Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، رسول اولیا‌زاده خبرنگارایکنا ویژگی‌های عکس عاشورایی را اینگونه توصیف کرد: عکسی که می‌خواهد تصویرگر قیام عاشورا باشد در وهله اول باید فرهنگ‌ساز بوده و بتواند در مخاطب خود تحول ایجاد کند. حال آن عکس می‌خواهد یک اثر مناسکی باشد یا اینکه به شکل غیرمستقیم این موضوع را تصویر کند. البته عموم کارهایی که در این حوزه در سال‌های اخیر تولید شده کارهایی هستند که به مناسک و عزاداری‌ها توجه دارند، این اتفاق نیز به دلیل سهل الوصول بودن  ثبت عکس‌های مربوطه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:عکاسی از مناسک به این دلیل چندان مطلوب نیست که تفکر در کارها کمتر مورد نظر قرار می‌گیرد و یک عکس خوب حاصل اندیشه و تحقیق است. در اصطلاح این قبیل کارها را در عکاسی آثار انتزاعی می‌نامند.
رئیس سابق خانه عکاسان حوزه هنری تاکید کرد: عکس‌های عاشورایی تنها کارهای نیستند که مخاطب شیعه را تحت تاثیر خود قرار دهند بلکه به راحتی می‌توان عکس‌هایی خلق کرد که قلب هر انسان آزاده‌ای را به لرزه درآورد، من این موضوع را چند سال پیش به عینه تجربه کردم، وقتی نمایشگاهی از عکس‌های عاشورایی را برگزار کردم، یک توریست آلمانی بازدید کننده نمایشگاه بود. او در مقابل یکی از عکس‌ها ایستاد و به آن خیره شد وقتی علت را جویا شدم گفت مفهوم آزادگی در این عکس او را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در ادامه این توریست آلمانی  درباره امام حسین(ع) و هدفش از من سوال کرد من نیز تا حد توان به او توضیح دادم و کتاب‌های در این زمینه به او معرفی کردم تا با این مفهوم بیشتر آشنا شود.
وی متذکر شد: این اتفاق می‌تواند بارها و بارها رخ دهد تنها کافی است که با عشق در این حوزه کار کرد توصیه دیگر من این است که کسانی که می‌خواهند از مناسک محرم عکاسی کنند حتما در این حوزه مطالعه کافی و همه جانبه داشته باشند. عکاسی که با دانش و علم کار عاشورایی کند مطمئن باشید تصاویرش در دام کلیشه‌های رایج گرفتار نخواهد شد.
اولیا‌زاده به عکاسی از تعزیه اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه‌های مورد علاقه من در عکاسی از مناسک، ثبت تصویر از مراسم تعزیه است. تعزیه هنر شگفت‌انگیزی است که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد اما متاسفانه همیشه ابتدایی‌ترین شکل آن مورد توجه قرار گرفته است ولی می‌توان عکس‌های از تعزیه گرفت که هیچ جا دیده نشده است.
مدیر خانه عکاسان جوان تاکید کرد: بعضی مواقع گفته می‌شود درآمدزایی در حوزه کارهای آیینی اشتباه است من با این نگرش موافق نیستم چون هر کار خوبی باید دستمزد متناسب را دریافت کند، پس چرا ارزش‌ این کارها را کمرنگ می‌کنیم. برای مثال وقتی نمایشگاهی با محوریت عکس‌های عاشورایی برگزار می‌شود بازدیدکنندگان متوقع هستند که آثار را با نازلترین قیمت خریداری کنند اما این نوع نگرش نوعی بی‌احترامی به هنرمند است.
اولیازاده با بیان اینکه برگزاری سوگواره‌های عکاسی در چند سال اخیر به رشد عکس عاشورایی کمک کرده است گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر ما شاهد برگزاری سوگواره‌های عکاسی هستیم این سوگواره‌ها کمک می‌کند آسیب‌های رایج در این عرصه شناخته و برطرف شود به ویژه برگزاری کارگاه‌ها قدم بسیار مهمی است که به جوانان علاقه‌مند می‌آموزد که اصول کار را فرا گیرند.
این عکاس درباره نوآوری در عکاسی گفت: عکس‌های عاشورایی حتما در فضای باز گرفته نمی‌شود بلکه گاهی در فضاهای بسیار محدود و کوچک ثبت می‌شوند برای مثال من در آتلیه خود با طراحی صحنه‌ای که انجام دادم توانستم عکس‌های خوبی بگیرم که فکر می‌کنم تا به امروز مشابه آن گرفته نشده است. در همین راستا عکاس باید از هر موقعیت و فضای بهره برد تا بتواند عکس‌های جدید بگیرد.
وی درباره «اشک‌واره پنجم» گفت: خانه عکاسان جوان ایران هر ساله در ایام محرم با برگزاری نمایشگاه اشک‌واره عاشورایی گامی در این زمینه برمی‌د‌ارد. در این نمایشگاه اساتید برجسته‌ای حضور دارند برای مثال استاد محمد فرنود، امیر علی جوادیان، افشین بختیار و ... بزرگانی هستند که آثارشان در این اشک‌واره به نمایش گذاشته خواهد شد. قرار است ۲۵ عکس برتر برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شود و کارهایی که در این نمایشگاه عرضه می‌شوند در معرض فروش قرار خواهند گرفت.
اولیا زاده تاکید کرد: اشک‌واره پنجم بدون هیچ توقعی برپا می‌شود چون دستاورد خاصی در پی ندارد اما عشقی که در برپایی این نمایشگاه جریان دارد با کارهای پر منفعت قابل قیاس نیست، شاید اغراق به نظر برسد اما من معتقدم بیان عشق به واقعه عاشورا ریا نیست بلکه اشاعه این فرهنگ و تفکر است.
وی در پایان تاکید کرد: از مسئولان هنری درخواست می‌کنم از هنرمندان این عرصه حمایت کنند زیرا عکاسی آیینی مخاطب خود را دارد. اگر از این حوزه حمایت نشود نمی‌توان شاهد رونق روزافزون این هنر بود. مخلص کلام اینکه هنر دینی و عاشورایی اتفاقی نیست که تنها با شعار و سخنرانی بتواند رشد کند، البته وقتی درباره حمایت سخن می‌گویم تنها به موضوعات مادی اشاره نمی‌کنم، بلکه اگر امکان نمایش این دست آثار فراهم شود اقدامی مثبت در جهت ارتقای هنر عاشورایی است.
گفت‌وگو از داود کنشلو

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران

در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) که با حضور قابل توجه استان فارس و ۳۰ استان دیگر کشور برگزار می‌شود توانمندی‌های صادراتی هر استان به مدت ۵ روز به نمایش درمی آید و قرار است ۲۰ محصول جدید تولید شده در فارس طی روز‌های آتی در این نمایشگاه رونمایی شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمان فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.

استان فارس نیز با تاکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اینکه ششمین نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های صادراتی با شعار توجه به زنجیره‌های ارزش آغاز به کار کرده است؛ ابرازداشت: استان فارس با ظرفیت‌های کم نظیر خود در این رویداد ملی حاضر شده و شعار توسعه زنجیره ارزش درفناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.

حسن شیخ نیا با اشاره به اینکه استان فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۳۷ شهرستان به عنوان چهارمین استان پهناور کشور شناخته می‌شود؛ گفت: این استان در زمینه تولیدات باغی رتبه نخست و در زمینه تولیدات زراعی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

او با بیان اینکه فارس در تولید محصولات پروتئینی نیز رتبه سوم کشور را در اختیار دارد گفت: در حوزه معدن نیز این استان جایگاه اول به لحاظ سنگ‌های تزیینی، سیمان و خاک نسوز کشور را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در حوزه صنعت و صنایع مادر و اساسی نیز از جمله استان‌هایی هستیم که در زمینه سازه‌های فولادی در رده‌های برتر کشور قرار داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های بخش گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه توریسم سلامت، گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و... می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. شعار امسال بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش شیخ نیا مجموعه این ظرفیت‌ها را زمینه ساز کسب عنوان بهشت سرمایه گذاری برای استان فارس عنوان کرد و گفت: شعار امسال بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش می‌باشد و از همین جا از همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا ضمن بازدید از ظرفیت‌های استان فارس، در این بهشت، سرمایه گذاری کنند.

لو جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را در توسعه بیش از پیش استان موثردانست و گفت: این کار در تقوبت تولید تجاری نیز موثر خواهد بود. به گفته وی، تولیدات استان فارس در کشور‌های حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشور‌های اروپایی بازار مصرف مناسبی دارد. گ

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس وضعیت بسیار خوب استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی و لبنیات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تامین زیرساخت‌های صنعتی، معدنی، تجاری و مباحث گمرکی از عمده نیاز‌هایی است که فعالان اقتصادی باید در این زمینه‌ها مورد حمایت قرار گیرند.

شیخ نیا در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی استان فارس برای جذب مشارکت‌ها و توسعه بیش از پیش زیرساخت‌ها برمبنای شعار سال خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ در بحث صادرات وضعیت بسیار خوبی داشتیم، در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز تمام بستر‌های لازم و زیرساخت‌ها فراهم شده؛ کمااینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری برای نخستین بار در کشور در استان فارس راه اندازی شد تا بتواند نیاز‌های فعالان اقتصادی در خارج از کشور را پاسخگو باشد.

او با تاکید براینکه آمادگی لازم برای تامین نیاز‌های سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد؛ تصریح کرد: در نمایشگاه اکسپو امسال از ۲۰ محصول جدید در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی می‌شود که بخشی از این محصولات نیاز فعالان اقتصادی در داخل کشور را پوشش می‌دهد و بخشی نیز در حوزه سرمایه گذاری خارجی کاربرد دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پایان سخنان خود مجموعه اقدامات انجام شده را در راستای کمک به فعالان اقتصادی در زمینه اصلاح فرایند‌ها و معرفی ظرفیت‌ها عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند
  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • همکاری‌ های ایران و کوبا در حوزه حمل‌ ونقل توسعه می‌یابد
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند