Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته‌ی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان این استان در حوزه بسته بندی محصولات و صنایع دستی با مشکلاتی مواجه است که حوزه چاپ می تواند در این خصوص تجدید نظرهای داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان عصر امروز(18 شهریور) در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ با گرامیداشت این روز اظهار کرد: چاپ از نظر لغوی نقش، اثر و مُهر معنا می دهد و از لحاظ صنعتی، فنی برای تکثیر نقش های دوبعدی را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه چاپ ابزاری برای نشر است، ادامه داد: چون بخش نشر جزو شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به همین دلیل این وزارتخانه در دو بخش اداره کل چاپ و نشر و اداره امور چاپخانه ها متولی این صنف در کشور است.

 

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: از سال 95 مواد 17 و 18 آیین نامه تاسیس و نظارت بر چاپخانه ها مورد بازنگری قرار گرفت و تفاهم نامه ای بین وزاتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه امر نظارت بر محتوای چاپخانه ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظارت بر بخش فنی و صنعتی آن به وزارت صنعت و معدن و تجارت واگذار شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: هنوز این بخش تفاهم نامه به تغییرات قانونی تبدیل نشده است، اعتراضاتی از چاپخانه داران به این تفاهم نامه داشتند مبنی بر این بود که مسوولیت چاپخانه ها از وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج و به وزارتخانه دیگری محول شود  در حالی که این تفاهم نامه در راستای تقویت و زیربنایی کردن و رفع مشکلات چاپ بخش سخت افزارای به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه صدور مجوز تاسیس و انحلال و نظارت بر فعالیت چاپخانه ها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: چاپ یکی از ابزارهای نشر است و نشر محلی برای تلاقی خواننده و نویسنده  را فراهم می کند.

 

به گفته کرباسی، با ظهور کامپیوتر در قرن 21 حوزه نشر هم از تحولات ناشی از آن بی بهره نماند و کاربرد آن حوزه چاپ رو هم تحت تاثیر قرار داده و این نوع چاپ برای انتشار مطالب برای خوانندگان، پدیده نشر رومیزی را پدید آورده است.

 

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: فضای مجازی زمینه ای برای انتشار سریع مطالب بدون بهره گیری از صنعت چاپ را فراهم کرده است و مخاطب به راحتی می تواند از طریق فضای مجازی از مطالب مطلع شود.

 

وی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی و نوع بسته بندی کالاها به عنوان مشکل اصلی تولید کنندگان گفت: حوزه چاپ می تواند در حوزه بسته بندی تجدید نظرهای داشته باشد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با ابراز امیدواری از اینکه بتوان با چاپ کتاب با کیفیت بالا و بسته بندی حرکت جدیدی در بحث صنایع دستی و مس آغاز کرد چرا که هر زمان از سطح کشوری میهمان داریم صنایع دستی تولید شده صنعتگران را با بسته بندی لایق ارائه دهیم.

 

رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان زنجان هم در سخنانی با تبریک روز صنعت چاپ گفت: علیرغم فشارهای موجود چاپخانه داران تلاش می کنند تا این واحدها را فعال نگه دارند.

 

حسین ندرلو با اشاره به اینکه  از سال 92 اتحادیه چاپخانه داران از اتاق اصناف جدا شد و به صورت مستقل و همراهی ارگان های ذی ربط فعالیت خود را ادامه می دهد، گفت: تعداد واحدهای فعال حوزه چاپ در استان از70 واحد به 130 واحد رسیده است که در 15 رسته فعالیت می کنند.

در پایان این مراسم از چایخانه داران پیشکسوت و نمونه استان زنجان تجلیل شد.

 

 

 

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس ماه محرم خانه های نور اردبیل سیدعباس صالحی پیرغلامان حسینی احتکار دولت ادلب ترامپ روز صنعت چاپ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان جشنواره صنعت چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۳۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری مطرح کرد: بنا بر شاخص‌های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، برخی از شهرهای ایران حائز شرایط شرکت در رویداد بین المللی انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: شهر کرج نیز به واسطه برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های درخور و شایسته ای که در سال گذشته به همت مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به انجام رسید، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

وی بیان کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا با همدلی و وحدت شکل گرفته و انرژی مضاعفی که از موفقیت کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و شهر خلاق در مهارت مطالعه در رقابت پایتختی کتاب ایران در سال گذشته شکل گرفت، شاهد انتخاب کرج به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو باشیم و شهر کرج را به عنوان نماد کتاب و کتابخوانی به تمام دنیا معرفی کنیم.

جابری انصاری در پایان از تدابیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تلاش جمعی همه عوامل فرهنگی و هنری و مسؤولان اجرایی استان، علاوه بر کسب عنوان پایتختی کتاب در سطح ملی و بین المللی، شاهد ارتقای شاخص‌های فرهنگی به خصوص سرانه مطالعه کتاب باشیم.

کد خبر 6090320

دیگر خبرها

  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ برگزار می‌شود
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود