Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@01:05:13 GMT

عزاداری بر حضرت سیدالشهدا(ع) سنت است نه بدعت

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۹۳۱۶۳

عزاداری بر حضرت سیدالشهدا(ع) سنت است نه بدعت

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرزامحمدی، 20 شهریورماه مصادف با شب دوم محرم‌الحرام در مراسم عزاداری هیئت حضرت علی اکبر(ع) مسجد المصطفی(ص) یزدانشهر قم گفت: دیشب مقدمه‌ای در مورد عظمت و جایگاه مجالس و محافل مذهبی از منظر روایات سخن گفتیم که برگزاری این جلسات دستور صریح حضرات معصومین(ع) بود و چون وجود نورانی معصومین(ع) در دوران حیات خودشان مبسوط الید نبودند و به صراحت و آزادی و امنیت کامل نمی‌توانستند اقامه عزا بر سالار شهیدان کنند، لذا این رو به‌عنوان دستور تربیتی و در حقیقت به‌عنوان یک تاکتیک به شیعیان‌شان آموزش داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: یکی از کسانی که به محضر نورانی امام صادق(ع) رسیده و از شعرا و مرثیه‌خوانان دستگاه اهل بیت(ع) بود، می‌گوید من محضر امام رسیدم اشعار کمیت بن زید اسدی را که در رثای حضرت سیدالشهدا(ع) سروده بود خواندم، امام قبل از اینکه من مرثیه‌ام را اجرا کنم بلند شدند و پرده‌ای بین ما زدند و به اهل و عیال‌شان امر کردند که جمع شوید و بر جد غریبم امام حسین(ع) اقامه عزا کنیم؛ من شروع کردم اشعاری را در قالب مرثیه خواندم، حضرت گریه کردند و بعد در میان گریه‌ها امام دو مرتبه اشاره کردند، الباب الباب یعنی مراقب درب منزل باشید. خود حضرت تشریف آوردند دیدند جمعیتی حاضر شدند، امال بنی العباس هم آمده‌اند و به امام دارند می‌گویند چه خبر است؟ از درون منزل صدای زجه و ناله می‌آید. این همان امام صادقی است که ما می‌گوییم چهار هزار شاگرد تربیت کرده است. همان امامی است که ما در منابر می‌گوییم تأسیس دانشکده کرد و این همه شاگرد تربیت کرد اما برای اقامه عزا در اندرون منزل مبسوط الید نبود.
میرزا محمدی ادامه داد: حضرت فرمودند کودکی از ما از دنیا رفته یا به نقل دیگری کودکی از ما بی‌هوش شده است و زن‌ها دارند زجه می‌زنند. امام صادق(ع) که در بین همه ائمه شیخ‌الائمه است و فرصت امامت و طول عمر شریف ایشان از همه ائمه بیشتر بوده است در اندرون منزل نمی‌تواند برای اجداد طاهرینش اقامه عزا کند. لذا، به دوستان و شیعیان‌شان فرمودند که شما این جلسات را تشکیل دهید که این جلسات مایه احیای امر ما اهل بیت(ع) می‌شود.
وی عنوان کرد: وقتی از حضرت رضا(ع) پرسیدند، مراد از احیای امر شما اهل بیت(ع) چیست که اجدادتان و خودتان سفارش کردید، «فَرحم الله مَن اَحیاء اَمرنا»، امام فرمودند «یَتعلم علومنا» علوم ما اهل بیت(ع) را یاد بگیرند و این معارف را به سمع و نظر مردم برسانند «لَو عَلموا محاسن کلامنا لتبعونا» اگر مردم از زیبایی کلام ما اهل بیت(ع) مطلع شوند یک نفر هم با ما اهل بیت(ع) مخالفت نمی‌کند. همه سر سفره ما اهل بیت(ع) متنعم هستند. لذا، برقراری این جلسات عاملی است برای احیای امر مقدس امامت که دیشب حدود تقریبا به شش ویژگی از فواید برگزاری این جلسات از لسان روایات اشاره کردیم.


این استاد حوزه گفت: هفتمین ویژگی که در لسان مبارک امام رضا(ع) به آن اشاره شده؛ این است که شرکت در این جلسات که موضوع سخن معارف نورانی اهل بیت(ع) است مایه حیات قلوب می‌شود. این قلبی که دو سال گذشته هم پیرامونش در همین مسجد چند شبی را صحبت کردیم؛ به تعبیر برخی از بزرگان هدف از انزال کتب و ارسال رسل همین قلب است که تمام اینها بر قلب نازل می‌شود و رسالت انبیاء بالاخص پیغمبر اکرم(ص) مدیریت بر این قلوب است که قرآن هم بر قلب پیامبر(ص) نازل شد و ما در قرآن  155 آیه در مورد قلب داریم؛ امام رضا(ع) فرمودند که این قلب یک اماته و یک حیات دارد.
میرزامحمدی افزود: اماته قلب در بیان نورانی امام سجاد(ع) ذکر شده است که از قرآن هم می‌شود الهام گرفت. قرآن چند نوع قلب را معرفی می‌کند که امام سجاد(ع) در مناجات خمسه عشر، اولین مناجات، به اماته قلب و عامل این اماته اشاره می‌کند که گناه و کثرت گناه باعث اماته قلب می‌شود «وَ أَمَاتَ قَلْبِي عَظِيمُ جِنَايَتِي» ‏و بعد هم نسخه احیای آن را فرمودند «فَأَحْيِهِ بِتَوْبَةٍ مِنْكَ منک علیه». توبه از گناه، اماته قلب را تبدیل به حیات قلب می‌کند. امام رضا‌(ع) فرموده‌اند که شرکت در محافل و مجالس ما اهل بیت(ع) موجب حیات قلوب می‌شوند «مَن جَلسَ مَجلس یُحیا فی اَمرنا لَم یَمُت قَلبه یَومَ تَموتُ القلوب». با نگاهی به آیه 24 سوره انفال، می‌توان الهام گرفت که این محافل و مجالس که علوم و معارف اهل بیت‌(ع) در آن بیان می‌شود در حقیقت نوعی از اجابت دعوت خدا و رسول(ص) است. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» اجابت دعوت خدا و رسول هم موجب حیات حقیقی شماست، شرکت در این محافل و مجالس هم به تعبیر حضرت رضا(ع) همین ویژگی را دارد.
وی اظهار کرد: وقتی در سیره عملی پیغمبر اکرم‌(ص) ملاحظه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که متأسفانه مورخان و سیره‌نویسان به این گوشه تاریخ حیات نبوی جفا کرده‌اند و آن را کمرنگ‌تر بیان کرده‌اند. یکی از سیره‌های مستمر پیغمبر اکرم(ص) را در مورد همین ارادت و محبت خالصانه و خاص به سیدالشهدا(ع) و اقامه عزا بر سالار شهیدان می‌بینم؛ پیغمبر اکرم(ص) نه تنها اخبار از غیب می‌دهند و پیش‌گویی می‌کنند که در آینده، در سرزمینی به نام کربلا حسینم را می‌کشند، بلکه خود به‌عنوان یکی از عزاداران سالار شهیدان اهل بکاء و اقامه عزا هستند.


کارشناسی دینی عنوان کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که یک روزی من با پیغمبر اکرم(ص) قدم می‌زدم. اول صبح ما با هم آمدیم بیرون مدینه، مشغول قدم زدن بودیم، جبرئیل نازل شد، وقتی خبر شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) را بر پیغمبر اکرم(ص) آورد، پیغمبر دست من را گرفت و من با پیغمبر مدت مدیدی در آن روز مشغول گریه بر حسین بودیم تا اینکه جبرئیل برای بار دوم نازل شد و پیغمبر اکرم(ص) را به صبر و آرامش، دعوت کرد. لذا، در سیره عملی پیغمبر اکرم(ص) هم می‌بینیم. سلسله جلیله انبیاء را که دیشب اشاره کردیم از حضرت آدم ابوالبشر(ع) اولین خلیفه الله این بستر شروع می‌شود تا وجود ملکوتی آخرین منجی عالم بشریت که ناظر بر همین اقامه امر مقدس است.
وی گفت: در آن رساله رجعتی که علامه مجلسی دارند و جدا هم چاپ شده است، آنجا روایتی از امام صادق(ع) می‌آورند، اولین کسی که از خاندان عصمت و طهارت در رجعت مهدوی حاضر می‌شود، حضرت سیدالشهدا(ع) است؛ که آنجا کیفیت ظهور این‌گونه است، با بدن بی‌سر حضرت سیدالشهدا(ع) در رکاب مهدوی می‌آید و بعد مادرشان صدیقه طاهره، که تا چشم‌شان به این رگ‌های بریده می‌رسد، زجه و ناله می‌زند. مرحوم علامه امینی در کتاب «سیرتنا و سنتنا»، مجالس پیغمبر اکرم(ص) در مورد حضرت سیدالشهدا(ع) را به صورت مستند ذکر می‌کنند. در سفر، در هزر، در جمع مهاجران، در جمع انصار، در اندرون، در نزد همسران‌شان، در نزد صحابه، در لابلای خطبه‌خوانی پیغمبر اکرم(ص)، بارها و بارها مشاهده شد، از ابتدای ولادت حضرت سیدالشهدا(ع) تا لحظه‌ای که پیغمبراکرم(ص) خواستند از دنیا بروند.
میرزامحمدی ادامه داد: در لحظه ولادت حضرت سیدالشهدا(ع) وقتی قنداقه را محضر پیامبر(ص) آوردند، ایشان به این بچه تازه به دنیا آمده، نظری کردند و با گریه فرمودند «عزیز علی یا اباعبدالله» که آنجا تعدادی از زنان حضور داشتند، زن عموی پیامبر(ص) می‌گوید من تعجب کردم که حضرت روز اول ولادت به چه گریه می‌کنند! ابن عباس می‌گوید حضرت سیدالشهدا(ع) آمدند روی سینه پیامبر قرار گرفتند، پیامبر به حالت بکاء چند مرتبه فرمودند من را با یزید چه کار، و بعد هم مشغول گریه شدند. پس اقامه عزا در حقیقت اقتدا به سیره پیغمبر اکرم(ص) است، چون پیغمبر از لحظه ولادت تا لحظه‌ای که از دنیا رفتند، یعنی تا هفت سالگی امام حسین(ع)، هفت سال تمام به هر بهانه‌ای برای سیدالشهدا گریه کردند.


وی بیان کرد: ادای حقوق امام چقدر مهم است که بعضی از بزرگان ما کتابی جداگانه نوشته‌اند. بکاء بر حضرت سیدالشهدا(ع) راه را برای ادای حقوق امام نزدیک می‌کند، امام صادق(ع) فرمود «فقد ادّا حقنا» یعنی با یک گریه بر امام حسین(ع)؛ در حقیقت این عظمت و منزلت به‌خاطر اشک ما نیست بلکه به‌خاطر صاحب آن است که اشک ما منتسب به اوست، صاحب این اشک به قدری بزرگ و بلندمرتبه است که خداوند به اشکی که در مورد آن حضرت ریخته می‌شود، عنایت کرده و حق ما ادا می‌شود.
خطیب هیئت حضرت علی‌اکبر(ع) گفت: وقتی در عزاداری‌ها به سیره و سنت نبوی اقتدا شود یعنی دیگر بدعت نیست و ما با همین اقامه عزا می‌توانیم جواب مخالفان و فرقه‌های ضاله در مورد عزاداری‌ها را بدهیم که آنها می‌گویند این مراسم بدعت است. ابن عباس می‌گوید آنقدر پیغمبر(ص) راجع به ماجرای حضرت سیدالشهدا(ع) سخن گفتند که نُقل همه محافل ما صحابه، ماجرای شهادت امام حسین(ع) بود و هر وقت حضرت سیدالشهدا(ع) در جمعی حاضر می‌شدند ما ایشان را تعظیم و تجلیل می‌کردیم.
وی بیان کرد: در فلسفه و چرایی عزاداری همین بس که شیعه دارد به سیره ائمه معصومین خودش عمل می‌کند؛ عمل به سیره و سنت آنها یعنی عمل به سنت نبوی نه بدعت. حضرت صدیقه طاهره(ص) نیز به حضرت امیرالمؤمنین(ع) سفارش می‌کند که بر من گریه کن، بر بچه یتیم‌ها هم گریه کن و اما در گریه کردن بر یتیمان، حسین من را فراموش نکن.

سیدمحمدمهدی مؤذن
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: عزاداری حضرت سیدالشهدا سنت بدعت ایکنا هیئت حضرت علی اکبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۹۳۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

به گزارش جماران؛ پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حائری یزدی در پی می آید:

 

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

 به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی درگذشت همسر مکرّمه آیت الله شهید حاج سید مصطفی خمینی، سرکار حاجیه خانم معصومه حائری یزدی را به فرزند ایشان آیت الله سید حسین خمینی تسلیت گفت.

 متن پیام سید محمد خاتمی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آیت الله حاج سید حسین خمینی

با درود به روان تابناک دو آیت حق حضرت شیخ مرتضی حائری و حضرت سید مصطفی خمینی، درگذشت بانوی با فضلیت سرکار معصومه خانم حائری مادر گرانقدرتان را که واسطه العقد مبارک میان دو بیت شریف حائری و خمینی بود صمیمانه به جنابعالی، سرکار خواهر بزرگوارتان و همه بستگان داغدار تسلیت می گویم و از پیشگاه حضرت حق جل و علا برای این فقیده سعیده آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.

با احترام

سید محمد خاتمی

۱۴۰۳/۲/۶

***

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

 به گزارش جماران؛ متن پیام محمد علی انصاری، مجید انصاری و حمید انصاری در پی درگذشت همسر مکرّمه آیت الله شهید حاج سید مصطفی خمینی، سرکار حاجیه خانم معصومه حائری یزدی بدین شرح است:

انّا لله و انّا الیه راجعون

بیت شریف و مکرّم حضرت امام خمینی  (رضوان الله علیه)

و بیت معزز و محترم آیت الله شهید حاج آقا مصطفی خمینی  (اعلی الله مقامه)

ضایعه رحلت همسر مکرّمه آیت الله شهید حاج سید مصطفی خمینی، سرکار حاجیه خانم معصومه حائری یزدی موجب نهایت تأثر و اندوه عموم علاقمندان این خاندان شریف و پیروان حضرت امام خمینی (س) گردید.

بانوی فاضله و پرهیزکار و فرزند آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری و نوه حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم، علاوه بر مراتب فضل و کمالات مکتسبه شخصیه و افزون بر شرافت نسبی و سببی وابستگی به بیوت شریف آیات عظام: حائری یزدی، حجت کوه کمره ای و خمینی، شخصا نیز در مسیر مبارزات آزادیبخش ملت ایران و نهضت امام خمینی بهره مند از فیوضات معنوی فراوانی در همراهی با کاروانسالاران انقلاب اسلامی بوده است.

تحمل رنجهای دوران مبارزه در خاندان امام خمینی و تحمل توأم با نهایت شکیبائی در دشواریهای فراوان زندگی در غربت و هجرتهای مکرر؛ گذر صبورانه از دوران همراهی در تبعید 14 ساله همسر و فرزندان؛ تحمل داغ التیام ناپذیر شهادت همسر در عنفوان جوانی؛ آنهم عزیزی چونان آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی که حقیقتا امید آینده امام و انقلاب و حوزه های علمیه بود ؛ و پس از آن نیز، تحمل قریب پنجاه سال رنج تنهایی و صبوری  بی آنکه حتی یک بار در تمام این دوران لب به شکوه گشوده باشد و یا آنکه به واسطه جایگاه ممتازی که در مسیر افتخار آمیز زندگی دشوار خویش داشته است اندک امتیازی از نام و نشان طلب کرده باشد، اینها و روشن بینی در مسائل اجتماعی و بزرگ منشی و مناعت طبع از  دیگر خصلتهای ارزنده اخلاقی حیات طیبه این بانوی فداکار است.

به سهم خویش، فقدان این بانوی محنت کشیده انقلاب از خاندان حائری بزرگ و خمینی کبیر را به عموم بستگان محترم آن مرحومه، به ویژه به اعضای بیت شریف ایشان و بیوت وابسته به حضرت امام خمینی و خاصتا به فرزندان داغدیده ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین سید حسین خمینی دامت افاضاته و دختر گرامیشان تسلیت می گوئیم.

محمد علی انصاری؛ مجید انصاری؛ حمید انصاری

***

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، موجب تاثر و اندوه خاطر شد.

اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان که تا آخر عمر با صبوری و اخلاص آرمان‌های والای همسر شهیدش را پاس داشت، علو درجات و همجواری با اولیای الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

***

پیام تسلیت هادی سروش

بسمه تعالی 

جناب آیت الله آقای حاج سید حسن خمینی (دام بقائه)

در گذشت مخدره مومنه حاجیه خانم معصومه حائری یزدی، عروس بزرگ حضرت امام راحل عظیم الشان و همسر عموی گرامی تان مرحوم آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی را تسلیت عرض میکنم.

صحیفه عمر آن بانوی جلیله که مفتخر به فرزندی مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری بود نگارش از خطوطی دارد که نشان از تحمل سختی هایی است که در دوران نهضت و رنج و تبعید طولانی همسرش به جان خرید.

برای روح ایشان رحمت خاصه الهیه را خواستاریم .

هادی سروش

***

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

بسمه تعالی

انّا لله وانّا الیه راجعون

محضر بیت شریف امام خمینی(ره) و حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسین خمینی(زیدعزه)

ضایعه درگذشت بانوی با فضیلت و پرهیزکار، سرکار حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند بزرگوار مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی(ره) و همسر گرانقدر شهید آیت سید مصطفی خمینی(ره) را که سال‌ها در مسیر مبارزات ملت ایران رنج‌ها و مصائب زیادی تحمل کرد، به بیت شریف مرحوم امام خمینی(ره) و بیوت معظم آیت الله حائری یزدی و محقق داماد تسلیت می‌گوئیم.

از خداوند متعال برای آن مرحومه مغفوره حشر با حضرت زهرا سلام الله علیها و برای همه بازماندگان صبر و اجر مسالت داریم.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

۱۴۰۳/۲/۶

***

پیام تسلیت سید احمد حسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت مرحومه سرکار خانم حائری یزدی  همسر مکرمه فرزند عالیقدر حضرت امام شهید آیت الله آقا سید مصطفی خمینی مایه تاثر فراوان گردید.

این مصیبت مولمه را به بیت مکرم حضرت امام ویاد گارگرامی آن حضرت  آیت الله سید حسن خمینی،حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسین خمینی فرزند بزرگوار آن بانوی مومنه وهمچنین بیت شریف مرحوم آیت الله آقای شیخ مرتضی حائری یزدی وسایر بستگان تسلیت عرض نموده،برای آن فقیده سعیده رحمت واسعه وبرای بازماندگان محترم صبری جمیل از خداوند سبحان مسالت میکنم.

سید احمد حسینی

***

پیام تسلیت دبیرکل حزب مردم سالاری

 کل نفس ذائقة الموت

ضایعه درگذشت بانوی با فضیلت و مومنه،حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند بزرگوار مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی(ره) و همسر گرانقدر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) را که در مسیر مبارزه و انقلاب رنج‌ها و مصائب زیادی تحمل کرد، به بیت شریف مرحوم امام خمینی(ره) و جناب حجت الاسلام والمسلمین  سید حسین خمینی  و بیت معظم آیت الله حائری یزدی  تسلیت گفته و از خداوند  سبحان برای آن مرحومه مغفوره علو درجات و برای همه بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

مصطفی کواکبیان   ١٤٠٢/٢/٧

 

تکمیل می شود...

دیگر خبرها

  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی