Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@02:13:41 GMT

آداب خاص عزاداری مردم لرستان

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۵۵۸۴۴

آداب خاص عزاداری مردم لرستان

تکایای محلی، از شیوه های خاص عزاداری ویژه مردم استان لرستان در محرم حسینی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، مردم استان لرستان عزاداری حسینی را به شیوه خاصی برگزار می کنند.

 

گرچه به ظاهر بین مردم هر کدام از شهرستان های استانی تفاوت های دیده می شود، اما در واقع همه مردم استان به یک شیوه خاص خود عزاداری می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بسیاری از شیوه های عزاداری مردم استان لرستان بویژه آیین گل مالی، همانند اداب و روسم اصیل مردم ایران که در گذشته برای عزاداری عزیزان خود از این شیوه ها استفاده می کردند.

 

برپایی تکیه های عزاداری از شاخص های عزاداری مردم استان بویژه در شهرستان خرم آباد است، در این رسم دیرینه مردم هر محله تکیه ای بزرگ در محله خود دایر می کنند و عزاداری های مردم در این تکیه عزاداری برپا می شود.

 

 

با آغاز ماه محرم جوانان با تهیه پارچه‌های سیاه و داربست‌های فلزی به شیوه سنتی تکیه‌های عزاداری در سطح محلات مختلف دایر می‌کنند.

 

افراد مسن‌تر نیز با آماده کردن ابزار عزاداری خاص این استان همچون زنجیز، چهل چراغ، علم عزاداری و بلندگوها و طبل‌ها خود را برای عزاداری امام حسین(ع) آماده می‌کنند.

 

برپایی تکیه  بر سرگذر و کوچه ها از دیگر آدابی است که مردم بویژه جوانان و نوجوانان هر کوچه تکیه ای کوچه در سر کوچه خود دایرمی کنند که در طول شبانه روز صدای نوحه های عزاداری لری در آن پخش می شود و جوانان برای حضور در هیئت عزاداری محل ابتدا از این خیمه های کوچک شروع وبه عزاداری کرده و خود را به هیئت عزاداری محل می رسانند.

 

گذر هیئت های عزاداری از هر محل به محل دیگر و حضور در جایگاه مرکزی شهر خرم آباد از دیگر آدابی عزاداری مردم شهرستان خرم آباد است.

 

عزاداری مردم خرم آباد از شب اول تا چهارم در مساجد برگزار می شود و از شب چهارم به بعد عزاداری در تکیه ها و عبور از کوچه ها و خیابان های شهر برگزار می شود.

 

 

جوانان عزادار با حضور در تکایای محلی جلوه ای خاص از عزاداری را که خاص مردم لر زبان است به نمایش می گذارند.

 

در شهر خرم آباد قدیمی ترین تکیه مردمی، تکیه درب دلاکان خرم آباد است که طبق کتبیه موجود در این تکیه بالغ بر 150 سال قدمت دارد و هر سال میعادگاه سوگواران و عاشقان حسینی است.

 

نوای چمرونه ( نوعی موسیقی حزن انگیزکه در غم عزیزان نواخته می شود) از آداب عزاداری مردم لرستان در عزاداری حسینی است.

 

مراسم عزاداری مردم خرم آباد با صدای ساز و دهل و نوای حزن انگیزی که به گویش محلی چمرونه نامید می شود آغاز می شود و پس از نواخته شدن این موسیقی دسته های عزاداری سینه زنی و زنجیز زنی در سطح خیابان حرکت می کند و با پیاده روی طولانی خود را به جایگاه عزاداری اصلی می رسانند.

 

شروع مراسم عزاداری مردم خرم‌آباد با صدای ساز و دهل که آهنگ حزن‌انگیز (چمرونه) را می‌نوازد آغاز می‌شود، پس از نواخته شدن آهنگ چمریونه در محله‌ها و کوچه‌ها، دسته‌های عزادار که شامل سینه زنان و زنجیرزنان حسینی هستند، در خیابان ها به راه می‌افتادند تا به جایگاه اصلی شهر بروند.

 

سینه زنان خرم‌آبادی به شیوه‌ای خاص که ویژه مردم این شهر است سینه زنی می‌کنند، در این شیوه ابتدا سینه زنان نشسته و سینه می زنند بعد وقتی که نوحه خوان فریاد می‌زند( ای وا شهیدا به دشت کربلا) همگی سرپا می ایستند و ضمن جواب دادن به نوحه خوان با دودست و به شدت سینه می زنند.

 

چهل منبری از رسوم خاص عزاداری مردم لرستان

 

 

مراسم چهل منبر یکی از رسوم خاص و منحصر به فرد  مردم خرم‌آباد است.

 

زنان و دختران خرم آباد، از صبح روز تاسوعا تا شب آیین چهل منبری را برگزار می کنند، آیین عزاداری چهل منبری در محله قدیمی باغ دختران خرم آباد، برگزار می شود.

 

این آیین هر ساله با حضور گسترده زنان و دختران در روز تاسوعای حسینی برگزار می‌شود.

 

در خرم آباد رایج است که زنان عزادار با پوشدن لباس سیاه و چادر سیاه از خانه خود حرکت می کند و با تهیه چهل شمع و چهل نقل، قند و یا شکلات روانه برگزاری این آیین می شوند.

 

زنان خرم‌آبادی به یاد اسارت حضرت زینب(س)، با پای برهنه و با نقابی بر صورت، از محله «باغ دختران» حرکت کرده و چهل شمع در خانه‌هایی که درب آنها باز است، روشن می‌کنند.

 

زنان عزادار خرم آبادی، این آیین را با پوشاندن چهره خود و بستن نقاب و برخی از زنان نیز این آیین را با پای برهنه برگزار می کنند.

 

از دیگر رسوم زنان و دختران خرم آبادی در برگزاری این آیین عزداری این است، که شرکت کنندگان در این آیین پس از نیت مهر سکوت بر لب زده و تا پایان مراسم با سکوت برگزار می شود و عزاداران در سکوت خود ذکر گفته و صلوات می فرستند.

 

زنان چهل منبری در طول برگزاری این آیین سنتی ت‍ن‍‍ه‍‍ا ب‍‍ا ذک‍ر ک‍ل‍م‍ه‌ ‌ال‍ل‍ه‌ و ی‍‍ا ف‍رس‍ت‍‍ادن‌ ص‍ل‍و‌ات‌ ب‍ر م‍ح‍م‍د (صلی الله علیه و آله) و خ‍‍ان‍د‌ان‌ پ‍‍اک‍ش‌ م‍س‍ی‍ر ح‍رک‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ‌اد‌ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌د‌ه‍ن‍د.

 

گل مالی از آداب ویژه مردم لرستان در عاشورای حسینی

 

 

به گل افتادن( خاک بر سر ریختن)، پیشینه این آیین مربوط به پیش از اسلام است که در ایران پیش از اسلام برای برگزاری مراسم سوگ بزرگان، قهرمانان و جوانان و عزیزترین درگذشتگان انجام می‌شده است.

 

 در استان لرستان این آیین در سوگ عزیزان بویژه جوانان  از دست رفته معمول است و مردم عزادار مقداری گل عزا را به سر و شانه ها خود می مالند.

 

مردم شیعه مذهب استان لرستان، عشق و ارادت خاصی به  ائمه معصومین(ع) بویژه امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) دارند و در سوگ سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش گل عزا تهیه کرده و نه تنها سر و صورت که سرتا پای خود را گل مالی کرده و با حزن و اندوه در روز عاشورا عزاداری می کنند.

 

جوانان تکیه های محلات در روز تاسوعا به دامان طبیعت رفته و از مناطق خاص و دور از دسترس خاک تمیز و طاهر که عاری از هرگونه آلودگی باشد را تهیه می کنند و با چندین بار الک کردذن در حوضچه هایی که به دوشکل مربع و دایر ساخته می شود می ریزند.

 

 

این خاک تمییز که هم اکنون با گذشتن چندین باره از الک نرم و یکدست است را با گلاب به گل تهیه می کنند و در سپیده دم روز عاشورا خود را به گل عزا آغشته می کنند.

 

در کنار حوضچه‌های گل، مقدار زیادی هیزم به ‌صورت کپه بر روی هم انباشت می‌شود، که این هیزم ها با همکاری مناطبع طبیعی استان از چوب های خشک جنگل های استان تهیه می شود.

 

در سپیده دم عاشورا همزمان با تهیه حوضچه گل و آغاز مراسم گل مالی، خرمن چوبی به آتش کشیده می شود تا عزاداران در سرمای صبحگاهی لباس های خیس از گل عزاداری خود را در کنار این خرمن آتش خشک کنند.

 

عزادارانی که برخی نذر دارند، به نوبت وارد حوضچه‌های گل شده و بعضی تمام سر و صورت و حتی چشمان خود را آغشته به گل می کنند و برخی دیگر تنها لباس خود را و برخی هم به رسم دیرینه سرو شانه های خود را آغشته به گل کرده و یا به اصطلاح به گل می‌افتند.

 

مراسم گل مالی در خرم‌آباد توسط همه اقشار از هر فکر و سلیقه، فقیر و غنی و پیر و جوان و زن و مرد انجام می‌شود.

 

در قدیم الایام، مردم لر زبان مرکب خود که اسب بود را هم به گل آغشته می کردند و در سال های اخیر مردم خودروهای خود را از روز تاسوعای حسینی گل مالی می کنند.

 

 با آغاز مراسم گل مالی، عزاداران با زمزمه های لری چون (هی رو هی رو) گویان در کنار آتش‌های برافروخته میدان محله عزاداری می کنند و با روشن شدن هوا با صدای چمرونه آیین عزاداری مردم خرم آباد آغاز می شود.

 

عزاداری مردم خرم‌آباد در روز عاشورا تا نیمه های روز ادامه دارد و هر بار که سینه زنان به سینه می زنند گردی از گل به تن نشته به آسمان بلند شده و حال هوای حزن مراسم را بیشتر می کند.

 

 

هیئت های عزاداری ابتدا خود را به جایگاه اصلی شهر رسانده و پس عزاداری در جایگاه اصلی و با نزدیک شدن به ظهر عاشورا خود را به گلزار شهدای شهر رسانده و در جوار قبور مطهر شهدا به عزاداری می پردازند.

 

در میان راه افرادی که نذری دارند، نذورات خود را در بین عزاداران توزیع می کنند و برخی هم جلوی هیئت های عزاداری گاو، گوساله و یا گوسفندهای نذری را قربانی کرده و آن هیئت را برای شام نذری دعوت می کنند.

 

با اذان ظهر عاشورا که در گویش محلی به آن طوق اشگس گفته می‌شود، مراسم عزاداری به پایان می‌رسد و عزاداران پس از اقامه نماز ظهر عاشورا  به منازل خود رفته و مراسم عزاداری روز عاشورا به پایان می رسد.

 

از اذان مغرب به بعد به مدت سه شب مراسم شام غریبان در مناطق مختلف شروع می شود و در این سه شب دسته های عزاداری با جمع شدن در تکایای محلی به عزاداری می پردازند.

 

عزاداران به یاد اسرای کربلا شمع حزن و اندوه به دست به عزاداری می پردازند.

 

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس ماه محرم خانه های نور اردبیل جنگ اقتصادی سیدعباس صالحی دولت امر به معروف و نهی از منکر ادلب خبرگزاری شبستان عزاداری مردم لرستان عزاداری محرم آداب و رسوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۵۵۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان ؛استاندار لرستان در بازدید از چند طرح عمرانی و اقتصادی در دست ساخت شهر خرم آباد گفت:تا پایان شهریور معاونت عمرانی استانداری باید به طبقه اول ساختمان استانداری منتقل شود.
 ابوطالب شفقت با اشار به پیشرفت ۶۸ درصدی ساختمان استانداری لرستان افزود:ساختمان استانداری در ۱۱  طبقه در حال ساخت است و برای تکمیل ساختمان استانداری لرستان ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 استاندار لرستان همچنین در بازدید از هتل صخره ای خرم آباد گفت:دستگاههای اجرایی و شهرداری باید موانع کار را برای سرمایه گذار پایه کار این طرح که شامل جاده ی دسترسی و تأمین زیر ساختها است در اسرع وقت مرتفع کنند.
هتل صخره ای خرم آباد در زمینی به مساحت سه هزار و ۲۰۰ متر مربع زیر بنا ساخته شده و در اجرای آن یکصد اتاق ،سه سالن یک هرار نفری و باند بالگرد طراحی شده است. 
 دکتر  ابوطالب شفقت در بازدید از مجتمع مسکونی و تجاری کیو خرم آباد هم افزود: فرابند شروع بکار این طرح فراهم شده است . این طرح  در زمینی به مساحت  ۱۶ هزار متر با همکاری  شهرداری خرم آباد و بنیاد اقتصادی کوثر  شروع شد که چند سالی است تعطیل  است . 
  استاندار لرستان همچنین در حاشیه بازدید از طرح های عمرانی و اقتصادی شهر خرم آباد ضمن دعوت از سرمایه گذاران وخیران برای مشارکت در توسعه  استان بر پیگیری مطالبات مردم ،مشارکت و آموزش دادن مردم وجوانان برای توسعه استان تأکید کرد .
دکتر شفقت همچنیت امروز از محل برگزاری کنکور سراسری بازدید کرد .
 بیش از ۳۵ هزار دانش آموز لرستانی در این مرحله در کنکور سراسری شرکت کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی





دیگر خبرها

  • آغاز ضبط مناظره تلویزیونی کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان
  • بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد
  • امام جمعه خرم آباد:فروپاشی دژ سست استعمار در منطقه
  • مردم در انتخاب فرد اصلح نگاه قبیله‌ای را کنار بگذارند
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی
  • افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد