Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:28:52 GMT

آیین های سنتی عزاداری اشترینان در ماه محرم

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۱۰۷۸

آیین های سنتی عزاداری اشترینان در ماه محرم

بروجرد - ایرنا - همزمان با آغاز ماه پیروزی حق بر باطل برگزاری آیین های سنتی عزاداری حال و هوایی حسینی و خاص به اشترینان بخشیده است.

به گزارش ایرنا، آیین های عزاداری ویژه محرم در اشترینان از شب اول در محلات چهارگانه این شهر شروع می شود.
مردم اشترینان در شب های آغازین ماه محرم ساز و دهل عزا نواخته می شود و شهروندان در مساجد و تکایا محل جمع شده و با تشکیل دستجات به عزاداری و سوگواری می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حرکت دسته های عزاداری که اغلب سینه زنی و یک هیات زنجیرزنی هستند شب های محرم از جلوی مساجد، چهار محله اشترینان با شور و حماسه حسینی آغاز شده و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج می رسد.
در تاسوعا و عاشورا، آیین های عزاداری و سوگواری سنتی اشترینان از بامدادان آغاز می شود و روز شهادت امام حسین (ع) و72 تن از یاران با وفای ایشان حال هوای خاص دارد.
جمعیت اشترینان در ایام محرم 2 تا سه برابر افزایش می یابد و تمام کسانی که روزگاری از این شهر مهاجرت کرده به عشق امام حسین(ع) و شرکت در عزاداری در این ایام به این شهر سفر می کنند و در این ایام کمتر خانه ای وجود دارد که میزبان مهمان نباشد.
در روز تاسوعا و عاشورای حسینی عزاداران امام حسین(ع) در اشترینان شب و روز به عزاداری می پردازند و در نوحه خوانی ها که معمولا به زبان شیرین لری می باشد استفاده می کنند.
هیات های عزاداری در پیشاپیش دستجات عزاداری خود از سرنا و دهل استفاده می کنند که این ساز به نشانه اقامه عزای امام حسین(ع) و به سبک چمری نواخته می شود.
عزاداران حسینی اشترینان در روز عاشورا بعد از اقامه نماز صبح مشغول درست کردن گل برای آیین ویژه ˈگل مالیˈ عزاداری امام حسین(ع) می شوند و نوع گل را از خاک رس که مقداری نیز خاک کربلا و گلاب داشته باشد تهیه می کنند.
همه عزاداری حسینی در اشترینان به نشانه عزای امام حسین(ع) بر روی سر و صورت خود گل مالیده و سپس در عزاداری شرکت می کنند.
پس از آیین گل مالی در هر محله خیمه هایی با پارچه هایی به رنگ سفید و سبز برپا می شود و عزاداران حسینی بر گرد این خیمه ها تا ظهر عاشورا عزاداری می کنند.
زنان و کودکان نیز برای گرفتن حاجات خود در زیر این خیمه ها نماز و زیارت عاشورا می خوانند و شمع روشن می کنند.
عزاداری مردم اشترینان در ظهر عاشورا به اوج خود می رسد و با صدای اذان موذن عزاداران به نماز ظهر عاشورا می پیوندند و نماز را به جماعت اقامه می کنند.
بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا به جماعت عزاداران آماده آتش زدن نمادین خیمه های امام حسین(ع) می شود و این آیین ویژه به صورت مجزا در هر محله برگزار می شود.
عزاداری مردم اشترینان هنگام آتش زدن خیمه ها با شور حسینی همراه است و عزاداران حسین حسین کنان تا پایان سوختن خیمه بر سر وصورت خود می زنند و به یاد غربت امام حسین(ع) عزاداری می کنند.
مردم اشترینان بعد از پایان عزاداری در روز عاشورا با حلیم نذری از میمهانان حسینی پذیرایی می کنند و اکثر خانواده ها در خانه های خود حلیم نذری می پزنند و در خانه ها بر روی غریبه و آشنا باز است.
به گزارش خبرنگار ایرنا و به نقل از ریش سفیدان شهر اشترینان آیین ها ویژه محرم در اشترینان از صدها سال پیش به همین منوال برگزارشده و قدمتی تاریخی در آنها دیده می شود که هم اکنون نیز بسیاری از این آیین ها حفظ شده است.
این گزارش حاکیست عزاداری مردم شهر اشترینان قابلیت ثبت ملی در آثار ملی و معنوی کشور را دارد و همه ساله مردم این شهر خواستار این موضوع هستند.
شهر اشترینان در 15 کیلومتر بروجرد و اولین شهر استان لرستان از سمت غرب کشور می باشد.
7190/7273

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي محرم عزاداري سنتي آيين ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۱۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم

بارندگی‌های اخیر در استان و شهر یزد سبب جاری شدن سیلاب و فرونشست خیابان‌های شهر یزد و فرونشست دوباره در خیابان ایرانشهر و بخشی از محوطه بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان تفت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، در ادامه بارش‌های رگباری که از روز گذشته آغاز شده است و تا فردا ادامه دارد، تاکنون شاهد خسارت‌هایی به زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل‌ونقلی در استان بوده‌ایم.

این بارش‌ها تاکنون سبب فرونشست‌های متعدد در استان از جمله شهر یزد در زیرگذر امام حسین (ع)، فرونشست دوباره در خیابان ایرانشهر یزد و بخشی از محوطه بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان تفت شده است.

علیرضا نقوی، مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد در خصوص مرمت فرونشست در مناطق شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد اظهار کرد: پس از انجام بررسی‌های اولیه از فرونشست میدان امام حسین (ع) یک مسیر متروکه فاضلاب در این قسمت کشف شد.

وی با اشاره به اینکه مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شده است ادامه داد: زیرگذر امام حسین (ع) یکی از کریدورهای اصلی شهر یزد است و ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو محسوب می‌شود.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهر یزد خاطرنشان کرد: مرمت فرونشست زیرگذر امام حسین در شب گذشته که بر اثر بارندگی ایجاد شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پلیس راهور و تلاش نیروهای منطقه تاریخی شهر، مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.‌

کد خبر 747485

دیگر خبرها

  • حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک
  • معرفی شاکی حسین حسینی از سوی فرماندهی فراجا
  • حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا