Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون جهاددانشگاهی با اشاره به پیاده سازی الگوی توسعه نوین مشاغل خانگی در ۹ استان کشور به صورت پایلوت، گفت: حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد آسیب پذیر جامعه که تحت پوشش نهادهای مختلف هستند در قالب طرح مشاغل خانگی ساماندهی شده اند.

دکتر محمد صادق بیجندی، رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهادانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبستان گفت: پیاده سازی الگوی توسعه نوین مشاغل خانگی برای 20 هزار نفر در 9 استان کشور که یکی از موفق ترین طرح های اشتغالزایی در کشور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اجرای الگوی توسعه نوین مشاغل خانگی در ۹ استان

وی با اشاره به اجرای طرح در استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در شرق کشور و استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری در غرب کشور، افزود: مهم ترین ویژگی طرح توسعه نوین مشاغل خانگی این است که متکی به وام نیست.

 

تزریق وام تنها یکی از ابزارهای ایجاد شغل/ هماهنگی بین زنجیره ها و حلقه های یک شغل ابزار مهم تری است

معاون رییس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه که در کشور تصور بر این است که با تزریق پول و اعطای وام، می توان شغل ایجاد کرد اما با مطالعاتی که انجام شد و آسیب شناسی هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که تزریق وام تنها یکی از ابزارهای ایجاد شغل است و ابزار مهم تر ایجاد شغل، هماهنگی بین زنجیره ها و حلقه های یک شغل است که می تواند به ایجاد شغل منتهی شود.

 

بیجندی تصریح کرد: در مشاغل خانگی علی رغم اینکه سن و سال تصویب این قانون در مجلس به کمتر از 8 سال می رسد، کارهای خوبی انجام شده بود اما بر مبنای طرح های دیگر کشور، مشاغل خانگی داشت پیاده سازی می شد که با نگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نگاهی که به اصلاح این روند داشتند، الگوی جدید تدوین شد، بررسی و اصلاح شد و خروجی این الگو پس از تصویب، جهاد دانشگاهی برای اجرا، طرح الگوی توسعه نوین مشاغل خانگی انتخاب شد.

 

وی با بیان اینکه بازاریابی، بسته بندی، کیفیت محصولات و سلیقه مردم، شناخت از آینده بازار از جمله مولفه هایی بود که در الگوی توسعه نوین مشاغل خانگی مورد توجه قرار گرفت، تاکید کرد: اکثر مشاغل خانگی به دلیل عدم توجه به این شاخص ها موفق نیستند بنابراین از سمت تقاضا به سمت تولید حرکت کردیم.

 

شناسایی سلایق مردم و آینده بازار؛ رمز موفقیت در توسعه مشاغل خانگی

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهادانشگاهی تصریح کرد: شناسایی بازار، نیازها و ویژگی محصولات مورد نیاز بازار نخستین اقدامی بود که انجام دادیم و تولیدکنندگان براساس تقاضا و نیاز بازار به تولید و عرضه محصولات خود پرداختند. در ادامه نیز آموزش های لازم در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم. مشاوره می دهیم و به برندهای ملی، محلی و استانی وصلشان کرده ایم.

 

الگوی توسعه نوین مشاغل خانگی یکی از طرح های موفق ایجاد اشتغال

بیجندی با بیان اینکه زمینه ای فراهم کرده ایم تا با قیمت کمتر، سرمایه گذاری کمتر و اطمینان فروش بیشتر، محصولاتشان را تولید کنند و بفروشند، گفت: الگوی توسعه نوین مشاغل خانگی یکی از طرح های موفق ما در این حوزه است.

 

وی اظهارداشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود 350 شغل خانگی را به عنوان مشاغل خانگی براساس قانون مشاغل خانگی تعریف کرده است اما در اجرای طرح مذکور به تمام مشاغل نپرداخته ایم بلکه مطالعه عمیق و میدانی انجام داده ایم. مزیت ها و فرصت های استان ها را شناسایی کرده ایم.

 

بیجندی با بیان اینکه ظرفیت ها، فرصت ها، محدودیت ها و قابلیت ها را دسته بندی کرده ایم و براساس پتانسیل های موجود مشاغلی را برای استان ها تعریف کرده ایم، خاطرنشان کرد: در استان ها هدفمند وارد شدیم تا بتوانیم شغل پایدار برای افراد ایجاد کنیم.

 

ایجاد شغل پایدار اولویت اصلی در اجرای طرح مشاغل خانگی

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهادانشگاهی گفت: معتقد هستیم ایجاد شغل پایدار زمانی محقق می شود که همه حلقه هایش درست تعریف شود بنابراین به دنبال تعریف درست حلقه های مشاغل هستیم تا بتوانیم اقدامات سازنده ای در این عرصه انجام دهیم.

 

وی افزود: وزارت کار برای اجرای طرح در سایر استان ها آمادگی دارد، اما معتقدیم برای عملیاتی شدن و نتیجه گرفتن یک طرح باید پایلوت را انجام دهیم، نتایج را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف طرح را احصا کنیم تا در بقیه استان ها هزینه اضافی نشود.

 

بیجندی با بیان اینکه همه کشورهای موفق در اقتصاد یک نگاه و تاکیدشان بر روی مشاغل خانگی است،  گفت: 9 کشور را بررسی کرده ایم در حوزه مشاغل خانگی و با شرایط ایران بومی سازی کرده ایم.

 

چین و آمریکا دو اقتصاد برتر دنیا که روی مشاغل خانگی حساب ویژه باز کرده اند

 

وی با بیان اینکه چین و آمریکا دو اقتصاد برتر دنیا روی مشاغل خانگی حساب ویژه باز کرده اند و بخش زیادی از جمعیت کشورشان در حوزه مشاغل خانگی کار می کنند، افزود: البته ممکن است تعریف مشاغل خانگی در کشورها متفاوت باشد اما آنچه که با کشور ما تشابه دارند، این است که کشورهای دارای اقتصاد موفق بر روی مشاغل خانگی سرمایه گذاری کرده اند.

 

بیجندی تصریح کرد: تا قبل از اجرای این طرح، مشاغلی نظیر ویراستاری، انیمیشن سازی، برنامه نویسی، کد نویسی، مترجمی زبان و تولید محتوا، صفر نفر مشتری داشت. در اجرای طرح 1200 نفر در رشته های مترجمی و ویراستاری ثبت نام کرده اند. همچنین در رشته انیمیشن حدود 400 نفر ثبت نام کرده اند، در رشته های برنامه نویسی و بازی سازی هر کدام 200 نفر ثبت نام کرده اند  جمعیت زیادی از دانش آموختگان کشور را بانوان تشکیل می دهند که امکان کار نداشتند اما با اجرای این طرح وارد بازار کار شده اند.

 

سهم ۴۰ درصدی افراد آسیب پذیر تحت پوشش در توسعه مشاغل خانگی

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهادانشگاهی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی با نگاه مسئولیت اجتماعی و وظیفه ملی به مقوله ایجاد اشتغال پرداخته است و با هزینه های بسیار کم به اجرای این طرح اقدام کرده است به طوریکه هزینه های جاری جهاد دانشگاهی را نیز پاسخگو نیست.

 

وی با اشاره به طرح های حمایتی جهاد دانشگاهی از افراد آسیب پذیر جامعه، گفت: با سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تفاهم نامه امضاء کرده ایم و اولویت ما برای اجرای طرح مشاغل خانگی، افراد تحت پوشش این سازمان ها هستند و حداقل 30 تا 40 درصد افراد آسیب پذیر جامعه که تحت پوشش نهادهای مختلف هستند در قالب طرح مشاغل خانگی ساماندهی شده اند.

 

پیاده سازی الگوی نظام جامع هدایت شغلی

 

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهادانشگاهی با اشاره به پیاده سازی الگوی نظام جامع هدایت شغلی، تصریح کرد: این طرح ویژه دانش آموختگان دانشگاه ها و دانشجویان در حال تحصیل است.

 

بیجندی با بیان اینکه دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند علاوه بر پرونده آموزشی و فرهنگی باید دارای پرونده شغلی نیز باشد، گفت: در این طرح به دنبال آن هستیم که از دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه تست استعدادسنجی، شخصیت سنجی و علاقه بگیریم براساس ارزیابی های اولیه برای دانشجویان کارگاه آموزشی، بازدید و مشاوره تحصیلی خواهیم گذاشت تا اگر در برهه ای نتوانست بین رشته تحصیلی و شغلی که انتخاب کرده است، هماهنگی ایجاد کند، بتواند تغییر جهت بدهد.

 

بیجندی تصریح کرد: جمعیت زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی، متاسفانه به رشته تحصیلی خود علاقه ای ندارند یا در رشته ای تحصیل کرده اند و در رشته دیگر مشغول به فعالیت هستند و این معضل اصلی جامعه دانش آموختگی ما است.

 

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه علم و فرهنگ به صورت پایلوت این طرح اجرا شده است و نتیجه مثبتی دریافت کرده ایم و با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داریم طرح نظام جامع هدایت شغلی را عملیاتی می کنیم تا بتواند در دانشگاه های مادر کشور اجرا شود.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: محرم ماه محرم شیرخوارگان حسینی خبرگزاری شبستان عزاداری محرم شیرخوارگان علم گردانی عزاداری امام حسین ع عاشورا بیرجند اقشار آسیب پذیر مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۷۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌های مرکز مشاوره پلیس ایلام

فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ هزار و ۷۴۷ پرونده قضائی به دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری‌های سطح استان ارجاع شده است گفت: بیش از ۷۸ درصد از پرونده‌های ارجاعی به مراکز مشاوره پلیس استان منجر به مصالحه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام و به نقل از خبرگزاری پلیس، سردار جمال سلمانی اظهار کرد: مراکز مشاوره پلیس در عرصه کاهش آسیب‌ها و جرایم اجتماعی و افزایش سطح امنیت روانی در جامعه گام‌های مؤثری برداشته‌اند.

وی افزود: با پای کار آمدن سازمان‌های حمایتی، و دخیل در حوزه آسیب‌های اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی می‌توان به صورت گسترده و علمی در حوزه شناسایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی ورود کرد.

فرمانده انتظامی استان ایلام اضافه کرد: با همت و پشتکار مشاوران و مددکاران اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، تعداد ۱۱ هزار و ۲۸۹ پرونده ضمن صلح و سازش از چرخه کار قضائی خارج شده است.

سلمانی با بیان اینکه ۷۸ درصد از پرونده‌های ارجاع شده به مراکز مشاوره منجر به صلح و سازش شده است، اضافه کرد: مراکز مشاوره پلیس در راستای رویکرد جامعه محوری پلیس راه‌اندازی شده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر با رویکرد فرهنگی و آموزشی مسائل و معضلات اجتماعی حل و فصل شود بار انتظامی در جامعه نیز کاهش خواهد یافت.

فرمانده انتظامی استان ایلام افزود: شهروندان می‌توانند با شماره گیری شماره ۰۹۶۵۸۰ ضمن ارتباط با کارشناسان مرکز مشاوره از خدمات مشاوره روان‌شناختی، خانوادگی، ازدواج، تربیتی، فردی، تحصیلی، شغلی، گزینش و استخدام، بهره‌مند شوند.

کد خبر 751140

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌های مرکز مشاوره پلیس ایلام
  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • زمینه فعالیت مشاغل خانگی را در اصفهان تقویت می‌کنیم
  • قبض‌های میلیونی در انتظار این افراد
  • قرارگیری ۳۴۶ کارگاه در طرح طبقه‌بندی مشاغل در کرمانشاه
  • احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع
  • رشد ۵۰ درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • رشد ۵۰درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • ۶ روش برای مردمی‌سازی تولید