Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد علی فیض‌ آبادی رئیس انجمن میکروب شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بروز مقاومت میکروبی در اثر افزایش تجویز آنتی بیوتیک به دام‌، بیان کرد: بر  اثر تجویز بی حساب و کتاب آنتی بیوتیک به دام ها، برخی از آنتی بیوتیک‌های تجویزی یکسان با گروه دارویی مورد استفاده انسان‌، همانند گروه دارویی پنی سیلین‌ها، منجر به ایجاد سویه‌های مقاوم شده به این آنتی‌بیوتیک‌ها از دام به انسان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر نقش موثر انتقال مقاومت میکروبی از دام به انسان ادامه داد: سویه‌های میکروبی مقاوم شده در دام‌ها به واسطه مصرف فراورده‌های دامی، هوا و حتی ضایعات دفعی حیوان، وارد بدن انسان شده و همین مسئله فرد را نسبت به درمان آنتی بیوتیکی مورد نظر مقاوم می‌کند. در صورت ایجاد مقاومت دیگر آن مدل آنتی بیوتیک عملا تأثیر و کارایی در بدن فرد نخواهد داشت.

حافظه هوشمندانه میکروب در مقاومت به آنتی بیوتیک

فیض آبادی همچنین ادامه داد: میکروب‌ها حافظه کاملا طراحی شده و هوشمندانه‌ای دارند به گونه‌ای که می‌توانند با تقویت ژن خود، میزان مقاومتشان را به آنتی بیوتیک افزایش دهند و همین قابلیت را به سایر میکروب ها منتقل کند.

چرخه‌ای که در نتیجه آن با خلع سلاح شدن آنتی بیوتیک‌های مورد نظر، دیگر درمان به روش آنی بیوتیک تراپی میسر نخواهد بود و در اینجا باید کشت‌هایی ویژه‌ از بیمار گرفته شود تا بر اساس آن مشخص شود که میکروب‌های فعال شده و بیماری عفونی وی را کدام آنتی بیوتیک قوی‌تر درمان می‌کند که اگر آن ابر آنتی بیوتیک نیز از پس مرگ میکروب بر نیاید عملا راه درمان بیماری بسته می‌شود.

رئیس انجمن میکروب شناسی ایران یادآوری کرد: با توجه به افزایش روز افزون میزان مقاومت میکروبی باید پژوهش‌های گسترده‌ای نسبت به گردآوری آمارهای کشوری برای دستیابی به مستنداتی که آخرین وضعیت دقیق سویه‌های  مقاوم به درمان را نشان می‌دهد، انجام گیرد، زیرا فعلا از نظر آماری کار دقیق و جامعی در کشور انجام نگرفته و همین مسئله موجب شده تا آماری موثق از میزان مرگ و میرهای ناشی از مقاومت‌های میکروبی، تعداد دقیق مبتلایان به این عارضه و حتی شمار سویه‌های مقاوم در دست نباشد.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۵۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم

چند روزی است که ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر مشهور کشورمان به «سندرم DREES» که برای اکثر افراد شناخته شده نیست، خبر ساز شده است. دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله به این بهانه درباره این بیماری و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول های خونی خود را نشان می دهد، شایع ترین علت بروز این بیماری حساسیت های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند. واکنش های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته ای اتفاق می افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز می کند . اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده ممکن است بروز کند و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم ترین اقدام در درمان این بیماری قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف ببماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است./خبرآنلاین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه