیت روابط تهران- کابل پرداخت.
 
به گزارش ایسنا؛ حسن کاظمی قمی در خصوص توجه خاص افغان‌ها به چابهار گفت: سیاست ما این بوده حوزه مکران و چابهار توسعه پیدا کند و برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم.
 
وی در ادامه گفت: از جمله اقداماتی که در منطقه چابهار و مکران صورت می‌گیرد مسئله احداث فرودگاه بزرگ بین‌المللی است. ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه چابهار هستیم.
 
کاظمی قمی در  گفت‌وگو با ایراف در خصوص حق‌آبه ایران و رویکرد نمایندگی ایران در مورد واکنش‌های دولت سرپرست افغانستان در این موضوع اشاره کرد: آنچه دارالحکومه انجام می‌دهد، برآمده از تصمیمی است که در دارالخلافه در قندهار گرفته می‌شود. رهبری طالبان اعلام کرد در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ باید حق آب مردم ایران را بدهند و حکم حکومتی داد.
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد روش برخورد ایران با طالبان تصریح کرد: در دوران حکمرانان جدید در افغانستان از مسیر اقدامات دیپلماتیک و سایر اقدامات حرکت می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کند.
 
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در خصوص خط راه‌آهن چابهار به افغانستان گفت: مسیر کریدور ترانزیت ایران-افغانستان، چین را به آب‌های آزاد و قاره اروپا و آفریقا وصل می‌کند. در چارچوب طرح یک راه یک کمربند، الان چینی‌ها دنبال می‌کنند، کریدور ایران-افغانستان مفهوم دارد.
 
وی اشاره کرد: احتمالاً نشست‌های سه جانبه‌ای را میان ایران-افغانستان-چین برگزار خواهیم کرد. کشورهای دیگر منطقه هم از این کریدور استقبال کرده‌اند. ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است.
 
کاظمی قمی در پایان گفت: افغانستان مسیر دستیابی‌اش به آب‌های آزاد از ایران کوتاه‌ترین و امن‌ترین حتی اقتصادی‌ترین است. با توجه به شرایطی که امروز به ویژه با بحران اوکراین بوجود آمده، مسئله کریدورهای ترانزیت منطقه‌ای معنای جدی‌تری به خودش گرفته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم