Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@17:00:08 GMT

کتاب «دهم ماه (مجالس روضه زنانه)» بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۷۹۲۵

کتاب «دهم ماه (مجالس روضه زنانه)» بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست معرفی و بررسی کتاب «دهم ماه (مجالس روضه زنانه)» اثر سعید کیایی، عصر روز گذشته با حضور نویسنده اثر، محسن حسام مظاهری و مژگان دستوری در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سعید کیایی به دلیل پرداختن موضوع کتاب «دهم ماه» اشاره کرد و گفت: مجالس روضه زنان را به عنوان مرد یا پسر پشت پرده می دیدیم و از جایی به بعد باید از این مجالس دور می ماندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنجکاوی اینکه چه چیزی در حال اتفاق است موضوعی بود که فکر کردم سوال و پرسش خیلی ها می تواند باشد. دلیل دوم، عدم دسترسی دیگران اعم از زنان و مردانی که در این جلسات حضور نداشتند، بود. کمتر می دیدم که درباره این جلسات و اتفاقاتی که در این جلسات رخ می داد جایی صحبت شود. درباره این موضوع در کشورهای دیگر مطالعه کردم و با جنبش زنان مصر روبه روشدم. این جنبش در مساجد ایجاد و به یک قدرت برای زنان منجر شد و اهمیت چند برابری پیدا کرد.

وی ادامه داد: این دلایل مرا به این فکر انداخت که از این مجالس عکاسی کنم. در طول مدت بیش از ۴ سالی که انتشار این کتاب طول کشید برای حدود ۱۳۰ مجلس درخواست عکاسی دادم اما بیشتر از ۹۰ درصد با مخالفت رو به رو شد و حاصل ۱۰ درصد موافق، عکس هایی است که در این کتاب منتتشر شده است. مدت زمانی که برای عکاسی در این مجالس حضور داشتم بین سه تا ۷ دقیقه بود. تاریخ، ادبیات و شکل انسان هایی که با آنها روبه رو شدم باعث شد تا داستان و قصه ای را به عنوان عکاس روایت می کنم که باید به تعدد زوایا و موقعیت هایی که رو به رو می شوم توجه داشته باشم. در این جریان بود که با گونه های مختلف مجالس آشنا شدم؛ از بسیاری از این مجالس ما نمی توانستیم عکسی را منتشر کنیم.

محسن حسام مظاهری از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به مضمون کتاب گفت: یک شاخه ای از مجالس روضه ما مجالس زنانه است. مجالس زنانه هم مجالسی هستند که توسط زنان برگزار و اجرا می شود و مخاطب آنها هم زنان هستند. این مجالس از حیث تاریخی قدمت زیادی دارد. در کنار این مراسم آیینی ما مراسم‌های دیگری مثل تعزیه زنان را هم داریم که در آن همه نقش‌ها حتی نقش‌های مردانه را زنان اجرا می‌کنند. از اویل دوره قاجار مجالسی داریم که بانیان آن زن بودند. هر چه از دوران قاجار به جلو می رویم روضه زنان هم توسعه پیدا می کند. موسیقی مذهبی به خصوص در بوشهر هم کاملا زنانه هستند. با این وجود در زمان ما هم مجالش زنانه بسیاری برگزار می شود و مداحان و سخنوران آن زنان هستند؛ البته آمار رسمی از تعداد آنها نداریم.

مظاهری ادامه داد: این کتاب اختصاصی در مورد زنان است و اما آقای کیایی و خانم دستوری تنها نفراتی هستند که درباره این موضوع به شکل مستقل کتاب نوشته‌اند. با وجود اینکه جایگاه زنان ارتقاء محسوسی دارد و منزلت اجتماعی آنها روز به روز بالاتر رود اما در حوزه دین داری این فضا کاملا مردانه است، به عبارتی ویترین دین داری ما مردانه است. ما در دین داری متنی داریم که کاملا مردانه است و یک بخش حاشیه زنان دین دار داریم. چرا در مورد این مقوله که فراگیر است سهم زنان که از حیث دینداری بخش مهمی از این آیین را به دوش می کشند بسیار اندک و محدود است با اینکه زنان آیین گزاران جدی هستند و از حیث کمیت حضور پر رنگ تری دارند.

این پژوهشگر بیان کرد: مجالس زنانه در طول سال برگزار می شوند اما زنان دیندار دینداران خاموش هستند و صدای آنها در رسانه ملی  شنیده نمی شود حتی فعالان حقوق زن هم به این قشر بی اعتنا هستند. نهادهایی داریم که مسئول رسیدگی به مجالس زنان هستند اما در این سازمان ها نیز نگاه‌شان کاملا مردانه است؛ در صورتی که ما سخنران و مداح خانم بسیار زیاد داریم. همچنین، کلمه «خانم جلسه ای» بار منفی دارد و در اذهان ما به معنی فردی بی سواد است که افکاری را به دیگران انتقال می دهند. اما واقعیت اینطور نیست.

مظاهری عنوان کرد: مجالس روضه زنانه جزوی از روزمرگی هستند. این کتاب ما را وارد اتاق تاریک کرده  اما باز هم می‌بینیم که عکاس این کتاب، عکاسی مردی است که تنها به صورت محدود اجازه ورود پیدا کرده است. با همه محدودیت ها اینها تصاویر محدودی هستند. این کتاب اثر مهمی است و در آینده قدر آن بیشتر دانسته می شود.

مژگان دستوری نیز در این نشست گفت: علیرغم اینکه فکر می کردم مجالس زنان برای مردان جذاب نیست اما به این نتیجه رسیدم که اینگونه نیست. اما به سمت تحولاتی می رویم که این مجالس میل به ظاهر شدن دارند. نویسنده گونه ای از سنتی ترین مراسم زنانه را برای سوژه کتاب خود انتخاب کرده است. عکس های این کتاب مربوط به مراسم روضه زنان است و فضای گفتمان دینی این زنان را نشان می دهد. گونه ای که عکاس برای تصاویر کتاب انتخاب کردند به همین شکل، قیافه وتیپ است و ترکیب سنی آنها به همین صورت است که در کتاب آمده است. یک وجه مهم این مناسک این است که خود مناسک و هویت شرکت کنندگان در یک ارتباط تنگاتنگ و دو سویه با هم قرار دارند. زنانی که در این مجالس شرکت می کنند و می خواهند مجالسی برگزار کنند تحت تاثیر همین مولفه ها قرار می گیرند. جدای از کارکرد آیینی و سوگوارنه این مجالس، کارکرد سیاسی این مجالس از اهمیت زیادی برخوردار می شود که به ثانویه بودن مجالس و هویت ربط پیدا می کند.

وی ادامه داد: وجه سیاسی مجالس روضه بعد از واقعه عاشورا بر وجه سوگوارانه آن قالب بود. به موازاتی که زمان می گذرد می بینیم که مجالس زنانه از بعد سیاسی تهی می شود و این گفتمان دینی را نشان می دهد که بر محوریت تک صدایی مردان استوار است. مجالس روضه زنانه فضایی برای مشارکت اقتصادی زنان باز می کند. در کنار این مراسم صندوق قرض الحسنه ای وجود دارد و یا خانم ها کالاهایی را می فروشند. این فضا، فضای مناسبی برای زن خانه دار است که تا حدود زیادی از فضای اجتماع دور است. این مجالس فضایی فراهم می کند که زنان خانه دار در ارتباطات و انسجامات اجتماعی قرار گیرند. امروزه وجه حماسی اشعار مداحی کم و وجه عاطفی آن بیشتر شده است. زنانه بودن مجالس روضه زنانه جلوی ورود رسانه ها را به این مجالس می گیرد.

کد خبر 4406494 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: روضه خوانی زنان سرای اهل قلم نقد کتاب ماه محرم عاشورا معرفی کتاب امام حسین ع فعالیت های قرآنی علوم انسانی فلسفه سازمان اوقاف و امور خیریه قرآن کریم نقد کتاب علوم انسانی اسلامی اندونزی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستبند دخترانه اسپرت، زنجیری، النگویی و ساده در زودیکا

دستبند دخترانه یکی از اکسسوری‌های محبوب در بین خانم‌ها است ... - اخبار بازار -

دستبند  دخترانه یکی از اکسسوری‌های محبوب در بین خانم‌ها است و با توجه به تنوع طرح‌ها و مدل‌ها، می‌توانید دستبندی را انتخاب کنید که با سلیقه و استایل شما متناسب باشد. زودیکا یکی از فروشگاه‌هایی است که مدل‌های متنوعی از دستبندهای بدلیجات زنانه را با کیفیت بسیار عالی عرضه می‌کند.

با مراجعه به فروشگاه زودیکا می‌توانید علاوه بر تنوع مدل‌ها و طرح‌های دستبند زنانه، سایر مدل های  گوشواره، گردنبند و انگشتر را ببینید و مدل و طرح مورد نظر خود را بر اساس سلیقه و نیازهایتان انتخاب کنید. می‌توانید انواع دستبند زنانه، از طرح‌های ساده و کلاسیک تا طرح‌های برجسته و مدرن را در فروشگاه زودیکا پیدا کنید. از طرح‌های مورد پسند این نوع اکسسوری‌ها می‌توانیم به انواع دستبندهای اسپرت، زنجیری، مدل‌های النگویی و طرح‌های ساده اشاره کنیم.

دستبند زنانه در طرح های مختلف

دستبندهای زنانه در طرح‌های مختلفی وجود دارند که همین امر، حق انتخاب زیادی برای خریداران به دنبال دارد که در ادامه به برخی از مدل‌های محبوب در این مورد اشاره می‌کنیم.

دستبند النگویی

دستبند النگویی عموماً انعطاف پذیری بالایی دارد. این نوع اکسسوری‌ها با قفل تکمیل می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به تنهایی یا همراه با سایر جواهرات استفاده کرد.

دستبند کاف

دستبندهای کاف معمولا حالت باز داشته و قفل یا گیره‌ای برای بسته شدن ندارند و ظاهری شبیه به دستبند پلیسی داشته و عموما به صورت عریض استفاده می‌شوند.

دستبند تنیسی

این دستبند از رشته‌ای سنگ یکسان تشکیل شده است و با استفاده از یک گیره به دور مچ فرد متصل می‌شود که ظاهری ساده و شیک دارد و برای استایل‌های مختلف مناسب است.

دستبند افسون

دستبند افسون یا چارم یک نوع اکسسوری محبوب بین خانم‌ها است که شامل یک زنجیر بوده و مهره‌های افسون به آن متصل شده‌اند. این مهره‌ها معمولا از جنس مختلفی مانند فلز، سنگ‌های قیمتی، چوب یا سایر مواد تولید می‌شوند. هر مهره می‌تواند نماد یا نقشی خاص مانند نماد عشق، خوشبختی، شانس، موفقیت و غیره باشد.

کسانی که از این دستبندها استفاده می‌کنند، معتقد هستند که همراه داشتن دستبند افسون باعث جذب خوشبختی، محافظت از تله‌ها و تسهیل در رسیدن به موفقیت می‌شود. اعتقاد به قدرت افسون‌ها و نمادها در فرهنگ‌ها و اعتقادات مختلف وجود دارد و برخی افراد این دستبند را به عنوان یک عنصر تزئینی استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر آنها را به عنوان یک عنصر معنوی و محرک خوشبختی در زندگی خود می‌بینند.

دستبند زنجیری

دستبند زنجیری نوع دیگری از مدل‌ اکسسوری‌های محبوب زنانه است که از زنجیرهای مختلف تشکیل شده است. این زنجیرها معمولا از فلزات گوناگون مانند طلا، نقره، استیل ضد زنگ و بدلیجات این فلزات ساخته می‌شوند. طرح‌ها و طول زنجیره‌ها می‌تواند متنوع باشد و به طور کلی یک ظاهر ساده و شیک دارند که برای استفاده روزانه بسیار مناسب هستند.

این دستبند می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر اکسسوری‌ها استفاده شود. به دلیل ظاهر ساده، می‌توانید آن را با لباس‌ها و استایل‌های مختلفی ترکیب کنید. می‌توانید از دستبند زنجیری در جلسات رسمی، روزمره، مهمانی‌ها و حتی در مواقع خاصی مانند مراسم عروسی استفاده کنید.

علاوه بر زنجیره‌های ساده، دستبند زنجیری می‌تواند شامل تزییناتی مانند سنگ‌های مختلف و رنگی، مهره‌ها، زیورآلات کوچک و طرح‌های دیگر باشد. این تزیینات می‌توانند به دستبند زنجیری جلوه و جذابیت بیشتری ببخشند.

دستبند مهره ای، فیروزه، برنجی، مسی، چرمی، بافتنی، اسم و رشته‌ای: این‌ها نیز انواع دیگری از دستبند زنانه هستند که هر یک زیبایی و کاربرد خاص خود را دارند و ممکن است برای موقعیت‌ها و سلیقه‌های مختلف مناسب باشند.

 

انواع دستبند دخترانه

دستبند‌های اسپرت به عنوان مدل‌های محبوب و مورد استفاده در بین دختران شناخته می‌شوند. این اکسسوری‌ها در بازار موجود بوده و می‌توانند به عنوان جزئی از استایل اسپرت روزمره استفاده شوند. دستبند‌های اسپرت شامل انواعی مانند دستبند‌های سیلیکونی، نخی، رزمی و ورزشی هستند.

دستبند‌های سیلیکونی از جنس سیلیکون ساخته می‌شوند و معمولا دارای طرح‌ها و الگوهای متنوعی هستند. این نوع اکسسوری‌ها مقاوم در برابر آب و عرق هستند و برای فعالیت‌های ورزشی و روزمره مناسب خواهند بود. 

ارائه جدیدترین دستبندهای دخترانه و زنانه در بدلیجات زودیکا

شما می‌توانید از طریق فروشگاه زودیکا، انواع مدل‌های دستبند زیبا و منحصر به فرد را برای خود تهیه کنید. این فروشگاه به عنوان یکی از تولیدکنندگان برجسته، مجموعه‌ای گسترده از دستبند‌ها را ارائه می‌دهد که هر یک به طرز خاصی شیک و زیبا هستند.

دستبند‌های زودیکا در طرح‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های متنوعی عرضه می‌شوند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه و اندازه دست خود، مدلی را انتخاب کنید که بهترین تناسب را با استایل و سبک پوشش شما داشته باشد. برای خرید این نوع اکسسوری‌های زیبا از جمله انواع گوشواره ، دستبند، انگشتر و گردنبند حتما از سایت  گالری بدلیجات زودیکا  به نشانی zoodika.com دیدن کنید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

دیگر خبرها

  • متفاوت ترین فروشگاه زنانه گوچی (عکس)
  • عکس/ ترور با لباس زنانه!
  • دستبند دخترانه اسپرت، زنجیری، النگویی و ساده در زودیکا
  • تصویب طرح یادمان و جانمایی کاربری‌ها در تپه روضه الشهید
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است