هیئت محبین اهل بیت(ع) دانشگاه شیراز؛ هرشب پذیرای ۴۰۰۰ هزار عزادار حسینی/ نوحهخوانی دانشجویان یمنی در هیئت
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۳۸۶۱
هیئت محبین اهل بیت(ع) دانشگاه شیراز و علوم پزشکی که از سال ۷۲ تاسیس شده، جزو بزرگترین هیئتهای دانشجویی کشور است و هر شب از ۴ هزار نفر عاشقان سید الشهدا(ع) پذیرایی میکند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با رسیدن ماه محرم به گوشه کنار شهر که نگاه میاندازیم، میبینیم بیرق عزای امام حسین(ع) برافراشته شده و دستههای عزاداری در کوچه و خیابانها فعالیت خود را آغاز کردهاند.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محرمی که با خود شمیمی از حسین (ع) میآورد و حسینی که نامش با جان شیعیان آمیخته و ذکر دل همهشان است. یک هئیت مذهبی اگر بتواند با استفاده از روشی صحیح، عالمانه حرکت کند، خواهد توانست بیشترین نقش را در رشد و تعالی جامعه اسلامی داشته باشد.
در دانشگاههای کشور هم همواره شاهد برگزاری مراسم پرشوری در این ایام بودهایم و دانشگاهیان با حضور در مساجد و محوطه دانشگاه به عزاداری برای سید و سالار شهیدان میپردازند.
هیئت دانشجویی محبین اهل بیت(ع) دانشگاه شیراز و علوم پزشکی این استان از سال ۷۲ تاسیس شده است و میتوان گفت که جزو بزرگترین هیئتهای دانشجویی کشور است. این هیئت دانشجویی در طول سال در ایام مختلف برنامههای متنوعی اجرا میکند و با شروع ماه محرم هم برگزاری مراسم عزاداری سید سالار شهیدان امام حسین(ع) از اصلیترین برنامههای این هیئت است.
هیئت محبین اهل بیت (ع) دانشگاه شیراز و علوم پزشکی در طول سال در روزهای یکشنبه شب زیارت عاشورا و پنج شنبه دعای کمیل برگزار میکند و دانشجویان بعد از اتمام دعای کمیل به زیارت شاه چراغ میروند. در شبهای محرم حدود ۶ خیمه برای کودکان برپا میشود که در این خیمهها فعالیتهای فرهنگی با رویکرد هنری اجرا میشود و سال قبل ۱۷۰۰ کودک در این خیمهها آموزش دیدند.
در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام جواد نیری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز داشتیم.
دانشجو: در مورد فعالیتهای هیئت دانشجویی محبین اهل بیت توضیح دهید. برنامههای هیئت دانشجویی محبین اهل بیت (ع) با همکاری ریاست دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاونت فرهنگی، معاونت دانشجویی، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی و هیأت نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاه علوم پزشکی در مسجد جامع دانشگاه شیراز واقع در پردیس ارم برگزار میشود.
آیین عزاداری اباعبدالله الحسین و شهدای دشت کربلا، دهه اول محرم امسال نیز همانند سالهای گذشته با شکوه خاصی در مسجد جامع دانشگاه شیراز برگزار شد. برنامههای ۱۰ شب اول ماه محرم الحرام، صبح روز تاسوعا و عاشورا و شام غریبان، با حضور گروههای مختلف مردم و دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاههای شیراز اجرا میشود. دانشجو: استقبال دانشجویان، اساتید و مردم از مراسم این هیئت چگونه است؟ از اول ماه محرم هر شب حدود ۴۰۰۰ از نقاط مختلف شیراز در مراسم عزاداری سید الشهدا(ع) شرکت کردند و چون ظرفیت مسجد دانشگاه ۷۰۰ نفر بیشتر نیست، اطراف مسجد فرش پهن میکنیم و حدود ۲۰ ویدئو پروژکتور در اطرف گذاشته میشود. در دهه دوم و سوم محرم نیز مبلغ هایی از شهر قم و نهاد رهبری برای برگزاری مراسم به شیراز می آیند. دانشجو: آیا این هیئت درایامهای دیگر سال نیز مراسم برگزار میکند؟ بله. هیئت محبین اهل بیت(ع) پایگاه دینی و مذهبی است که دانشجویان و مردم در مراسم شرکت میکنند. این هیئت در کل ایام ماه رمضان و محرم و اعیاد برنامه برگزار می کند.
دانشجو: متولیان هیئت محبین اهل بیت بیشتر چه کسانی هستند؟ در واقع متولیان این هیئت را دانشجویان تشکیل داده اند؛ البته اساتید عضو هیات علمی دانشگاه هستند و دانشجویانی که فارغ التحصیل شدند؛ برای کمک کردن به این هیئت میآیند. من بارها دیدم که بیش از ۵۰ دانشجو از شهرهای دیگر برای کمک رسانی به این هیئت آمده اند.
دانشجو: هزینه مراسم عزاداری را چه کسانی را پرداخت میکنند؟
سال گذشته حدود ۷۰ میلیون برای مراسم عزاداری هزینه شد که نصف آن را معاونت دانشگاه و نهاد رهبری دانشگاهای شیراز و علوم پزشکی تقبل میکنند و مابقی هزینه نیز با کمک مردم و دانشجویان پرداخت می شود. دانشجو: عزاداری مردم شیراز به چگونه است؟
عزاداریهای مردم شیراز، از برپائی هیئتهای سینه و زنجیر زنی تا تعزیه و پردهخوانی و چاووشخوانی و ... هر روز غمگنانهتر و پرشورتر از قبل، گرداگرد حرمی که بوی حسین (ع) میدهد، ادامه مییابد و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج میرسد.
مردم شیراز هم مانند گذشته چاووشخوانی میکنند تا مسافران کربلا را برای عزیمت به دیار دوست گردهم فراخوانی کنند، دیروز این سفر با اسب بود و امروز پای پیاده و همراه با شیعیانی از سراسر جهان.
حمل طبقات چراغ و آیینه، چاووش خوانی، سینه زنی، تعزیه خوانی، پرده خوانی، حمل کوزه آب توسط کودکان در روز تاسوعا ازآیینهای سوگواری در ماه محرم در شهر شیراز است.
چاووش خوانی، این مراسم که یکی از آیینهای قدیمی و سنتی در پاسداشت حلول ماه محرم است، با حرکت یکپارچه چاوشی خوانان و پیر غلامان استان از سه مسجد امام حسین (ع)، صاحب الزمان (عج) و جامع به طرف حسینیه امام صادق (ع.) آغاز و در بین راه هر گروه از چاوش خوانان و همراهان به عنوان سفیران محرم با چاوشی خوانی و اهدای بیرق مشکی به اهالی و بازاریان جهت نصب در سردرب منازل و مغازهها شروع ماه محرم و عزای حسینی را خبر میدادند.
چاوشی خوانان و هیأتهای عزاداری با برافراشتن پنج بیرق بزرگ که یکی از آنها به نشانه قیام امام حسین (ع) به رنگ سرخ و چهار بیرق دیگر به رنگ مشکی به نشانه عزای حسینی است این مراسم مذهبی را اجرا میکردند.
دانشجو: مراسم عزاداری محرم چقدر میتواند روی دانشجویان تاثیر بگذارد؟ اعتقاد دارم که ضامن و بقایای انقلاب، ارتباط معنوی است که مردم با اهل بیت دارند و هیچ چیزی به اندازه محبتی که بین خداوند، اهل بیت و مردم است نمیتواند آینده مملکت را تضمین کند. مظهر این محبت هیئت بخصوص هیئت دانشگاهی است که غیر از بحثهای احساسی و عاطفی مباحث اندیشه و فکری در آن وجود دارد.
دانشجو: آیا برای پیاده روی اربیعن برنامه دارید؟
به صورت کاملا برنامه ریزی شده دانشجویان را از دانشگاه برای پیاده روی اربعین اعزام می کنیم. سال گذشته ۵ اتوبوس از طرف دانشگاه برای پیاده روی اربیعن رفتند؛ البته این تعداد به غیر از دانشجویانی است که خود آنها، تنها رفتند.
دانشجو: آیا در مراسم عزداری قومیتهای دیگر هم شرکت میکنند؟
در دانشگاه شیراز دانشجویان خارجی از کشورهای یمن و لبنان در حال تحصیل هستند. یک دانشجویی که اهل یمن و سنی بود، بعد از اینکه شیعه شد در مراسم شرکت کرد و حتی سخنرانی حماسی انجام داد. از دانشجویان شیعه و مبارزین یمن و حزب الله لبنان در مراسم عزاداری نوحه اجرا کردند.
دانشجو: چه عاملی باعث زنده نگه داشتن عاشوار شده است؟
اگر مولفههای دین را معرفتی، اعتقادی، و ظیفه شناختی، عطفی احساس بدانیم، هر مکتبی که نتواند بین بینش اندیشه، و قلب مردم رابطه برقرار کند، ماندگار نیست؛ ماندگاری امام حسین(ع) به این است مولفه عاطفی و احساسی بسیار پررنگ است. عشق امام حسین(ع) مانند گنجی است که هر چقدر جلوتر میرویم، نابتر میشود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: دانشگاه شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دموکراسی دروغین امریکا و برخوردهای دوگانه
هر چه زمان میگذرد،ماهیت دموکراسی دروغین کاخ سفید آشکارتر میشود و ملتهای جهان متوجه میشوندآنچه در بسته پر زرق و برق دموکراسی و حقوق بشر در بسترنظام لیبرالیستی به آنها عرضه شده،دروغی بیش نبوده است.
به گزارش مشرق، حسن رشوند طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: هر چه زمان میگذرد، ماهیت دموکراسی دروغین کاخ سفید برای شهروندان امریکایی و افکار عمومی جهان آشکارتر میشود و تازه مردم امریکا و ملتهای جهان متوجه میشوند آنچه تاکنون در بسته پر زرق و برق «دموکراسی» و «حقوق بشر» در بستر «نظام لیبرالیستی» به آنها عرضه شده، دروغی بیش نبوده است.
این روزها جامعه دانشگاهی امریکا با التهابات شدیدی مواجه است آن هم نه برای نیازهای مادی یا ضعف در بخشهایی از نظام آموزشی، بلکه برای موضوعی که مقامات امریکایی از گذشته تاکنون به دروغ، خود را مدافع سرسخت آن میدانند و آن یدک کشیدن عنوان آزادی و حقوق بشر برای نظامی است که تجربه ۲۵۰ ساله حکمرانی درکاخ سفید مملو از ظلم و تعدی به حقوق انسانها در همین بستر دروغین آزادی از نوع امریکایی آن بوده است.
چند روزی است که دانشگاههای امریکا صحنه تظاهرات گسترده دانشجویان و اساتید در حمایت از مردم مظلوم غزه و اعتراض به ارتکاب جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینیها است و همزمان پلیس و مقامات ایالتی در اقداماتی هماهنگ، تلاش میکنند با دستگیریهای گسترده و تهدید به اخراج دانشجویان کمپهای تحصن دانشجویان را در دانشگاههایی، چون تگزاس، کلمبیا و کالیفرنیا برچینند و با بیش از ۲۵ دانشگاه بزرگ این کشور برخورد پلیسی از نوع خشن داشته باشند.
نباید از این نکته غافل بود که محیطهای علمی در امریکا در چنبره دستگاههای نظامی و امنیتی است و همانگونه که برخی تحصیلکردگان این دانشگاهها گفتهاند نمیتوان این مراکز را صرفاً محیطهای علمی دانست و طبیعی است وقتی محیطی با کارکرد چند منظوره فعالیت میکند، هرنوع اعتراض اجتماعی یا سیاسی زیر ذره بین نهادهای امنیتی- نظامی قرار میگیرد و پلیس با مشاهده اتفاقی یا اعتراضی در دانشگاه به خود اجازه میدهد به این محیطها وارد شده و آنها را سرکوب کند. اتفاقی که این روزها در دانشگاههای امریکا میافتد از این جنس است. حتی برخی از مدیران دانشگاهها به دلیل واکنشهایشان به ناآرامیها مورد انتقاد قرار گرفتهاند. تا آنجا که سنای دانشگاه کلمبیا قطعنامهای را تصویب کرد که مینوش شفیق، رئیس بریتانیایی- امریکایی دانشگاه کلمبیا را که اصالتی مصری دارد، به بیتوجهی به طی روند قانونی در قبال دانشجویان و آسیب رساندن به آزادی علمی در نتیجه سرکوب اردوگاه معترضان متهم کرد. شفیق به پلیس نیویورک مجوز داده بود وارد اردوگاه دانشجویان دانشگاه کلمبیا شود و اقدام به بازداشت دستهجمعی بیش از ۱۰۰ دانشجو کند. این اجازه، بحرانی کمسابقه را در تاریخ این دانشگاه برجسته امریکایی رقم زد. آخرین باری که مقامات دانشگاه کلمبیا به پلیس اجازه داده بودند وارد فضای دانشگاه شود و دانشجویان معترض را سرکوب کند، به اعتراضات سال ۱۹۶۸ (حدود ۵۶ سال قبل) علیه جنگ ویتنام برمیگردد. درنتیجه این اعتراضات، دانشگاه کلمبیا اعلام کرد تا پایان نیمسال تحصیلی کنونی، کلاسهای خود را به صورت نیمهحضوری و نیمهمجازی برگزار میکند. در همین حال، سخنگوی این دانشگاه میگوید شرکتکنندگان در تجمعات حامی فلسطین، در حال شناسایی هستند و با اخراج موقت از دانشگاه مجازات خواهند شد. این وضعیت دانشگاهی است که در میان دانشگاههای دنیا برند محسوب میشود و جوانان کشورهای دیگر برای رسیدن به آنجا سر و دست میشکنند.
ورودپلیس به دانشگاه کلمبیا و دیگر دانشگاههای امریکا را مقایسه کنید با اتفاقی که در کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ در ایران افتاد. با این تفاوت که اعتراض دانشجویان و اساتید دانشگاههای امریکایی نه موضوع داخلی، بلکه یک موضوع جهانی و اعتراض به نسل کشی بود که توسط رژیم صهیونیستی دهها هزار کیلومتر دورتر از سرزمین امریکا اتفاق افتاده است. آنچه در دانشگاههای امریکا در حال رخ دادن است بسیار متفاوت از آن چیزی است که در سال ۷۸ در کوی دانشگاه اتفاق افتاد. اعتراضات دانشگاههای امریکا صرفا تجمع و تحصن مسالمت آمیز برای نسل کشی مردم غزه بود که با خشونت بیحد و حصر پلیس با ورود به دانشگاه صورت گرفت و دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر و بازداشت شدند.
تجمعات این روزهای دانشگاههای امریکا که در بستر نظام لیبرالیسم و با شعار آزادی و دموکراسی شکل گرفته به خشونت انجامیده و هزاران دانشجو و استاد روانه بازداشتگاههای پلیس شدهاند و در آستانه اخراج و تعلیق قرار دارند. این در حالی است که در حادثه کوی دانشگاه تهران اعتراضات ساختارشکنانه و صرفا با رویکرد داخلی و با خشونت و تخریب اموال دانشگاه بود و وقتی پلیس برای فروکش کردن این وضعیت وارد کوی دانشگاه شد از تاج زاده معاون سیاسی وقت وزارت کشور گرفته تا معین وزیر علوم به صحنه آمدند و پلیس را مورد عتاب قرار دادند تا جایی که از شورای امنیت ملی مجوز عدم ورود پلیس در دانشگاه را دریافت کردند. تفاوت دو محیط علمی در ایران و امریکا برای دو تجمع کاملاً متفاوت، تا این حد است که در امریکا پلیس تحت حمایت رئیس دانشگاه و همه ارکان حکومت وارد دانشگاه میشود و هر رفتار خشنی را انجام میدهد ولی در ایران هر رفتار خشنی توسط تعدادی دانشجو در محیط دانشجو صورت میگیرد و مورد حمایت مسئولان وقت وزارت علوم قرار میگیرد. در امریکا دانشجو و استاد کتک میخورد و اینجا پلیس با آجر و سنگ مورد حمله قرار میگیرد. در امریکا مهد دموکراسی دروغین، رئیس دانشگاه و مسئولان کاخ سفید برای ورود پلیس آن هم برای ضرب و شتم و دستگیری معترضان دانشجویی به خط میشوند و اینجا عکس آن عمل میکنند.
آنجا با اعتراض دانشجویان در حمایت از مردم غزه و نسل کشی صهیونیست ها، استاد فلسفه و علوم سیاسی در کنار دانشجویان قرار میگیرد، کتک میخورد، روانه بازداشتگاه پلیس و در معرض اخراج و تعلیق قرار میگیرد، اینجا ازکسانی که کوچکترین حرکت پلیس کشورمان را زیر ذرهبین قرار میدادند و برای آن توئیت میزدند و فضای مجازی را برای حرکت بر ضد پلیس آماده میکردند، خبری از تقبیح حرکت خشن پلیس امریکا و برخورد با استادان و دانشجویان نیست. اینجا خبری از جیغ بنفش زیبا کلام، حاتم قادری، محمد فاضلی و مویه کردن آنها برای دانشجویان و اساتیدی که هر روز در زیر مشت و لگد پلیس امریکا قرار دارند، نیست. البته نمیتوان به این افراد خرده گرفت چراکه وقتی حقانیت موضوعی در زیر چتر لیبرالیسم و دموکراسی غربی تفسیر شود، خونریزی کودکان غزه مباح و تظلمخواهی دانشجو و استاد امریکایی برای کودکان و زنان غزه عمل خلاف و مستحق مجازات از نوع رفتار پلیس امریکا خواهد بود.