Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا در ارتفاعات بیرک ایرندگان خاش غارهای زیادی وجود دارد که معروف ترین آنها گواتامک، غار پستاک، غار درگ سولا و صداکی هستند.
غار گواتامک یکی از غارهای بزرگ و ناشناخته در ارتفاعات کوه بیرک بخش ایرندگان خاش بوده که در جنوب این شهرستان قرار دارد.
غار گواتامک دارای یک دهانه ورودی با اندازه یک متر قطر بوده و انتهای این غار حدود 100 متری به غاری کم عرض ولی طولانی در دل کوهستان ختم می‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این غار در 120 کیلومتری بخش ایرندگان و در ارتفاع 1712 متری ارتفاعات رشته کوه بیرک واقع شده که گردشگران پس از ورود به داخل غار، وارد دالانی به عرض 1.5 و ارتفاع سه متر می شوند و هر چه جلوتر بروند عرض و ارتفاع این غار بیشتر می ‌شود تا جایی که در اواسط مسیر ارتفاع به حدود 10 تا 12 متر و عرض 30 تا 35 متر می رسد.
رشته کوه بیرک؛ کوهی مشترک بین مهرستان و بخش ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان است.
قله این کوه با 2750 متر ارتفاع دومین قله بلند سیستان و بلوچستان پس از تفتان بوده که دارای آب و هوای مطبوع و معتدل است.
کوه بیرک علاوه بر کاربردهای مهم و راهبردی دارای طبیعتی بسیار زیبا و در خور توجه گونه ‌های فراوان درختان و گیاهان دارویی از قبیل آویشن ازگند، کلپوره، گواتک، مور، توتری و غیره را در خود جای داده که در سال‌های پر آب بسیاری از مردم و اهالی منطقه برای جمع‌آوری این گیاهان دارویی و هم‌ چنین قارچ‌های محلی به این منطقه می ‌آیند.
کوه بیرک مکانی مناسب برای زیست گونه های منحصربفرد جانوری مانند خرس بلوچی مم یوز پلنگ، قوچ و بزکوهی، گرگ، کفتار و پرندگان نادر مانند کبک، تیهو و هوبره است.
در دل این رشته کوه انواع معادن از قبیل آهن، منیزیم، پنبه نسوز، تالک و غیره نیز استخراج می شود.
روستاهای دامنه کوه بیرگ در ناحیه ایرندگان بسیار زیبا و دیدنی و سرشار از جاذبه های گردشگری هستند و نیز مکان های باستانی و غارهای طویل و سنگ نوشته‌ های تاریخی زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.
علاوه بر وجود غار گواتامک در دل کوهستان بیرک 2 غار به نام های پستاک و درگ سولا وجود دارند که در شمال غرب و در نزدیکی روستای زیبای پالیزان واقع شده اند.
به گفته مردم منطقه انتهای غار پستاک و درگ سولا مشخص نیست و این 2 غار به صورت شمالی و جنوبی به هم متصل هستند.
چشمه معروفی در غار درگ سولا وجود دارد که در فصلی از سال فوران شدیدی دارد و آب با سرعت و فشار بالایی به بیرون پرتاب می ‌شود.
به گزارش ایرنا خاش از توابع سیستان و بلوچستان در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
7310**3213
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت پرندگان جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان کوهستان گردشگری رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۶۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۴۴۶ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در ابتدای معاملات امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه با کاهش ۴۴۶  واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش بیش از هزار واحدی در ارتفاع ۷۵۸ هزار و ۷۷۷ واحدی قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بازگشت «تهرانگرد» به شبکه تهران
  • بازگشت تهرانگرد به قاب شبکه تهران
  • توانمندی‌های سپاه برای دشمنان ناشناخته است
  • افزایش ۸۱۸ واحدی شاخص کل بورس
  • اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است
  • جاذبه تنگه «کفنه لا»در شهرستان بدره
  • در تایلند به کجا‌ها سر بزنیم؟
  • 5 تا از بهترین ایالت‌های آمریکا
  • راه رفتن وارونه!
  • کاهش ۴۴۶ واحدی شاخص کل بورس