Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@05:33:02 GMT

حال و روز صنعت ايزوگام دليجان خوش نيست

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۲۳۲۶۸

حال و روز صنعت ايزوگام دليجان خوش نيست

خبرگزاري آريا - خمين - ايرنا - دليجان در نوار جنوبي استان مرکزي قرار دارد و به عنوان سومين شهر صنعتي استان نام گرفته و شهرت آن بيشتر به مجموعه واحدهاي ايزوگام مستقر در منطقه است.

استان مرکزي 135 واحد عايق رطوبتي فعال با ظرفيت اسمي 156ميليون متر مکعب در سال دارد که دليجان با ظرفيت اسمي توليدي 137 هزار متر مکعب به عنوان قطب عايق رطوبتي استان و کشور مشهور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دليجان سالانه بيش از 70 درصد از نياز عايق رطوبتي کشور را تامين مي کند و از اين منظر فعاليت و رونق واحدهاي مستقر در اين شهراهميت بسياري دارد.
واحدهاي توليد عايق رطوبتي پارسال از محل ايزوگام 33 ميليون دلار ارزآوري داشتند که سهم دليجان هشت ميليون دلار بوده است.
آمارها نشان مي دهد که ارزآوري صادراتي ايزوگام در دليجان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل آن 45 درصد افزايش داشته با وجود اين، صنعت عايق رطوبتي اين روزها با چالش هايي مواجه است که نيازمند رسيدگي است.
افزايش قيمت مواد اوليه، کاهش نقدينگي و سرمايه در گردش، کاهش توليد، نبود تعادل در عرضه و تقاضا و تفاوت قيمت قير در بورس از مهمترين مشکلات اين صنعت است که باعث شده فشار مضاعفي به بخش توليد وارد آيد و واحدهاي توليدي با حدود يک سوم ظرفيت به فعاليت خود ادامه دهند.
دبير انجمن عايق رطوبتي دليجان در اين خصوص گفت: قيمت مواد اوليه امسال در قياس با پارسال به شدت افزايش يافته و نوسان دارد که اين مهم موجب شده در فصل خريد مواد اوليه است صنعتگران براي تامين مواد اوليه با مشکل مواجه شوند و با نقدينگي محدود از پس تامين مايحتاج توليد برنيايند.
«ابوالفضل حيدري» افزود: يکي از مواد اوليه براي توليد ايزوگام قير است که با نظارت دولت توليد و عرضه مي شود اما، در چند ماه اخير قيمت قير در بورس افزايش يافته و آثار آن در روند توليد عايق رطوبتي نمايان مي شود.
وي ادامه داد: تفاوت معنا داري بين قيمت قير در بورس و بخش خصوصي وجود دارد و تهيه قير از بورس براي توليد کنندگان مقرون به صرفه اقتصادي نيست و اين در حالي است که شرايطي همساني براي صادرات قير و توليدات پوشش بام وجود دارد.
حيدري بيان کرد: قوانين سخت داخلي و تهيه قير از بورس با فاکتور مرجع خريد توليد صادرات محصول عايق رطوبتي را به شدت کاهش داده است به طوري که 30 درصد توليد کنندگان در بي تکليفي به سر مي برند و فعاليت واحد توليدي سرپا به 2 روز در هفته کاهش يافته و ساير واحدها نيز به صورت تک شيفت و يا غيرفعال هستند.
دبير انجمن عايق رطوبتي دليجان افزود: دولت بايد با حمايت از توليد کنندگان راه صادرات را بازگشايي و هموار کند و قيمت هاي مواد اوليه با ثبات همراه باشد درغير اين صورت اين صنعت با سرعت زيادي راه سراشيبي را طي مي کند.
عضو اتحاديه عايق رطوبتي دليجان گفت: افزايش قيمت مواد اوليه، صنعت ايزوگام اين شهرستان را به عنوان قطب توليد عايق رطوبتي کشور تهديد مي کند.
«حميد خليلي» افزود: قير يکي از مواد اوليه اصلي براي توليد عايق رطوبتي است که قيمت آن 70 درصد نسبت به 2 ماه گذشته افزايش داشته است و نرخ عرضه هر کيلوگرم قير از 12 هزار ريال به 22 هزار ريال رسيده است.
وي خاطر نشان کرد: براي توليد هر متر مربع عايق رطوبتي سه کيلو گرم قير نياز است و اگر دولت با نگاه حمايتي براي تامين اين مايحتاج ضروري توليد به صنعتگران کمک نکند آينده روشني فرارو نيست.
عضو اتحاديه عايق رطوبتي دليجان گفت: الياف پلي استر نيز از ديگر مواد اوليه براي توليد عايق رطوبتي است که قيمت اين محصول نيز نوسان دارد و در چند ماه اخير به شدت گران شده است.
خليلي ادامه داد: هر کيلوگرم الياف پلي استر از 26 هزار ريال به 52 هزار ريال، هر کيلوگرم تيشو از متري 2 هزار و 800 ريال به 6 هزار و 300 ريال و فويل از 110 هزار ريال به 220 هزار ريال افزايش قيمت داشته است.
وي توضيح داد: کرايه حمل مواد اوليه نيز 30 درصد و دستمزد کارگر 20 درصد افزايش يافته است و مجموع اين عوامل توليد کننده را در فشار قرار مي دهد.
عضو اتحاديه عايق رطوبتي دليجان خاطر نشان کرد: قيمت تمام شده هر متر مربع عايق رطوبتي به دليل افزايش قيمت مواد اوليه از 60 هزار ريال به 90 هزار ريال افزايش يافته و اين معضلات باعث شده که کاهش تقاضا و عرضه در بازار رخ دهد و اثرات آن به صورت محدوديت نقدينگي، معضلات توليد کننده را مضاعف مي کند.
خليلي اظهار داشت: در شرايط کنوني توليد در اين بخش به يک سوم ظرفيت اسمي کاهش يافته و ادامه اين روند براي توليدکنندگان دشوار است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان مرکزي گفت: فعالان حوزه عايق هاي رطوبتي دليجان مشکلاتي در خصوص نشان تجاري دارند و در سال هاي اخير برخي افراد و شرکت هاي سودجو با استفاده از نام و نشان عايق رطوبتي دليجان به توليدات اين شهرستان لطمه وارد کرده اند.
«منوچهر توسطي» ادامه داد: توليدکنندگان عايق هاي رطوبتي به دليل کاهش تقاضاي داخلي و رکود حاکم بر بازار براي گذر از اين شرايط، تنها راه چاره را صادرات محصولات خود يافته اند که اين امر نيز موجب تحميل هزينه هاي گزاف است.
وي بيان کرد: نزديک به 70 درصد نياز کشور در حوزه عايق هاي رطوبتي در اين استان است اما سهم صادرات محصول کمتر از 20 درصد بوده است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع ، معادن و کشاورزي استان مرکزي اظهار داشت: انجمن صنفي توليدکنندگان عايق هاي رطوبتي شهرستان دليجان براي افزايش صادرات، خواستار خروج محصول عايق رطوبتي صادراتي از گروه مواد و مشتقات نفتي به گروه کالاي مصالح ساختماني هستند.
توسطي گفت: ايزوگام در فهرست قاچاق کالا و سوخت قرار دارد و براي اخذ مجوز صادرات گمرک نياز به ارائه فاکتور مرجع قير خريداري شده است و اين درحالي است که با شرايط نقدينگي محدود امکان خريد قير از مجاري اصلي و بورس براي همه توليد کنندگان وجود ندارد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان مرکزي ادامه داد: اين امر باعث شده ماده مصرفي از طريق واسطه و با شرايط پرداخت مدت دار تامين شود که اين وضعيت امکان ارائه فاکتور مرجع خريد قير از بورس را منتفي مي کند و خريد قير از واسطه ها راه را براي فرار مالياتي در بخشي از قير توليدي، توزيعي و صادراتي نيز فراهم کرده است.
استاندار استان مرکزي گفت: محصولات ايزوگام بايد در قالب نمايشگاه وزين و با کيفيت همچون نمايشگاه گل و سنگ نما در دليجان ارائه شود.
سيد «علي آقازاده» افزود: قطعه زميني براي اين منظور به اتحاديه عايق هاي رطوبتي دليجان واگذار مي شود تا دستاوردهاي صنعت عايق هاي رطوبتي در معرض ديد عموم قرار گيرد.
وي گفت: با برگزاري اين نمايشگاه براي نخستين بار در کشور آخرين دستاورد صنعتگران عايق رطوبتي دليجان معرفي مي شود و بر پايي اين نمايشگاه تاثير بسزايي در افزايش توليد، صادرات و توليد ثروت دارد.
استاندار مرکزي با برشمردن توانمندي دليجان در توليد عايق هاي رطوبتي در کشور توضيح داد: دليجان تنها خوشه صنعتي کشور در توليد عايق رطوبتي است که محصولات آن در بازار داخلي و خارجي شهرت دارد.
آقازاده ادامه داد: عايق رطوبتي در شمار محصولات نفتي قرار گرفته که باعث ناهماهنگي هايي در تعرفه هاي گمرکي و صادرات شده است.
وي افزود: استفاده از قير در اين صنعت محدود است به طوري که فقط نيم درصد از توليدات قير کشور در صنعت عايق رطوبتي کاربرد دارد.
استاندار مرکزي افزود: در توليد يک متر عايق رطوبتي با حجم چهار کيلوگرم، 52 درصد مصالح غير قير است و به همين دليل بايد اين محصول در گروه توليدات ساختماني رده بندي شود.
آقازاده افزود: سالانه 200 ميليون متر مربع عايق رطوبتي در کشور توليد مي شود که چهار ميليون متر آن در دليجان توليد و روانه بازار مي شود بر همين اساس پيگيري براي خروج عايق رطوبتي از گروه محصولات نفتي در دستور کار قرار دارد.
وي ادامه داد: اميد است به زودي با پيگيري مستمر مشکل صاحبان صنعت عايق رطوبتي دليجان رفع شود و تعرفه اين محصول به گذشته برگردد و بر اساس مصالح ساختماني محاسبه شود.
شهرستان دليجان در جنوب استان مرکزي با 50 هزار نفر جمعيت، 400 واحد صنعتي در چهار شهرک و ناحيه صنعتي دارد.
/6013/7277
گزارش از افسانه آروند
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۳۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال را تشریح کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصمم به تحقق جهش تولید در صنعت است.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی شب گذشته (یکشنبه، نهم اردیبهشت‌) در برنامه «صف اول» شبکه خبر در زمینه تحقق شعار سال در صنعت پتروشیمی بیان کرد: جهش تولید متفاوت با افزایش تولید است. تلاش می‌شود ظرفیت ۹۳ میلیون تنی کنونی صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از ۱۰۰ میلیون تن عبور کند.

وی افزود: جلب مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی با بهبود فضای کسب‌وکار و بازار سرمایه و به‌کارگیری صندوق‌های اعتباری که مراحل اولیه آن از سوی بعضی هلدینگ‌ها در حال انجام است، از راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به‌منظور رفع چالش سرمایه در گردش واحدهای تکمیلی گفت: این راهکار سبب رونق کسب‌وکار در جامعه می‌شود. پارسال ۸۰ هزار میلیارد تومان از سوی مجتمع‌های پتروشیمی به صنایع تکمیلی، همسو با سیاست دولت سیزدهم، عرضه اعتباری شد. امسال نیز این راهکار استمرار دارد تا جهش تولید و رشد اقتصادی برای کشور محقق شود.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصمم به تحقق جهش تولید در صنعت است، ادامه داد: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعت پتروشیمی از راهبردهای تحقق شعار سال است و چند طرح پتروشیمی نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسند که گام بلندی در جهش تولید است.

وی تأمین خوراک پایدار خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را از عوامل مهم در تحقق جهش تولید دانست و تصریح کرد: حمایت از ساخت داخل و دانش‌بنیان‌ها از سیاست‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که این مهم نیز سبب رشد تولید و اشتغال‌زایی در کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به سرمایه‌گذاری‌های صنعت پتروشیمی برای جمع‌آوری گازهای همراه اشاره کرد و افزود: همه مشعل‌های شرق کارون، امسال و سال آینده از سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و بخشی از مشعل‌های غرب کارون از سوی پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس جمع‌آوری، و بخش اعظم آن به خوراک پتروشیمی‌ها تبدیل می‌شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هم‌اکنون نیمی از مشعل‌های صنعت پتروشیمی خاموش است و حداکثر تا سه سال آینده همه مشعل‌های این صنعت خاموش می‌شود، تصریح کرد: البته روشن‌بودن مشعل‌ها در مجتمع‌های تولیدی، برای اطمینان و شرایط اضطراری، در حد شعله بسیار کم لازم است.

وی درباره قطب‌های جدید پتروشیمی در کشور گفت: سومین قطب صنعت پتروشیمی در مکران با شتاب در حال پیشرفت است. در حال برنامه‌ریزی برای قطب جاسک هستیم و حدود ۲۲ طرح پتروشیمی همسو با تکمیل زنجیره ارزش در منطقه پارسیان تعریف شده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: احداث ۲ پتروشیمی در قطب لامرد در حال سرمایه‌گذاری است، ضمن اینکه طرح‌هایی نیز در قطب‌های عسلویه و ماهشهر نیز در حال اجراست.

شاهمیرزایی، به نقش مهم کاتالیست در صنعت پتروشیمی اشاره و بیان کرد: ۹۷درصد کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی از لحاظ وزنی بومی‌سازی شده‌اند و دانش‌ فنی بقیه نیز تا پایان دولت کسب می‌شود.

دیگر خبرها

  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • میمند شهر ملی شیشه گری
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد