Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن شریفیان گردآورنده مجموعه پژوهشی «اهل ماتم» به عنوان اولین مجموعه صوتی - تالیفی موسیقی نواحی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که چرا تمایلی برای اجرای زنده این اثر در ایام سوگواری محرم و صفر ندارد، توضیح داد: من چندین بار همراه با سایر همکارانم برنامه هایی را در چارچوب آیین های سوگواری منطقه بوشهر در تهران برگزار کردم زیرا به عنوان یک پژوهشگر علاقه مند بودم بخشی از زیبایی فرهنگ بوشهر را به مخاطبان معرفی کنم، اما برای اجرای دوباره چنین آثاری که مجموعه «اهل ماتم» نیز جزوی از آنهاست نکاتی وجود دارد که باید قبل از اجرای این کارها به آن توجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ما قبل از اجرای چنین برنامه هایی باید به این نکته توجه داشته باشیم که نظر و ذائقه مردم درباره آثار موسیقایی محرم در حال تغییر است پس لازم است یک هنرمند به این تغییرات توجه کند. در همین سال ها می بینیم که سلیقه و ذائقه در زمینه آیین های عزاداری به شدت تغییر کرده و گمان این وجود دارد که بخشی از مردم دیگر تمایلی به شنیدن آثار اصیل نداشته باشند به همین جهت من هم تصمیم گرفتم با رویکرد دیگری به اجرای این آثار بپردازم.

وی همچنین گفت: وقتی حمایت چندانی از پروژه هایی چون «اهل ماتم» نمی شود نه من و نه هنرمند دیگری هم حاضر نمی شود بدون حمایت وارد چنین عرصه ای شود.

این نوازنده و آهنگساز در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: مجموعه پژوهشی «اهل ماتم» در زمان خود اولین مجموعه تالیفی – صوتی بود که در حوزه موسیقی نواحی ایران به مخاطبان ارایه شد و من برای انتشار آن سختی های زیادی را طی کردم البته می دانم اگر امروز می خواستم چنین اثری را منتشر کنم با مشکلات بیشتری مواجه می شدم زیرا تصور می کنم حمایت چندانی از این آثاری آیینی انجام نمی گیرد وقتی هم این حمایت وجود نداشته باشد ناشری هم حاضر به حمایت نیست. این حمایت هم فقط حمایت مالی نیست، بلکه در این چارچوب حمایت های معنوی هستند که می تواند مورد توجه بیشتر قرار دارد.

شریفیان در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: اجرای زنده چنین آثاری که ریشه در آیین های کهن فرهنگ مردم این سرزمین دارد نیازمند پشتیبانی است که من تصور می کنم فعلا شرایط آن مهیا نیست اما من و بسیاری از همکارانم در گوشه گوشه این سرزمین در این سال ها نهایت تلاش خود را انجام داده انیم تا در کنار سایر فعالیت های خود در عرصه موسیقی به سهم خود این گونه آیین ها را زنده نگه داریم اما گویا تغییر رویکرد مردم به آیین های عزاداری و نبود حمایت ها باعث شده که این بخش در مهجوریت باقی بماند.

مجموعه پژوهشی - موسیقایی «اهل ماتم» با پژوهش و گردآوری محسن شریفیان چند سال پیش توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در توضیح این مجموعه آمده است: «موسیقی سوگواری در بوشهر از نظر تنوع و کثرت ملودی، بخش اعظم موسیقی این منطقه را شامل می‌شود  این نوع موسیقی از نظر تعلق ملودی و مضمون، با آیین‌های مذهب شیعه پیوند یافته است. موسیقی سوگواری نسبت به دیگر فرم‌های موسیقی محلی بوشهر کمتر تغییر کرده است از این رو حفظ و معرفی آن امری ضروری به‌نظر می رسد.

بندر بوشهر حوزه‌اصلی این پژوهش از نظر تاریخی سابقه‌ای بسیار کهن و درخشان دارد. این منطقه یکی از مراکز مهم و قدیمی تمدن و فرهنگ ایران‌ زمین به‌شمار می‌رود.  براساس تحقیقات و مطالعات انجام‌شده، قدمت تمدن این استان به‌ویژه شهر بوشهر، دست‌کم به پنج تا شش‌ هزار سال می‌رسد. زبان رایج مردم بوشهر فارسی است که با لهجه‌های مخصوص به خود صحبت می‌کنند. لهجه‌ محلی بوشهر با لهجه‌های لُری فارسی و سیوندی ارتباط دارد و از نفوذ لهجه‌های شبانکاره‌ای قدیم نیز دور نمانده است»

کد خبر 4405200 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه محرم و صفر محسن شریفیان موسیقی نواحی تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی ماه محرم سریال ایرانی فیلم کوتاه سینمای مستند درگذشت چهره ها اسکار خارجی زبان بازیگر سینما حوزه هنری اسکار برنامه تلویزیونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۵۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در بازدید از مجموعه صنایع دستی فیروزه کوبی در برخوار گفت: یکی از راه‌های تحقق شعار سال جهش تولید، حمایت از تولید و به دنبال آن قشر پر تلاش کارگر است همان مشارکت کردمرا به دنبال دارد.


نرگس بختیار خلج افزود: یکی از ظرفیت‌های مجموعه‌های صنایع دستی به خصوص این شرکت، اشتغال۷۰ درصدی بانوان است که صورت مستقیم در محیط کار و غیر مستقیم برای تولید آثار و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.


قائم مقام مجموعه صنایع دستی گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این مجموعه فعالیت می‌کنند.


علی اکبری افزود: این مجموعه ۸۸ نمایندگی در سراسر کشور و ۱۶ نمایندگی در کشور‌های همسایه دارد.


در این بازدید از تعدادی از کارگران نمونه این شرکت صنایع دستی تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • کنایه تن هاخ به مورینیو؛ کدام سرمربی حمایت بیشتری داشته‌ است؟
  • مجموعه سپاه همیشه همراه جامعه کشاورزی استان بوشهر است
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید
  • راهپیمایی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر برگزار می‌شود
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • مجیدی: ورزشکاران حرفه‌ای اسکیت نیاز به حمایت بیشتری دارند