Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، سلسله نشست‌های «اقتصاد غیررسمی» با حضور «پروفسور فردریش اشنایدر»، استاد دانشگاه یوهانس کپلر اتریش و متخصص اقتصاد سایه‌ای و غیررسمی در تاریخ‌های ۲۴ الی ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.

این سلسله نشست‌ها که ابتدا قرار بود در تیرماه امسال و در هفته تأمین اجتماعی برگزار شود، به علت کسالت پروفسور اشنایدر، لغو و به زمان دیگری موکول شده بود که در نهایت در شهریور امسال امکان برگزاری آن فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد غیررسمی یا اقتصاد سایه ای که موضوع اصلی این نشست است، بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای مختلف را تشکیل می‌دهد و بر بسیاری از حوزه‌های مختلف زندگی اجتماعی تأثیرگذار است.

همواره بخشی از عملکرد عمومی کشورها به‌عمد از دید مأموران و واحدهای جمع‌آوری آمار و اطلاعات، مخفی نگه داشته می‌شود. این فعالیت‌ها، که ممکن است هم قانونی و هم ازنظر اقتصادی مولد باشند، بیش‌وکم در اقتصادهای مختلف مشاهده می‌شوند، اما در کشورهای درحال‌توسعه، گسترده‌تر و لذا اثرگذارتر هستند.

افراد ممکن است به دلایل مختلف، ازجمله فرار از پرداخت مالیات‌ها و عوارض گمرکی، فرار از پرداخت حق بیمه‌های اجتماعی، اجتناب از رعایت استانداردهای قانونی معین نظیر حداقل مزد، سقف ساعت کار، استانداردهای حفاظتی یا بهداشتی و اجتناب از رعایت روش‌های اداری معین نظیر تکمیل پرسشنامه‌های آماری یا سایر فرم‌های اداری، فعالیت‌هایی که ماهیتاً قانونی هستند را به‌عمد از نهادهای رسمی پنهان کنند. در ادبیات از این بخش پنهان اقتصاد به نام‌های مختلفی تعبیر شده که اقتصاد غیررسمی و سایه‌ای ازجمله آن‌ها هستند.

فعالیت در بخش غیررسمی پایه کسورات (اعم از مالیات‌ها و حق‌بیمه) را کاهش می‌دهد و بنابراین، بر منابع درآمدی دولت و صندوق‌های بیمه‌ای تأثیر دارد. ازطرف‌دیگر، فعالین در این بخش با برخورداری از مزایای عمومی، بدون مشارکت در پرداخت مالیات، مصداق واقعیِ کسانی هستند که از پدیده سواری مجانی سود می‌برند.

افزون‌ بر این، این افراد، از آنجایی‌که عموما تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند، فاقد امنیت درآمدی در هنگام مواجهه با مخاطرات اقتصادی هستند و در معرض خطر فقر در سنین سالمندی قرار دارند. هرچقدر اندازه این بخش از اقتصاد بزرگ‌تر باشد، این مخاطرات و تبعات گسترده‌تر خواهد بود.

با توجه به این توضیحات و در راستای اهمیت این موضوع برای صندوق‌های بیمه اجتماعی، و به‌طور ویژه سازمان تأمین اجتماعی، موضوع «اقتصاد غیررسمی و تأمین اجتماعی» در دستور کار مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی قرار گرفت.

دعوت از «پروفسور فردریش اشنایدر»، استاد نام‌آشنای اقتصاد در دانشگاه یوهانس کپلر اتریش و متخصص اقتصاد سایه‌ای و غیررسمی، برای برگزاری نشست‌هایی با محور «اقتصاد غیررسمی؛ ابعاد و تبعات آن» با همکاری مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، یکی از اقدامات مؤسسه در این راستا است.

برنامه سه روز نشست اقتصاد غیررسمی به‌قرار زیر است:

عنوان سخنرانی

تاریخ

ساعت

مکان

اقتصاد غیررسمی در ایران، کشورهای همسایه و سرتاسر جهان

۱۳۹۷/۰۶/۲۴

۱۱:۳۰-۰۹:۳۰

مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی

برآورد اقتصاد غیررسمی دیجیتال

۱۳۹۷/۰۶/۲۵

۱۱:۴۰-۰۹:۰۰

سالن اجتماعات سازمان

نیروی کار اقتصاد غیررسمی

۱۳۹۷/۰۶/۲۶

۱۱:۴۰-۰۹:۰۰

سالن اجتماعات سازمان

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری

گروه اندیشه: خانه اندیشمندان علوم انسانی، مناظره ای حول تفاوت نگاه استاد مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی به نقش رای مردم در حکومت برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نشست به همت انجمن اندیشه و قلم و خانه اندیشمندان علوم انسانی، فردا سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۵ در سالن خیام خانه اندیشمندان برگزار می شود و طی آن، دکتر مهدی ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) و دکتر امیر دبیری مهر، استاد دانشگاه و رییس موسسه پژوهشی اندیشه و قلم به بحث و گفت وگو می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، در پیش درآمد این نشست آمده است: «۴۵ سال از ترور استاد شهید مرتضی مطهری که از او به عنوان ایدئولوگ جمهوری اسلامی یاد شده و می شود گذشته، اما همچنان موضوع جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی و ایفای نقش آنها در این نوع حکومت، سوژه مباحث نظری و مهمتر از آن، چالش های عملی است. در این میان، برخی منشا کاهش اثرگذاری مردم و رای آنان را در حکومت، محور شدن اندیشه‌های آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی می‌دانند، حال آن که دیگران تقویت حکومت و تضعیف مردم را نتیجه طبیعی گرایش اهالی قدرت می‌دانند که فارغ از اندیشه‌ها به دنبال گسترش هژمونی خود هستند.»

بر اساس این گزارش، در این نشست محورهای زیر به بحث گذاشته می‌شود:
_نقش رای مردم در حکومت در اندیشه آیت الله مرتضی مطهری و آیت الله مصباح یزدی و مقایسه دیدگاه آنها
_بررسی میزان عملیاتی شدن اندیشه های آیت الله مطهری و آیت الله مصباح در واقعیت سیاسی ایران امروز

نشانی خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران، میدان هفت تیر، بلوار کریم خان زند، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو، است.

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901052

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • بازنمایی رسانه‌ای ایران در جهان بعد از حملات موشکی به رژیم صهیونیستی
  • انتقادات پهلوی به قاجاریان به‌خاطر امتیازدادن به بیگانگان!
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • اگر موشک و دانشگاه قوی داشته باشیم اقتصاد تسلیم می‌شود
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • بیش از ۳ میلیون و۷۰۰ هزار کارگر بیمه‌شده زن هستند