Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@07:19:17 GMT

راه‌حل سه گانه برای مشکل جبهه النصره در سوریه

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۶۱۱۲۹

راه‌حل سه گانه برای مشکل جبهه النصره در سوریه

انتظار می‌رود حل مشکل هیئت تحریرالشام (جبهه النصره سابق) در ادلب سوریه یکی از مهم‌ترین موضوعات نشست امروز سران روسیه و ترکیه در شهر سوچی باشد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، در حالی که کارشناسان و تحلیلگران از دشواری ماموریت ترکیه برای حل این مساله مهم و پیچیده می‌گویند، برخی منابع آگاه در مخالفان سوری تاکید دارند که راه‌حل این مساله باید شامل گزینه‌های سیاسی و نظامی باشد که این خود نیازمند همکاری‌هایی فراتر از روسیه و ترکیه شامل همکاری‌هایی با آژانس‌های اطلاعاتی منطقه و جهان و نیز دادن تضمین‌هایی به اعضای سوری هیئت تحریرالشام در صورت جدایی از این گروه افراطی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک منبع نظامی در مخالفان سوری که از معاملات قبلی با داعش و النصره مطلع است، درباره راه‌حل‌های احتمالی برای پایان دادن به حضور نظامی اعضای تحریرالشام گفت: این راه حل‌ها شامل احیای داخلی این هیئت، احیای خارجی آن و نیز حذف آنها به وسیله راهکارهای نظامی است.

این منبع به روزنامه الحیاة گفت: بیشتر رهبران درجه یک و دو هیئت تحریرالشام احتمال دارد که ادلب را ترک کرده و به دیگر مناطق درگیری داخل و خارج این اقلیم بروند.

وی تاکید کرد: معمولا این احتمال در چارچوب آژانس‌های اطلاعاتی کشورها بررسی می‌شود و شامل توافق‌های آشکاری است زیرا مسؤولان ترکیه مساله انتقال این تروریست‌ها به خاک کشورشان را بررسی کرده و در این راستا کنترل مرزهای خود را تشدید کرده‌اند و هرگز اجازه نخواهند داد اعضای یک سازمان تروریستی کنترل خاک کشورشان را به دست بگیرند بویژه که آن‌ها در طول این مدت در زمینه عملیات جنگی تجربه کسب کرده‌اند.

منبع یاد شده افزود: مشکل اصلی در توافق سازمان‌های اطلاعاتی منطقه‌ و جهان درباره سرنوشت حدود ۳۰۰۰ شبه نظامی خارجی است که هنوز زنده هستند و در صفوف گروه‌های تروریستی فعالیت دارند.

فاتح حسون، فرمانده کل جنبش "آزادسازی وطن" در تماسی با روزنامه الحیاة گفت: انتقال اعضای تحریرالشام به خارج از سوریه مساله‌ای جهانی است و پس از آنکه کشورهای جهان تلاش کردند این تروریست‌ها را به سمت سوریه سوق دهند، جامعه جهانی باید حدود، ‌شرایط و راه حل‌های آن را تعیین کند.

وی در ادامه اینکه کسی در طرح جهانی مبارزه با تروریسم تمایلی به اعزام این شبه نظامیان به خارج سوریه داشته باشد را بعید دانست.

حسون درباره انتقال نیروهای تحریرالشام در داخل سوریه نیز گفت: در تحریرالشام دو جریان وجود دارد، جریان اول می‌تواند به شکلی وارد روند سیاسی شده و از ایدوئولوژی که تاکنون آن را از این امر محروم می‌کرده،‌ دوری کند. این جریان تعداد بیشتری را در تحریرالشام شامل می‌شود اما جریان دوم که مخالف روند سیاسی بوده و تنها بر جنگ تاکید دارد، تعداد کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: احتمال دارد گروه اول به گروه‌های نظامی میانه‌رو ملحق شده و در ساختاری جدید برای ورود به روند سیاسی با نهادهای انقلابی تلاش کند و نیز این احتمال دارد جریان دوم که مخالف این روند است از منطقه ادلب به منطقه دیگری که خود تعیین می‌کند و یا برایش تعیین می‌شود، برود، همانگونه که در حال حاضر در مورد اعضای داعش در مناطق مختلف سوریه جهت انحلال آن در آینده و یا مقابله نظامی با آن شاهد هستیم.

منبع دیگری در مخالفان سوریه تاکید کرد: بیش از نیمی از اعضای تحریرالشام که تعداد آن‌ها حدود ۱۰ هزار تن است، در صورت آغاز مبارزه جدی با این گروه تروریستی از جنگ دست کشیده و این گروه تروریستی را رها خواهند کرد و احتمال دارد این افراد به گروه‌های میانه‌رو ملحق شوند.

وی افزود: برخی اطلاعات حاکی از آن است که بیشتر رهبران تحریرالشام مخالف انتقال به مناطق دیگری در سوریه هستند و می‌خواهند تا آخر بجنگند.

منبع مذکور در ادامه گفت: منطقه البلعاس در شمال شرق حماة می‌تواند یکی از مناطق پیشنهادی برای انتقال این تروریست‌ها باشد. بلعاس منطقه‌ای محاصره شده و سقوط کرده است.

منبعی در مخالفان سوریه نیز در گفت‌وگو با الحیاة اظهار داشت: گزینه‌ها برای حل مشکل النصره باید شامل تشویق‌ها و تضمین‌هایی برای اعضای سوری این گروه تروریستی در صورت جدایی از آن همانند عدم پیگرد آن‌ها و ادغامشان در جامعه مدنی و یا امنیتی باشد.

همزمان با اینکه آنکارا بارها آمادگی خود را برای همکاری جهت حل مشکل النصره و ادلب اعلام کرده، برخی منابع در مخالفان سوریه و برخی محافل در روسیه اظهارداشتند، راه حل این مشکل ادغامی از حملات هوایی و موشکی تعیین شده جهت اجبار شبه نظامیان سوری به ترک تحریرالشام و پیوستن به گروه‌های میانه‌رو، تقویت همکاری‌های اطلاعاتی برای حل مشکل شبه نظامیان خارجی، تدابیر امنیتی شامل توقف حملات به پایگاه‌ها حمیمیم و مناطق تحت کنترل دمشق، تضمین امنیت راه‌های اصلی مواصلاتی میان حلب، دمشق و لاذقیه و نیز گذرگاه بین‌المللی السلامه -حماة و از سرگیری فعالیت‌های نهادهای جامعه مدنی خواهد بود و این امر در گروی دستیابی به یک راه‌حل سیاسی و جامع برای مناطق سوریه با توافق بین‌المللی و منطقه‌ای جهت ممانعت از تقسیم این کشور است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام جبهه النصره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۶۱۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، هادی قبیسی نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی تاکید کرد که آمریکا برای احیا و فعال سازی گروهک‌های تکفیری برای باقی ماندن در منطقه تلاش می‌کند.

وی افزود: این کشور از داعشی ها در تونس برای منفجر کردن مسجدهای شیعیان در کویت استفاده کرد. آمریکایی‌ها همچنین از عناصر داعشی در سوریه به نفع خود استفاده کردند.

قبیسی اضافه کرد: آمریکا به خوبی از شکست راهبرد خود در جنگ غزه و پیشروی‌های محور مقاومت در منطقه از طریق هدف گرفتن مستقیم رژیم صهیونیستی خبر دارد.

وی گفت: این کشور می‌داند که حساسیت‌های مذهبی و فرهنگی در جهان اسلام به دلیل همبستگی میان گروه‌های مختلف حول محور حمایت از مقاومت فلسطین کمرنگ شده است.

پیش از این «سعید فارس السعید» تحلیلگر مسائل امنیت ملی سوریه تاکید کرده بود که سرویس اطلاعات آمریکا برای ایجاد تشکیلات تروریستی جدید با استفاده از اتباع کشورهای عربی برنامه ریزی می‌کند.

وی افزود: این عناصر دارای سوابق تروریستی هستند و به سرکردگان و اعضای داعش وابستگی دارند. آنها تفکرات تروریستی تکفیری دارند.

فارس السعید تصریح کرد: این پروژه آمریکا امنیت ملی عراق و سوریه را تهدید می‌کند.

وی بیان کرد: واشنگتن می کوشد امنیت عراق و سوریه را بی ثبات و شکننده جلوه دهد تا بتواند به راحتی در این ۲ کشور نفوذ کند.

کد خبر 6089741

دیگر خبرها

  • پسکوف: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده؛ باید کار را تمام کنیم
  • روس‌ها: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده است/ باید کار را تمام کنیم
  • طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟
  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • دیدار مهم سران گروه‌های مقاومت فلسطین
  • روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم/ انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند/ عملیات تنبیهی وعدۀ صادق یک کار الهی بود
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه