Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

عبدالناصر همتی بعدازظهر امروز در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر صرافی‌ها، به صادرکنندگان نیز مجوز داده‌ایم که بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را به‌شکل اسکناس ارز وارد کشور کرده و از طریق سامانه نیما و تحت نظارت بانک مرکزی در بازار عرضه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد که 2.5 میلیارد یورو با متوسط قیمت 9 هزار تومان برای واردات کالاهای ضروری، مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و تولید از طریق سامانه نیما و بازار ثانویه در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

رییس شورای پول و اعتبار به اظهار نظر هفته گذشته خود مبنی بر اینکه «ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است» اشاره کرد و افزود: نکته‌ای باید در این رابطه بگویم؛ ذخایر بانک مرکزی متعلق به تمام ملت ایران است و ما مجاز نیستیم این ذخایر را به بازار تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه ذخایر بانک مرکزی ظرف یک ماه گذشته تقویت قابل توجهی شده است، اظهار داشت: ذخایر بانک مرکزی باید تقویت شوند؛ ورود ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی برای تأمین نیازهای اساسی کشور کافی است.

رییس کل بانک مرکزی به روند کاهنده نرخ ارز ظرف یک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در طول یک ماه گذشته درباره اینکه نرخ ارز کاهش یافته یا افزایش می‌یابد، اظهار نظری نکردم و مردم خود باید به مسائل توجه کرده و ریسک آن را در نظر بگیرند.

همتی با توجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای دشمن گفت: دشمن جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی را همراه جنگ اقتصادی خود کرده است ولی موفق نخواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی درباره صادرکنندگانی که ارز خود را به بازار تزریق نمی‌کنند، گفت: میزان صادرات صادرکنندگان اصلی مانند پتروشیمی‌ها، شرکت‌های فولاد، فلزات رنگی و معادن مشخص است و می‌دانیم که آنها سال گذشته چه‌میزان کالا صادر کرده‌اند.

وی با یادآوری اظهارات صبح امروز رییس جمهوری در همایش شهید رجایی اشاره اضافه کرد: صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند با آنها برخورد می‌شود؛ دولت و نظام از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

اجباری‌شدن پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان

همتی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان ضروری شده است و صادرکنندگان قبل از صادرات باید تعهدنامه‌ای را امضا کرده و متعهد شوند که ظرف 2 ماه ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم با توجه به اینکه قیمت ارز برای صادرکنندگان خوب شده است، باید ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور بیاورند تا جریان واردات و صادرات به‌خوبی انجام شود.

رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سؤال دیگری درباره پیمان‌های پولی و مذاکرات حاشیه‌ای روز گذشته در تهران بین ایران، روسیه و ترکیه گفت: روز گذشته و در حاشیه اجلاس سران سه کشور، بحث‌های مفصلی داشتیم و توافقات خوبی درباره صادرات نفت، گاز، مبادله پول و حل مشکلات بانکی حاصل شد.

همتی تصریح کرد: هر سه کشور تأکید دارند که مبادلات باید بدون نیاز به دلار انجام شود.

وی خاطرنشان کرد که علاوه بر مذاکراتی که با همتای تُرک خود درباره پیمان پولی 2جانبه خواهد داشت، در ماه‌های آینده به مسکو سفر و با همتای روس خود نیز درباره اجرایی شدن سریعتر پیمان پولی بین 2 کشور مذاکره خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی توضیح داد که براین‌اساس یک نرخ واحد برای پول‌های ملی ایران با کشورهایی که با آن پیمان پولی 2جانبه امضا می‌شود، مشخص شده و معاملات بر آن اساس انجام می‌شود.


23231

 

منبع: وانا

کلیدواژه: بازار دوم ارز ارز تک نرخی مرکز مبادلات ارزی بازار طلا و ارز نرخ ارز یورو دلار ارز حساب ذخیره ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۵۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور

 به گزارش تابناک به نقل از اکوایران، آمار‌ها حاکی از آن است که مجموع تسهیلات غیرجاری ۲۴ بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۴۵ همت رسیده است که در مقایسه با رقم پایه پولی، بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور ارزش دارد.
 

 میزان مطالبات غیرجاری هر یک از بانک‌ها در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ بررسی شده است. در حالت کلی زمانیکه از مدت زمان اتمام قرارداد بیش از دو ماه گذشته باشد و بخشی از تعهدات همچنان تسویه نشده باشد، مطالبات مربوطه بانک در زمره مطالبات غیرجاری قرار می‌گیرد.

بانک‌ها در انتهای هر فصل آمار و جزئیات اطلاعات مربوط به باقی مانده تسهیلات کلان پرداختی خود به اشخاص یا به عبارتی تسهیلات کلان غیرجاری خود را منتشر می‌کنند. در حالت کلی مشاهده می‌شود مجموعا ۶۴۵ همت ارزش تسهیلات کلان غیرجاری شبکه بانکی در پایان اسفند ۱۴۰۲ بوده است که ارزش آن بیش از نصف کل پایه پولی کشور برآورد می‌شود.

شایان ذکر است در این گزارش صرفا آمار مربوط به ۲۴ بانک بررسی شده و موسسه اعتباری ملل و بانک ایران و ونزوئلا به دلایل آماری وارد بررسی‌ها نشده است.

 

سبقت تسهیلات غیرجاری بانک صنعت و معدن از بانک آینده
مشاهده می‌شود بیشترین تسهیلات کلان غیرجاری در پایان سال ۱۴۰۲ متعلق به بانک صنعت و معدن بوده که با رقم ۲۴۰.۴ همت از بانک آینده با ۱۲۵ همت تسهیلات غیرجاری پیشی گرفته است.

در رده سوم نیز بانک صادرات با ۱۰۹ همت تسهیلات غیرجاری در جایگاهی بالاتر از بانک صادرات با ۴۹.۵ همت ارزش تسهیلات سررسید شده بیش از ۲ ماه قرار دارد.

در مقام‌های بعدی نیز بانک ملی، توسعه صادرات، پارسیان و تجارت نیز به ترتیب ارزش تسهیلات غیرجاری خود در پایان سال ۱۴۰۲ را در میان ۲۴ تا ۱۰ همت اعلام کرده‌اند.

مشاهده می‌شود ۱۸ بانک مورد بررسی دیگر نیز کمتر از ۱۰ همت تسهیلات غیرجاری در پایان سال گذشته به ثبت رسانده‌اند که از این میان تسهیلات مورد بررسی نیمی از آن‌ها کمتر از ۲ همت بوده است.

تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، خوب یا بد؟
به‌طور کلی تسهیلات غیرجاری می‌تواند منجر به افزایش ریسک انباشته در ترازنامه بانک‌ها شود و یا نقدینگی در دسترس بانک اختلال ایجاد کند، این موضوع ممکن است حتی در برهه‌هایی منجر به توسل به آخرین پناه یعنی بانک مرکزی شود. به همین ترتیب پایین بودن میزان تسهیلات غیرجاری یکی از معیار‌های قضاوت در رابطه با عملکرد بانک‌ها در گزینش مشتریان خوش‌حساب به شمار می‌آید.

باید توجه شود مسئله تسهیلات تکلیفی، تامین مالی طرح‌های دولت و جبران کسری بودجه یکی از دلایل عمده در رابطه با بالا بودن میزان تسهیلات غیرجاری بانک‌های دولتی است. در مقابل برخی از بانک‌ها نیز به دلایلی همچون کج‌گزینی و مخاطره اخلاقی، رانت جویی یا طرح‌های غیر اقتصادی تولیدی متحمل تسهیلات غیرجاری چشمگیری شده‌اند.

دیگر خبرها

  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران
  • لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید