Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@00:55:30 GMT

پیمان اسلو؛ اشتباه تاریخی

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۱۶۹۹۲

‍‍‍‍‍‍

روزنامه اینترنتی رأی الیوم پیمان اسلو را یک اشتباه تاریخی توصیف کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این روزنامه که از لندن به روز می شود در مقاله ای به قلم عبد الباری عطوان، به مناسبت سالروز امضای پیمان سازش نوشت: هماهنگی و همکاری ننگین امنیتی بین تشکیلات خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی علیه مقاومت فلسطینی ، عادی سازی روابط کشورهای عربی با این رژیم ، معامله قرن ( توطئه جدید آمریکا و صهیونیستها علیه آرمان فلسطین ) ، به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت ابدی صهیونیستها و نیز لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی بخشی از نتایج و پیامدهای فاجعه آمیز این سازش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه اینترنتی رأی الیوم افزود: تاریخ گواه است که توافقنامه اسلو یک اشتباه تاریخی و فرو کردن خنجر مسموم در قلب آرلمان فلسطین بود  که برای ملت فلسطین چیزی جز فجایع به دنبال نداشت اما تاریخ به ما آموخت امت ما رنجهای فراوانی را پشت سر گذاشت که این توافقنامه ها و خطرات در مقایسه با آن رنجها بسیار ناچیز است.
­عطوان نوشت:  بیست و پنج سال پیش در چنین روزی رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف ) و ملت فلسطین در بزرگترین دام تاریخ معاصر عربی افتادند. این دام را اسرائیلی ها، متحدان غربی شان و برخی از عربها با دقت برای آنها پهن کردند. آنها دروغین بودن صلح و تشکیل کشور مستقل فلسطین را تائید کردند و این دروغی بود که حوادث و اتفاقات بعدی در عمل آن را ثابت کرد.
ما سه دوست از میان معدود افرادی بودیم که در صداقت جشن دروغگویی متقابل و خود فریبی ابراز شک و تردید و آشکارا با آن مخالفت کردیم. نخستین فرد محمود درویش شاعر و ادیب بزرگ بود، دومی نیز  عبدالله حورانی و سومی هم نویسنده این مقاله ( عطوان ) است. درویش از کمیته اجرایی سازمان ساف استعفا کرد و به دنبال وی حورانی نیز چنین کرد. اما من راهی برای ابراز مخالفتم با این اشتباه جز نوشتن سرمقاله ای در روزنامه ای که سردبیری آن را بر عهده داشتم، پیدا نکردم و این مقاله نیز صبح روز امضای توافقنامه اسلو و دست دادنها و لبخندها در باغ کاخ سفید منتشر شد.
عرفات از مخالفت با این توافقنامه و پیش از آن از مخالفت با به رسمیت شناختن متقابل اسرائیل و سازمان آزادیبخش و نیز مخالفت با کنار گذاشتن  مقاومت و نیز مخالفت با وعده ها برای اصلاح یا لغو منتشر ملی فلسطین خشمگین شده بود و جام خشمش را هم متوجه بزرگ ما یعنی محمود درویش کرد که از جایگاه درویش و میزان تأثیر گذاری اش مطلع بود و بیشتر اعتبارات مالی وی را متوقف کرد تا جایی که وی حتی نتوانست آپارتمان کوچک و ساده اش واقع در یکی از محله های پاریس را ترک کند. این امر دو علت داشت : نخست یأس و سرخودرگی و انزوا و دیگری تنگدستی و بی پولی.
عطوان نوشت از درویش پرسیدم چرا از انزوا حرف می زنی در حالی که تو ستاره مشهوری هستی که میلیونها نفر پیگیر تو هستند و عاشق نوآوری های شعری تواند . درویش به من گفت چرا تعجب می کنی ؟ علت ساده ای دارد و می توان در سه جمله خلاصه کرد بی پولی نداشتن پشتوانه یهود و نداشتن نفوذ.
عطوان نوشت بی پولی چون که بیشتر اعتبارات مالی اختصاصی به درویش قطع شده بود . بدون پشتوانه یهود زیرا مد رایج آن روزها مذاکرات پیدا و پنهان با اسرائیلی ها بود و نداشتن نفوذ زیرا درویش دیگر به رهبری فلسطین نزدیک نبود و در کمیته اجرایی آن عضویت نداشت و همین باعث شده بود وی نتواند به هر کسی که به وی مراجعه می کند و درخواست کمک می کند کمک کند.
من پس از دیدارم با عرفات در دفترش در تونس وی را به سبب رفتاری که با درویش داشت سرزنش کردم و گفتم ما به عنوان ملت فلسطین نفت و میهن نداریم و همه ثروتمان محدود به نوآورانی امثال محمود درویش، ادوارد سعید، سمیح قاسم و ولید الخالدی و غیره  است چرا حقوق یکی از مهمترین شعرا عرب در تاریخ معاصر را قطع کردی؟  
وی خشمگین شد و گفت من حقوقش را به عنوان عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش قطع نکردم و یاسر عبد ربه شاهد است. گفتم حقوق ماهیانه عضو کمیته اجرایی بیشتر از هزار و دویست دلار نیست و این مبلغ برای اجاره آپارتمان در پاریس کافی نیست وی قول داد که مزایای دیگرش را بار دیگر برقرار کند و فوری به وعده اش عمل کرد و رابطه بین این دو بهتر شد اما به وضع طلایی سابق بازنگشت.
عرفات را بیشتر سران عرب به ویژه سران کشورهای عرب خلیج ( فارس ) محاصره کرده بودند زیرا در حمله عراق به کویت از عراق جانبداری کرد . وی با فشارهای چند گروه لابی،  برخی  لابی های فلسطینی سرمایه دار و برخی عربی و برخی دیگر اروپایی تحت فشار قرار داشت و فکر می کرد حرکت در مسیر اسلو که محمود عباس آن را مهندسی کرده بود، می تواند از سازمان آزادیبخش حفاظت کند، انزوایش را بشکند و آن را به عرصه بین المللی بازگرداند و نخستین گامها برای تشکیل کشور فلسطینی برداشته شود.
وقتی که از دفترش در محله یوغرته در تونس به بهانه پیاده روی خارج شدیم تا از دستگاههای شنود در امان باشیم به من گفت موضوعی را به شما می گویم خواهش می کنم آن را مطرح نکن و یا به من نسبت نده مگر زمانی که از دنیا بروم.
عرفات گفت با وجود همه ملاحظاتم من از مسیر اسلو به فلسطین می روم برای اینکه سازمان آزادیبخش و مقاومت را به آنجا بازگردانم و به تو قول می دهم که خواهی دید یهودیان مانند موشهایی که از کشتی در حال غرق فرار می کنند از فلسطین فرار خواهند کرد و این در زمان من محقق نخواهد شد ولی در زندگی تو اتفاق می افتد. وی تأکید کرد هرگز به اسرائیلی ها اعتماد ندارد. من مطمئنم وی صادق بود و من در اینجا بر اساس ظاهر داوری می کنم و خداوند باطن افراد را می داند.
عطوان نوشت عرفات به شهادتی که در آرزویش بود رسید و اسرائیلی ها پس از محاصره اش در دفترش به مدت چند ماه وی را مسموم کردند زیرا وی از امضاء توافقنامه کمپ دیوید، چشم پوشی از قدس و حق بازگشت خودداری کرد و انتفاضه مسلحانه دوم شعله ور شد و از هر جایی که امکان داشت اسلحه می رسید و خوب می دانم که با رزمندگان جنبش «حماس» در نوار غزه و کرانه غربی با دادن پول و اسلحه همکاری می کرد و در این قالب پلی با « حزب الله» در جنوب لبنان و رهبری آن ایجاد کرد و سلاح را که در بشکه ها جاسازی شده بود از طریق کشتی حمل می کردند و در دریا در مقابل نوار غزه می انداختند زیرا پی برده بود که اسرائیلی ها خواستار صلح نیستند و هیچ امتیازی نمی دهند و مانع تشکیل کشور مستقل فلسطینی می شوند.
من برخی از این اطلاعات را فاش نمی کنم و شاید برخی از اطلاعات که معروف است در دفاع از مرحوم عرفات مطرح می کنم . تاریخ گواه است و من هم باور دارم که توافقنامه اسلو یک اشتباه تاریخی و فرو بردن خنجر مسموم در قلب آرمان فلسطین بود که همه فجایع کنونی را به دنبال داشت. از جمله این فجایع می توان از  ننگ هماهنگی امنیتی گرفته تا دادن چراغ سبز برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و در نهایت معامله قرن یاد کرد که معامله قرن اجرای مرحله به مرحله آن آغاز شده است. نخستین مرحله آن به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت ابدی یهودیان جهان و دوم لغو حق بازگشت و سوم کنفدارلیته  شدن با اردن  پس از آن آتش بس در نوار غزه و شاید الحاق بیشتر شهرکهای (صهیونیست نشین) و 800 هزار شهرک نشین به اسرائیل است.
من ایمان راسخ دارم که  با وجود همه نقاط منفی و امتیازدهی ها  و آشکارسازی عادی سازی روابط و خارج کردن دولت اشغالگر اسرائیل از فهرست دشمنان و وارد کردن آن به  فهرست دوستان و متحدان،  معامله قرن یا هر معامله دیگری به آرمان فلسطین خاتمه نخواهد داد و  این باور به سبب صلابت و استواری ملت فلسطین و وجود افراد شریف در ملتهای عرب و مسلمان است و این افراد نیز اکثریت را تشکیل می دهند و این صلابت و استواری را در پنج پیروزی یعنی سه پیروزی در نوار غزه و دو پیروزی در جنوب لبنان در کمتر از سه دهه مشاهده کردیم.
اسرائیلی ها خواستند از طریق شکست ژوئن 1967 به موجودیت سازمان آزادیبخش فلسطین و رهبر آن احمد الشقیری پایان دهند اما مقاومت از میان خاکسترهای آن خارج شد و فکر کردند توافقنامه اسلو این مقاومت را در دل خود دفن خواهد کرد اما مقاومت اسلامی در قالب جنبش «حماس» ، «جهاد» و «کمیته ها» ظاهر شدند و این توهم را از بین بردند و همه محاسبات درباره تسلیم شدن را به شکست کشید.
توافقنامه اسلو یک اشتباه بود که برای ملت فلسطین چیزی جز فجایع به دنبال نداشت اما تاریخ به ما آموخته که امت ما رنجهای فراوانی را پشت سر گذاشت که این توافقنامه ها و خطرات در مقایسه با آن رنجها بسیار ناچیز است. باید منتظر ماند و دید. در این حال؛ گروه های مقاومت فلسطینی شرکت کننده در مراسم بیست و پنجمین سالگرد کنفرانس اسلو در غزه ، ضمن رد قاطعانه معامله قرن، بر ادامه وحدت و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی به عنوان تنها راه رهایی قدس تاکید کردند .

دانلود  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: فلسطین پیمان سازش اسلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۱۶۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شهاب، دفتر رسانه ای کمیته های مقاومت فلسطین درباره ورود نیروهای خارجی در غزه به شدت هشدار داد.

در بیانیه کمیته های مقاومت فلسطین آمده است: ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره حضور نیروهایش در غزه یا ساحل آن به شدت هشدار داده و تاکید می کنیم که این نیروها هدفی مشروع برای ملت و مقاومت آن تبدیل خواهند شد.

کمیته های مقاومت فلسطین اعلام کردند: هر تحرکی از سوی هرکشوری یا هر نیرویی یا هر قیمومیتی بر ملت ما، سرنوشت آن شکست خواهد بود. آنچه دشمن صهیونیست نازی از طریق کشتار نتوانسته به آن برسد، دیگران هم نخواهند توانست راه به جایی ببرند.

گفتنی است که چند روز قبل روزنامه گاردین به نقل از یک منبع نزدیک به وزارت دفاع انگلیس ادعا کرده بود که دولت لندن در حال بررسی طرحی است که نیروهای این کشور را برای توزیع کمک‌های امدادی به غزه اعزام کند.

در صورت اجرای این طرح، سربازان انگلیسی وظیفه خواهند داشت تا کامیون‌های حامل کمک‌های امدادی را از اسکله غول‌پیکری که ارتش آمریکا قرار است احداث کند، اسکورت کنند. ساخت این اسکله به نوشته گاردین قرار است ماه آینده میلادی در شرق دریای مدیترانه تکمیل و سپس به سمت ساحل غزه رانده شود.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته است که نیروهای آمریکایی بعد از پایان پروژه مسئولیتی در قبال انتقال کمک‌ها به داخل غزه نخواهند داشت و بر همین اساس وزارت دفاع انگلیس در حال بررسی طرح مشارکت در این ماموریت است؛ طرحی که به گفته منبع نظامی گاردین به‌ دلیل چالش‌های موجود ممکن است به مرحله اجرا نرسد.

کد خبر 6091097

دیگر خبرها

  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم
  • جدیدترین موضع‌گیری مقاومت فلسطین درباره مذاکرات آتش‌بس
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • دیدار مهم سران گروه‌های مقاومت فلسطین
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • محکومیت رژیم صهیونیستی در جمعه خشم
  • خروش علویان در جمعه خشم
  • حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان